با افتتاح خط ویژه
فردا سرعت به رشت می‌رسد

ایستگاه اتوبوس بی‌آر‌تی رشت

رشت رویایی- نخستین خط اتوبوس‌های تندرو یا بی.آر.تی صبح پنجشنبه در تاریخ سوم تیر به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش رشت رویایی، پس از انتظاری نسبتاً طولانی شهردار رشت در جلسه اخیر شورا شهر از افتتاح نخستین خط اتوبوس‌های تندرو در روز پنجشنبه خبر داد. این مراسم ساعت ۱۱ پنجشنبه در میدان حشمت با معرفی پروژه و مشخصات آن برگزار می‌شود.

اتوبوس‌های جدید پلاک‌گذاری شدند
مطالعات طرح خطوط ویژه بی. آر.تی در سال ۹۳ انجام شد اما بنا به دلایل مختلف از جمله استیضاح شهردار وقت این اجرای آن به تعویق افتاد. اما پس از حضور دکتر ثابت قدم در تاریخ ۲۴ دی یکبار دیگر اجرای این طرح مطرح شد و با تصویب اعضای شورا یک محور این پروژه در سال ۹۴ از خیابان حشمت تا خیابان مصلی به طول ۲.۷ کیلومتر به مرحله اجرا رسید و مقرر شد در آینده در سه محور دیگر توسعه پیدا کند.

برای فاز اول این پروژه در سال ۹۳ تفاهم‌نامه‌ای در مورد خرید اتوبوس با شرکت سبلان خودرو بسته شد. بر مبنای این قرارداد تعداد ۲۰ دستگاه اتوبوس با قیمت ۵۳۵ میلیون تومان برای هر دستگاه و جمعاً به ارزش تقریبی ۱۰ میلیارد تومان خریداری و تحویل سازمان اتوبوسرانی رشت شد. هرچند قرار بود طرح خطوط ویژه رشت در پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد اما با وجود آماده‌سازی خطوط و زیرساخت‌های لازم به دلیل بروز مشکلات در نحوه عقد قرارداد خرید اتوبوس‌های جدید بهره‌برداری از این خطوط به تعویق افتاد.

در نهایت با پیگیری‌های انجام شده با رفع مشکل در نحوه قرارداد، اتوبوس‌های جدید پلاک‌گذاری شدند و در روز پنجشنبه تعداد ۱۵ عدد از اتوبوس‌های خریداری شده کار خود را در خطوط ویژه تازه تأسیس آغاز خواهند کرد.

راهی برای گریز از ترافیک
ترافیک و مشکلات ترددی یکی از مشکلات اساسی در اکثر شهرهای دنیا است که به‌واسطه افزایش زندگی شهرنشینی و تراکم جمعیت وجود دارد. یکی از دغدغه‌های عمده مدیران شهری پیدا کردن راهکار مناسب برای کاهش معضل ترافیک و در پی آن کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی ناشی از ترافیک و حفظ سلامت و آسایش شهروندان است. در سال‌های اخیر توسعه مترو و قطارهای شهری یکی از روش‌هایی است که در شهرهای پیشرفته دنیا به عنوان راه حلی برای رفع این معضل به کار گرفته می‌شود. اما در شهرهایی مانند رشت که عرض خیابان‌ها پایین است و امکان ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل در زیر زمین کمتر وجود داشته و در صورت امکان آن هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند، گسترش سیستم اتوبوسرانی و خطوط ویژه بی آر تی می‌تواند تردد وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر را کاهش داده و تردد شهروندان در سطح شهر را تسهیل بخشد.

سیستم خطوط ویژه بی.آر.تی به نوعی سیستم حمل و نقل خیابانی گفته می‌شود که مجهز فناوری‌های هوشمند در خدمت ترافیک است که دقت و سرعت سیستم حمل و نقل ریلی و انعطاف‌پذیری حمل و نقل با اتوبوس را همزمان دارا است. اتوبوس‌های تندرو با سرعت، بازدهی بالا و کیفیت بهتر در محدوده زمانی مشخص، افزایش رضایت مسافران را در پی خواهد داشت. استفاده از خطوط ویژه یکی از حسن‌های بزرگ این سیستم است زیرا به اتوبوس‌ها اجازه می‌دهد که در فضایی ایمن رفت و آمد کنند و نگران تصادف نباشند و در ترافیک و شلوغی خیابان معطل نشوند.

۱۵ اتوبوس در خط ویژه
فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دلایلی است که شهروندان رشت تمایل چندانی به سیستم حمل و نقل عمومی ندارند و استفاده از خودروهای شخصی زیاد است. سازمان اتوبوسرانی رشت دارای ۱۱۰ اتوبوس است که تنها ۲۰ عدد از آنها فعال است. با راه‌اندازی خطوط ویژه بی.آر.تی پیش‌بینی می‌شود که تمایل برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

گفته می‌شود متوسط سرعت اتوبوس‌های خطوط ویژه ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود که زمان سفر دو و نیم برابر کاهش پیدا کند. همچنین میزان سفر درون شهری و جابه‌جایی تعداد مسافر به میزان ۳ برابر قبل افزایش پیدا کند. خطوط ویژه از میدان حشمت تا مصلی شامل ده ایستگاه می‌شود که ۵ ایستگاه در مسیر رفت و ۵ ایستگاه در مسیر برگشت است.

شایان ذکر است، ۹ اتوبوس از ایستگاه حشمت تا میدان توشیبا با فاصله سه الی ۴ دقیقه و ۶ دستگاه از ادامه مسیر تا میدان گیل با فاصله ۷ دقیقه در رفت و آمد خواهد بود و با توجه به این قابلیت‌ها پیش‌بینی می‌شود استفاده از اتوبوس‌های خط ویژه به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، صرفه‌جویی در وقت و امنیت بالا افزایش یافته و تأثیر زیادی در کاهش میزان ترافیک رشت داشته باشد.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz