‫۱۶ میلیون؛ قیمت واقعی پراید

رشت رویایی- سعید مدنی مشاور وزیر صنعت در جمع خبرنگاران گفت: اگر قیمت خودرو آزاد می‌شد، الان قیمت پراید حدود ۱۶ میلیون تومان بود، در حالی که اکنون ۲۰ میلیون تومان است، این در حالی است که کنترل قیمت خودرو در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ باعث کاهش نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شد و در نتیجه این شرکت‌ها به دریافت تسهیلات مالی از بانک‌ها روی آوردند که این تسهیلات بر هزینه‌های تولید خودرو اثر گذاشت به طوری که در هر پراید ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه مالی تحمیل شد.

به گزارش مهر، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروسازان طبق سودهای حاصل شده در سال‌های قبل پیش‌بینی می‌کردند که می‌توانند بدهی بانکی را از این محل پرداخت کنند، این اتفاق نیفتاد و بعد از ۱۰ سال خودروسازان مجبور به افزایش قیمت خودرو شدند. البته این افزایش قیمت نیز جبران کمبود نقدینگی خودروسازان در ۱۰ سال گذشته را نکرد و در واقع کنترل قیمت‌ها اثر منفی بر پرداخت بدهی شرکت‌های خودروساز داشت.

به گفته مدنی، اگر قیمت خودرو همزمان با تورم به اندازه یک سوم نرخ تورم افزایش پیدا می‌کرد، خودروسازان دچار بحران نمی‌شدند، این در حالی است که در سال ۹۲، گروه سایپا با بدهی ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومانی روبرو بود و اکنون زیان انباشته این گروه حدود هزار و ۶۶ میلیون دلار برآورد می‌شود. سال ۹۱ که من سایپا را تحویل گرفتم، اوضاع این شرکت بسیار خراب‌تر از زمانی بود که آن را تحویل دادم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz