پنج نوع همکار آزاردهنده و نحوه صحیح برخورد با آن‌ها

همکار آزاردهنده

معمولا در دنیای کاری خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد که با افرادی همکار شویم که از نظر خصوصیات رفتاری و شخصیتی با همدیگر در تفاهم و یکدستی باشیم. گاهی اوقات داشتن چند نوع همکار آزاردهنده آنچنان در زندگی‌مان تاثیر می گذارند که حتی حاضر می‌شویم عطای شغلمان را به لقایش ببخشیم و از محل کارمان خارج شویم.

در این مطلب با ما همراه باشید تا از ۵ نوع همکار آزاردهنده در هر محصیط کاری برایتان بگوییم و نحوه صحیح برخورد با آن‌ها را نیز بیان کنیم. شاید یک روزی حسابی به کارتان بیاید.

۱- شخصیت بی‌ملاحظه

اینکه کسی هر از گاهی آنقدر هیجان‌زده شود که کلام فرد دیگری را قطع کند طبیعی است، اما شخصیتی که در این مورد از آن صحبت می‌کنیم مدام میان صحبت‌های دیگران می‌پرد: در جلسات، در مکالمات غیر رسمی و حتی از پشت تلفن. این کار نه تنها اعصاب شما را خرد می‌کند، بلکه باعث می‌شود نتوانید به درستی با او کار کنید.

راه‌حل

دفعه‌ی بعدی که کنار یکدیگر قرار گرفتید (چه در میان جمع و چه به تنهایی)، قطع شدن صحبت‌های خود برای نخستین بار را بدون آنکه چیزی بگویید نادیده بگیرید. بار دومی که این موضوع تکرار شد، مؤدبانه به او بگویید «لطفاً اجازه بدهید حرفم را تمام کنم، بعد از آنکه حرفم تمام شد خوشحال می‌شوم نظر شما را نیز بشنوم. همانطور که می‌گفتم …»

تغییر جهت بدن به سمت جمع نیز می‌تواند بعد از به زبان آوردن این جملات مفید باشد. سپس بعد از آنکه صحبت‌هایتان تمام شد، روی خود را به سمت او برگردانید تا نشان دهید الان می‌تواند صحبت کند.

۲- شخصیت فضول

شما مکمن است هفته‌ای ۴۰ ساعت به بالا از وقت خود را در کنار همکار هایتان سپری کنید و این می‌تواند صمیمیتی میان شما ایجاد کند. اما این حق شماست که بخواهید جزییات زندگی خود را خصوصی نگه دارید. متأسفانه این شخص نمی‌تواند به این حد و مرزها احترام بگذارد و از شما درباره‌ی انتخاب‌های احساسی، سلامتی، وزن، حقوق، ازدواج و مسائل دیگری که ترجیح می‌دهید خصوصی باقی بمانند سؤالات نامناسبی می‌پرسد.

راه‌حل

اگر نگران آن هستید که مبادا احساسات او را جریحه‌دار کنید، به این سؤالات وی با خنده و شوخی پاسخ سربالا بدهید. در مواقع دیگر ممکن است لازم باشد رویکرد مستقیم‌تری اتخاذ کنید. می‌توانید رک و راست به او بگویید: «راستش دوست ندارم پاسخ این سؤال شما را بدهم» یا «این مسئله شخصی است. ترجیح می‌دهم راجع به موضوع دیگری صحبت کنیم»؛ سپس بحث را عوض کنید.

۳- شخصیت بامزه

شوخ طبعی در محیط کار عالی است، مگر آنکه با بازده شما تداخل داشته باشد. این شخصیت مدام جوک‌های نامناسب تعریف می‌کند و به نظر می‌رسد هیچ چیز را جدی نمی‌گیرد و برایش فرقی نمی‌کند موقعیت چقدر پر تنش یا اورژانسی باشد. با اینکه این عادت وی ممکن است اوایل سرگرم‌کننده به نظر برسد، اما با گذشت زمان، هر چیزی می‌تواند باشد به جز سرگرم‌کننده.

راه‌حل

برای آنکه این شخصیت را از ادامه‌ی این روند دلسر کنید، فقط کافی است دیگر به او توجه نکنید. اگر لطیفه‌ای تعریف کرد، لبخند کوتاهی بزنید، سپس به مکالمه‌ی خود سمت و سوی جدی‌تر و سازنده‌تری ببخشید.

اگر فرد مورد نظر روی ایمیل و یا چت سعی دارد همین کار را انجام دهد، کافی است به جز قسمت‌های مربوط، باقی بخش‌های گفته‌های او را نادیده بگیرید.

۴- شخصیت کنترل‌گر

این فرد همکار و هم رده‌ی شماست، اما طوری رفتار می‌کند که گویی بالاتر از شما قرار دارد. او مدام برای شما خرده فرمایش دارد، اطلاعات غیرضروری به شما می‌دهد و از شما انتقاد سازنده به عمل می‌آورد. این کار نه تنها در سطح فردی شما را کلافه می‌کند، بلکه در سطح سازمانی نیز صلاحیتتان را نزد اعضای تیم و هر کسی که گزارش عملکرد شما را می‌نویسد مخدوش می‌کند.

راه‌حل

از آنجایی که این مکالمه، گفت‌وگوی حساسی به شمار می‌رود توصیه می‌شود آن را جایی دور از سایر همکاران و در محیطی خنثی انجام دهید. وقتی با فرد مورد نظر تنها شدید صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کنید: «واقعاً مشخص است که خودتان را وقف شرکت کرده‌اید و سعی دارید برای به موفقیت رساندن آن سخت تلاش کنید. این برای من واقعاً قابل تقدیر است».

آغاز کردن گفت‌وگو با تعریف و تمجید، او را نسبت به بخش دوم گفت‌وگو پذیراتر خواهد کرد. سپس اضافه کنید: «با این حال حس می‌کنم انتقادات سازنده‌ی شما جلوی بهره‌وری من را می‌گیرد و با اهدافی که رییس‌مان برای من مشخص کرده تداخل پیدا می‌کند». سپس یک نمونه از این رفتار‌ها را که به تازگی از سوی وی سر زده مثال بزنید و صحبت‌های خود را اینگونه به پایان برسانید: «با وجود ارزشی که برای نظرات شما قائل هستم، ممنون می‌شوم اگر نظرات خود را به مواردی محدود کنید که مستقیماً به نقش و وظایف شما مربوط می‌شوند».

۵- شخصیت زورگو

شاید فکر می‌کردید با این شخصیت در دبیرستان خداحافظی کرده‌اید، اما متأسفانه تقریباً در هر محیط کاری می‌توان شخصیت‌های زورگو را یافت. آنها همان کسانی هستند که کنایه‌آمیز صحبت می‌کنند، مدام از کار شما انتقاد می‌کنند، قضاوت‌هایتان را زیر سؤال می‌برند و غیره.

راه‌حل

واکنش شما به شدتِ رفتار طرف مقابلتان بستگی خواهد داشت. اگر رفتار او به بی‌ادبی و ایمیل‌های واکنشی و ناشی از عصبانیت محدود می‌شود، هم می‌توانید آنها را نادیده بگرید و هم اینکه با خونسردی پاسخ دهید «از این حرفتان خوشم نیامد» یا «ترجیح می‌دهم در فرصت مناسب شخصاً پاسخ شما را بدهم چون به نظر می‌رسد با هم اختلاف نظر داریم».

با این حال اگر مورد سوء استفاده‌ی لفظی قرار می‌گیرید، تهدید می‌شوید، مورد استهزاء و یا زورگویی قرار می‌گیرید، بهتر است موضوع را با مدیر (و یا در صورت لزوم، مسئول نیروی انسانی) خود در میان بگذارید.

هر کجا هم که کار کنید، به طور قطع حد اقل یک نفر وجود خواهد داشت که اعصاب شما را خرد کند. بنابراین نفس عمیقی بکشید، و پیش از آنکه جایگاه‌تان در محیط کار مخدوش شود توصیه‌های بالا را به کار ببندید.

سایت کسب و کار بازده

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz