در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مطرح شد
دکتر رسولی: تا زمانی که مطالعات به سرانجام نرسد، تعداد اتوبوس‌ها را افزایش نخواهیم داد/ موسوی روزان: چرا باید دوباره از همان شرکت اتوبوس بخریم

یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت - آبان ۱۳۹۵

رشت رویایی، رویا محمدعلی‌پور- یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با حضور اعضای کمیسیون و مرتضی شریفی مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر و مهندس جمشیدپور معاون حمل و نقل و امور زیربنایی و نمایندگان مینی‌بوس‌رانی برگزار شد.

به گزارش رشت رویایی، در این جلسه اعضای کمیسیون به بررسی نامه‌ی شهرداری رشت در زمینه‌ی نرخ اصلاحی تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌های درون‌شهری، تاکسی بیسیم، تاکسی‌تلفنی و سرویس مدار و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از ظرفیت منطقه‌ی آزاد انزلی پرداختند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مراحلی که موجب تغییر نرخ کرایه تاکسی را توضیح داد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که بین شورا، شهرداری و فرمانداری رشت افتاد، نرخ‌نامه جدید کرایه‌ی سرویس مدارس هنوز به آموزش و پرورش ابلاغ نشده است.

او با اشاره به نامه‌های ابلاغ‌شده از سوی فرمانداری رشت پس از مصوبه‌ی شورای شهر گفت: پس از بررسی در شورای اختلاف و ستاد تنظیم بازار در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ما به تصمیمات این ستاد اقتدا و آن را اجرا کنیم.

یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت - آبان ۱۳۹۵ - رضا رسولی

رضا رسولی بر بررسی خطاهایی که در این زمینه وجود دارد تاکید کرد و گفت: ما در پاسخ به نامه‌ی فرمانداری رشت تلاش می‌کنیم به دستورات ستاد تنظیم بازار عمل کنیم و اگر دوستان صلاح بدانند پس از بررسی‌های لازم، به نرخ قبل از تغییر بازنگردیم تا تاکسی‌داران رشت از ما دلگیر و دلخور شوند، بلکه به دستورالعمل ستاد تنظیم بازار عمل شود که مطابق قانون لازم‌الاجرا است.

رسولی ادامه داد: در دستورالعمل‌ها آمده که اگر افزایش نرخ بیش از شش درصد بود باید موضوع به ستاد تنظیم بازار محول شود و ما هم تابع این موضوع هستیم.

افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس ۲۰ درصد است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری رشت هم در باره‌ی مصوبه‌ی شورا در نرخ سرویس مدارس گفت: مصوبه‌ی شورای شهر در زمینه‌ی افزایش نرخ کرایه‌ی سرویس مدارس ۲۰ درصد است و با قوانین و مقررات ستاد تنظیم بازار مغایرت ندارد و در حال حاضر هم براساس نرخ مصوب دریافت می‌شود.

مرتضی شریفی گفت: ما در شهرداری رشت نرخ کرایه‌ی سرویس مدارس را ابلاغ شده است و بدون مشکل اجرا خواهد شد.

رسولی گفت: پاسخ ما به این موضوع این است که شهرداری و شورا بر اساس مقررات عمل خواهند کرد.

او همچنین گفت: در ناوگان حمل و نقل باید مُد برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشیم، ما به مُدهای میان‌دستی برای تغذیه سیستم خط ویژه بیشتر نیاز داریم و باید به سمت مدهای با ظرفیت بالاتر برویم.

مدیر سازمان اتوبوسرانی در رابطه با افزایش اتوبوس‌های عمومی در سطح شهر گفت: طبق طرح تفضیلی جامعه در سطح شهر باید ۱۸۰ اتوبوس داشته باشیم و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان امسال، ۸۰ اتوبوس و در شش ماه اول سال ۱۸۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه خواهد شد.

مرتضی شریفی با اشاره به اینکه تنها سه اتوبوس در مسیر مسکن مهر در حال تردد هستند گفت: هدف ما این است که تعداد این اتوبوس‌ها به ۸ دستگاه افزایش یابد و در مسکن مهر و سایر مسیرهای پرتردد باید تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد.

یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت - آبان ۱۳۹۵ - مرتضی شریفی

او با تأیید به راین که سازمان حمل و نقل مجری اجرای مصوبات شوراست، گفت: طبق طرح تفضلی جامع ما به ۷۵ مینی بوس در مسیرهای مسکن مهر، لاکان شهر، دخانیات و حمیدیان نیاز داریم منوط بر اینکه برای آنها پایانه در نظر گرفته شود نه اینکه همچنان سبزه‌میدان مرکز تجمع آنها باشد. در حال حاضر به ۲۸ عدد در سبزه‌میدان افزایش پیدا کرده است.

مرتضی شریفی جمعیت مسکن مهر را با استعلام از شهردار منطقه ۱۵۰۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: ما وظیفه داریم نیاز این منطقه را مرتفع کنیم و با محاسبات لازم مشخص شد تعداد ۳۰ مینی بوس در این منطقه کافی است.

مدیر سازمان حمل و نقل و بار و مسافر گفت: پیشنهاد ما ایجاد مسیرهای گردشی در حوزه مینی بوس رانی همانند تاکسیرانی است. طرح جامع تفضیلی باید تعداد اتوبوس‌های موردنیاز در این مسیر رابه ما ارائه دهد تا طبق آن برنامه ریزی کنیم.

مرتضی شریفی در خصوص شرکت تعاونی اتوبوسرانی گفت: با ایجاد تعاونی، حوزه مینی‌بوسرانی مانند تاکسیرانی دارای کارت شهری، کد شناسایی مشخص و سایر مدارک لازم، دارای شناسنامه مشخص خواهد بود اما به دلیل چالش در تعیین نرخ کرایه‌ها با تعویق مواجه شد.

دکتر رسولی با تاکید بر اینکه در بحث ناوگان باید به اتوبوس‌ها فکر کنیم، گفت: ما منتظر نتیجه مطالعات حمل و نقل توسط مشاور طرح جامع تفضیلی هستیم.

او همچنین گفت: شهرداری رشت تاکنون به مشاوران طرح جامع تفضیلی پولی پرداخت نکرده است که قابل توجیه نیست و ما در حوزه برنامه‌ریزی با مشکل مواجه شدیم.

او عدم وجود برنامه‌ریزی در حوزه حمل و نقل را متذکر شد و گفت: ما وقتی شعار می‌دهیم که می‌خواهیم سیستم حمل و نقل را توسعه بدهیم و برای داشتن شهر هوشمند باید به موضوع CIS توجه بیشتری داشته باشیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک همچنین گفت: تا زمانی که مشاوران طرح جامع تفضیلی اطلاعات لازم را ارائه ندادند و تکلیف ناوگان حمل و نقل مشخص نشود تعداد اتوبوس‌ها افزایش نخواهد یافت و ما در حال حاضر بدون پشتوانه کار می‌کنیم.

او ادامه داد: همین عدم برنامه‌ریزی‌ها در بخش تاکسیرانی موجب شده است که امروز به ناگهان ۶۰۰۰ تاکسی در سطح شهر در گردش هستند.

دکتر رسولی متذکر شد: بهای تعرفه خدمات به دلیل تعویق در تصویب نرخ کرایه‌ها تاکنون مشخص نشده است.

مرتضی شریفی گفت: میانگین رشد بهای تعرفه خدمات در حوزه مینی‌بوس‌رانی به صورت نسبی و با مقایسه درآمد و تعداد مسافر میان مینی‌بوس و تاکسی صورت گرفته است.

موسوی روزان گفت: نباید در بخش مینی‌بوس‌رانی به اشتباهی که در بخش تاکسیرانی به وجود آمد مواجه شویم و شهری که می‌توانست ۳۰۰۰ تاکسی داشته باشد اکنون ۶۰۰۰ تاکسی دارد.

یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت - آبان ۱۳۹۵ - رضا موسوی روزان

او گفت: اکنون تاکسی‌ها نسبت به افزایش اتوبوس‌ها معترض هستند چون بازار آن‌ها با افزایش تعداد اتوبوس‌ها کساد می‌شود.

موسوی روزان گفت: وقتی به مینی‌بوس‌ها اجازه کار دریک خط داده می‌شود بعداً نمی‌توانید از او بخواهید که از آن خط خارج شود. اگر نظم لازم وجود ندارد باید دقت شود تا افراد جدید وارد خط نشوند.

اسماعیل حاجی‌پور گفت: گاهی اوقات ما منافع خود را نمی‌شناسیم و فکر می‌کنیم منافع ما همیشه پول است. وقتی یک پارک احداث می‌شود و میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم برق شادی که در چشم پدر و مادر کودکی در آنجا بازی می‌کند برای ما منافع حساب می‌شود.

او با تاکید بر این‌که ما نباید به هر قیمتی از مردم پول دریافت کنیم گفت: راننده‌ای را به من نشان دهید که وضع مالی آن به گونه‌ای باشد که اگر نتواند یک ماه کار کند بتواند خودش را بگرداند.

یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت - آبان ۱۳۹۵ - اسماعیل حاجی‌پور

حاجی‌پور همچنین گفت: باد دید که در بودجه سال ۹۶ که حداقل سه ماه دیگر به صحن شورا ارائه می‌شود چه وضعیتی وجود دارد. نباید بگذاریم که اتوبوس‌ها هم سرنوشت مشابه به تاکسی‌ها در این شهر داشته باشند.

مهندس جمشیدپور در رابطه با این موضوع گفت: ما نیازمند مطالعاتی هستیم که توسط مشاوران طرح تفضلی جامع انجام شده است که دقیقاً مشخص خواهد کرد که در هر منطقه به چه تعداد اتوبوس نیاز است.

او با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل و عمران دو بخش پرهزینه است گفت: اگر خروجی‌های مطالعات طرح تفضلی جامع با تسویه بدهی این مجموعه دریافت شود مشکل حمل و نقل در شهر ۸۰ درصد مرتفع خواهد شد و به هیچ‌کدام از مسائل حمل و نقل و مسافر بر فشار نخواهد آمد.

جمشیدپور همچنین تاکید کرد: تا زمانی که بیست هزار مسافربر شخصی که راهنمایی و رانندگی به آن‌ها اجازه تردد داده است از سیستم شهر خارج نشوند و اتوبوس‌ها جایگزین نشوند مشکلی حل نخواهد شد.

مرتضی شریفی گفت: تاکسی‌ها هرجا مسافر باشند به همان سمت حرکت می‌کنند و مشکلی در رشت وجود دارد وجود مسافربرهای بی‌حدوحصر شخصی است.

او همچنین گفت: هرجا که خواستیم ایستگاه تاکسی را ازمیدان فاصله بدهیم با مشکل مسافربر شخصی و تجمع در این حوزه مواجه شدیم.

مدیر سازمان حمل و نقل و ترافیک اضافه کرد: تا زمانی که فکری برای مسافربرهای شخصی نشود هیچ برنامه در رشت قابل اجرا نیست.

موسوی روزان گفت: من در خیابان استقامت زندگی می‌کنم و در طول تعداد تاکسی‌هایی که در این منطقه دیده می‌شود به حدی کم است که اکثر ساکنان این منطقه از آژانس به جای تاکسی استفاده می‌کنند.

او گفت: می‌توان با تبدیل تاکسی‌ها به تاکسی‌های به یسیم، آن‌ها را جایگزین آژانس‌ها در سطح شهر کرد.

این عضو شورا تراکم تاکسی‌ها در میدان شهر را متذکر شد و گفت: تعداد تاکسی‌ها در میدان شهر اشباع شده است و رانندگان تاکسی برای سوار کردن مسافر باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانند.

بررسی‌های مدل‌های مختلف برای تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی

در پایان محمدحسین واثق کارگرنیا به خرید اتوبوس‌ها از یک شرکت با استفاده از منابع مالی شهرداری و وام بانک شهر و تحویل در اردیبهشت ماه اشاره کرد که با واکنش موسوی روزان نسبت به خرید اتوبوس‌ها از شرکتی که پیش از این هم شهرداری تعداد ۲۰ اتوبوس از آن خریدار کرده بود، همراه شد.

موسوی روزان گفت: چه اصراری است که ما مجدداً از شرکتی اتوبوس خریداری کنیم که در معامله قبل از سوی آنها متحمل خسارت شدیم و چه دست‌هایی پشت پرده وجود دارد؟

یک‌صد و بیست دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت - آبان ۱۳۹۵

او همچنین تاکید کرد: من از این موضوع نخواهم گذشت و با شهردار، مدیران و مشاوران در این زمینه برخورد خواهم کرد. پول بیت‌المال در اختیار ماست، بادآورده نیست بلکه حق‌الناس است و ما نسبت به آن مسئولیت داریم.

موضوع خرید اتوبوس‌های جدید برای شهر رشت در دستور کار دو هفته‌ی آینده کمیسیون قرار گرفت.

مرتضی شریفی و مهندس جمشیدپور پیشنهاداتی که سرمایه‌گذاران شرکت سبلان خودرو برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها در ناوگان حمل و نقل ارائه دادند، در صحن شورا مطرح کردند و اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که یک کارگروه متشکل از مهندس جمشیدپور، صفاکار، عاشوری مدیر دفتر سرمایه‌گذاری و مدیران شرکت سبلان خودرو برای ارائه توضیحات کامل در زمینه‌های خرید اتوبوس‌های جدید تشکیل و نتایج حاصل در قالب پاورپوینت به کمیسیون ارائه دهند.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz