چطور بر حسادت غلبه کنیم؟

آیا هرگز پیش آمده از کسی متنفر شوید فقط به این دلیل که او موفق است؟ آیا صدای درون خود را می شنوید وقتی دارید موفقیت او را با دلایل واهی قضاوت می کنید و به آسانی آن ها را نادیده می گیرید تا در نهایت احساس خوبی درباره خود داشته باشید؟ چنین احساسی موجب قطع ارتباطات می شود؛ حس دلسوزی و همدردی را از بین می برد و به روابط آسیب می‌زند.

حسادت

زمانی که حسادت می کنیم صرفاً به خود و احساسات خود می اندیشیم و توجهی به تأثیر رفتارمان بر دیگران نداریم. حسادت ناشی از احساس خودبینی و ترس است؛ ترس از نادیده گرفته شدن، ترس از دست دادن فرصت‌های کاری و زندگی به دلیل برتری دیگران نسبت به ما.

با به کاربستن روش هایی می توان به کاهش و حذف این افکار منفی کمک کرد:

۱. به طور کامل حس حسادت را تجربه کنید

اگر دائم به خود بگوییم حسود نباش، هرگز از این احساس رها نمی شویم؛ اما اگر نسبت به حس خود آگاه باشیم و آن را درک کنیم بهتر موقعیت را درک خواهیم کرد و راحت تر می توانیم از آن رها شویم.

گوشه خلوتی بیابید جایی که کسی مزاحم شما نباشد. چشمان خود را ببندید، فکر کنید چه چیزی در شما موجب احساس حسادت می شود؟ واکنش های بدنتان را نسبت به این حس بررسی کنید. مهم است اجازه دهید احساسات بروز کنند. بدانید که این شما نیستید بلکه نفس شماست که سعی در جلب توجه دارد. همچنان در حال مشاهده حالات خود باشید. ظرف چند ثانیه خواهید دید که حس حسادت شما به آهستگی فروکش می‌کند.

۲. خود را دوست بدارید

اگر خود را آن گونه که هستیم قبول و دوست نداشته باشیم، بیشتر تمایل داریم خود را با دیگران مقایسه کنیم و به طور کاذب خود را خیلی با ارزش بدانیم. کسانی که در درون خود به طور کامل احساس آسایش و امنیت می کنند به ندرت حسادت می ورزند. به خود بنگرید، با خود وقت بگذرانید، خود واقعی تان را بشناسید. با درک علایق و ذهنیت خود، احساستان را عوض کنید. بدانید در درون خود هر آنچه برای کامل و شاد بودن لازم است، دارید.

۳. خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه به حسادت منجر می شود، که هر دو حالت های ایجاد شده در ذهن هستند. ذهن ما طوری درگیر مقایسه می‌شود که از درک وضعیت واقعی باز می‌ماند. با احترام گذاشتن به تفاوت ها شروع کنیم. فواید منحصر به فرد بودن را بدانیم. خوب است به یاد بیاوریم که هیچ انتهایی برای مقایسه نیست؛ زیرا هیچ انتهایی برای انتظارات نیست.

۴. دریابید چه چیزی شما را تهدید می کند

از خود بپرسیم از چه احساس ناامنی می‌کنیم؟ می‌ترسیم چه چیزی را از دست دهیم؟ به چه اعتقاد داریم و برای آن ارزش قائلیم؟ زمانی که دانستیم عامل تهدید یا نبود امنیت ما چیست، با یک طرح درست، سعی کنیم که بر آن چیره شویم. ببینیم چگونه به جای نظاره آن موقعیت از جایگاه ترس، به آن از یک موقعیت جسارت‌آمیز نگاه می‌کنیم.

۵. درباره احساس خود بنویسید

با نوشتن افکار خود فرصت بیان احساس خود را پیدا می‌کنیم. از خود بپرسید چرا چنین حسی دارید؟ تمام دلایل خود را روی کاغذ بیاورید. در حین نوشتن چیزی نخورید، هر چه به ذهنتان می‌رسد، بنویسید. سپس اطلاعات را سازماندهی کنید. وقتی همه دلایل حسادت خود را ذکر کردید در مقابل هر یک بنویسید که چه کار می‌توانید بکنید تا بر آن غلبه کنید.

۶. واقع بین باشید

از خود بپرسیم: آیا واقعاً آن شخص تهدیدی برای ما، روابط یا کارمان است؟ آیا احساسی که در خود ایجاد کرده‌ایم فایده ای به حال کسی دارد؟ اگر این احساس فایده ای برای ما ندارد پس ادامه آن بی معنی است. از خود بپرسیم آیا از این حالت و احساس می توانم چیزی بیاموزم؟ آیا در این وضعیت بر معنویات من اضافه می شود؟

۷. به قدرت خود پی ببرید

به موهبت هایی که به ما عطا شده است و به توانایی هایی که داریم توجه کنیم و برای آن ها شکرگزار باشیم و به جای توجه به داشته های دیگران بر داشته های خود تمرکز کنیم.

روزنامه «خراسان»

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz