یک فنجان چای با بهرنگ علوی
قضاوت میان عشق و انتقام

مجتبی احمدی: اینکه بگوییم بهرنگ علوی بازیگر خوش شانسی است از دو وجه قابل بررسی است یا اینکه او سال هاست در حال کار است اما آن طور که باید جای خودش را در میان مخاطب پیدا نکرده پس نمی‌توان او را خوش شانس نامید.

بهرنگ علوی

اما از یک سو بازیگر فیلم «دربند» (پرویز شهبازی) با سریال «هشت و نیم دقیقه» جایگاه خودش را تثبیت کرد. بله او خوش شانس است که یکی از بهترین نقش‌های سریال پرمخاطب این روزهای تلویزیون را بازی می‌کند و انصافاً از پس این نقش خاص و چند بُعدی برآمده.

از اعتماد شهرام شاه حسینی به او که بگذریم به این می‌رسیم که علوی برای نمایش کاراکتر پر پیچ و خم (فرزین) در عالم بازیگری چیزی کم ندارد، او به اندازه کافی این شخصیت سیّاس، فکور، حرص در بیار، عاشق و گاه یک انتقام گیرنده بی‌رحم را شناخته و ابزار بازی در این نقش را در خود پیدا کرده است. او که این روزها سریال «معمای شاه» را نیز روی آنتن دارد خوب می‌داند بعد از بازی در آثار درخشانی چون «لانتوری»، «مرگ ماهی»، «ندارها» و… در سینما، امروز و بعد از سریال «هشت و نیم دقیقه» مسیر سختی پیش رو خواهد داشت چرا که حفظ جایی که به سختی به دست آورده در این عرصه خیلی هم ساده نیست، حالا او باید فکورانه و صبورانه انتخاب کند و…
بهرنگ علوی مهمان یک فنجان چای ما شد تا به دور از هرگونه حواشی مرسوم از (فرزین) بگوید…

تو بازیگر خوش شانسی هستی؟
– (مکث می‌کند، می‌خندد)

به نظرم مسیر اشتباهی نرفتی.
– شاید طالع من اینگونه رقم خورده که پله پله پیش بیایم، شروع کار من به شکل حرفه‌ای با «عیار ۱۴» آقای شهبازی بود که لطف داشتند عنوان من را آنجا (با معرفی) زدند در واقع من با آن سکانس در سینما متولد شدم. ولی در ادامه مسیر فاکتورهای مختلفی مهم و موثر است از جمله به قول تو، شانس… خودم وقتی کارنامه‌ام را مرور می‌کنم، حس می‌کنم بازیگر بدشانسی باشم اما شاید از زاویه‌ای دیگر خوش شانس هم بوده‌ام، من تا قبل از فیلم «دربند» چند کار دیگر هم کرده بودم اما دیده نشد.

اما وقتی با فیلم «دربند» کاندید نقش (مکمل مرد) می‌شوم و از طرف تیم داوران و مورد تائید مردم قرار می‌گیرم خب نمی‌توانم بگویم بازیگر بدشانسی هستم. آن فیلم زمان اکران خوبی نداشت اما خوب فروخت، ما ستاره آنچنانی نداشتیم ستاره‌های ما در واقع پشت دوربین بودند و آن فیلم برای من یک اتفاق خوب بود با خودم می‌گویم شاید قرار بوده من در فیلم سینمایی «دربند» دیده شوم.

تو چرا سال بعد هیچ فیلمی در جشنواره نداشتی؟ اصولاً بعد از این اتفاق توقع می‌رفت سال بعد حداقل دو- سه فیلم کار کنی؟
– باور کن بالای ۱۶ فیلم سینمایی بعد از «دربند» رد کردم. فیلم کارگردان‌های بزرگی که دوست داشتم یک روز با آنها کار کنم.

چرا نرفتی؟
– چون نقش‌ها نزدیک بود به بهرنگ فیلم «دربند»…

خب این ایراد که به سینمای ما حتی به کستینگ در تلویزیون سال‌هاست که وارد است…
– بله تو اگر یک دزد خوب را بازی کنی تا آخر باید بازیگر نقش دزد باشی! اگر شما اعتقاد دارید که من بازیگر خوبی هستم و توانایی‌هایم را در آن فیلم نشان داده‌ام خب باید فرصت این را بدهید تا در شکل و شمایل مختلف، توانایی هایم را نشان بدهم.

در این سینما و تلویزیون معدود هستند کارگردانان و تهیه کنندگانی که اهل ریسک باشند…
– بله ریسک نمی‌کنند، می‌خواهند خیال‌شان راحت باشد.

بازیگران بزرگی در این کشور به اجبار سال‌هاست در نقش‌های تکراری ظاهر می‌شوند.
– بله دقیقاً…

و تو اول همین راهی…
– قطعاً، مردم گاهی سوال می‌کنند که چرا فلان بازیگر تکراری شد؟ واقعاً این طوری نیست. ما بازیگران بسیار خوبی داریم ولی چون براساس نقش‌های موفق‌شان پیشنهاد دارند مجبورند خودشان را تکرار کنند چون خیلی چیز خاصی را نمی‌توانند تغییر بدهند و از منظر مردم بازیگر تکراری محسوب می‌شوند ضمن اینکه ما در زمینه ژانر هم در سینمای‌مان فقیریم. همه بازیگران ما هر سال منتظر جشنواره فجر هستند، ما در این جشنواره چند ژانر داریم؟ آیا بیش از ۲ یا ۳ ژانر در آثار جشنواره ما دیده می‌شود؟!

همه فیلم‌های ما اجتماعی، خانوادگی، گاهی یک فیلم در سینمای جنگ و یکی- دو فیلم کمدی هم داریم. بیشتر از این نیست. خب بازیگر در این سینما برای انتخاب دستش بسته است. ما ژانر وحشت نداریم، ژانر پلیسی به شکل قدرتمند نداریم و… من بازیگر دوست دارم شرایط انتخاب داشته باشم مثل یک جعبه مداد رنگی تنوع برای انتخاب من در ژانر، نقش، قصه و… باشد اما آیا هست!

و در تلویزیون که محدودیت و گاه ممنوعیت و خط قرمز به مراتب بیشتر است؟
– بله خیلی!

و همین تلویزیون به دیده شدن تو کمک دو چندان می‌کند؟
– درست می‌گویی!

و اینکه من خبر دارم یک فیلم سینمایی خوب و نقش یک را قرارداد بسته رها کردی تا فرزین را بازی کنی!
– بله، یک فیلم سینمایی با قصه خوب، رل خوب و گره خوب و کاربلد، به جرأت می‌توانم بگویم با آن نقش می‌توانستم امسال یکی از کاندیدها باشم.

ولی سریال را انتخاب کردی؟!
– به جایی رسید که حس کردم باید مردم را داشته باشم چون بین اهالی سینما و تئاتر، آنهایی که باید مرا می‌شناسند، ریسک کردم…

چرا؟
– چون تو می‌دانی خیلی از سریال‌ها در تلویزیون مثل هندوانه دربسته است و ممکن است دیده نشود حتی با یک کست و گروه آنچنانی، ولی همه چیز دست به دست هم داد (به قول آقای مفید) تا این سریال با اقبال عمومی خوب مواجه شود.

تو از ابتدا برای نقش فرزین دعوت شدی؟
– بله…

بدون فیلمنامه چگونه (فرزین) برای تو معرفی شد؟
– سه قسمت آماده داشتیم…

با ۳ قسمت فیلمنامه به نظرم (فرزین) تعریف نمی‌شود؟
– موافقم ولی خط کلی قصه را پرسیدم. شیوه کار آقای شاه حسینی اینگونه است که شاید بخواهد در طول کار تغییراتی در شیوه روایت یا خط قصه بدهد. به هر حال او امضای خودش را پای سریال دارد.

به نظرم (فرزین) سریال «هشت و نیم دقیقه» یا کاراکتر (فانی) سریال «همه چیز آنجاست» امضای شهرام شاه حسینی هستند…
– بله واقعاً ما واقعاً به یک تعامل و تفاهم درست و حرفه‌ای برای ایفای این نقش رسیدیم. من معتقدم که فرزین یکی از اورژینال‌ترین نقش‌های این سال‌های سینما و تلویزیون ماست.

به نظرم شاه حسینی کارگردانی جسور است و این به نفع بازیگر است؟
– بله به شدت موافقم. من کیف می‌کنم با کارگردانی جسور کار می‌کنم. من در سینما و تلویزیون با کارگردان‌های بزرگی کار کرده ام و امروز در نقطه‌ای هستم که جسارت کارگردان و نقش است که به من رضایت قلبی از کارم می‌دهد.

تو تئاتر که نخوندی؟
– نه من شاگرد استاد رحمانیان و خانم مهتاب نصیرپور بودم. هنرجوی اولین دوره کلاس‌های موسسه کارنامه هستم و شاگرد آقای پرستویی بودم. کلی فیلم کوتاه کردم شاید دو رقمی باشد و بعد از آن، سال ۸۶ با «عیار ۱۴» به شکل جدی وارد دنیای حرفه‌ای شدم.

و اما سریال «هشت و نیم دقیقه»…
– من نقش و غافلگیری‌های این کاراکتر را با خود شهرام شاه حسینی در آوردم. به کاراکتر فکر کردیم. زوایای مختلف شخصیت را شناختیم و… .

شهرام به شناسنامه نقش اعتقاد ندارد و معتقد است باید بازیگر در لحظه با نقش و اتفاقات پیش رو روبرو شود…
– خب

من با این ایده موافقم اما در مورد فرزین و وجوه مختلف این شخصیت (و کاراکترهایی شبیه به این) نمی‌توان با این فرمول پیش رفت…
– خب ما با شهرام شخصیت فرزین را خوب تعریف کردیم و سپس وارد گود شدیم.

تو هم مثل شهرام به دورخوانی اعتقاد نداری!
– چون فکر می‌کنم می شود سورپرایز شد.

قبول ولی پس از شناخت کاراکتر؟
– قبول دارم ما ابتدا به این شناخت با گفت و گو و تعامل رسیدیم.

تعریف شما از فرزین چه بود؟
– ما فرزین را بردیم به سمت یک آدم خشن ولی عاشق پیشه، که حرکاتش مثل مهره‌های شطرنج است. یک جا مثل سرباز حرکت می‌کند و یک جا مثل وزیر، گاه با احتیاط و درایت و گاه با بی‌احتیاطی، همه این ویژگی‌ها کاراکتر را جذاب می‌کرد. شما دیدید که فرزین از کدام نقطه به کجا رسید و این یعنی یک کاراکتر چند بعدی که من حس می‌کنم جزو شخصیت‌های اورژینال این سال‌های تلویزیون است.

من معتقدم تعریف کلی (فرزین) و این قصه یک کلمه است و آن کلمه موضوع روز جامعه هم هست. بحث قضاوت، شاید فرزین می‌تواند واقعی‌ترین شخصیت این سریال باشد چرا که ما هزاران فرزین در جامعه داریم. افرادی که یک جایی یک آسیب روحی دیده‌اند، تربیت شده در دل جامعه هستند و یک جا می‌روند تا به آن هدفی که مد نظرشان هست برسند. فکر می‌کنند فقط خودشانند که باید احقاق حق کنند و به قانون هم اعتقادی ندارند.

اوج و فرود شخصیت فرزین از استایل و حرکات گرفته تا لبخند جلوی درب دادسرا با برخورد نامناسب یکتا پس از آزاد شدن و… تا برخورد فرزین با روحی (بهرام ابراهیمی) و سکانس دیدار فرزین و یلدا (پس از گم شدن یلدا) نشان از این دارد که شخصیت فرزین در اوج نقشه کشی و هوش و ذکاوت به رضایت نمی‌رسد…
ـ‌ درست می‌گویی، چه خوشحالم که تو با این همه جزئیات سریال را دیدی و شخصیت‌ها را تحلیل کردی، فرزین به آنچه می‌خواهد نمی‌رسد و به همین دلیل است که امروز حال او خوب نیست. حس می‌کنم چیدمانش آنطور که باید نبوده است.

او طبق نقشه‌اش عمل می‌کند و طبق خواسته‌اش پیش می‌رود و آنچه باید اتفاق می‌افتد…
ـ بله

ولی رضایت او کسب نشده است…
ـ دقیقاً…

اینجا می توان رگه‌هایی از سپیدی را در دل این کاراکتر خاکستری جست‌وجو کرد؟
ـ بله همین طور است. او را ما عاشق و سرکش دیدیم. در مورد اجرای فرزین جدا از راهنمایی و رتوش‌های شهرام شاه حسینی من حس کردم باید بازیگر این نقش خساست به خرج دهد.

در واقع وجوه بیرونی و اکت بیرونی چندانی نداشته باشد؟
ـ بله دقیقاً، شما ببینید به لحاظ بادی لنگوئیح و رفتارهای برونگرا حرکات مفصلی از او نمی‌بینیم. قرار نیست ما از ری اکشن‌های فرزین به افکار او پی ببریم. به همین دلیل در صورت او نمی‌توان چیزی دید که دستش خوانده شود. تا لحظات آخر ما نمی‌توانیم او را حدس بزنیم و این یعنی اینکه کاراکتر کارش را کرده و در آمده است. ما در این سریال طرح مسئله کردیم و به موضوعاتی پرداختیم که تو خوب می‌دانی طرح آن در تلویزیون اصلاً کار راحتی نیست. خدا را شکر که در مدیریت جدید این فرصت وجود دارد که ما بیشتر و با دست بازتر به مسائل مبتلا به جامعه بپردازیم. شک نکنید در این شرایط تاثیرگذاری سریال هم بیشتر خواهد بود.

باور کن در یک سریال ۴ ـ ۵ ماهه حفظ راکورد این نقش با چند بُعد مختلف کار راحتی نیست. اینکه من امروز قرار است عاشقانه بازی کنم، امروز قرار است فریاد بزنم، امروز باید دسیسه بچینم و… ما در رفتارهای او گاه رگه‌های گاد فادری می‌بینیم و این حفظ راکورد کاراکتر در دل یک سریال و حفظ شخصیت، کار راحتی نبود و من مدتی با فرزین زندگی کردم تا در لحظات مختلف بتوانم او را به شکل واقعی و قابل باور نمایش بدهم. مراقبت از لو نرفتن شخص و…

فیلمنامه نداشتن و سورپرایز هر روزه…

ـ بله این لطف شهرام عزیز بود، کل گروه بازیگران آینده قصه را از یک جا به بعد نمی‌دانستند و داغ داغ سکانس می آمد، خودش می‌دانست و ما قرار بود ندانیم، این باعث می‌شد بازی‌ها بکر بماند. بعد از ۷ ـ ۸ قسمت ابتدایی کم کم نقاط عطف سریال بازیگران را هم صبح به صبح سورپرایز می‌کرد.

تلویزیون این خاصیت را دارد که گاهی پایان سریال‌هایی را که خوب شکل گرفته، به بدترین وجه ممکن زمین بزند و با یک فینال معمولی هر آنچه کاشته شده را از بین ببرد…
ـ بله گاهی…

و این در مورد شخصیت‌ها نیز گاه رخ می‌دهد. در مورد فرزین ما به یک فینال دوست داشتنی خواهیم رسید؟
ـ من فکر می‌کنم مخاطب رو دست می‌خورد. ما تمام تلاش‌مان را به خرج دادیم که سریال «هشت و نیم دقیقه» به شیوه مرسوم سریال‌های دیگر به پایان نرسد. هر چند دستورالعملی کلی در تلویزیون وجود دارد. سریال پر از پیام‌های مفید فرهنگی موضوع روز جامعه است. و به فرهنگ سازی آن هم در مورد موضوع قضاوت می‌رسد، فرزین یک دیالوگ طلایی دارد و آن هم این است که مهم این نیست که ما در زندگی اجتماعی امروزمان کی هستیم و چی هستیم، یک آدم ممکن است در جامعه دزد باشد، قاتل باشد یا تبهکار باشد اما می‌تواند همسر خوبی برای زنش باشد، پدر خوبی برای فرزندانش باشد. این کاراکتر را جذاب می‌کند. بی‌تعارف هر کس نقش فرزین را بازی می‌کرد به او غبطه می‌خوردم. فرزین قربانی یک قضاوت زودهنگام است.

قضاوت مخاطب یا شخصیت‌های قصه…
ـ افرادی که اطرافش هستند.

تو به فرزین و تصمیمات زندگی‌اش حق دادی؟
ـ گاهی بله و گاهی نه، ولی این قضاوت زود هنگام راجع به او هست. فرزین از دید خودش درست عمل می‌کند. من بارها به زندان رفتم، برای گرفتن رضایت از ولی دم می‌رفتیم. در این باره یک خاطره تلخ دارم، خانواده‌ای که رضایت نداد و رفت و زیر چهار پایه زد. همه آدم‌هایی که آن روز جلوی زندان بودند او را محکوم کردند و گفتند بی‌رحم است در صورتی که آن فرد آنجا سجده شکر کرد و گفت شیرین‌ترین لحظه زندگی‌ام همین لحظه انتقام بود. این صحنه واقعی همیشه در ذهن من بود و خیلی برای نقش فرزین کمک حال من شد. الهه عشقش، پدرش،‌ فرزند خواهرش و شغلش (او از کارخانه اخراج شده) به او این اجازه را می‌دهد که خودش را محق بداند.

این چند وقت پیشنهاد جدیدی هم برای سریال داشتی؟
ـ بله بسیار زیاد.

انتخاب درست و به جا از این به بعد خیلی مهم است؟
ـ بله خیلی کارم سخت است. امیدوارم باز شانس به من رو کند. من تا به امروز از میان سه نقشی که بازی کرده‌ام راضی هستم چرا که سه کارگردان به من اعتماد کردند و نقش دلخواهم را به من دادند. «دربند» را کار کردم با آقای شهبازی که به من اعتماد کرد و زمانیکه با من تماس گرفتند گفتند کاندید شدی گفتم این خبر را به آقای کارگردان بدهید! پارسال هم برای نمایش «زبان اصلی» از جشنواره فجر لوح بازیگری گرفتم و خیلی خوشحالم که اولین جایزه‌ام را از تئاتر گرفتم، جایی که کارم را شروع کردم و سریال «هشت و نیم دقیقه» که نقش فرزین یک اتفاق خوب برای کارنامه من بود.

اگر ناگفته‌ای در پایان این فنجان چای مانده…
ـ بسیاری از مردم برای من کامنت گذاشته‌اند که ما فقط سریال ترکی می‌دیدیم ولی این سریال را دنبال کردیم این اتفاق به نظرم خیلی خوب است. از حمایت‌های آقای صباح تشکر می‌کنم، از آقای مفید قدردانی می‌کنم نمی‌دانم چه دعای خیری پشت سرم بود که بالاخره با یک تهیه کننده خوش حساب همکاری کردم و شهرام شاه حسینی عزیز که از او ممنون هستم بابت اعتمادش، همیشه دوست داشتم با او کار کنم، یادم نمی‌رود که برای سریال «تاوان» رفتم، تست دادم و انتخاب نشدم.

تقدیر من بود که بیایم و فرزین را بازی کنم. از حمایت و لطف مردم هم که بسیار باعث دلگرمی من و همه گروه بودند تشکر می‌کنم و در پایان از تمام همبازی‌های عزیزم و همکاران زحمت کش پشت دوربین در سریال «هشت و نیم دقیقه» کمال تشکر و سپاس را دارم.

بانی‌فیلم

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz