شهردار رشت:
۲۰ شهردار در رشت عوض شد، تنها ۵ اتوبوس خریدند/ در ماه های آینده ۲۰ اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی رشت اضافه خواهد شد/ ۱۲۰ اتوبوس بازسازی می شود

شهردار رشت

رشت رویایی- شهردار رشت گفت: یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که در شهر نیاز داریم تا به نقطه مطلوب برسیم، همان‌طور که مهندس رسولی اشاره کردند باید تکیه بر حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل عمومی باشد.

به گزارش رشت رویایی، دکتر سید‌محمد علی ثابت قدم در مراسم رونمایی از ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده شهرداری رشت گفت: شاید امروز ذکر چند نکته با عدد و رقم الزامی باشد تا از تعابیر، تفاسیر و موضوعاتی که قابلیت اندازه‌گیری ندارند دوری کنیم.

شهردار رشت ضمن قدردانی از حمایت نمایندگان مجلس علی‌الخصوص مهندس جبار کوچکی‌نژاد در خصوص بازسازی اتوبوس های رشت گفت: علاوه بر آقایان رسولی و شریفی، روسای کمیسیون های شورا، اعضای شورا، آقایان حاجی‌پور، موسوی روزان، مهندس علوی، کارگرنیا، نیکومنش، جذب، فاطمه شیرزاد و دیگر کسانی که می‌توانند در این مسیر با ما در آینده همراه باشند، کمک می‌کنند تا قطعا در پایان این دوره از مدیریت شهری تعداد وسایل حمل و نقل عمومی در سطح رشت به عددی که بر اساس طرح جامع تفضیلی تعریف شده برسد.

او به تفاهم‌نامه امضا شده در خصوص بازسازی اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: تا پایان عمر این دوره از مدیریت شهری که خرداد ماه سال آینده خواهد بود به این عدد و ارقام خواهیم رسید.

ثابت قدم با بیان اینکه برخی آمارها از دید همگان مغفول مانده است گفت: می‌خواهم اشاره کنم که تفاوت بین حرف و عمل کجاست؟ امروز در سطح رشت تعداد اتوبوس‌ها کمتر از حدود استاندارد است و این تعداد باید حداقل به  ۱۴۰ تا ۱۵۰ اتوبوس برسد که ظرف ماه‌های آتی بر اساس این تفاهم‌نامه خواهد رسید و ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید به تعداد ۲۰ اتوبوسی که درابتدای امسال داشتیم اضافه خواهد شد.

او در ادامه گفت: شهرداری در حال بازسازی تعداد ۱۲۰ دستگاه اتوبوسی است که مالک آن است‌ اما این تعداد مربوط به سال‌های ۸۲ تا ۸۷ بوده است و از آن سال تا امروز فقط ۵ دستگاه اتوبوس در سال ۹۱ در آن دوره که من خدمت دوستان در شهرداری رشت بودم به ناوگان اتوبوسرانی رشت اضافه شد.

ثابت قدم همچنین گفت‌: این یعنی اینکه از ابتدای شورای اسلامی دوم شهر تا بالغ بر ده سال که بیشترین میزان نقدینگی در سال-های ۸۶ و ۸۷ بوده و نرخ خرید هر اتوبوس درآن سال‌ها  ۱۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۰ به عدد ۲۵۰ میلیون تومان و امروز بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان است، هیچ کار مثبتی نشده است. می‌توانید حساب کنید که تا به امروز ما چه فرصت‌هایی را از دست داده‌ایم و چه هزینه‌هایی را به واسطه سوء‌مدیریت خودمان به شهروندان تحمیل می‌کنیم.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه ۱۲۰ دستگاه اتوبوس را تعویض می‌کنیم و در کل این سال‌ها از سال ۸۲ تا امسال تنها ۵ دستگاه اتوبوس اضافه کردیم، ادامه داد: در حالی که ۳۳ عضو شورای شهر و ۲۰ شهردار آمدند و رفتند  تعداد اتوبوس‌هایی که عوض کردیم بسیار کمتر از تعداد اعضای شورا و شهردارانی است که عوض کرده‌ایم. این نشان می دهد شهروندان ما در یک قیاس نسبی نسبت به حمل و نقل عمومی یا خیلی از موضوعات دیگر که امروز بنده فقط حمل و نقل را به شمارش در‌می‌آورم چه تصمیماتی برایشان گرفته شده است و این تصمیمات چقدر غلط بوده است.

او همچنین گفت: غلط بودن تصمیمات با عدد و رقم مشخص است. وقتی تعداد آمار و ارقام اتوبوس‌های ما از تعداد تعویض اعضای ما در حوزه مسئولیت کمتر است این فاصله نشان می‌دهد که ظاهراً ما آدم‌ها را تعویض می‌کنیم بدون اینکه بدانیم چه اثری را می-خواهیم بر شهر خودمان بگذاریم و تصمیمات شهری ما چه تاثیراتی بر زندگی عموم افراد خواهد گذاشت.

ثابت قدم گفت: حرف از اقشار کم‌برخوردار می‌زنیم و در مواقع نیاز سراغ  آرای آنها می‌رویم اما عملا در این مواقع و در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و اجرا‌، خدمت مناسبی ایجاد نمی‌کنیم.

شهردار رشت نگاه عملگرایانه‌ای را که در فضای مدیریت شهری رشت حاکم شده متذکر شد و گفت: امیدواریم بتوانیم در حوزه حمل و نقل عمومی به عدد و ارقام استاندارد برسیم.

او همچنین گفت: شاید بزرگترین حسن افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش قیمت تردد باشد که یکی از ارکان مهم در سبد هزینه‌های خانوار به خصوص در محلات پرجمعیت و مناطق کمتر‌برخوردار است.

ثابت قدم با بیان اینکه تنها به افزایش تعداد اتوبوس‌ها بسنده نخواهیم کرد، ادامه داد‌: با مطالعاتی که در‌ ایجاد قطار شهری در حال انجام است و همچنین گسترش مسیر پیاده‌راه در سند بازآفرینی، یکی از ارکان مهم در نگاه توسعه انسان‌محور و سلامت‌محور مورد نظر قرار گرفته است.

ثابت قدم با اشاره به فعالیت‌های شهرداری رشت در کاهش بارترافیکی و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: بازگشایی معابر در سال جاری و سال آینده از جمله برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری رشت است که با لحاظ سرمایه‌گذاری که در هیئت عالی سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده و همچنین تصویب اعضای شورا در صحن شورا آغاز خواهد شد.

شهردار رشت همچنین گفت: کمربندی جدید رشت در ضلع‌های شرقی به غربی و جنوبی به سمت غربی امتداد و توسعه پیدا خواهد کرد.

ثابت قدم در پایان گفت: امیدواریم شهروندان با فرهنگ مشارکت‌پذیری خودشان هم در پرداخت عوارض و هم فرهنگ ترافیک و تردد کمک کنند تا ترافیک را با بازگشایی معابر و ایجاد سیستم‌های حمل و نقل و هوشمند کردن شهر بر پایه IT ، به حداقل میزان برسانیم و حداکثر بهره‌برداری را از زمان و سرمایه های خودمان را داشته باشیم، زیرا شهری موفق خواهد بود که اقتصاد موفقی داشته باشد.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz