گزارش رشت رویایی از نشست خبری نمایش «دو بال، قیچی»:
انتقاد از واگذاری سالن‌های نمایش ارشاد به بخش خصوصی

رشت رویایی، رویا محمدعلی‌پور- نشست خبری نمایش «دو بال، قیچی» عصر دیروز با حضور امیر حامد نویسنده و کارگردان این نمایش و بازیگران وحید محبوب بشری و شیدا خانزاده در سالن رحم‌دل مجتمع خاتم‌الانبیا برگزار شد.
بازیگران این مجموعه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند و گلایه و انتقادهایی را نسبت به مسئولین ارشاد به علت عدم توجه به تئاتر استان گیلان داشتند.

«دو بال، قیچی» عنوان نمایش برگزیده جشنواره رضوی، جایزه اول بازیگری مرد و جایزه اول نمایشنامه‌نویسی را از آن خود کرده است.

نشست خبری نمایش «دو بال، قیچی»

سالن تئاتر با اجاره به مهدکودک‌ها و مدارس درآمدش را داشت، چه دلیلی داشت که تعطیل شود؟

امیر حامد نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایشنامه دو بال، قیچی درباره انگیزه خود از انتخاب این عنوان گفت: داستان نمایش با توجه به اینکه برای جشنواره رضوی نوشته‌شده است،  درباره یک کفترباز است. دو بال قیچی نیز یکی از اصطلاحات بین کفتربازان است که بال‌های کفتر را قیچی می‌زنند تا نپرد که می‌توان آن را در این داستان  به شخصیت‌های نمایش نسبت داد.

امیر حامد در خصوص اولین تجربه خود به‌عنوان نویسنده در این نمایشنامه گفت: در گروه خودمان، بچه‌ها به سیر تکامل نمایشنامه کاملاً واقف هستند و پیش از این هم متن هایی نوشته بودم که با قدرت رد شد اما متن این نمایش با اینکه به خارج از استان  فرستاده شد  مورد پذیرش قرار گرفت .

او ادامه داد: من به کار تیمی معتقد هستم. اگر پتانسیل اطرافیانتان را به‌درستی بشناسید و آنها را به درستی هدایت کنید، موفق خواهید شد. در این کار خانم طوبا پور عباس در امر نوشتن به من خیلی کمک کردند. البته تخصص من نویسندگی نیست اما گاهی سراغ نمایشنامه‌نویسی می‌روم.

حامد در ادامه به  حمایت معنوی و روحی  فریبرز زیده سرایی از پیشکسوتان تئاتر گیلان  اشاره کرد و گفت : ایشان بمب انرژی گروه و ایده‌پرداز بودند و با اینکه درگیر بازی و اجرای استند آپ کمدی بودند احوال ما را جویا می‌شدند .

امیر حامد همچنین گفت: موسیقی این نمایش  به صورت زنده توسط روزبه اخوان یکی از هنرمندان با استعداد گیلان که دستی در نمایش هم دارد، اجرا می‌شود. ایشان نیز کاندید جشنواره رضوی شده‌اند ، همچنین حمید شعبانی نوازندگی ساز دونار که ساز محلی گرگان است  را بر عهده دارد.

او در پاسخ به چگونگی فضای دکور گفت:  به دلیل مشکلات حمل و نقل دکور و شرایط بد اعزام  گروه ها  به جشنواره  ها خصوصا گیلان سعی کردیم فضا را مینمالیستی رو به جلو ببریم  و یاسر میر حمیدی  صحنه را به یک نیمکت و چراغ برق مزین ساخت .

نویسنده و کارگردان « دو بال، قیچی» را نمایشی توصیف کرد که مخاطب با آن‌ می‌خندد‌، می‌گرید و تفکر می‌کند‌.

نویسنده دو بال قیچی همچنین گفت: هرگز یک بازیگر موفق نمی‌شود مگر اینکه پارت نر خوبی داشته باشد و اگر تیم خوبی در کنارم نبود هرگز امکان نداشت موفق شوم و این جایزه متعلق به بچه‌های گروه و استان است.

امیر حامد با انتقاد از عدم‌حمایت از سوی مسئولان استانی گفت: همان‌طور که می‌دانید تئاتر قبل از رفتن به جشنواره‌ها صاحبی ندارد ولی همین‌که مقام می‌آورد همه صاحبش می‌شوند، بعد از کسب مقام مصاحبه‌های بلندی از مسئولین چاپ می‌شود که ما از مدت‌ها قبل برای چنین موفقیتی برنامه‌ریزی کرده بودیم.

او گفت: وقتی به‌عنوان نماینده استان بدون هیچ مستولی به استان‌های دیگر می‌رویم و در آنجا کسی کنار ما نیست، حس بدی است.

نویسنده دو بال قیچی تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم اداره ارشاد متولی استان و پدر معنوی ما هنرمندان است ولی در طول جشنواره رضوی  هیچ تماسی با ما نگرفتند که شما زنده هستید یا مرده‌اید و در آن استان بسیار یتیم بودیم به طوری که ارگان های دولتی دیگر به ما لطف داشتند و با ماشین های شخصی  آنها به جشنواره اعزام شدیم.

امیر حامد با انتقاد بر اینکه فقط هنگام تبلیغات به سراغ هنرمندان می‌آیند گفت: درجایی که نیاز به همراهی مسئولین داریم از آنها خبری نیست و هرجا احتیاج به به تبلیغات باشد به سراغ هنرمندان می‌آیند.

امیر حامد با اشاره به اینکه تبلیغات توسط سازمان‌های تابع شهرداری انجام می‌شود گفت: سالن‌های خاتم‌الانبیا تا آذرماه در اختیار ماست و این آخرین کار ما قبل از اجاره سالن‌ها، برای ارشاد است.

او همچنین گفت: سالن ارشاد را می‌خواهند اجاره بدهند و با مدیریت جدید معلوم نیست چه اتفاقی برای هنرمندان خواهد افتاد. سؤال من از ارشاد استان گیلان این است چه حمایتی از هنرمندان می‌کند؟ بودجه می‌دهد؟ امکانات می‌دهد؟ سالن تمرین می‌دهد؟ فقط هفته‌ای دو سه جلسه سالن تمرین می داد و مکان اجرا که آن‌هم از بین رفت و وجود ارشاد برای چیست؟

او از وضعیت نامناسب سالن‌ها در اجرای تئاتر ابراز ناراحتی کرد و گفت: آیا مجتمع خاتم‌الانبیا به این بزرگی فقط مشکلش برای اجاره، سالن تئاتر بوده است؟ سالن تئاتر با اجاره به مهدکودک‌ها و مدارس درآمدش را داشت، چه دلیلی داشته است که تعطیل شود؟

امیر حامد در خواست‌های اجرا برای تئاتر را در رشت قابل‌توجه دانست و گفت: سالن خاتم‌الانبیا بلاتکلیف نبوده است و در حال استفاده شدن بود نمی‌توان همه اینها را نادیده گرفت و با تقلید از شهرستان‌های دیگر در تعداد اجرا قابل مقایسه با رشت نیست این سالن را به بخش خصوصی داد.

او با اشاره به اینکه مسئولین رده بالا همه ادعای دغدغه فرهنگی دارند گفت: اگر گروه‌های تئاتر سالن اجرا نداشته باشند و درجایی نتوانند دورهم جمع شوند مطمئن باشید که بزهکاری زیاد می‌شود و کل ارگان‌ها نسبت به این قضیه باید واکنش نشان دهند، ما داریم خیلی سطحی به این قضیه نگاه می‌کنیم.

نشست خبری نمایش «دو بال، قیچی»

وحید محبوب بشری: طبق قانون باید مجتمع‌های فرهنگی هنری اجاره داده شود، نه فقط سالن‌های نمایش

محموب بشری در پاسخ به این سؤال که چرا حاضر شدید با امیر حامد کارکنید، گفت: سوای کارهایی که با امیر حامد بازی کردم این سومین کار مشترک ما است.  حامد انسان پرتوانی است که قلم روان و ساده او در این اثر مشخص است؛ او در این کار از زبان مردم کوچه و بازار استفاده کرده که می تواند مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه نقش عزت را در این نمایشنامه دارد گفت: متن نمایشنامه من را جذب کرد و اولین بار بود با داستانی مواجه می‌شدم که یک کفترباز  با یک امر مقدس توانسته ارتباط قلبی برقرار کند. درست است عزت به نسبت نقش‌های دیگری که من بازی کردم به لحاظ زمانی کوتاه است ولی پرمحتوا و عمیق است و از خود  پای کار امضاء می‌گذارد.

محموب بشری در پاسخ به کم بودن تعداد شخصیت‌ها در نمایشنامه‌ها گفت: به عقیده شخصی من البته شاید تعبیر من درست نباشد و عده‌ای آن را نپذیرند یکی از روی ناچاری است و دیگر اینکه قصه به‌گونه‌ای است که نویسنده خود را به دو یا سه شخصیت محدود می‌کند و عده‌ای از نویسندگان هم ممکن است توانایی‌اش محدود باشد و اگر تعداد شخصیت زیاد شود نویسنده سردرگم می شود و پراکندگی در قصه ایجاد می‌شود.

وحید محبوب بشری با توجه به اهمیت  جایگاه تئاتر گیلان در کشور گفت: گیلان پرچم‌دار تئاتر کشور و نخستین استانی محسوب می‌شود که تئاتر در آن اجراشده است.

او گفت: محمود عزیزی دبیر جشنواره رضوی در ملاقات با گروه نمایشی گیلان در شب اول، گیلان را اولین پرچم‌دار تئاتر کشور دانست اما علاقه‌مندم اکنون  برای زنگ افتتاح نمایش ما بیاید و مشاهده کند که می‌خواهند تئاتر استان را تعطیل کنند.

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گیلان با انتقاد به اینکه اگر می‌خواهند قانون را اجرا کنند باید به‌طور کامل باشد، گفت: طبق قانون باید مجتمع‌های فرهنگی هنری اجاره داده شود نه اینکه تنها سالن‌های نمایش را به بخش خصوصی واگذار کنند.

محبوب بشری به از رده خارج کردن سالن سردار جنگل در شهر رشت اشاره کرد و گفت: سن نمایشی که هنرمندان تئاتر در گیلان از جمله خودم درآن خاطرات بسیاری داریم را کوچک کردند.

او با تاکید بر اینکه پست‌ها، مقام‌ها و عنوان‌ها می‌رود و می‌آید، گفت: تئاتر می‌ماند اما نباید خودمان اقدامی انجام دهیم تا تئاتر در گیلان تعطیل شود.

او در پایان گفت: امیدوارم محمود عزیزی در سال دیگر هم بازبگوید گیلان جز اولین‌ها بوده و هست نه اینکه بگوید بوده و تمام شد.

‌شیدا خانزاده که دومین حضور خود را بر روی صحنه تجربه می‌کند ‌و پیش از این در پشت صحنه به عنوان دستیار و منشی صحنه فعالیت می کرده است، گفت: عاطفی زنی تاثیر گذار در زندگی سیروس شخصیت اول داستان است که باعث رفتن او به حرم امام رضا (ع) می شود .در عاطی سه نوع شخصیت از زن ایرانی دیده می شود ، عاشق ، ساده  و گاهی  بد اخلاق

او که تنها بازیگر این نمایش و عهده دار نقش عاطی است، گفت: هنر تئاتر انرژی درونی من را خالی می‌کرد زیرا هنری زنده است، در پشت صحنه خیلی چیزها یاد گرفتم اما هنگامی که به روی صحنه رفتم تفاوت را احساس کردم و خوشبختانه در این راه بزرگان تئاتر در کنار من بودند.

گفتنی است « دو بال، قیچی» از ۱۵ تا ۲۱ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰  به روی صحنه سالن شهید انصاری خواهد رفت.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz