گزارش مشروح رشت رویایی از یک‌صد و شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت:
طرح جامع مدیریت پسماند رشت تصویب شد/ رجبی ویسرودی: لیسانس عمران گرفته‌ام اما نمی‌توانم در مناقصه‌های شهرداری شرکت کنم/ رفیعی نوده: وقتی من رییس بودم…

یک‌صد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر رشت

رشت رویایی، رویا محمدعلی‌پور- یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت با غیبت رییس شورا در ابتدای جلسه و با یک ساعت تأخیر برگزار شد و در آن طرح جامع مدیریت پسماند تصویب شد.

مظفر نیکومنش به عنوان نایب‌رییس مدیریت جلسه را برعهده گرفت و ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در برگزاری جلسه گفت: مسعود کاظمی به دلیل جلسه در فرمانداری و کسالت به جلسه امروز نیامد.

او در ادامه درگذشت حجت‌الاسلام شجونی را به جامعه روحانیت و درگذشت استاد فریدون نوزاد را به اهل قلم و شهروندان و درگذشت مهندس کاوه‌گر را به خانواده او و همکاران شورا و شهرداری تسلیت گفت.

فرانک پیشگر: لایحه پسماند در دستور جلسه قرار دارد یا نه؟

فرانک پیشگر گفت: آیا لایحه پسماند در دستور جلسه قرار دارد یا خیر که با پاسخ منفی نایب رییس شورا همراه بود و منشی شورا ادامه داد در صورت موافقت دوستان در پایات جلسه مطرح خواهد شد.

مجید رجبی ویسرودی اولین ناطق این جلسه با تسلیت به خانواده کاوه گر گفت: در هفته گذشته از شهردار طی یک نامه کتبی در تاریخ ۸/۸/۹۵ خواسته بودیم در خصوص مناقصه‌های سال ۹۵ شفاف سازی کنند.

مجید رجبی: شهردار درباره مناقصه‌ها پاسخ دهد

مجید رجبی ویسرودی که در جلسه گذشته درباره مناقصه‌های شهرداری سخن گفته بود، در جلسه امروز نیز گفت: من هفته پیش در صحبت‌هایی که کرده بودم از شهردار خواسته بودم که در رابطه با مناقصه‌های مربوط به سال ۹۵ در پاسخ به یک نامه کتبی برای کاظمی، مناقصات را شفاف‌سازی کند و گزارشی را به شورا ارائه دهد.

او گفت: براساس نامه من کاظمی پیرو نامه‌ای که در ۲۲/۷/۹۵ زده بود ۱۱/۸/۹۵ به شهردار نامه زد که گزارشی ارائه دهد. من هم در تاریخ ۱۲/۸/۹۵ خود شخصا نامه‌ای به شهردار زدم که در خصوص گزارش مناقصات نامه‌ای کتبی به شورا ارائه دهد، جوابی دریافت نکردیم.

رجبی افزود: من هم در خصوص همین صحبت کردم و گفتم مناقصاتی که ۲۰-۳۰ مورد در شهرداری برگزار شده است لازم است به مردم گزارش دهیم و همین را برای اعضای شورا شفاف سازی شود.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر رشت گفت: طی چهارمین نامه که برای شهردار زدیم متاسفانه ترتیب اثری داده نشد و تا به حال جوابی داده نشده است. به قول یکی از اعضای شورا که مصاحبه‌ای انجام داده است بعدا نگویند که این تقصیر کمیسیون عمران است. بعضی از دوستان به دلیل سکوتی که اختیار کردند بابت چیزهای خیلی کوچک باعث شد که شهردار متاسفانه هیچ پاسخی به اعضای شورا ندهد. در سنوات گذشته در خصوص پیاده‌راه فرهنگی که یک سری مطالب آماده کردیم و حتی در صحن علنی خدمت دوستان مطرح کردیم که این مطالب را از دوستان خارج از شهرداری دریافت کردیم و این‌طور نبوده که نامه‌ای به شهرداری بزنیم و شهرداری به ما پاسخ دهد. اکنون هم خدمت دوستان عرض می‌کنم که باید این موضوع تعیین تکلیف شود. من مخالف شهردار نیستم هیچ مخالفتی بابت شخص خاص شهردار ندارم. قانون‌گذاری اختیاری به اعضای شورا داده که نظارت کنند یک سری مناقصاتش انجام شده که اعضای شورا باید چگونگی آن را بدانند وگرنه فورا گریبان‌گیر همین اعضای شورا خواهد بود. ولی بعد از ۴ نامه که شخص بنده به کاظمی زدم، هیچ جوابی داده نشده است.

رجبی ویسرودی: لیسانس عمران گرفته‌ام اما نمی‌توانم در مناقصه‌های شهرداری شرکت کنم

مجید رجبی ویسرودی تاکید کرد: من از نایب رییس خواهش می‌کنم پیرو نامه‌های قبلی حتی یک نامه زده شود که این موضوع تعیین تکلیف شود. اگر اشتباهی داشته است در مناقصات بعدی اصلاح شود. چون تعدادی دارد حق‌شان این وسط ضایع می‌شود. من که فارغ‌التحصیل شدم مثلاً لیسانس عمران گرفته‌ام و شرکتی ثبت کردم، اصلاً در مناقصات نمی‌توانم شرکت کنم. حال یک تعدادی که سابقه‌ی بیشتری داشته‌اند، توانسته‌اند‌ شرکت کند. متاسفانه این مساله روز به روز بر بیکاری جامعه می‌افزاید، در نهایت از شما به عنوان ریاست شورا خواهش می‌کنم که این موضوع تعیین تکلیف شود.

او در ادامه گفت: اگر به قول موسوی روزان اختلاف سلیقه‌ای کوچک داشته باشیم این نباید باعث شود که شهردار از وظایف ذاتی خود دور شود و هیچ پاسخی به اعضای شورا ندهد. این یک نوع توهین است. با توجه به این‌که خبرنگاران این موضوع را در هفته گذشته منعکس کردند و یک هفته گذشته هنوز هیچ پاسخی از شهردار دریافت نشده است.

رفیعی نوده: وقتی من رییس بودم…

محمدعلی رفیعی نوده ضمن عذرخواهی بابت تاخیر یک ساعته گفت: هدف من از این‌که در جلسه گذشته خواستم که تعداد از حد نصاب بیفتد و برای برگزاری جلسه در صبح رای نیاورد همین بوده است. صبح‌ها رییس شورا، نایب رییس و بقیه دوستان به دلیل تصمیماتی که در شورا عنوان می‌شود باید در جای دیگری باشند و گزارش خروجی آن جلسه‌ها را به صحن شورا ارایه دهند خواهش من این است که جلسات عصر برگزار شود.

رییس سابق شورای شهر گفت: آقای موسوی روزان در مصاحبه با یکی از سایت‌ها عنوان کردند که دوستان منتظر ماندند که انصراف بودجه در پیاده‌راه صورت بگیرد و بعد شروع به اظهارنظر کنند. دوران ریاست من، بیشترین زمان حضور شهرداران در شورا بود و بارها دوستان، شهردار را به صحن شورا آوردند و در کمیسیون عمران هم که من عضو بودم و مهندس رجبی ریاست کمیسیون را به عهده داشت، چندین بار مکاتبه کردیم که دوستان از جمله موسوی روزان یادداشت‌هایی می‌دادند که می‌گفتند اینجا دادگاه نیست. ما نمی‌توانیم به تخلفات و جرمی که واقع نشده است رسیدگی کنیم و اجازه بدهیم کارها انجام شود و دوستان می‌گفتند که بازار فلج شده و وسط شهر کنده‌کاری شده است اجازه دهید کارها انجام شود؛ حال اگر تخلفی صورت گرفته کمی و کاستی انجام شده بعدا بررسی شود. ما سکوت نکرده بودیم بلکه به‌خاطر این بود که پس از آن دردسر عظیم و فاجعه‌ای که در میدان شهرداری رخ داده است سریع کار انجام شود، ما مکاتبات را انجام دادیم. از دوستان خواهش می‌کنم جلسات شورا در هفته دوبار برگزار شود و وقت بیشتری برای انجام بهتر کارها بگذاریم.

رفیعی نوده همچنین گفت: خواهش من این است که در جلساتی که بیرون شورا برگزار می‌شود اعضای شورا به نمایندگی از شورا در آنجا حضور یابند و نه به عنوان یک فرد و کارها هم کارهای تبلیغاتی نباشد. دیشب هم دوستان به جلسه‌ای بابت کمک به سپیدرود و داماش رفته بودند. دوستان می‌دانند هرجا که من خود می‌رفتم هم گزارشی می‌دادم و همه به نمایندگی از اعضای شورا می‌رفتم لوایحی که در صحن مطرح می‌شود به هر شخص یا نهادی، ‌ان‌جی‌او یا ‌قهرمانان ورزشی کمک می‌شود، این کار یک نفر نیست و خواهش من این است که اصحاب رسانه کمک‌های این‌چنینی را به نام شخص خاصی ثبت نکنند بلکه این کمک‌ها از سوی اعضای شورا است و بابت هر کمک نیاز به ۸ رای مثبت است و دوستانی که در خصوص کمک مالی مخالفت می‌کنند، مخالفت‌شان با شخص خاصی نیست، بلکه به علت بدهی‌های شهرداری و حقوق معوقه پرسنل است. او گفت: کمک به سپیدرود و داماش چه رای بیاورد چه رای نیاورد، کار جمع است. باید برنامه‌هایی که از سوی شورا ارسال می‌شود و این همه وقت و هزینه‌ای که صرفش می‌شود باید خروجی آن به شورا گزارش داده شود. باز هم تاکید من در سال آخر شورا این است که آلودگی‌های رودخانه‌ها و سراوان را جدی بگیرند که یک کار خوب انجام شود و همه ما می‌دانیم که این همه بیماری در این شهر ناشی از آلودگی سراوان و رودخانه‌های شهر است.

دکتر رضا رسولی: سرمایه‌های اجتماعی را یک به یک از دست می‌دهیم

رضا رسولی، عضو شورای شهر رشت گفت: پیش از هر چیز خدمت جامعه هنر شهر رشت و استان گیلان و حتی کشورمان ضایعه دردناک و غیر‌قابل جبران درگذشت استاد فریدون نوزاد را که از مفاخر فرهنگی و ادبی استان و کشور ما هستند، تسلیت می‌گویم. برای ایشان که همه قله‌ها فرهنگی و هنری موجود را فتح کردند قطعاً شاید تسلیت به ایشان و به خانواده‌شان خیلی مناسب نباشد، باید تبریک گفت که یک شهروند رشتی در طول ۷۵ سال زحمت در این شهر برای ما به یادگار گذاشتند.

ما باید به خود تسلیت بگوییم به خاطر این‌که سرمایه‌های اجتماعی را یک به یک از دست می‌دهیم. اما متاسفانه نتوانستیم آن‌طور که باید، این سرمایه‌ها را مستند کنیم و آن‌ها را در قالب کتب و مدارک علمی بخواهیم برای شهر و کشور حفظ کنیم.

یک‌صد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر رشت

او در ادامه ضمن تسلیت به جامعه مدیریت شهر و شهرداری رشت به دلیل فقدان مهندس‌ کاوه‌گر گفت: با توجه به اتفاقاتی که آقای رفیعی به آن اشاره کردند لازم دانستیم مواردی را مطرح کنم که در قالب بیانیه به سمع و نظر دوستان می‌رسانم و امیدوارم مورد طبع شورا و مردم باشد. در همین راستا در صحبتی که با بخشی از دوستان داشتم ضمن تاکید بر ادامه یافتن کمک‌های مالی و لجستیکی به داماش گیلان، تاکید می‌نمایم در راستای انسجام و ارتقای اجتماعی فوتبال یک صنعت در دنیاست و سپیدرود در آستانه ورود به لیگ برتر قرار دارد قطعا آورده اقتصادی برای مالک خود خواهد داشت و مسلما همه همکاران در ساختار مدیریت شهری با این عنوان و با این چهارچوب به این قضیه نگاه نمی‌کنند. چون ارزش ما‌به‌ازای اقتصادی که افزوده اجتماعی برای ما داشته است بسیار بالاتر از این بخش مالی است که این انتظار قابل قبول برای مردم این شهر است که ما به عنوان یکی از وظایفی که در ماده ۷۱ قانون صراحتاً به آن ذکر شده، در راستای ارتقای انسجام اجتماعی و تقویت نهادهای رسمی مردمی بخواهیم‌ چنین حرکتی داشته باشیم و امیدوارم همه همکاران ما با شناختی که از آنها دارم در این راستا مخالفتی نداشته باشند.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت، درخصوص تقویت ناوگان حمل و نقل همگانی گفت: طرحی که دیروز با همت تک‌تک دوستان به صورت فورس ماژور در جلسه مشترک با کمیسیون‌های بودجه و عمران گذاشتیم با تغییراتی و قیودی تصویب شد، چون در دستور کار نیست نامه‌ای که اعضا امضا کردند و صدای مردم را شنیدیم می‌خواهم در همین جلسه مطرح شود، زیرا اگر اتفاق نیفتد ممکن است ماه‌ها به تعویق بیفتد که دوستان علاقه‌ای به این موضوع ندارند.

امیرحسین علوی: اصلاحات باید در ابتدا درون‌سازمانی و درون‌ساختاری باشد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه گزارش عملکرد سه ساله با محوریت سال ۹۵ این کمیسیون را به دستور رئیس شورا خدمت اعضای شورا ارائه دهد.

علوی با عرض تسلیت بابت درگذشت مهندس کاوه‌گر گفت: تعداد عزیزان با تجربه‌ای همچون ایشان در شهرداری زیاد نیستند و بعضاً مورد بی‌مهری واقع می‌شوند که فکر می‌کنم بخشی از اعضای محترم شورا و شهردار باید راجب به این نگاه تجدید نظر کنند. نباید خدای نکرده انتصاب‌ها و نگاه‌های ما بر مبنای لج و لج‌بازی باشد. نگاه ما باید بر مبنای شایستگی‌ها و توانمندی‌های افراد باشد. قطعاً مدیران جوانی که بر مجموعه‌ها و مسندهای مدیریتی شهرداری قرار دارند، شایستگی‌ لازم را دارند ولی نگاه مدیریت شهری در این مورد باید تعدیل شود.

علوی ضمن قدردانی از جوانان غیور رشتی به مناسبت حضور پررنگ در راهپیمایی ۱۳ آبان گفت: از سال اولی که کمیسیون برنامه و بودجه کار خود را آغاز کرد، طبق صلاح دید دوستان، ریاست این کمیسیون به من واگذار شد. از ابتدای کار در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم، اگر قرار است در شهر رشت اتفاقی بیافتد، اصلاحات باید در ابتدا  درون سازمانی و درون ساختاری باشد. بر مبنای همین نگاه از سال اول  فعالیت‌های مورد نظر در حوزه برنامه‌ریزی و بودجه انجام شد. بدون فوت وقت سراغ حسابرسی‌های دقیق رفتیم و از افراد متخصص و شرکت‌های توانمندی که بتواند این کار را انجام دهد، بهره بردیم. شهرداری از سال ۸۹ مورد حسابرسی دقیق قرار گرفت که متاسفانه سه سال این حسابرسی‌ها مردود اعلام شد که اتفاق بدی برای شهرداری رشت بود.

یک‌صد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر رشت

او گفت: برای سال ۹۲ و ۹۳ شورا با سعه صدر و همکاری‌ مجموعه مدیریت ملزم به ارائه گزارش تفریغ کرد و فکر می‌کنم تا جلسه بعد کمیسیون برنامه و بودجه گزارش حسابرسی سال ۹۲ و ۹۳ شهرداری رشت به اتمام می‌رسد و بعد از آن گزارش سال ۹۴ و در پایان سال ۹۵ این مبنا برای حسابرسی شهرداری رشت ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه اقدام خوبی که اعضای کمیسیون و همکاران شورا انجام دادند، فشار برای ارائه گزارشات تفریغ بود، گفت: چون  به نوعی این انحرافات باعث ایجاد مشکل  در اجرای مصوبات می‌شود. علی‌رغم آنکه سال‌های سال آن نظم و انضباط مناسب در این زمینه وجود نداشته ولی امسال اتفاق افتاده است؛ اتفاقی که در شهر رشت به شدت کمک کرد.

او افزود: نگاه دوستان شورایی با جلسات مکرر در حوزه مالی و اقتصادی شهرداری و حوزه برنامه‌ریزی برگزار شد موجب تغییر در نظام بودجه‌ریزی شهرداری در سال ۹۴ شده است.

او تاکید کرد:این نگاه باعث شد بودجه شهرداری از مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان با عدد ۹۰۰ میلیارد تومان بسته شود و شیوه بسته‌بندی نقد و غیرنقد در شهرداری ابداع شد. برای این موضوع بیش از ۲۰ یا ۳۰ جلسه ستادی داخل خود شهرداری برگزار شد تا بتوانیم نظام بودجه‌بندی را راه و جا بیاندازیم که بعد از یک سال و نیم دارد خوب پیش می‌رود. اما در بخش تهاتر‌ها در مناطق اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

سازمان‌ها ملزم هستند بر اساس نظام برنامه‌ریزی حسابرسی عمل کنند

علوی ادامه داد: در سال ۹۲ و ۹۳ اصلاحی در تعرفه شهرداری رخ داد و برخی نگاه‌های حمایتی شورا وارد نظام تعرفه‌بندی شهرداری شد. مثلاً موضوعی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، بحث عوارض کسب و پیشه بود که به شدت با اعتراض بازاریان همراه شد. زیرا از سال ۹۰ تا ۹۱ یک رشد چندبرابری کرده بود که عملاً توسط کسبه قابل پرداخت نبود. کمیسیون و اعضای شورا توانستند به شیوه منطقی عدد تعرفه را تنظیم کنند که رشد آن بر مبنای شیب مناسب بر مبنای جلب مشارکت و همکاری‌های مردمی و عزیزان اصناف در پرداخت عوارض صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  افزود:کار بزرگی توسط شورای چهارم مثل دیگر شهرهای بزرگ انجام شد، اجرای طرح مجامع امور حسابرسی داخلی شهرداری بود که یکی از خروجی‌های کمیسیون برنامه و بودجه بود که مصوب شد و دارد اجرا می‌شود.

علوی همچنین گفت: این خروجی سبب شده بسیاری از بدهکاری‌های شهرداری که توسط متخصصین و حسابرس‌های ما در حال  بحث است، تقلیل پیدا کند. و امروز  سازمان‌ها به صورت منضبط خود را ملزم کرده‌اند که بر اساس نظام برنامه‌ریزی حسابرسی عمل کنند. یک اتفاق خوب در سال ۹۵ تصویب ضوابط تشویقی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری بود؛ اتفاقی که رشت سال‌های سال انتظار آن را می‌کشید. خیلی از سرمایه‌گذاران مراجعه می‌کنند و دوست دارند در حوزه‌های سرمایه‌گذاری ما ورود کنند.

او تاکید کرد: بخششی که شورا در احداث هتل‌ها و اماکن گردشگری برای سرمایه‌گذاری شهر رشت مثلاً در حوزه تالاب عینک اعمال کرد سبب شده که بسیاری رشت را جایگاهی مناسب برای سرمایه‌گذاری ببینند. امیدواریم که این اتفاق در رشت بیفتد و فرصت‌های گردشگری در رشت رشد کند.

علوی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که شورا انجام داد، شیوه نامه تقسیط بدهی مودیان کاری بوده است. از دیگر اقدامات می‌توان به اصلاح و تصویب لایحه‌های اعطای اختیارات مالی به مناطق افزایش تراکم‌های اعطایی در بافت فرسوده، کمک به تیم های ورزشی مختلف، تصویب طرح که املاک نسقی بتواند در طولانی مدت بدون سود بانکی و پیش پرداخت عوارض خود را پرداخت کنند، اشاره کرد.

او ادامه داد: گزارش‌گیری هفتگی، از کارهای دیگر کمیسیون است که در طی جلسات کمیسیون برنامه و بودجه مدیران مناطق و حوزه‌های ستادی تقریباً هر هفته گزارش‌های کاملی را در مورد درآمد و هزینه ارائه می دهند. ضمن اینکه نظارت هفتگی بر پروژه ها از امسال شروع شده است.

گریزی به بودجه سال ۹۵

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در سطح تحقق بودجه سال ۹۵، منفی ۶۵ درصد از بودجه تحقق نیافته است  که یک مقدار شوکه کننده است.

علوی با اشاره به اینکه اگر منابع درآمدی بودجه ای که برای سال ۹۵ ، ۸۵۰ میلیارد تومان مصوب شده را خوب بشناسیم،تحلیل‌مان می تواند بهتر باشد، توضیح داد: در بودجه سال ۹۵ ، ۲۲۰میلیارد تومان فروش اموال دیده شده که منابع آن پیش بینی شده است. ۸۶ میلیارد تومان در حوزه‌های سرمایه گذاری از جمله انجام پروژه‌ها در مسکن مهر و بقیه پروژه‌ها در زمین‌های در حال واگذاری به شهرداری، قرار است انجام شود. متاسفانه شهرداری در اجرای مصوبات شورا بنا به مشکلاتی که وجود دارد تاخیر داشته که بعد از دوسال قابل پذیرش نیست.

او همچنین گفت: در برخی از پروژه‌ها دستور کمیسیون برنامه و بودجه وجود دارد ولی هنوز شهرداری نتوانسته گزارش نهایی از اجرای آنها را تحویل دهد. مثل پروژه مشارکتی گلسار که به بازگشایی ادامه بلوار آیت الله احسانبخش ارتباط دارد.

او بیان کرد: دیگر منابع درآمدی شامل این موارد است: جرایم ساختمانی ۲۰۹ میلیارد تومان، عوارض پروانه ۱۱۰ میلیارد تومان، ارزش افزوده ۸۶ میلیارد تومان از جمله منابع درآمدی عمده شهرداری است. برای تحقق این بودجه سرعت بیشتری لازم است.

علوی تاکید کرد: ۱۷۴ میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تاکنون محقق شده است که ۱۱۸ میلیارد آن نقد است و مابقی غیر نقد.

شهرداری منطقه یک رشت بیشترین تحقق درآمدی را دارد

علوی با اشاره به اینکه در منطقه یک  شاهد بیشترین تحقق درآمدی بود، گفت: در منطقه یک با توجه به اینکه تعللی در ارتقا سیستم نرم‌افزاری سرا در این منطقه وجود داشت تحقق منابع درآمدی به تقلیل افتاد ولی سریع توانستند این موضوع را تقویت کنند و اکنون تحقق درآمدی آنها منفی بیست درصد است.  در همین راستا کمیسیون برنامه و بودجه با یک لوح تقدیر از شهردار این منطقه تقدیر کرد تا نشان دهد نگاه شورا حمایت وتشویق از مدیرانی است که برای رونق شهر خدمت صادقانه انجام میدهند .

او در ادامه گفت: در منطقه دو با تحقق در آمد منفی ۴۶ درصد خیلی عقب هستیم و در منطقه ۳ با توجه به موقعیت منطقه‌ای از لحاظ ارزش منطقه‌ای و حوزه درآمدی و توان مالی ضعیف منفی ۴۰ درصد است. منطقه ۴، منفی ۵۰ درصد و منطقه ۵ متاسفانه به عنوان ضعیف‌ترین منطقه منفی ۶۶ درصد است. در نتیجه در جمع بندی این گزارش منفی ۶۵ درصد از تحقق درآمد ها عقب هستیم.

او همچنین گفت: شهرداری بیش از صد میلیارد تومان بدهی دارد که برخی از این بدهی‌ها از سال‌های گذشته باقی مانده است و در سال ۹۵ بر اساس پروژه‌هایی که در حال انجام است قرار است تامین شود .۳۹  مناقصه در حوزه های مختلف عمرانی و ۵۰ مورد تهاتر در حال انجام است.

علوی ادامه داد: نگاه کمیسیون برنامه و بودجه در سال چهارم با همفکری همکاران شورایی بعد از گذشت سه سال این گونه است که پا را یک مقدار فراتر بگذارد تا کار اساسی شود. جلسه‌ای با دفاتر انجمن کاریابی استان برگزار کردیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی استفاده کنیم .

او خاطرنشان کرد: با ایجاد طرح‌های آموزشی و ترویج کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی در محلات با همراهی کمیته امداد، بهزیستی، میراث فرهنگی و گردشگری این طرح به عنوان پایلوت اجرا میشود و در شورای بعد امیدواریم این مسیر تداوم یابد.

علوی در پایان گفت: طرحی به عنوان مرکز خلاقیت و برگزاری جلسات اتاق فکر و خلاقیت در محلات شهر که تا به امروز تنها در شهر تهران برگزار شده و شهر رشت دومین شهر خواهد بود. طرح الزام سند جامعه گردشگری شهررشت مبتنی بر ظرفیت‌های شهرخلاق و تلفیق ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری این سه طرح ظرف دوماه آینده به صحن شورا ارائه خواهد شد.

طرح‌ها و لوایح

عناوین طرح‌های سرمایه‌گذاری در سه سطح خرد‌، متوسط و کلان به صورت طرح دوفوریتی در شورا مطرح شد.

رفیعی به عنوان مخالف با این طرح گفت: با توجه به اینکه موضوع حساس و مهم است و نیاز به بررسی بیشتر دارد خواهش می‌کنم اعضای شورا به دوفوریت رای ندهند و به صورت عادی به کمیسیون ارائه شود.

صابر در ادامه گفت‌: زمانی که طرح به صورت دوفوریتی مطرح می‌شود عوامل شهرداری برای توضیح باید در صحن شورا حاضر شوند و ضرورت آن را ارائه دهند.

رسولی موافق طرح و تایید گفته‌های صابر گفت: خوب است ضرورت طرح مطرح شود و ما در تامین منابع مالی با مشکل مواجه هستیم که مختص شهر رشت نمی‌باشد و در تمام شهرداری‌های کشور وجود دارد‌.

او گفت: بحث سرمایه‌گذاری برای ما اهمیت دارد و هفت نفر از اعضای شورا که امین ما هستند در هیئت عالی سرمایه‌گذاری حضور دارند و اجازه دهیم طرح به روال عادی مطرح شود و اگر قابلیت طرح دارد به صورت دوفوریتی مطرح شود.

متین عاشوری مدیردفترسرمایه‌گذاری در رابطه با توضیح ضرورت دوفوریت طرح گفت: با توجه به مذاکراتی که با سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد و یک ظرف زمانی تعیین می‌شود جهت تسریع در بررسی لوایح در صحن شورا طرح‌های سرمایه‌گذاری به صورت دو‌فوریتی ارسال می‌شود‌.

یک‌صد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر رشت

او همچنین گفت: در هیئت عالی سرمایه‌گذاری شش نفر از اعضای شورا حضور دارند و این طرح عناوین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که ممکن است امسال و سال آینده بسته به سرمایه‌گذارانی که مراجعه می‌‌کنند بررسی شود.

عاشوری با تاکید بر اینکه این طرح تنها عناوین فرصت‌های سرمایه گذاری است ادامه داد‌: اگر سقف مبلغ خارج از اختیارات هیئت عالی سرمایه‌گذاری باشد به صورت جداگانه و مجزا به صحن شورا ارائه خواهد شد.

او همچنین گفت: در لایحه پیشنهادی فقط‌ عناوین فرصت‌ها شناسایی شده است. تا سقف ۸۰۰ میلیون می‌تواند توسط دفتر سرمایه گذاری فراخوان داده شود و بیشتر از آن باید به صورت مجزا به شورا ارائه شد.

فاطمه شیرزاد در ادامه از عاشوری با توجه به این‌که تعداد فراخوان‌هایی که از این پس انجام می‌دهند زیاد است خواست تا گزارش ماهیانه از عملکرد دفتر سرمایه‌گذاری به شورا ارسال شود تا شورا در روند انجام کارها قرار بگیرد.

در ادامه کمک مالی به جانباز ۷۰ درصد نیز به صورت عادی وصول شد.

طرح راهبردی شهرداری در بحث مدیریت پسماند

علوی گفت: با توجه به ضرورت این طرح می‌خواهم بدانم که مباحث مالی مترتب به این لایحه چیست؟

فرانک پیشگر گفت: مباحث مالی ندارد و تنها در حد یک برنامه راهبردی است.

فرانک پیشگر، رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست با بیان اینکه  کارهای خوبی در سه سال گذشته انجام گرفته در حوزه پسماند جزیره‌ای و منفک از هم بود، گفت: این برنامه با سنجیدن جوانب کار از نظر حجم کاری و زمانی قابلیت اجرا در یک بازه دو تا سه سال را دارد و این برنامه مولفه‌ها و اجزای مختلف دارد.

او همچنین گفت: ‌کمیسیون با این برنامه‌ها می‌تواند بداند که درکدام قسمت نظارت داشته باشد. در این راهبردها بهینه‌سازی سراوان، تصفیه‌خانه و زباله‌سوز و تفکیک از مبدأ‌، توسعه کارخانه کمپوست، خرید و تجهیز یک‌سری ماشین‌آلات و احداث لندفیل بهداشتی  دیده شده است و از صفر تا صد کارهایی که در پسماند باید انجام شود در این برنامه وجود دارد و بار مالی هر کدام از برنامه‌ها به صورت مجزا به شهرداری ارائه می‌شود.

عباس صابر به عنوان موافق این لایحه گفت:ما در هر حوزه‌ای باید برنامه داشته باشیم، خیلی بد نیست که شهرداری در حوزه پسماند برنامه داشته باشد و این برنامه در حال حاضر بار مالی هم ندارد.

صابر با اشاره به لایحه پیشنهادی شهرداری گفت: ‌در برنامه شهرداری از ابتدا و انتهای کاردر حوزه پسماند مشخص شده است و براساس این برنامه می‌توان کارهایی که در حوزه پسماند انجام شده است را پیگیری کرد.

در پایان با شرط الزام شهرداری در انجام این برنامه با این طرح موافقت شد.

با طرح تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی نیز که با قید دو فوریت از سوی رئیس کمیسیون ترافیک ارائه شده بود موافقت شد.

براساس این لایحه تبدیل ۱۲۵ دستگاه اتوبوس‌های با بیش از ده سال عمر با کمک وزارت کشور  انجام می‌شود.

افزایش بودجه پیاده راه فرهنگی بافت مرکزی رشت

فرامرز جمشیدپور، معاونت عمرانی شهرداری در رابطه با این موضوع گفت: ‌در ابتدای کار تنها دو ردیف برای اجرای سنگفرش مرکزی داشتیم که حدوداً هشت میلیارد برآورد شده بود‌ و چند تغییر کلی موجب بالا رفتن مبالغ شده است.

یک‌صد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر رشت

او همچنین گفت: با تغییر در مساحت سنگفرش، ضخامت موزاییک‌ها و فضای سبز ایجاد شده موجب تغییر میزان بودجه شده است.

فرامرز جمشید پور ادامه داد: سنگفرش جلوی هتل اردیبهشت، پاسگاه و ابتدای استادسرا و کوچه‌های امام در طرح اولیه نبود و بعد از ایجاد تغییرات اعمال شده‌، اضافه کارکردهایی انجام شده است که مبالغ آن مشخص است و هرچه زودتر تصویب شود از مبلغی که آن‌ها برای شرکت در مناقصه پرداخت کرند هم ده درصد کمتر خواهد شد، در غیر این صورت اگر شکایت کنند ممکن است شهرداری به پرداخت ۱٫۵ برابر این مبالغ محکوم شود.

عباس صابر به عنوان مخالف این پیشنهاد شهرداری گفت: این لایحه قبلا در شورا مطرح شد و وقتی تایید نشد نباید پروژه ادامه پیدا می‌کرد و این عذر بالاتر از گناه است و ثانیاً مگر مساحت شهرداری تغییر کرده است که بعد از اجرا متوجه شدید که ۳۰۰۰ متر اضافه شده است؟

او گفت: بعد از تغیر کار جدید تنها ده درصد می تواند مساحت جدید اضافه شود و ۳۰۰۰ متر قابل توجیه نیست و برای کار غیر‌قانونی سعی نکنید تا دلایل قانونی بیاورید چرا که قانونی در اینجا رعایت نشده است. شهرداری در این پروژه علاوه بر میزان پروژه ۲۵ درصد را نیز پرداخت کرده و علاوه بر آن، تغییر مقادیر، برابر خود پروژه شده است.

صابر با بیان اینکه شهرداری سرنوشت مناقصه را تغییر داده است گفت: ممکن بود پیمانکار می‌دانست که این‌قدر تغییر مقادیر کار هست. این ابهام وجود دارد که شاید مبالغی کمتر از آنچه پیشنهاد داده ، عنوان می‌کرد.

او همچنین با اشاره به اشتباهات پیمانکاران در پروژه پیاده‌راه‌سازی گفت: کد ارتفاعی کنار اداره پست و میدان شهرداری هیچ تغغیری نکرده است و ‌ارتقاع میدان شهرداری از اداره پست پایین‌تر بوده چه لزومی داشته که آسفالت این منطقه کنده شود؟

او ادامه داد: غیر از این بوده که مشاور اشتباه کرده است و با ورود شورا جلوی آن گرفته شده است؟ و کجا دیده شده که مشاورکد اشتباه دهد و یک میلیارد در صورت وضعیت ها برای پوشش آن تغییرات ‌وجود داشته باشد؟

صابر با بیان اینکه چرا پول اشتباه دیگران را پرداخت کنیم گفت: شما ابتدا باید ابهامات را برطرف کنید.

او افزود:  چرا شهرداری وسط کار از ما مجوز می‌خواهد؟ می‌تواند خودش پول را پرداخت کند و بعد ما در تفریغ بودجه آن را حساب کنیم.

رضا رسولی در ادامه با بیان اینکه این ابهامات گفته شده از طرف آقای صابر وارد است گفت: این مسئله هیچ ارتباطی با تعمیم دادن آن به وضعیت پیمانکار ندارد و هیچ مسوولیتی از کسی که این اشتباهات را مرتکب شده است به هیچ وجه سلب نخواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه اگر تخلفی صورت گرفته‌، متخلف باید پاسخگو باشد گفت: این ابهامات باید حل شود اما در این شرایط اگر مطالبات پیمانکار پرداخت نشود شهرداری می‌تواند محکوم شود و در آن صورت باید مبلغ بیشتری بپردازد.

رسولی با اشاره به موافقت اعضای شورای شهر با واگذاری ملکی به ‌ارزش ۴ میلیارد تومان  گفت:‌ کاش در مورد تمام موضوعات با سختگیری وارد می‌شدیم چند دقیقه پیش به سرعت به موضوع دیگری رای دادیم که برخی از اعضا در ‌مورد آن اشرافیت نداشتند.

رجبی در مخالفت با نحوه طرح این موضوع در صحن شورا گفت: چه کسانی مسکوت ماندن این طرح را امضا کردند. کاغذ معمولی که نه شماره و نه تاریخ دارد و چون سیر تکاملی قانون را طی نکرده است وجه قانونی ندارد تا در شورا مطرح شود‌.

او همچنین گفت: از آنجایی که پیمانکاران قراردادی با شهرداری نداشته‌اند بنابراین نمی‌تواند علیه شهرداری اقامه دعوا کند و شهرداری را محکوم کنند.

در ادامه جمشیدپور با توجه به صحبت‌های اعضا گفت: می‌توانم صورت وضعیت پروژه را برای اعضا شورا بیاورم و همچنین از پیمانکار تعهد بگیرم که باید هزینه تخریب را اعمال نکنند.

در پایان تصمیم گرفته شد صورت وضعیتی با کم شدن مبالغ تعهد شده تهیه شود و همچنین نظر سازمان بازرسی نیز در این مورد گرفته شود.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz