سید رضا موسوی روزان:
مسئولین و مردم رشت خواستار ثبات در مدیریت شهری هستند

سید رضا موسوی روزان از اعضاء شورای اسلامی شهر رشت در گفتگویی با رشت پرس حضور به سوالات مطروحه پاسخ و به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.

تصویب لایحه احداث تراموا شورای شهر

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم تشکر می کنم از اینکه این فرصت برای بنده ایجاد شد لحظاتی را در خدمت شما باشم و از طریق این تریبون بتوانم با مردم عزیز و فرهنگی، فرهیخته خودمان در شهر رشت و استان گیلان و هرجایی که صدای ما را می شنوند صحبت داشته باشیم. امروز روز جمعه و متعلق به حضرت صاحب الزمان و همه ما برخوردار شویم از دعاهای آن حضرت و در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و راه شهیدان انقلاب و راه ولایت و ارزشهای نظام که دعای حضرت می تواند برای ما راهگشا باشد و هر کس در این راه از دعای حضرت برخوردار نباشد می تواند آسیب جدی ببیند مخصوصا ما که شیعه و پیرو آن حضرت خودمان را معرفی می‌کنیم .

در فرهنگ پهلوانی و ورزش باستانی کشورجا دارد یادی کنیم از جهان پهلوان تختی و پهلوانان استان گیلان از جمله پوریای ولی و همه عزیزانی که از ورزش های پهلوانی به ورزش های دیگر هم دست پیدا کردند. ورزش پهلوانی علاوه بر اینکه یک ورزش ملی است یک ورزش دینی و مذهبی هم به شمار می رود .لذا به همه دوستان عزیز تبریک عرض می کنم و از دوستداران این ورزش پهلوانی هستم .

لطفا در خصوص زندگی شخصی خود از جمله وضعیت معیشتی و استخدامی فرزندانتان و فیش حقوقی و … توضیحاتی را بفرمائید.
در فضای جدیدی که در جمهوری اسلامی ایجاد شده خصوصا در خصوص حقوق های نجومی مطرح شده باید عرض کنم نسبت مدیرانی که چنین حقوق هایی را دریافت کرده اند نسبت به کل مدیران نسبت چشم گیری نیست اما این اتفاق ، اتفاق ناگو اری است که انتظار نداشتیم چنین حالتی در نظام جمهوری اسلامی اتفاق بیافتد . تاکیداتی که ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری به دولت داشتند که پیگیری این موضوع زمینه را فراهم کرد تا مسئولان بیایند و در خصوص زندگی خصوصی و حقوق های دریافتی خود شفاف سازی کنند .

بنده فکر می کنم حق طبیعی مردم است که مسئولان خود را بشناسند و بدون واسطه و از زبان خودشان بشناسند.

بنده ساکن رشت در خیابان استقامت هستم. منزلی که بنده در آن ساکن هستم در سال‌های گذشته به عنوان خانه‌های سازمانی شناخته می‌شد اما امروز دیگر در آن منطقه جز تعداد محدودی که در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد الباقی به دلیل اینکه آن محل دارای مالک بوده از زمره خانه های سازمانی خارج شده است . مالک توانست در گذشته با اقامه دعوا در مراجع قضایی عرصه را بنام خود بگیرد و اعیان املاک مستقر در آن محل در اختیار ره و شهرسازی قرار گرفت . به تعبیری بنده عرصه را از مالک خریدار کردم و اعیان را به قیمت روز از راه و شهرسازی خریداری کردم . اما بنده در این مدت حتی یک روز به عنوان خانه سازمانی استفاده نکردم و در واقع از مالک خریداری کردم و اعیانی را از راه و شهرسازی به قیمت روز خریداری کردم و این اقدامات در ۸ سال پیش خریداری کردم .

در خصوص فرزندان خودم باید بیان کنم بنده دارای دو فرزند دختر و دو فرزند پسر هستم . شرایط زندگیم طوری بود که به دلیل عدم حضور مستمر بنده ه به دلیل موقعیت شغلی بار مسئولیت زندگی بر عهده همسرم بوده که الحمدالله شرایط زندگی بنده به گونه ای بوده که فرزندانم به لحاظ تحصیلات فضای خوبی را طی کردند . فرزند ارشد بنده مدرس دانشگاه و مسئول فرهنگی دانشگاه فعالیت می کند . پسرم دکترای جغرافیای روستایی دارد و ساکن تهران است . فرزند سوم بنده فوق لیسانس اقتصاد است که در مقطع دکترا پذیرفته شده و دختر کوچکم که فرزند چهارم بنده است لیسانس حقوق را به پایان رسانده و در شرف ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می باشد.

بنده هم به لحاظ تحصیلات لیسانس علوم سیاسی و فوق لیسانس مدیریت هستم و در دکترای تاریخ اسلام هم پذیرفته شدم که امیدوارم در ادامه کار به لطف و عنایت خداوند به کار می رسیم.

هیچکدام از فرزندان بنده در مجموعه شهرداری مشغول به کار نیستند . اخوی های بنده هم یکی در دادگستری و دیگری در نیروی هوایی مشغول به فعالیت هستند لذا به عرض می رسانم حتی نسل های دیگری از خانواده بنده هم در شهرداری مسئولیتی ندارند . بیان این موضوع به دلیل ذهنیتی است که شاید تصور شود اگر شخصی در یک جایگاهی قرار دارد اقوام وی در اولویت قرار داشته باشند که این موضوع برای بنده صحت ندارد.

به لحاظ حقوق، زندگی بنده دارای شرایط خاصی است . ابتدا بنده در آموزش و پرورش و سپس در سپاه پاسداران فعالیت کردم و در طول مدت پس از انقلاب اسلامی عمدتا با نهاد های امنیتی و فرهنگی همکاری داشتم .محیط مورد علاقه بنده ضمن احترام و دفاع به تمامیت نظام و انقلاب و ولایت و ارزشها علاقه به کارهای فرهنگی است که در طول این سالها هیچوقت از کارهای فرهنگی غفلت نکردم .

لذا حقوق بنده یک حقوق کارمندی است و مردم به خوبی به میزان آن اشراف دارند.

آیا خوداظهاری در انتشار فیش های حقوقی مدیران را می توان بازی با افکار عمومی تلقی کرد و اینکه آیا جنابعالی در هیات مدیره سازمانهای تابعه شهرداری هم حقوق و یا پاداشی دریافت می کنید؟
بنده از ابتدای ورود در شورا به عنوان نماینده شورا در شورای سازمانها و هیات مدیره سازمان‌ها ورود نکرده‌ام و دوستان عزیز بنده هم که حضور دارند بحث حقوق وجود ندارد و حق جلسه مطرح است که در شورا هم وجود دارد. در مقطعی نگرانی‌های در خصوص پرداخت پاداش‌هایی به اعضای شورای سازمانها و هیات مدیره سازمانها مطرح شد که بنده بخشی از آنها را درست می دانم و باید این پاداش ها کنترل می شد و طبق ضوابطی پرداخت می شد که چنانچه اعتراضی داریم باید به تمام مدیرانی که این پاداش ها را دریافت کردند اعتراض می‌شد حتی اگر از نزدیکان ما باشند.

بنده تا به امروز هیچ پاداشی را از هیچ سازمانی در این مقطع سه سال دریافت نکردم زیرا عضو شورای سازمان و هیات مدیره نبودم که پاداش و یا حق‌الجلسه ای را دریافت کرده باشم و فقط حق الجلسه شورای اسلامی شهر را دریافت کرده ام. ضمنا بنده اعلام کنم هیچ ملک دیگری در کره زمین به غیر از مورد اعلامی به نام خود یا همسر و فرزندانم ندارم .

عدم حضور اعضای شورا در جلسه شهرداران که با حضور نمایندگان مجلس و فرماندار شهرستان رشت برگزار شد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بنده اعتقاد دارم باید از وجود نمایندگان محترم در سطح استان که به شکلی از امکانات مرکز استان هم استفاده می کنند باید از پیشبرد اهداف نظام و حل مشکلات استفاده شود و بنده به جناح بندی سیاسی نمایندگان در این مقوله توجهی نمی کنم زیرا بحث در اینجا منافع عمومی و ملی است و باید با این دیدگاه حرکت کنیم و آن بحث های طیفی و جناحی اگر در اینجا مطرح شود در واقع به مردم ظلم کرده است .

بنده تا این لحظه سعی کردم حضور فعال و پررنگی چه در صحن شورا و چه در کمیسیون ها داشته باشم . بنده در بین اعضاء شورا یکی از افرادی هستم که بالاترین سطح حضور را در جلسات شورا و حتی حضور در مجامع بیرونی داشته ام . حالا بعضی ها بنا به دلایلی در بعضی جاها حضور پیدا نمی کنند خودشان باید پاسخ دهند .

بنده اعتقاد دارم منافع شهر سیاه و سفید نمی شناسد ، بد و خوب را ما در عمل باید نشان دهیم . خواهش بنده از بزرگان این است که به خاطر حفظ منافع شهر و مردم این شرایط را پررنگ داشته باشیم.

ارزیابی شما از جایگاه قانونی شورا در دوره سوم و چهارم چگونه است آیا در اذهان عمومی جایگاه شورای چهارم ارتقاء داشته است؟
بنده برای جایگاه شورا که نماینده مردم هستند جایگاه خاص و ویژه ای قایل هستم چون برای مردم و رای مردم این رای را قایل هستم. هرکس که از آرای مردم استفاده کرده و در جایگاه شورا قرار گرفته به اعتقاد بنده باید این دیدگاه را داشته باشد.

شورا یک جایگاه قانونی است با شرح وظایف مشخص خودش . اولین کاری که شورا در اولین روز کاری انجام میدهد انتخاب شهردار است بعد از به لوایح و مصوبات می پردازد و بعد از جایگاه نظارتی شورا زمانی محقق می شود که شورا مصوباتی داشته باشد و در شهرداری به مرحله عمل درآمده باشد آنوقت جایگاه نظارتی شورا معنا پیدا می کند.

شورا ابزار زیادی برای هدایت مدیریت شهری دارد تا بتواند کنترل ، نظارت و مدیریت کند و از مفسده ها جلوگیری کند . بنده فکر می کنم شورای دوره چهارم با استدلالهایی که دارم با همه مشکلات در بین دوره های مختلف شورای چهارم بسیار پررنگ ظاهر شده است و مصوبات بسیار خوبی داشته که عملیاتی شده است.

به عنوان مثال ما تا ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۴ ایستگاه آتش نشانی داشتیم پس از آن تا سال ۹۲ تعداد ایستگاههای اضافه شده ۲ ایستگاه آتش نشانی بوده که در مجموع ۶ ایستگاه داشتیم . اما از سال ۹۲ و شروع شورای چهارم تا امروز ۶ ایستگاه دیگر اضافه شده که در جمع ۱۲ ایستگاه آتش نشانی قابل بهره برداری داریم . این بدان معنا هست که ما به سرعت می توانیم به کمک مردم بشتابیم و بسیار سریع حوادث را کنترل کنیم.

تعداد نیروهای آتش نشانی در شورای چهارم بیش از ۱۰۰ نفر اضافه شده اند پارک هایی که افتتاح شده ، پیاده راه فرهنگی میدان اصلی شهر و تکمیل ساختمان بزرگ شهرداری در میدان گیل و … اینها جزئی از عملکرد شورا خواهد بود.

صد و چهل و هشتمین جلسه شورا شهر رشت - ۲۰ تیر ۹۵ - موسوی روزان

در حوزه فرهنگی هم کارهای بزرگی در سطح شهر رقم خورد که از آن می توان به برگزاری کنگره ۸ هزار شهید دفاع مقدس اشاره کرد که شورا و شهرداری نقش ایفاء کردند و حقیقتا نقش شورا و شهرداری در سطح کشور کم نظیر بود و همه دوستان به این موضوع اعتراف دارند . همچنین هیات های مذهبی به شدت در طول دوران شورای چهارم مورد حمایت قرار گرفتند . ممکن است چنین تصور شود که شهرداری بسیار پرنگ ظاهر شده و شورا در کنار شهرداری قرار ندارد باید عرض کنم اصلا قرار نیست شورا در کنار شهرداری باشد ، شورا حق نظارت بر عملکرد شهرداری دارد و بالاسر شهرداری است . اگر در جایی دست شهرداری رو میگیرد و کمک میکند به معنای زیر مجموعه شهرداری بودن نیست و همچنین ممکن است برخی فکر کنند شورا و شهرداری زیر مجموعه فرمانداری است بنده عرض می کنم خیرما نماینده مردم هستیم مانند نماینده مجلس که از حقوق قانونی برخوردار است . فقط یک تفاوت بین شورا و مجلس وجود دارد و آن این است که وقتی نمایندگان استیضاح می کنند یک وزیر را استیضاح می کنند و دولت به سقوط کشیده نمی شود ولی شورا وقتی شهردار را استیضاح می کند در واقع ارکان دولت به تعبیر ما در مدیریت شهری بهم می ریزد .

در اینجا ما به عنوان اعضای شورا باید دقت لازم را داشته باشیم که وقتی نظارت به استیضاح می رسد دیگر پیشگیری معنا پیدا نمی کند یعنی حکم صادر شد .

بخش‌هایی از نظارت شورا شامل طرح سوال از شهردار، فراخوان شهردار به صحن شورا، بازدید از پروژه ها ، نشست با مدیران شهرداری و … می باشد ولی استیضاح به نظر بنده مرحله پایانی کار است . متاسفانه برخی از همان روز های اول بحث استیضاح را مطرح کردند یعنی وقتی از روز اول پرچم استیضاح را مطرح می کنیم دیگر نظارت معنایی پیدا نمی کند یعنی می خواهند از روز اول این شهردار نباشد حال استیضاح چه معنایی پیدا می کند به عبارتی اصلا قایل به نظارت بر عملکرد شهردار نیستم .

هر چقدر بحث و انتقاد و تضاد افکار در شورا وجود داشته باشد به شرطی که همدیگر را تحمل کنند به شرطی که همدیگر را تخریب نکنند ما مشکل خاصی در شورا پیدا نمی کنیم و شورا می تواند به وظیفه قانونی خودش خوب عمل کند . اما وقتی جمعی می آیند و مدام به شهردار حمله می کنند و برخورد های تندی را با شهردار انجام می دهند جمع دیگر مجبور می شوند به گونه ای عمل کنند که مدیریت شهری سقوط نکند. بنابراین در این صورت شورا از هدف اصلی خودش که نظارت است دور می ماند در صورتی که اگر در کنار هم جمع شوند می توانند جایگاه نظارتی خود را حفظ کند و به اهداف بلند شورا برسیم .

چرا موضوع دنباله دار شدن بحث استیضاح شهردار در شورا همچنان ادامه دارد و اعضاء شورا تاکنون نتوانستند به یک اجماع واحد در خصوص ثبات مدیریت شهری برسند؟
در واقع در طول ۱۸ سال عمر فعالیت شورای شهر رشت متاسفانه تاکنون ۲۴ شهردار تغییر داده ایم که ممکن است این موضوع مطرح شود که همه اینها شهردار نبوده و برخی سرپرست بوده اند که در اینجا باید اعلام کنم تمتم اختیارات شهردار را سرپرست هم دارد و گاهی مشاهده شده عمر سرپرست های شهرداری از شهرداران هم طولانی تر شده است .

شواهد نشان می دهد در همین شورای چهارم ما ۵ نفر را در سمت شهردار و سرپرست شهرداری تغییر داده ایم تا به آقای ثابت قدم رسیدیم حال اگر بخواهیم بازهم از آقای ثابت قدم عبور کنیم باز هم باید برویم به سمت سرپرستی شهرداری و شاید دیگر عمر شورا به انتخاب شهردار جدید نرسد و شاید اعضاء شورا به این نتیجه نرسند که یک شهرداری که مورد توافق جمع باشد انتخاب شود که در این صورت باید بازهم به سمت سرپرست برویم که باید اعلام کنم سرپرستی ظلم به مردم شهر است چرا که یکی از آسیب های انتخاب سرپرست شهرداری عدم اعتماد سرمایه گذاران به مدیریت شهری است .

بنا به اظهارات یکی از همکارانم جناب آقای نیکومنش ، یکی از سرمایه گذاران بزرگ که قرار بود ورود کند به محض اطلاع از شرایط موجود و طرح موضوع استیضاح شهردار ، از سرمایه گذاری منصرف شده و رفته است . این موضوع در زمان آقای خلیلی هم به کرات اتفاق افتاد و لذا هیچکس حاضر به سرمایه گذاری در شهری که شهردار آن دائما در آستانه استیضاح قرار دارد نمی شود . حتی جناب آقای استاندار در بحث واگذاری پارک ۴۵۰ هکتاری هم به این موضوع اشاره کردند که معلوم نیست شهرداری دست چه کسی است و این پارک را چه کسی باید به سرانجام برساند .

همچنین بنده حضورا در جلسات مختلفی که خدمت نماینده محترم ولی فقیه در استان گیلان حضرت آیت الله قربانی رسیدم، ایشان بارها درخواست ثبات مدیریت شهری را تقاضا کرده اند. این خواسته سایر مدیران و حتی مردم سطح شهر هم هست .

ما وقتی شهرهای بزرگ را نگاه می کنیم هیچکدام چنین اتفاقاتی نیافتاده است مثلا تهران ، اصفهان، تبریز، مشهد و … بنده حقیقتا چنین چالشی را در شهرهای بزرگ ندیدم لذا باید مسائل را مدیریت کنیم.

بنده در جمعی بیان کردم آقای ثابت قدم خودش یک پروژه است و پروژه ای که باید نظارت ، هدایت و مدیریت شود و همچنین پروژه ای است که توانمندی بالایی دارد که باید از آن بهره برداری شود .

چنانچه بخواهیم ارزیابی اجمالی از نقاط ضعف و قوت شهردار کلانشهر رشت داشته باشید دیدگاه شما در این خصوص چگونه است؟
ابتدا عرض کنم دوستانی که در شورا به دنبال استیضاح هستند تمام حرف هایشان نادرست نیست. بنده هم به بسیاری از صحبت‌های دوستان اعتقاد دارم اما بحث ما بحث استیضاح است نه اینکه حرفها نادرست است. البته بخشی از این حرفها بزرگنمایی می‌شود و باید بخشی از این حرفها در حد و اندازه بیان شود .

آقای ثابت‌قدم حقیقتا توانمندی‌های خاصی دارد از جمله اینکه شناخت ایشان از شهرداری و مدیریت شهری خوبی است و شاید یکی از بحث‌هایی که مطرح بود موضوع انتصابات و جابجایی مدیران است که البته بنده هم قایل به این حجم جابجایی نبوده و نیستم که البته ما می‌توانستیم این انتصابات را مدیریت کنیم تا با کمترین انتصابات بیشترین بهره را داشته باشیم. اما در بحث کارهای عمرانی، اجتماعی و فرهنگی که برای مردم جاذبه دارد آقای ثابت‌قدم هیچ کوتاهی نکرده و تمام وقت خود را گذاشتند .

بنده بر اساس تفکر ارزشی و ولایتمداری و اصولگرایی حرکت می‌کنم ممکن است در خصوص آقای شهردار چیز دیگری مطرح گردد بنده فقط در خصوص عملکردی که داریم بحث می‌کنم و تلاش می‌کنیم از وجود و توان شهردار برای ارزها و رفاهیات مردم و برای خدمات رسانی بهتر و رضایت مندی مردم بهره بگیریم .

تاکیدات غیر متعارف برخی از اعضای شورای شهر رشت در خصوص استیضاح و انتشار اخباری منی بر باج خواهی چه پیامدهایی را می تواند به دنبال داشت باشد؟
دوستان عزیزی که به دنبال استیضاح آقای ثابت قدم هستند عموما از افرادی هستند که به انتخاب آقای ثابت‌قدم رای ندادند و از روز اول شهردار با مخالفت آنها کار خود را شروع کرده است و بنده هم در خصوص دلایل آن وارد بحث نخواهم شد.

برداشت بنده از باج و باج خواهی چیز دیگری است ممکن است برخی از افراد در صدد معرفی فردی در یک سازمان پیشنهادی را به آقای شهردار داده باشند و یا اینکه معرفی پیمانکار در پروژه ای وجود داشته باشند که با مخالفت روبرو شده باشند که نمی توان این موضوع را باج تلقی کرد.

حقیقتا بنده شورای چهارم را تا این لحظه سالم می‌دانم حال اگر کسی در پشت پرده کاری کرده خودش میداند و خدای خودش و مردم و دستگاه‌های نظارتی. ولی آن چیزی که ما در شورای چهارم در بین همکاران دیدیم فضای سالمی است.

لطفا نظر خود را در خصوص اسامی مورد اشاره کوتاه بیان کنید؟
دکتر نوبخت:
آقای نوبخت امروز فرصتی است برای استان گیلان باید از وجود و توانمندی ها و جایگاهی که آقای نوبخت دارد در راستای پیشبرد اهداف نظام ، انقلاب و مردم استفاده شود

سید امیر حسین علوی: دوست خوب من در طول این سه سال دوره شورا بوده و تقریبا در هیچ صحنه ای از هم جدا نشدیم و فکر میکنم بتوانیم این دوستی را برای آینده هم حفظ کنیم.

محمود باقری خطیبانی: ایشان را دوست و همراه خودم خصوصا در سالهای دفاع مقدس می دانم با توجه به تفاوت نظرهایی که در برخی موضوعات برای ما بوجود می آید برای ایشان احترام خاصی قایل هستم.

رشت پرس را پایگاه خبری می‌دانم که در بین پایگاه‌های خبری توانسته خودش را با ابتکار عمل و طرح‌هایی که داشته به نظر بنده یک سرو گردن بالاتر ببرد .

سخن پایانی
در پایان جا دارد اظهار ارادت و نوکری خودم رو خدمت مردم داشته باشم و اینکه این فرصت را برای بنده ایجاد کردید سالیانی رو در شورای شهر نوکر و خدمتگزارشما باشم از همه مردم چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند تشکر میکنم و امیدوار به این هستم که در یکسال باقیمانده بتوانم ذره ای از آن محبت هایی را که به بنده داشتید جبران کنم و بهترین آنهم این است که در راستای اهداف انقلاب نظام و ولایت و خون شهدا و رضایت مردم حرکت کنم .

 

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz