گفت‌وگو با فرامرز جمشیدپور، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی و خدمات شهری شهرداری رشت
کندن سنگ‌فرش پیاده‌راه برای تقویت فضای سبز است/ پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی تا بهمن به اتمام می‌رسد/ تمام ورودی‌های رشت منظر شهری می‌گیرند

رشت رویایی، محمد غلامی‌پور- حوزه معاونت عمران شهرداری اگر یکی از حساس‌ترین بخش‌های مدیریت شهری نباشد حداقل یکی از فعال‌ترین حوزه‌ها است. به خصوص در چندوقت اخیر که فعالیت‌های عمرانی شهرداری، جنب و جوش بسیاری را در سطح شهر موجب شده است. یکی از پروژه‌هایی که اخیراً شاهد اجرای آن بوده‌ایم پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در چند نقطه از شهر از جمله صیقلان است که افزایش حجم ترافیک مطهری را در پی داشته است. از این‌رو سراغ فرامرز جمشیدپور، مدیر سازمان عمران شهرداری رفتیم تا درباره زمان اتمام پروژه لوله‌گذاری صیقلان، دلایل کنده‌کاری پیاده‌راه و افتتاح پروژه عمرانی در جاده تهران هم‌کلام شویم.

فرامرز جمشیدپور

اخیراً در سطح شهر شاهد اجرای پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی بوده‌ایم که در چند نقطه از شهر از جمله میدان صیقلان در حال اجرا است. در مورد جزئیات این پروژه توضیح دهید و اینکه چرا در فصل بارندگی اجرا شد؟
پروژه آب‌های سطحی در سطح شهر رشت از سال ۸۸ کلید خورد و تا سال ۹۳ ادامه داشت. در طول این مدت ۳۳ خیابان لوله‌گذاری و آب‌های سطحی آن هدایت شد. بعد از ۹۳ در حدود ۲ سال این بحث مسکوت ماند. تا اینکه مشاورین مطالعه جدیدی در این‌باره داشتند و ۱۱ خیابان به عنوان نقاط آبگیر مشخص کردند. در سال ۹۴ این ۱۱ خیابان به مناقصه گذاشته شد و ۱۱ پیمانکار برای آن انتخاب شد. ولی چون شهرداری در سال ۹۴ مشغول اجرای پروژه‌های بزرگی همچون پیاده راه فرهنگی، محدوده ترافیکی، خط ویژه، مرکز کنترل ترافیک و پروژه‌هایی از این دست در هسته مرکزی شهر رشت بود، پلیس راهور مجوز کار در حوزه آب‌های سطحی را به شهرداری نداد. چون پروژه آب‌های سطحی به دلیل اینکه عمق و عرض حفاری‌ها بسیار زیاد است و باتوجه به اینکه باید در خیابان‌هایی که از نظر ترافیکی حساس و مهم هستند، اجرا شود و یک لاین خیابان حتماً باید بسته شود، یک‌سال مسکوت ماند و اجرای آن به سال ۹۵ موکول شد. پلیس راهور با اجرای پروژه در اواخر خرداد و اوایل تیر ۹۵ موافقت کرد. چون تقاضاهای مردمی زیاد بود با ابلاغ ۲۵ درصد، این ۱۱ خیابان به ۱۳ خیابان رسید.

خوشبختانه در طول ۳-۴ ماهی که پیمانکاران مشغول اجرای پروژه بودند، پیشرفت خوبی داشتند. در بعضی نقاط با ۹۵ درصد، برخی نقاط ۱۰۰ درصد و برخی نقاط با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه بود. البته بعضی نقاط هم مثل شریعتی ۲ و مطهری که نقطه بسیار پرترافیک شهر است، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. به طور متوسط میانگین پیشرفت فیزیکی این ۱۳ خیابان به ۷۰ درصد می‌رسد. اما در مورد خیابان زرجوب باید عرض کنم که مثل دیگر مسیرها از پلیس راهور مجوز گرفتیم تا پروژه را آغاز کنیم و تا ۲۰ شهریور به اتمام برسانیم که در موعد مقرر این کار انجام شد. بعد از آن اما با توجه به اینکه مصادف با آغاز سال تحصیلی و خریدهای مردم بود، پلیس راهور درخواست کرد که تا ۱۰ مهرماه حفاری‌ها را متوقف کنیم. از دهم مهر که قصد داشتیم پروژه را ادامه دهیم با دهه اول محرم برخورد کردیم و بازهم حفاری‌ها به بعد از تاسوعا و عاشورا موکول شد. بعد از اتمام عاشورا متاسفانه بارندگی‌ها ادامه پیدا کرد و چند روز هم به خاطر بارندگی این پروژه متوقف ماند. با توجه به مشکلات ترافیکی که در این نقطه از سطح شهر وجود داشت، طی جلساتی که با پلیس راهور داشتیم در نهایت مقرر شد مجوز کار در شب به پیمانکاران داده شود؛ یعنی از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح یک لاین از صیقلان تا دهنه حاجی‌آباد را ببندیم و به پیمانکار تحویل دهیم. پیمانکار هم موظف است هر مسیری را که حفاری کرده، لوله‌گذاری کند، پر کند و تا ساعت ۶ صبح سطحش را آماده کرده و تحویل دهد. پلیت‌های بزرگ حجیم روی محل حفاری قرار دهد تا خودرو بتواند از رویش رد شود و مشکلی برای تردد شهروندان و ترافیک شهر در این نقطه ایجاد نشود. به عبارت دیگر این مسیر در روز در اختیار شهروندان است بدون اینکه اختلالی در رفت و آمد ایجاد شود و شب در اختیار پیمانکاران است.

با توجه به اینکه این پروژه در خیابان مطهری و صیقلان تا حدودی مشکلات ترافیکی را در پی داشته، پیش‌بینی شما از مدت زمان اتمام این پروژه چقدر است؟
نکته مهم این است مکان‌هایی که حفاری می‌شود ۱۰- ۱۵ روز باید بماند تا نشست‌هایش اتفاق بیافتد و بتون خودش را بگیرد تا بشود روی آن را آسفالت کرد. به همین دلیل است که می‌بینید جاهایی که حفاری شده هنوز آسفالت نشده است. پیش‌بینی ما در مورد اتمام این پروژه از صیقلان تا انتهای مطهری تا پایان بهمن‌ماه است. با توجه به اینکه زمستان و بارندگی‌ها را در پیش داریم و این نقطه از شهر نقطه حساس ترافیکی است و صرفاً ساعات شب در اختیار پیمانکاران است اما شهرداری تلاش دارد تا با تسریع امور و فراهم کردن تسهیلات لازم، پیمانکاران بتوانند زودتر از موعد مقرر این مسیر به شهروندان تحویل دهند.

یک زمانی اداره آب و فاضلاب با وامی که از صندوق بین‌المللی پول گرفته بود، می‌خواست این کار را انجام دهد که اتفاقاً چهارراه میکائیل هم جزئی از آن پروژه بود. آیا لوله‌گذاری‌های اخیر ادامه همان پروژه است؟
نه. بحث فاضلاب جهانی با پروژه آب‌های سطحی فرق دارد. فاضلاب به شهرداری ربط ندارد. شهرداری متولی هدایت آب‌های سطحی است. بحث جمع‌آوری و هدایت فاضلاب مربوط به اداره آب و فاضلاب است و بحث هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی با شهرداری است. شهرداری این لوله گذاری‌هایی که انجام می‌دهد فقط مربوط به جمع‌آوری آب‌های ناشی از بارندگی است تا سیل‌آب را به سمت رودخانه‌ها هدایت کند. اتصال فاضلاب به این لوله‌ها غیرقانونی است. هرچند در خیلی از جاهایی که این لوله‌گذاری‌ها انجام شده، مردم لوله کشیدند و فاضلابشان را به لوله‌های آب‌های سطحی هدایت کردند که در نهایت به داخل رودخانه‌ها سرریز می‌شود. البته آب و فاضلاب با ۴ تصفیه‌خانه‌ای که در حال احداث است، برنامه دارد این فاضلاب‌ها را جمع‌آوری کند تا دیگر شاهد سرریز آنها به داخل رودخانه نباشیم.

اما در مورد آب‌های سطحی باید عرض کنم که شهرداری به جز این ۱۳ خیابان که در حال اجرا است به صورت ای.پی.سی مناقصه‌ای برگزار کرد و در اینجا هم ۱۵ خیابان دیگر به این خیابان‌ها اضافه شد. ۱۵ مسیر جدید که در حال حاضر در مرحله طراحی است. طراحی سه خیابان به اتمام رسیده و پیمانکار اجرایی هم مجوزهای لازم را اخذ کرده و تا چندوقت دیگر اجرای آن را کلید خواهد زد. ۲ کیلومتر مسیر پارابیجار و جاده فومن در انتهای حمیدیان، محله رشتیان و همینطور دو خیابان که جدیداً شهرداری دارد بازگشایی می‌کند، از رشتیان به معلم و از میدان ولیعصر به بلوار دیلمان، لوله‌گذاری‌های آب‌های سطحی دارد انجام می‌شود. مدت زمان این پروژه‌ها هم یک سال و نیم است و پیش‌بینی ما این است که تا اوایل نیمه سال دیگر بتوانیم این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم تا حداقل تا ۷-۸ سال آینده در مورد آب‌های سطحی در شهر رشت دیگر مشکلی نداشته باشیم.

کنده‌کاری‌های اخیر در محدوده پیاده‌راه فرهنگی به چه دلیل انجام می‌شود؟
پروژه پیاده‌راه در زمان اجرا مربوط به حوزه معاونت عمرانی بود که مشاور پروژه طراحی آن را در اختیار ما قرار داد و معاونت عمرانی هم اجرا کرد و تمام شد. بعد از اجرا وقتی مشاور پلشیر انتقادها و نقطه نظرات مردم را شنید، تصمیم به بازنگری‌های جزئی در طرح گرفت. عمده انتقاد مردم در این‌باره بحث کمبود فضای سبز و بحث نورپردازی بود. خیلی از مردم به شهرداری مراجعه می‌کردند و از کمبود فضای سبز گله می‌کردند. با توجه به نظرات مردم، مشاور پروژه برای اینکه کمبود فضای سبز را جبران کند، جدیداً طرحی داد که براساس آن مقرر شد چند نقطه از پیاده‌راه کنده شود و در آن نقاط درختکاری انجام شود. با توجه به اینکه متولی پیاده‌راه در حال حاضر شهرداری منطقه ۲ است، به آنها ابلاغ شد. لذا شهرداری منطقه ۲ قراردادی را برای تقویت فضای سبز پیاده‌راه بسته است و همانطور که اشاره کردید چند روزی است که کار در حال انجام است. ضمن اینکه اصلاح و تقویت نورپردازی پیاده‌راه در دستور کار شهرداری منطقه ۲ قرار دارد و انشاءالله در سال آینده انجام خواهد شد تا نظر مردم از این حیث هم انجام شود. برخلاف ادعاهایی که مبنی بر سرریز فاضلاب و مشکلات زیرساختی مطرح شده‌است، کندن سنگ‌فرش هیچ ارتباطی با مشکلات زیرساختی ندارد و صرفاً بحث تقویت فضای سبز مطرح است. همانطور که اشاره کردم نظر شهروندان رشت این بود که جای خالی فضای سبز در پیاده‌راه احساس می‌شود و اعضای محترم شورای شهر هم همین نظر را داشتند که اتفاقاً حرف درستی هم بود اما به هرحال در آن زمان شاید به دلیل اضطرار کار فکر می‌کردند که به صورت گلدانی می‌توانند فضای سبز آنجا را تأمین کنند. اما به دلیل اهمیت نظر شهروندان برای شهرداری تصمیم بر این شد که به صورت درختان بلندقامت فضای سبز پیاده‌راه را تأمین کنیم. مردم الویت کار شهرداری محسوب می‌شوند و در واقع برای احترام به نظر مردم این کار دارد انجام می‌شود.

اخیراً عملیات عمرانی در ورودی شهر رشت از سمت جاده تهران در حال انجام بود که گویا دیروز به بهره‌برداری رسید. در مورد جزئیات این پروژه توضیح دهید؟
با توجه به توسعه محدوده خدماتی شهر رشت که به عنوان نمونه از سمت جاده تهران از میدان گیل توسعه پیدا کرده است تا چهارراه کانال و در واقع ۱۱ کیلومتر اضافه شده است، یکی از برنامه‌های شهرداری این است که ورودی‌های شهر را از نمای برون‌شهری خارج کند و به محدوده شهری تبدیل کند. به طوری که منظر شهری به خود بگیرد تا مسافران و گردشگران عزیزی که وارد رشت می‌شوند به محض اینکه به چهارراه کانال رسیدند حس کنند وارد محدوده شهری شده‌اند، سرعت خود را کم کنند، از مناظر اطراف بهره‌مند شوند و به عنوان یک استراحتگاه توقف داشته باشند. در کل شهرداری قصد دارد ورودی‌های شهر شکل بلوار به خود بگیرند؛ محلی برای تردد عابرین پیاده شود، مسیرهایی برای پیست دوچرخه‌سواری در آن پیش‌بینی شود، مسیرهای مختص ناتوانان جسمی در نظر گرفته شود و فضای سبز آن تقویت شود. همانطور که مستحضرید قبلاً این شکلی نبود؛ هدایت آب‌های سطحی از طریق نهرهایی انجام می‌شد که همیشه بوی نامطبوع داشت، مردم نخاله‌هایشان را داخلش خالی می‌کردند، امکان تردد عابرین پیاده وجود نداشت و مردم مجبور بودند از داخل خیابان رد شوند که احتمال خطر بالا بود.

شهرداری در این برنامه اولین الویت را به جاده تهران داد. جاده تهران همانطور که عرض کردم از میدان گیل تا چهارراه کانال ۱۱ کیلومتر است که این مسیر را به ۳ فاز تقسیم کردیم. فاز اول ۱۸۵۰ متر بود، فاز دوم ۲۱۵۰ متر و فاز سوم ۷ کیلومتر. فاز اول و دوم را که در مجموع ۴ کیلومتر بود به مناقصه گذاشتیم که الحمدالله دیروز به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد. اقداماتی که در این مسیر انجام شد این بود که در ابتدا سطح کانال‌ها را پوشاندیم و به جای آن با لوله‌گذاری، هدایت آب‌های سطحی را انجام دادیم. همچنین فضای سبز ۲.۵ متری در دو لاین ایجاد کردیم، یک لاین ۳ متری پیست دوچرخه‌سواری طراحی کردیم و یک لاین پیاده‌روی ۳ متری نیز اضافه کردیم. همچنین از مشاور ترافیکی در کنار مشاور پیاده‌روسازی بهره گرفته شد تا دسترسی این مسیر در تقاطع‌ها با رعایت مسائل ترافیکی انجام شود که هرجا خیابان‌های تقاطعی باشد به چه شکل هدایت ترافیک کنیم و چطور ایمنی عابر پیاده را تأمین کنیم. جاهای پل عابر پیاده در این مسیرها پیش‌بینی شد، جاهای ایستگاه تاکسی و اتوبوس در این مسیر پیش‌بینی شد و برای تردد معلولین و ناتوانان جسمی، مسیر دیده شد. برای روشنایی و نورپردازی نیز تمهیدات لازم به‌کار گرفته شد. با این اقدامات این مسیر یک منظر شهری به خود گرفته است و می‌تواند با استقبال مسافران همراه شود. کل پروژه در فاز اول و دوم بیش از ۸ میلیارد هزینه به همراه داشته است که در فاز اول ۳ میلیارد و دویست میلیون و در فاز دوم ۳ میلیارد و هشتصد و به جز این ۴۰۰ میلیون برای روشنایی این ۴ کیلومتر و ۶۰۰ میلیون برای آسفالت آن هزینه شد. مناقصه فاز سوم این مسیر هم برگزار شده و یک پیمانکار با مبلغ ۱۸ میلیارد تومان برنده شده است که اکنون در حال تجهیز کارگاهش است. فاز سوم هم به همین ترتیب ادامه پیدا خواهد کرد و آب‌های سطحی آن با لوله‌گذاری هدایت خواهد شد و انشاالله در سال آینده شاهد افتتاح فاز سوم آن تا چهارراه کانال خواهیم بود.

به جز جاده تهران آیا شهرداری برای بازسازی ورودی‌های دیگر شهری هم برنامه‌ای دارد؟
بله، بعد از این مسیر، این پروژه در ورودی جاده لاهیجان، جاده انزلی، جاده فومن و بعضی از کمربندی‌های رشت مثل مدرس و خرمشهر به تدریج اجرا خواهد شد.

در این مسیر چند عدد پل عابر پیاده وجود دارد که اتفاقاً پل‌های مهمی به شمار می‌روند. آیا برنامه‌ای برای مکانیزه شدن این پل‌ها وجود دارد؟
پل‌های عابر پیاده موجود در حال حاضر در دست سرمایه‌گذار است. یک تعداد پل را سرمایه‌گذار ساخته و چندسالی باید بهره‌برداری کند و بعد به شهرداری برگرداند. با توجه به اینکه این محدوده پیش از این، محدوده خارج شهری محسوب می‌شد، متولی آن اداره راه بود. اما الان که به محدوده شهر تبدیل شده است، شهرداری با اداره راه تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده تا بعد از پایان مدت بهره‌برداریِ پیمانکاران، پل‌ها در اختیار شهرداری قرار بگیرد. لذا شهرداری بعد از این مدت می‌تواند پل‌ها را مکانیزه کند تا شهروندان از رفاه بهتری برخوردار شوند. همانطور که شاهد هستید هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک پل عابر پیاده مکانیزه در سطح شهر افتتاح می‌شود. اولین پل مکانیزه ما اخیراً در محله شهید قلی‌پور بود که افتتاح شد، بعد از آن یک پل مکانیزه در ولکس، یک پل در تازه‌آباد و چهارشنبه این هفته هم یک پل دیگر در هلال احمر افتتاح خواهد شد. به همین ترتیب هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک پل عابر پیاده مکانیزه در شهر افتتاح خواهد شد.

در مورد زیرگذر دانای علی توضیح دهید. این پروژه به کجا رسید؟
زیرگذر دانای علی یکی از پروژه‌های مهمی است که دو سال و نیم پیش آغاز شد. این پروژه در طول دو سال گذشته، یعنی پیش از عید تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و هیچ‌کدام از تاسیسات معارض آن مثل برق، گاز، آب، تلفن و فاضلاب برطرف نشده بود که علت عدم پیشرفت پروژه هم همین برطرف نشدن معارضین زیاد آن بود. معاونت عمرانی در ۳ ماه نخست الویت کار خود را به جابه‌جایی این تاسیسات اختصاص داد و برای فاضلاب فقط ۶۰۰ متر لوله جدید کشیده شد. تمام کانال‌های فیبر نوری را به سقف بردیم و لوله‌های گاز ۲۵۰ را جابه‌جا کردیم. در حال حاضر پیمانکار و عوامل اجرایی شهرداری با سرعت زیاد مشغول به کار هستند. انشاءالله ۱۵ این ماه کار به اتمام خواهد رسید و برنامه افتتاح آن هم در این تاریخ پیش‌بینی شده است. هرچند طبقه بالا سر تقاطع را توانستیم آزاد کنیم و رفت و آمد دارد انجام می‌شود و از ۴ محور اطراف به عنوان راست‌گردها دارد استفاده می‌شود. فقط زیرش باقی مانده که امروز حوضچه‌ای که برای جمع‌آوری آب‌های سطحی است، بوتن‌ریزی می‌شود و عملیات زیرسازی آن در ۳-۴ روز آینده اگر هوا مساعد باشد، انشاالله انجام خواهد شد.

ظاهراً مرکز کنترل ترافیک با مشکلاتی مواجه است. با وجود اینکه گفته می‌شود مرکز آماده کار است چرا تاکنون شاهد افتتاح آن نبودیم؟
مرکز کنترل ترافیک پروژه‌ای بود که مردم انتظار داشتند در شهر رشت شاهدش باشند. از یک سال و نیم پیش این بحث مطرح شد که در شهر رشت بتوانیم مرکز کنترل ترافیک داشته باشیم. فاز اول این پروژه با ۲۸ دوربین شامل ۷ دوربین ثبت تخلف و ۲۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری در محدوده‌های مختلف نصب شد. با حدود ۷ کیلومتر فیبر نوری، تاسیسات مربوطه و مرکز کنترل ترافیک با هزینه‌ای بالغ بر ۳.۵ میلیارد این پروژه انجام گرفت. در حال حاضر تمام این ۲۸ دوربین در مرکز کنترل ترافیک رصد می‌شود و جرایمی که اتفاق می‌افتد ثبت و ضبط می‌شود. پلیس تعهد کرده بود که یک کد جریمه در اختیار ما بگذارد که طی جلسه‌ای که همین امروز با سرهنگ شهیدی مقدم رئیس پلیس راهور استان و سرهنگ ملکی معاون فاوای نیروی انتظامی داشتیم، مقرر شد این عزیزان به زودی از سردار جعفری برای بازدید از مرکز کنترل ترافیک دعوت کنند تا انشاءالله با اختصاص کد جریمه این مرکز تا هفته‌های آینده شاهد ارسال برگه‌های جریمه به درب منزل متخلفین در این محدوده‌ها به صورت هوشمند باشیم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz