چگونه خواب آلودگی‌مان را پنهان کنیم؟

برای هر کسی در زندگی ممکن است در اثر یک اتفاق شرایط طوری پیش برود که یک شب کاملا معمولی را همراه با یک بی‌خوابی تمام نشدنی طی کند و فردای آن روز خستگی و بی‌حوصلگی بسیار زیادی به بار بیاورد.

خواب‌آلودگیخوب خوابیدن یکی از مهم‌ترین عواملی است که همواره در شادابی و سلامت روحی و جسمی تاثیر بسیار زیادی دارد. بعد از یک شب بی‌خوابی نه تنها پوست کدر و خسته به نظر می‌رسد، بلکه چشم‌ها هم حالت خواب آلودگی شدیدی پیدا می‌کنند که باعث بروز واکنش از سوی اطرافیان می‌شود.

جمله‌هایی مانند «چقدر قیافه‌ات خسته است»، «امروز چقدر بی‌حالی»، «رنگ صورتت پریده» و «چشمانت خیلی بی حال است» دیالوگ‌هایی است که در این شرایط معمولا از دوستان و اطرفیان شینده می‌شود و همین‌ها کافی است تا حال آدم کم خوابِ شب گذشته بدتر هم بشود. دکتر گای میداوز، موسس مدرسه خواب و سلامتی در آمریکا می‌گوید: «خوابیدن به بدن فرصت بهبود و ترمیم می‌دهد. اگر به هر دلیل خواب شبانه کاهش پیدا کند، روز بعد، بدن قدرت کافی برای انجام کارهای روزمره و ضروری را ندارد. هر عاملی را که می‌تواند در خواب شما تداخل ایجاد کند، به راحتی کنار بگذارید و یادتان باشد تنها زمانی که بدن شما می‌تواند برای فعالیت‌های روز بعد خودش را آماده کند، هنگام خواب شبانه است.»

اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، چطور می‌توان این بی‌خوابی یا بدخوابی شبانه را پشت هاله‌ای پوشاننده پنهان کرد و روز بعد مثل همیشه سر حال و پرانرژی ظاهر شد؟ این راه کارها را بخوانید.

اول: پیشگیری کنید، بعد درمان

بهترین کار برای مقابله با بدخوابی‌های شبانه پیداکردن راهی برای مبارزه با آن است. اگر شما از آن دست افرادی هستید که همواره شب‌ها چالش بدخوابی یا بی‌خوابی دارید، سعی کنید راه‌هایی برای جبران این موضوع پیدا کنید و برای همیشه دور این درد شبانه خط قرمز بکشید. یادتان باشد همیشه پیشگیری از درمان بهتر است و نتیجه قابل قبول‌تری دارد.

راحت‌ترین راهی که همه ما بارها درباره آن شنیده‌ایم؛ نوشیدن دم نوش‌های خواب آور و آرامش دهنده، قبل از خواب است. قدرت بی‌نظیر گل گاوزبان، سنبل الطیب، اسطوخودوس و به لیمو را فراموش نکنید. می‌توانید تمام این گیاهان آرام کننده را با هم مخلوط کنید و دم نوش فوق العاده‌ای درست کنید که از هر قرص خوابی بهتر عمل می‌کند.

هم چنین اگر مشکل خواب دارید، حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب سراغ چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار نروید. خوردن لبنیاتی مانند شیر گرم و ماست می‌تواند در بهبود خواب شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. هم چنین غذاهایی که می‌توانند مشکلات معدوی یا گوارش ایجاد کنند، به دلیل دردهای احتمالی که ممکن است ایجاد کنند، عامل شدید کم خوابی و بدخوابی به حساب می‌آیند.

ماساژ درمانی، تنظیم درجه دمای اتاق در حالت متوسط، تاریک کردن اتاق خواب به طور کامل و هم چنین دوش گرفتن قبل از خواب از دیگر عواملی است که شما را مهمان یک خواب آرام می‌کند.

دوم: از بین بردن خستگی چشم‌ها

حالت چشم‌ها اولین نشانه‌ای است که می‌تواند بی‌خوابی افراد را به نمایش بگذارد. اگر یک شب نتوانستید خوب بخوابید، حتما فردای آن شب راهی برای رفع خستگی چشمانتان پیدا کنید. وقتی چشمانتان سرحال و درخشان باشد تا حد زیادی شاداب به نظر می‌رسید و کسی متوجه کم خوابی شما نمی‌شود.

یکی از ساده‌ترین و بی‌هزینه ترین راه حل‌ها، استفاده از کمپرس یخ است. این کمپرس حتی می‌تواند قاشقی باشد که شما در فریزر می‌گذارید. آن‌ها را از فریزر خارج کنید و بعد از این که کمی دمای‌شان پایین آمد روی پلک‌های‌تان بگذارید. این کار باعث کاهش پُف چشم‌های شما می‌شود.

راه ساده دیگر، استفاده از چای است. می‌توانید تکه‌ای پنبه را با چای تازه دم خیس کنید و روی چشم‌های تان بگذارید. پوست خیار هم عامل دیگری است که با رطوبت رسانی به چشم‌ها خستگی آن‌ها را کم می‌کند. شستن چشم‌ها با آب سرد و هم چنین دوش آب سرد کمک بسیار زیادی به سرحال شدن می‌کند. قدرت بی‌نظیر روغن اسطوخودس را فراموش نکنید. کمی از این روغن را روی پنبه‌ای بریزید و روی چشمهای‌تان بگذارید. کمتر از یک دقیقه بعد، پف و خستگی چشم های شما تا حد بسیار زیادی کم می‌شود و درخشش به آن‌ها برمی‌گردد.

سوم: به پوست خسته‌تان آب برسانید

کم خوابی و بدخوابی تاثیر بسیار زیادی در کم شدن آب پوست دارد. کم آبی پوست باعث ایجاد خشکی و کشیدگی پوست می‌شود و همه این‌ها در کنار هم باعث می‌شود پوست بسیار خسته و کدر به نظر برسد. اوشلی چوتایی، پزشک و متخصص پوست در کلینیک نچرال اسکین می‌گوید: «اگر پوست شما احساس خشکی و خستگی داشته باشد، شما چند سال پیرتر به نظر می‌رسید. چند قطره روغن بذر گل رز می‌تواند ناجی شب‌های کم خوابی شما باشد. چند قطره از این روغن را روی پوستتان بمالید و به شکل دایره‌ای ماساژ دهید. این کار گردش خون پوست شما را بالا می‌برد و باعث می شود هم خشکی آن تا حد زیادی کم شود و هم پوست سرحال تر به نظر برسد.»

هم چنین ماسک ساده دیگری هم وجود دارد که در عرض ۱۰ دقیقه پوست شما را از این رو به آن رو می‌کند و تاثیر بسیار زیادی دارد؛ ترکیب یک قاشق چای خوری آب لیمو و یک قاشق چای خوری روغن زیتون. کافی است پنج دقیقه مخلوطی از این دو را روی پوست خود قرار دهید و بعد از آن با آب گرم بشویید. پوست شما از این رو به آن رو می‌شود.

چهارم: ماساژ چشم و صورت

یکی از مشکلات بزرگی که بدخوابی شبانه به همراه می‌آورد، ایجاد پف و ورم زیاد در ناحیه چشم و صورت است. موثرترین و ساده‌ترین راه برای کاهش این روم‌ها ماساژ دادن است؛ چرا که باعث می‌شود گردش خون زیر پوست به جریان بیفتد و ورم چشم‌ها کاهش پیدا کند.

انگشت وسط هر دو دستتان را بین ابروها قرار دهید و با فشار کمی از زیر ابروها به گوشه خارجی هر دو چشم بکشانید. حواستان باشد که این کار را خیلی آرام انجام دهید که باعث ایجاد چروک در چشم‌ها نشود. چشم‌هایتان را مثل زمانی که از موضوعی بسیار تعجب می‌کنید باز کنید و تا پنج بشمارید.

سپس آن‌ها را ببندید و دوباره تا پنج بشمارید. این کار را شش بار متوالی انجام دهید. هر دو چشمتان را محکم به داخل جمع کنید و ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید سپس آن‌ها را باز کنید و چشمتان را به اطراف بچرخانید.

پنجم: از ابروها کمک بگیرید

یادتان باشد ابروها یکی از کارسازترین اعضای صورت است که در جبران کم خوابی و بدخوابی می‌توانند به دادتان برسد. اما نکته مهم این است که انجام این تمرین تنها در صورتی امکان پذیر است که شما پیش از شروع آن حتما به خشکی پوستتان رسیدگی کرده باشید چرا که پوست خشک به راحتی قابلیت چین خوردن و ایجاد چروک را دارد و درست کردن یک چیز می‌تواند منجر به خراب کردن چیز دیگری شود.

بعد از این که یکی از ماسک‌های ساده رطوبت رسان و رفع کننده خشکی را روی صورتتان قرار دادید و از رطوبت پوستتان مطمئن شدید، با حرکت ابروها به سمت بالا، سعی کنید چشمانتان را باز نگه دارید. این یکی از موثرترین راه هایی است که خستگی چشمان شما را برطرف می‌کند و باعث می‌شود سرحال تر به نظر برسید.

ششم: خودتان را دست کم نگیرید

یادتان باشد که بیشتر از هر چیز دیگری، این خود شما هستید که می‌توانید در برخورد اطرافیان بعد از یک روز بی‌خوابی و کم خوابی تاثیر مثبت داشته باشید. صبحانه خوب بخورید و به خودتان قول دهید که امشب خوب می‌خوابید. سعی کنید عاملی برای ایجاد انگیزه در خودتان پیدا کنید که شما را سر پا نگه دارد؛ چیزی مثل خوردن یک ناهار خوب و مفصل یا گردش بعد از انجام کارها.

اگر به هر دلیلی یک شب بد را گذراندید و فردا صبح با چشم‌های خسته و پوستی رنگ پریده از خواب بیدار شدید، کم نیاورید و قدرت خودتان را دست کم نگیرید. با خودتان بگویید این ایک اتفاق بوده، راهی برای جبران آن پیدا کنید.

برای مثال، لباس تمیز و اتوکشیده بپوشید، سر و صورتتان را مرتب کنید، از توصیه‌های بالا برای کاهش میزان پف صورت و چشم‌ها استفاده کنید و مثل همیشه شاد و با انرژی روز خود را آغاز کنید. این روش تلقینی باعث می‌شود اطرافیان متوجه کم خوابی شما نشوند و با اظهارنظرهای منفی حالتان را بدتر نکنند و هم چنین خودتان هم با حال و روحیه بهتری به انجام فعالیت های روزانه مشغول شوید.

چگونه خواب آلودگی‌مان را پنهان کنیم ؟

این قوانین طلایی را فراموش نکنید

خیلی‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوند اصطلاحا اعصاب ندارند! البته بیشتر افراد به مدتی زمان نیاز دارند که سرحال بیایند و اثرات خواب شبانه را در خود از بین ببرند. در ادامه نه موردی که می توانند به شما برای آغاز یک روز خوب و پرطراوت کمک کنند، معرفی شده است.

موسیقی: بعد از یک شب بی‌خوابی، گوش دادن به موسیقی آدم را سرحال و بانشاط می‌کند. موسیقی‌های آرام و بیکلام بهترین نوع موسیقی برای تازه کردن روح و بالابردن کارآیی مغز هستند.

ویتامین C: این ماده معجزه‌آسا را دست کم نگیرید. ویتامین C یکی از مهم‌ترین موادی است که آدم‌ها را سرحال و بانشاط می‌کند. حتی بوکشیدن میوه‌هایی که ویتامین C دارند، مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت آدم را سرحال می‌کند.

جویدن آدامس: شاید باورتان نشود که جویدن آدامس هم می‌تواند هوشیاری شما را زیاد کند و حالتان را سرجا بیاورد. اگر یک شب از بی‌خوابی رنج بردید، صبح فردا یک بسته آدامس نعنایی یا اکالیپتوس بخرید و با جویدن آن خودتان را روی پا نگه دارید.

فعالیت و تحرک: استفاده از آسانسور، پله برقی و حتی اتومبیل شخصی از مضرترین چیزهایی است که می‌تواند قدرت بی حالی بعد از یک شبِ بد را چندبرابر کند. باید حریف خوبی برای رقابت با انرژی کم بدنتان باشید و کاری نکنید که او بر شما غلبه کند. فعالیت کنید و با این کار سطح انرژیتان را بالا نگه دارید.

کافئین: نوشیدنی‌های کافئین‌دار از جمله چیزهایی است که همواره از سوی پزشکان مختلف برای افزایش سوخت و ساز مغز پیشنهاد می‌شود. کافئین سطح هوشیاری مغز را بالا می‌برد و به فرد کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتری فعالیت‌های روزانه خود را آغاز کند.

نور طبیعی: پرده‌ها را کنار بزنید و بگذارید به جای نور مصنوعی لامپ‌ها، نور خورشید اتاقتان را روشن کند. در نور خورشید انرژی مثبت بسیار زیادی نهفته است که با تابیده شدن به اتاق، سطح هوشیاری فرد را بالا می‌برد.

معاشرت: صحبت کردن با اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان نزدیک در مورد موضوعات مختلف باعث می‌شود مغز ناچار فعالیت خود را شروع کند و به این ترتیب احساس خستگی و کسالت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

نرمش: انجام چند حرکت ساده و آسان ورزشی به شما کمک می‌کند که احساس کرختی کمتری داشته باشید. لازم نیست این حرکات حتما تند، شدید و سنگین باشند، تنها چند حرکت کششی هم می‌تواند به شما کمک کند که توانایی مورد نظر برای انجام فعالیت روزانه را پیدا کنید و دست به کار شوید.

نوشیدن آب: نوشیدن یک لیوان آب خنک در صبح‌های بی‌حوصلگی، به یک باره بدن را شارژ و شاد می‌کند. اگر فکر می کنید بی‌مزه بودن آب ممکن است اذیتتان کند، آن را با آب میوه دوست داشتنی‌تان جایگزین کنید. می‌توانید این آب میوه را از خانواده ویتامین C انتخاب کنید تا نتیجه بهتری هم بگیرید.

ماهنامه همشهری تندرستی

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz