غذاهایی که به مغزتان آسیب می رسانند

مغز

رشت‌رویایی- تا به حال درباره غذاهای تقویت کننده ذهن مانند توت‌ها و سالمون که باعث افزایش حافظه و تیزهوشی می شوند زیاد شنیده‌اید. اما آیا درباره غذاهایی که به مغزتان آسیب می رسانند و باعث مشکلاتی نظیر مه ذهنی و یا بدتر از همه آلزایمر می‌شوند چیزی شنیده‌اید؟ آنچه نمی‌خوریم به اندازه غذاهایی که می‌خوریم روی مغز تاثیر می‌گذارند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی
همه درباره گلوتن، کربوهیدرات ها و قند ها صحبت می کنند، اما ما باید شیرین کننده های مصنوعی را هم مورد توجه قرار دهیم. سال پیش گروهی از محققان دریافتند، وقتی شیرین کننده های بدون کالری دریافت می کنید، باکتری های روده را طوری تغییر می دهند که باعث هموار شدن راه برای ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود و اگر مبتلا به دیابت شوید، احتمال مبتلا شدنتان به آلزایمر، ۴ برابر بیشتر می شود.دیابت باعث می شود حساسیتتان نسبت به انسولین کمتر شود، بنابراین قند خونتان بالا می رود که به طرز چشمگیری باعث افزایش خطر آسیب رسیدن به مغز می شود. افرادی که شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند به شکل عجیبی بیشتر از کسانی که نوشیدنی های قندی مصرف می کنند در معرض دیابت نوع دو قرار دارند.

ماهی هایی که جیوه بالایی دارند
هر چیزی به صورت متعادلش خوب است  اما یکی از مواردی که باید درباره اش هشدار داد جیوه است که در ماهی ها زیاد پیدا می شود، مخصوصا ماهی های بزرگی که زیاد عمر کرده اند و در نتیجه مقدار زیادی از این سم در بدنشان تجمع یافته است. جیوه مرکز شناختی انسان و یا همان فکر کردن را تحت تاثیر قرار می دهد اما به خصوص روی مخچه تاثیر دارد. بخشی از مغز که تعادل، هماهنگی و دید را کنترل می کند.

چه‌کار کنیم که کمتر در معرض جیوه موجود در ماهی ها قرار بگیریم؟
۱- اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کاشیماهی نخورید چون حاوی سطوح بالایی از جیوه هستند.

۲- در هفته ۳۴۰ گرم ماهی هایی میل کنید که مقدار جیوه شان پایین است، مواردی نظیر میگو، کنسرو ماهی تن سبک، سالمون، پولاک و گربه ماهی.

۳- مصرف ماهی تن سفید  آلباکوررا تا ۱۷۰ گرم در هفته کاهش دهید.

بیسکویت های آماده
من از مصرف بیسکویت و خمیر پیتزاهای آماده یا بسته بندی شده پرهیز می کنم، معمولا برای درست کردن چنین بافتی از چربی های ترانس استفاده می شود. توصیه می کنم از مارگارین و ذرت بو داده های آماده ای که در سینماها و فروشگاه ها می فروشند نیز پرهیز کنید. همچنین بسیاری از چربی های ترانس یا منع شده اند و یا حذف. متاسفانه اگر یک محصول ۰.۵ گرم چربی ترانس داشته باشد آن کمپانی می تواند ادعا کند که محصولش بدون چربی ترانس است. چربی های ترانس به مغز آسیب می رسانند و منجر به مشکلاتی نظیر آب رفتگی مغز، التهاب و قطع انتقال مغزی می شوند. تحقیقات نشان داده چربی های ترانس می توانند حتی به حافظه نیز آسیب برسانند.

نوشیدنی های قندی
من از مصرف نوشیدنی های قندی پرهیز می کنم چون به نظر نمی رسد سیستم تنظیم وزن مغز بتواند کالری آنها را درست تشخیص بدهد. سلول های عصبی در هیپوتالاموس معمولا کالری های دریافتی را با انرژی که از طریق ورزش می سوزانید با دقت بالای ۹۹ درصد تطبیق می دهند اما شواهد نشان داده نوشیدنی های قندی نمی توانند به اندازه غذاهای جامد سطح گرسنگی را کاهش دهند به همین دلیل باعث می شوند از آنچه نیازمان است کالری بیشتری دریافت کنیم. از آنجا که برای حفظ سلامت و وزنم روی احساس گرسنگی و سیری تکیه می کنم پس لازم است کاری کنم که این سیستم همیشه در بدنم درست کار کند. برای کمک به آن غذاهای کامل می خورم، مرتب ورزش می کنم و از دریافت کالری های خالی از نوشیدنی هایی مانند نوشابه پرهیز می کنم.

غذاهای فرآوری شده
به نظر من پرهیز از غذاهای فرآوری شده به علاوه فست فودها و نوشابه بهترین کار است. این غذاها معمولا حاوی چربی ترانس هستند که برای مغز و قلب ضرر دارند. وقتی چنین غذاهایی را مرتب می خورید، کم کم جای غذاهای واقعی که برای مغز و بدن مواد مغذی مفیدی را به همراه می آورد می گیرند. این غذاها همچنین می توانند چاقی و التهاب را افزایش دهند که هر دو برای مغز ضرر دارند.

دکتر کرمانی

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz