مهندس فرامرز جمشیدپور پاسخ می‌دهد:
چرا ساخت زیرگذر شهید رجایی طولانی شد؟

رشت رویایی، مجتبا پورمحسن- همین که عناوین مدیریتی فرامرز جمشیدپور به زحمت در یک سطر جا می‌شود، نقش او در پیشبرد اکثر پروژه‌های شهرداری رشت پررنگ است. او که توانست در معاونت حمل و ترافیک منشاء خدمات بسیاری شود، از اواخر سال سرپرستی معاونت عمران را هم پذیرفت تا بلکه توان بالا و سرعت قابل توجه او در کار باعث تسریع در پروژه‌های عمرانی شهر شود. او حالا معاون حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت است. درباره این پروژه‌ها با او گفت و گو کردم.

فرامرز جمشیدپور

آقای جمشیدپور فکر می‌کنم شما مدیر مورد اعتماد شهرداری و شورا هستید. می‌گویند به این دلیل شما را سرپرست معاونت عمرانی شهرداری کردند که این حوزه نیاز به یک مدیر جسور داشت. درست است؟
بله، درست است. بعضی از پست‌های کلیدی، یک مدیر شجاع نیاز دارد تا با کدخدامنشی امور بخش مربوطه را انجام بدهد و موانع کاری را که در اجرای پروژه‌ها پیش می‌آید؛ که برخی از آن‌ها مربوط به بهره‌برداری خارج از زمان قرارداد است، ساماندهی کند و با تعامل به انجام امور بپردازد. با انتخاب من سعی شد انرژی مضاعفی به حوزه عمران تزریق کنند. در مدت کوتاهی که در بخش عمران حضور داشتم، به پروژه‌های مختلفی سرکشی کردم و مشکلات و موانع را از نزدیک بررسی کردم. به مشکلات بین مشاورین، پیمانکاران و کارفرما رسیدگی کردم. در این بین سعی شد، مشکلات برق، گاز، مخابرات و منابع را با تدبیر و برنامه‌ریزی برطرف کنیم. اکنون پروژه‌ها از حالت راکد خارج در آمده و در حال اجرا است و در بعضی از پروژه‌ها چندین کار همزمان شروع شده تا در زمان معوقه، اجرایی شود تا مردم بتوانند هر چه سریع‌تر از امکانات این پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

شما از جمله مدیرانی هستید که هرگز در خصوص اینکه شهرداری بودجه ندارد، گله نکردید. آیا پروژه‌ها به همین دلیل خوابیده بود؟
مدیر باید بحث مالی را پیگیری کند. یکی از مشکلات بین پیمانکار و کارفرما یا مشاور و کارفرما بحث مالی است. شاید مدیران بگویند بحث مالی به ما ربطی ندارد و حوزه معاونت مالی باید پرداخت‌ها را انجام دهد، ما فقط صورت وضعیت‌ها را تأیید می‌کنیم و وظیفه پیگیری با ما نیست و مشاور باید امورات را پیگیری کند و ما نباید دخالت کنیم. ما سعی کردیم این پل را بین پیمانکاران و بخش مالی ایجاد کنیم تا پروژه‌ها در وقت تعیین شده کامل و تحویل داده شود.

در مدت کوتاهی پیمانکاران صورت وضعیت‌هایشان را صفر می‌کنیم و هرچه پیش برویم همه مطالباتشان صفر می‌شود و مرحله به مرحله تسویه حساب می‌شود.

بعد شما می‌توانید با خیال راحت از پیمانکاران و کارفرمایان کار بخواهید.
بله، درست است. وقتی ما وظایف‌مان را به موقع انجام دهیم آنها مجبور می‌شوند کار را به موقع تحویل دهند. در غیر این صورت با آن تبعات منفی که در قراردادهایشان ذکر شده و جرایمی که در قراردادشان موجود است، روبرو خواهند شد. اگر به پروژه‌ها بپردازیم، سرعت در دوره آقای ثابت قدم جز مهم‌ترین اولویت‌هاست.

آقای جمشیدپور، چرا زیر گذر شهید رجایی این قدر زمان برد، چه برنامه برایش دارید؟
در هشت یا نه ماهی که در معاونت حمل و نقل بودیم، فشارهای شدیدی را متحمل شدیم. مطالعات پروژه‌های ترافیکی که در طول چندین سال راکد مانده بود و اجرایی نشده بود، الحمدالله به اجرا رسید. مطالعات بر روی پروژه‌هایی که در برنامه‌های میان‌مدت و حتی بلندمدت پیش بینی شده بود، انجام گرفت و به مرحله اجرا رسید.

این پروژه‌ها را باید معاونت اجرایی انجام دهد که اعتبارش در سال بعد دیده شده است. بهره‌برداری از زیرگذر دانای علی هم یکی از پل‌هایی است که معاونت حمل و نقل مسوول اجرای آن است. با بهره برداری از آن، مشکل ترافیک آن معبر را رفع می‌شود. در زیرگذر دانای علی، مشکل تاسیسات از عمده مسائل زمانبری بود که سرعت کار را گرفت. و متاسفانه در خصوص رفع این معضل حمایت کافی صورت نگرفت. یکی از مشکلات این زیرگذر وجود فیبرهای نوری در مسیر زیرگذر بود که از سه جبهه، کار ما را مختل کرده بود و مخابرات می‌گفت: اگر این فیبرها را بخواهیم جابه‌جا کنیم، باید زمین را تا عمق زیادی حفاری کنیم و یا اینکه حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون کابل جدید خریداری کنیم. با جلسات متعددی که در این زمینه داشتیم، همکاری لازم با آن‌ها صورت پذیرفت تا بتوانند کابل‌هایشان را از عمق زمین خارج کنند و با لوله‌گذاری در کنار پل از همین کابل‌ها استفاده کنند. این جابه جایی باعث شد سرعت کار ما افزایش یابد و پیمانکاران توانستند به دیواره‌گذاری و شمع‌گذاری مبادرت کنند. این جبهه‌های کاری تنها به دلیل مشکل مخابرات بسته شده بود. اما بحث دیگر، معضل فاضلاب بود. آنها نیز معتقد بودند اگر جلوتر برویم با یک فاضلاب در مسیر زیرگذر با قدمت صد ساله در عمق پنج و نیم متر برخورد خواهیم کرد که یا باید آن را جا به جا کنیم یا اگر از زیر گذر رد کنیم، به عمق ۶/۵ یا ۷ متر زیر رودخانه‌ها در می‌آید و آب رودخانه این لوله‌ها را پس می زند و در صورتی که بالای رودخانه باشد یک سری تمهیداتی اندیشیده شد که با لوله‌گذاری جدید طوری انجام شود که با زیرگذر تداخل نکند. ما با بررسی و سونداژهای لازم در مدت کوتاه به این نتیجه رسیدیم که عمق فاضلاب ما ۶/۲۰ است و در کف زیر گذر قرار می‌گیرد و مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند. ما نمی‌توانیم یک ضریب اطمینان بالا در کارهایمان داشته باشیم که اگر در آینده مشکلی برای این فاضلاب به وجود آمد، گذر دیگری برای هدایت فاضلاب انتخاب کنیم. یکی از لوله‌های فاضلاب از خیابان بیستون می‌گذشت و یکی از کنار مسجد چمارسرا که با هم ۵۰۰ متر فاصله داشتند و دو مورد لوله‌گذاری بزرگ برای هدایت آب‌های سطحی در سنوات قبل صورت گرفته بود ولی به هم وصل نشده بودند که با گذاشتن ۵۰ متر لوله این اتصال انجام شد. حال اگر فاضلاب از زیر زیرگذر برود یا نرود دیگر تاثیری در برنامه ما ندارد. فعلاً که ایام نوروز را در پیش داریم و کنده کاری‌ها را متوقف کردیم. اما بعد از تعطیلات این فاضلاب کمکی ایجاد خواهد شد..

بقیه موانع هم که لوله‌های آب و گاز بود. لوله‌گذاری گاز را در این مدت در پیاده رو انجام دادیم. یک مورد لوله گاز دیگر را که بالغ بر ۲۵۰ تا ۲۶۰ پوند بود، از میان تیر دال‌های بتونی عبور دادیم و با اداره گاز هماهنگ کردیم تا به جابه جایی آخر سال نیاز نداشته باشیم. در این پروژه، مشکل تاسیسات کمر کار را شکسته، مساله را حل می‌کنیم و پیمانکار ما باید کار اجرایی‌اش را شروع کند. یک جبهه از نیروها دارد کارشمع ها را انجام می‌دهد. جبهه دیگر دیوارگذاری‌ها و یک جبهه خاک‌برداری را انجام می‌دهد و یک بخش هم پیاده‌روها را موزاییک‌کاری می‌کنند و یک بخش هم نرده‌های آن قسمت‌هایی را که دیواره‌هایش احداث شده نصب می‌کنند. چهار پنج جبهه همزمان در حال کار هستند تا بتوانیم در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. چهارسوی کنار گذرها تا عید آسفالت می‌شود تا مردم بتوانند در ایام عید از کنار گذرهایش عبور کنند و قسمت وسط در آن دوماه باقی مانده حاضر خواهد شد.

این پروژه‌ها چقدر تأخیر داشته است؟
این پروژه‌ها در تابستان امسال باید به اتمام می‌رسید اما با مشکلات تاسیساتی مواجهه شدند که این مسائل حل نشد و اکنون هم امیدواریم ظرف مدت سه ماه این پروژه را بتوانیم جمع کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

مگر برای پروژه‌های بزرگ، مطالعات ابتدایی انجام نشده که این مشکلات در آن پیش‌بینی شده باشد؟
در بحث تاسیسات مشکلی که وجود دارد این است که خود کارشناسان تاسیسات هم نمی‌دانند، عمق لوله‌گذاری‌ها و فشار چقدر است. نقشه‌های قبلی را ندارند و فقط می‌گویند از این خیابان گذر می‌کند. کارشناسان بازدید می‌کنند و می‌گویند باید حفاری شود؛ سونداژ کنید تا مشخص شود کجاست. به ما می‌گویند شما شروع به کار کنید در موقع اجرا به مشکل برخوردید ما درست می‌کنیم یا در یک جبهه دیگر کار کنید.

شرکت برق و فاضلاب نقشه‌های مشخصی از مسیرهای لوله گذاری ندارند و اگر کارشناسان این سازمان‌ها بازنشسته شوند، کارشناسان جدید با سعی و آزمون و خطا این کار را انجام می‌دهند ولی این پروژه‌ها خوشبختانه به مرحله خوبی رسید.

جاده ۱۴ کیلومتری شروع شده یا در مرحله مطالعات است؟
الان کمربندی‌های ما نقش یک خیابان شهری را بازی می‌کنند و ترافیک شدیدی درآن حکم‌فرماست تمام ماشین‌های که عبوری هستند از این کمربندی‌ها عبور می‌کنند و ترافیک شدیدی را ایجاد می‌کنند ما برای این‌که کاهش ترافیک با حداکثر هزینه و در توان شهرداری باشد، تصمیم به احداث کمربندی جدید گرفتیم. یک کانال J5 در این مسیر وجود دارد که از هر طرف ۲۰ متر حریم داشته و متعلق به سازمان آب استان بود و راه دسترسی به این کانال برای سازمان آب نیز دشوار بود. ما از شورای ترافیک استان و استانداری پیشنهاد کمک کردیم. آقای مهندس شعبانپور، معاونت محترم عمرانی و خود شخص آقای استاندار طی جلسات متعدد استان به این نتیجه رسیدند که ما یک کمربندی در حاشیه این کانال ایجاد کنیم و ترافیک معابر را بشکنیم. با قراردادن زمین در اختیار ما عملیات پروژه را شروع می‌کنیم، ما مطالعات لازم را انجام دادیم و اعتبار لازم را در این زمینه گذاشتیم تا در دو سه سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد. شهرداری‌های مناطق ۱ و ۳ در محدوده‌ی این کانال قرار می‌گیرد که عملیات زیرسازی توسط امکانات خود مناطق از دارسازی شروع شده و در حاشیه کانال به بلوار ولی‌عصر در کنار هلال احمر می‌رسدٰ آن جا یک پل غیرهم‌سطح ساخته می‌شود که از حاشیه کانال به سمت گلسار، بیست متری گاز، پیربازار و بعد به میدان جهاد وصل می‌شود. با اجرای این پروژه‌ها بلوار امام رضا، بلوار خرمشهر و بلوار ولی عصر و خیابان‌های اصلی که به گلسار راه پیدا می‌کنند مثل شهید انصاری، بلوارنماز و جاده پیربازار ترافیک‌اش شکسته می‌شود و آن‌هایی که عبوری هستند دیگر نیاز نیست بیایند داخل شهر و وقت خود را هدر دهند.

می‌گویند که شهر رشت، از معدود شهرهایی است که پنج ترمینال خواهد داشت.
سعی کردیم در مداخل ورودی شهر ترمینال داشته باشیم. ترمینال جنوب را بهسازی می‌کنیم و امکاناتی که کم دارد را تجهیز می‌کنیم تا کامل شود. یک ترمینال در شرق درست می‌کنیم که از تقاطع جانبازان ترمینال‌های سواری و اتوبوس‌ها را به حاشیه شهر در مداخل ورودی شهر ببریم زمین‌ها در آن قسمت دارد تملک می‌شود یک زمین ۱۴ هزار متری در پاکت‌سازی دیده شده و قرار است خریداری شود که ترمینال شرق در آن جا خواهد بود.

ترمینال شمال در جاده انزلی در بلوار ولی عصر برای کسانی که قصد سفر به آستارا انزلی و خمام را دارند ساخته می‌شود. مذاکرات لازم برای تملک انجام می‌شود. یک ترمینال در غرب شهر در بلوار شهید افتخاری، کارخانه دخانیات احداث می‌شود که امیدواریم به بهره‌برداری برسد. پیمانکاران ما در چند جبهه کاری مشغول به کار هستند تا این پروژه را قبل از سال انجام دهیم تا امکان اینکه بتوانیم به غرب گیلان سرویس‌دهی کنیم وجود داشته باشد. یک ترمینال در پل بوسار در حاشیه رودخانه است که باعث ترافیک در این ناحیه می‌شود و حاشیه رودخانه را اشغال کرده است. راننده‌های این منطقه می‌گویند اگر به ترمینال غرب بروند مجبور هستند دوباره برگردند واز مسیر پیربازار بروند که خود باعث ایجاد ترافیک در مسیر برگشت می‌شود از این رو قرار است یک ترمینال کوچک در پیربازار در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر احداث کنیم واگر امکانات شهرداری فراهم شود ترمینال پل بوسار به پیربازار انتقال یابد.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz