دکتر رضا رسولی، عضو شورای اسلامی شهر رشت:
پیاده راه بازخوردهای اقتصادی مثبتی برای شهر ما خواهد داشت

رشت رویایی- رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت گفت: در دراز مدت با تغییر محتوای فرهنگی اجتماعی بافت مرکزی شهر، نوع اقتصاد این منطقه تغییر خواهد کرد.

رضا رسولی

دکتر رضا رسولی در گفت و گو با رشت رویایی گفت: بنده به عنوان یک متخصص ترافیک در کنار سایر همکاران در شورای اسلامی کلان‌شهر رشت طبیعتاً کار سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف ترافیکی را انجام می‌دهیم. هدف ما توسعه شبکه‌ی ترافیکی و راه‌ها و زیرساخت‌های ترافیکی شهر رشت است. همه‌ی ما با تعریف کلمه توسعه آشنا هستیم اما چیزی که شاید بیشتر اوقات درباره‌اش صحبت کردیم اما در عمل به آن نپرداختیم، پایداری در توسعه است. همه در رابطه با توسعه پایدار بسیار شنیده‌ایم، صحبت کرده‌ایم، شعار داده‌ایم، در واقع در ارتباط با آن به صورت آکادمیک پرداخته شده اما در عمل رد پای پایداری را در سیاست‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته در توسعه شهر رشت اتفاق افتاده باشد را به ندرت می‌توان دید.

این عضو شورای شهر رشت همچنین گفت: توسعه پایدار در واقع همیشه به صندلی تشبیه می‌شود که چهار پایه دارد، پایه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی اجتماعی، زیست‌محیطی و سیاسی. طبیعتاً ما در برنامه‌ریزی‌هایمان تلاش‌مان بر این بوده که در طول این دو سال و اندی به سمت و سویی حرکت کنیم که اعضای محترم شورا در کنار هم دیگر بخواهیم این چهار مبنا را در برنامه‌ریزی‌هایمان ببینیم.

دکتر رسولی ادامه داد: شاید یکی از سیاست‌های اساسی و اصلی که ما از همان سال اول در حوزه ترافیک به آن پرداختیم بحث اولویت دادن به عابر پیاده بوده، سیاست‌هایی مثل اجرای خیابان‌های نمونه‌ی ترافیکی از نظر ایمنی که ان شاالله در سال آینده نیز به آن جامعه عمل پوشانده می‌شود، بهبود وضعیت پیاده‌روها در سطح شهر، توسعه معابر پیاده از عرض خیابان‌هایی که به صورت پل عابر پیاده در ۴۶ نقطه پیش‌بینی شد و امروز فاز اول آن در حال اجرا است و در نهایت پروژه‌ای پیاده راه که در بودجه سال ۹۴ با موافقت همه اعضای محترم شورا لحاظ شد؛ نشان‌دهنده‌ی این اعتقاد عملی به این حوزه بود.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: پیاده‌راه بافت مرکزی شهر رشت یک زیرساخت ترافیکی است که در دنیا هم زیاد تکرار شده است، اما کارکرد آن مختلف است. جنبه‌ی اول کارکردی که به نظر می‌آید بحث زیبا سازی و ایجاد فضای مطلوب و نسبتاً بهینه مربوط به این بافت است که طبیعتاً بحث خاصی در این مورد وجود ندارد اگرچه که درمورد اجزای آن ممکن است انتقاداتی یا نواقصی وجود داشته باشد که قابل پذیرش هم هست، اما در طول زمان قطعاً زمان برای بهبود و تکمیل اجزای مختلف آن وجود خواهد داشت.

رسولی گفت: بُعد بعدی پیاده‌راه بعد انسانی آن است که شامل مباحث مرتبط با مسائل فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی آن در آن واحد است. کلمه‌ی پیاده‌مداری فقط متکی به این نیست که آدم پیاده بتواند به خارج از خانه بیاید و یک مسیر را طی کند، این مهم است که اگر او بخواهد از آن مسیری که در آن قدم می‌گذارد از زیبایی، نور، فضای سبز و اجزای آن مسیر نیز لذت ببرد.

او ادامه داد: از لحاظ بحث محیط‌زیست، فعالان محیط‌زیست می‌دانند که منظور از محیط‌زیست، دار و درخت و جانوران نیستند، بلکه بخش مهمی از محیط‌زیست است، اما منظور ما ایجاد یک فضای مناسب برای زیست است، برای گونه‌های مختلف جانوری، انسان‌ها، گیاهان که بتوانند فضای طبیعی با کیفیت زیست خودشان را داشته باشند. با تعاملات فرهنگی اجتماعی که در پیاده رو اتفاق می‌افتد، این پیاده‌راه در طول زمان می‌تواند مجموعه تغییرات فرهنگی اجتماعی در بافت فرهنگی اجتماعی شهر ما ایجاد کند و محلی برای به هم رساندن لایه‌های مختلف فرهنگی به همدیگر باشد.

دکتر رسولی در مورد جنبه اقتصادی پیاده‌راه‌ها گفت: از بعد اقتصادی بازخوردهای مثبتی برای شهر ما خواهد داشت، البته بخشی از آن ممکن است در کوتاه‌مدت دیده و احساس شود، به این صورت که این نقطه می‌تواند بنچ‌مارکی برای استفاده‌ی گردشگران و اقامت‌شان در آن نقطه خاص اما به نظر من این آثار کوتاه‌مدت و سطحی اقتصادی این پروژه است. در درازمدت با تغییر محتوای فرهنگی اجتماعی بافت مرکزی شهر که نیاز به برنامه‌ریزی درست دارد، تغییر در نوع اقتصاد بافت مرکزی است که می‌تواند نوع تعاملات اقتصادی در کل سطح شهر را دچار تغییر بکند.

این عضو شورا در ادامه گفت: لوکس‌تر شدن بافت مرکزی و شاید به نوعی جذب کردن طبقات اقتصادی متناسب با آن فضا می‌تواند ذائقه اقتصادی اجتماعی فرهنگی شهر را تحت تأثیر قرار دهد. ما همیشه در این مورد صحبت کردیم که گردشگر داریم اما آورده‌ی گردشگرانی که افتخار می‌دهند و شهر ما را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند چه است؟ اگر بخواهیم در یک جمله این را آسیب‌شناسی کنیم، ما طبقه مناسب گردشگرانی را که بتواند برای ما آورده‌ی اقتصادی داشته باشد را هدف نمی‌گیریم و طبقه‌ای را هدف می‌گیریم که نمی‌توانند آورده‌ای را برای شهر ما داشته باشند. فقط تفنن است و نه چیز دیگری. به‌هرحال شهر رشت در گذشته در تعامل ایران با اروپا از نظر تجاری، اقتصادی و بازرگانی در منطقه یک قطب بوده و و به همین دلیل همیشه شهری بسیار پررونق و آبادی بوده و طبیعتاً این پیاده راه می‌تواند جرقه‌ای برای زنده‌سازی آن نقش تاریخی رشت باشد.

رضا رسولی تاکید کرد: با اتفاقات خوبی که در تعاملات سیاسی و سیاست بین‌الملل در ایران افتاده، بخصوص بحث پذیرش برجام، قطعاً در آینده در این حوزه اتفاقات مثبتی خواهد افتاد. بنابراین از ابعاد مختلف این پیاده راه اتفاق خوب و خجسته‌ای برای شهر ما خواهد بود و معتقدم به این که اگر بتوانیم آن پیوست‌های برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی که باید را برای این بافت تأمین کنیم قطعاً به نقطه خوبی خواهیم رسید.

او همچنین گقت: جنس این پیوست‌ها، پیوست‌هایی نیست که الزاماً به صورت حاکمیتی اتفاق بیفتد و مثلاً خود شهرداری بخواهد که متولی آن باشد. اتفاقاً جنس این پیوندها کاملاً اجتماعی هست و می‌خواهم از فرصتی که شما دادید استفاده بکنم و از فعالین اجتماعی و فعالین حوزه محیط زیست و فعالین حوزه‌های مختلف اجتماعی و فعالین فرهنگی خواهش کنم که در این حوزه به ما کمک کنند تا به آن نقطه‌ای که باید، بتوانیم برسیم.

رسولی اضافه کرد: بخش کالبدی پیاده راه خدا را شکر تمام شده، ولی بخش محتوایی آن برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین خواهش می‌کنم اگر سیاست‌های ما را می‌پذیرند از ما حمایت کنند یا بیایند و با همفکری به سیاست‌های مشترکی برسیم که بتوانیم آن‌ها را مورد حمایت قرار دهیم. من فکر می‌کنم که این سیاست پیاده‌مداری اساساً یک سیاست منطبق بر توسعه پایدار است و انتظار دارم از انجمن‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط‌زیست که بپیوندند و حمایت بکنند.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz