در جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مطرح شد
ناوگان اتوبوس‌رانی باید هر چه سریع‌تر بازسازی و نوسازی شود

کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت

رشت رویایی، رویا محمدعلی‌پور- جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با حضور رضا رسولی رییس کمیسیون ترافیک، امیرحسین علوی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه، فاطمه شیرزاد، اسماعیل حاجی‌پور و رضا موسوی روزان پیش از ظهر یکشنبه نهم خرداد ماه برگزار شد.

به گزارش رشت رویایی، این جلسه به بررسی مسائل و مشکلات سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی، حمل و نقل مسافر و بار، پایانه‌ها و خدمات موتوری شهرداری اختصاص داشت که با اظهار نظر مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مبنی بر ناممکن بودن تحقق بودجه پیش‌بینی‌شده برای این سازمان و بحث کمبود اتوبوس‌ها در سطح شهر رشت همراه بود.

رییس کمیسیون حمل و نقل ترافیک با اشاره به اینکه بررسی بودجه سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل و ترافیک که قرار است با هم ترکیب شوند، گفت: تصمیمات لازم برای تدوین بودجه بر اساس سازمان جدید گرفته و به صحن شورا ارائه شود.

دکتر رضا رسولی با بیان اینکه تنها هفت اتوبوس فعال در سطح شهر وجود دارد، گفت: تمام کم و کاستی‌های موجود به سازمان موتوری سوق داده می‌شود در حالی که سومدیریتی وجود دارد که فقط متوجه یک سیستم و یک سازمان نیست. نسبت به این وضعیت در حوزه اتوبوس‌ها مکرراً به شهرداری هشدار داده شد اما نسبت به تأمین اتوبوس‌ها و بهسازی این ناوگان اراده کافی در شهرداری دیده نمی‌شود.

وی مسئولیت ضعف عملکردی در سیستم را متوجه شهرداری دانست و گفت: شهرداری لایحه‌ای را به نام برون‌سپاری به شورا ارائه دادند که راهکار خوبی است اما زمان مناسبی برای این اقدام نیست.

این عضو شورا با اشاره به اینکه وضعیت اتوبوس‌های خریداری شده هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس به تعمیرات نیاز دارند و در پارکینگ متوقف است. باید بری این وضعیت تمهیدی اندیشید.

رسولی با بیان اینکه فشار این مشکلات بر دوش مردمی است و صبوری در این حوزه دیگر جوابگوی نارضایتی و حقوق واقعی شهروندان نیست افزود: ما بخشی از برنامه توسعه حمل و نقل را اجرا کرده‌ایم اما بخشی هنوز به مرحله اجرا درنیامده است. در حال حاضر پس از ماه‌ها گفتگو و رایزنی و ارائه طرح و برنامه و وعده‌های شهردار، ناوگان اتوبوس‌رانی در حال فلج شدن است و عملاً مردم نسبت به کمبود اتوبوس‌ها ناراضی هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مردم با کمبود اتوبوس مواجه هستند، خاطرنشان کرد: وظیفه ما ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است و ارائه خدمات ناوگان همگانی باید یکی از اولویت‌های شهرداری باشد.

رضا رسولی در پایان تاکید داشت: شهرداری علاوه بر خرید اتوبوس باید برنامه جامع و شفافی نسبت به بازگشت اتوبوس‌های متوقف شده در پارکینگ سازمان اتوبوس‌رانی به خطوط حمل و نقل همگانی شهر داشته باشد. شهرداری لازم است ظرف سه ماه آینده به منظور تعمیر ۴۰ تا ۵۰ دستگاه اتوبوس که به تعمیر نیاز دارند، اقدام کند.

از تعداد اتوبوس‌های فعال در سطح شهر روز به روز کاسته می‌شود
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در این جلسه با اشاره به اینکه ادغام سازمان‌ها در حد یک پیشنهاد است، گفت: بودجه سازمان‌ها را تا زمان تصویب ادغام آنها به صورت منفک از هم تدوین می‌کنیم.

امیرحسین علوی در ادامه اظهار داشت: اکثر رانندگان اتوبوس اعم از شرکتی و آنهایی که وابسته به سازمان هستند بیکارند. اگر توان خرید و تعمیر و پلاک کردن اتوبوس‌ها را نداریم سازمان را تعطیل کنیم. بزرگ‌ترین شعار شهردار رواج حمل و نقل عمومی بوده است در حالی که شاهد نابودی آن هستیم.

علوی با بیان اینکه در بدترین شرایط چهل اتوبوس در شهر و حومه مشغول فعالیت بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر همین تعداد اتوبوس هم وجود ندارد. سازمان حمل و نقل در حوزه برنامه ریزی، سیاست‌گذاری و اجرا با مشکل مواجه است.
این عضو شورا با تاکید بر اینکه هنوز مشخص نیست که شهرداری درباره تجهیز و نوسازی و همین‌طور تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز در سطح شهر چه تصمیم و برنامه‌ای دارد، خاطر نشان کرد: از تعداد اتوبوس‌های فعال در سطح شهر روز به روز کاسته می‌شود. لازم است هر چه زودتر نسبت به اینکه در حوزه حمل و نقل شهری رشت چه اتفاقی خواهد افتاد، تعیین تکلیف شود.

بحث فرسودگی اتوبوس‌ها به این دوره محدود نمی‌شود
خانم شیرزاد با انتقاد از کشمکش‌های مسؤولین سازمان و اشاره به اینکه کمیسیون محل تصمیم‌گیری است گفت: متاسفانه بحث فرسودگی اتوبوس‌ها و نوسازی و بهسازی تنها مربوط به این دوره نمی‌شود و به سال‌های قبل برمی گردد که هریک از این عزیزان در حوزه‌های درآمدی، عمرانی، ترافیکی دارای یک منصبی بودند و نمی‌توان مسولیت همه این مشکلات را برعهده آقای شریفی گذاشت.

موسوی روزان با بیان اینکه اولویت اول ما رفاه حال مردم و خدمات رسانی به مردم است، تصریح کرد: جای کشمکش‌های سازمانی در جلسه کمیسیون نیست. اکنون هفت اتوبوس وجود دارد که آقای شریفی باید پاسخ‌گو باشد و هیچ‌کس نمی‌تواند سلب مسوولیت کند. خرید اتوبوس با تعمیر اتوبوس فرق دارد. اتوبوس‌ها باید تعمیر شود و قابل توجیه نیست که ما هفت اتوبوس داریم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz