گفت‌وگوی رشت رویایی با مرتضی شریفی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و بار مسافر شهرداری رشت:
صدور ۲۰۰ مجوز گردشی برای تاکسی‌های رشت

رشت رویایی- مرتضی شریفی، یکی از پرکارترین مدیران شهرداری رشت که در سال گذشته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بود در سال جدید مدیریت سازمان تازه تأسیسی را برعهده گرفته که تلفیقی از سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه‌هاست. او در این مدت تلاش کرده تحولات چشمگیری را در سازمان تحت امر خود به وجود بیاورد که در این کار نیز نسبتاً موفق بوده است. با او درباره مشکلات پیش روی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها و همچنین برنامه‌هایش برای این بخش حساس گفت و گو کردیم.

همایش نجات تالاب عینک - خرداد ۹۵ - مرتضی شریفی

داستان کمپین «فروشی…؟» چیست؟
یکی از موضوعات بر اساس اختیار شورا و شهرداری پرداخته می‌شود رسیدگی به نرخ کرایه‌های تاکسی طبق ماده ۸۰ قانون شوراها فرآیند تصویب را طی می‌کند و بعد از تصویب شورا و تأیید فرمانداری و ابلاغ به سازمان تاکسیرانی اجرا می‌شود. سازمان تاکسیرانی در سال ۹۵ سعی کرد نرخ جدید را به‌موقع به‌دست رانندگان برساند و سعی بر این بود که تأخیر سال‌های گذشته در این سال تکرار نشود.

با اعتراض فرمانداری به تصویب کرایه جدید توسط شورا با بررسی هیئت حل اختلاف استان، مصوبه شورا باطل شد و با ارجاع به ستاد تنظیم بازار، کمپین «فروشی نیست…؟» به‌صورت محدود تشکیل شد و تا چند روز ادامه داشت. البته با چند نفر از رانندگان صحبت کردیم منظور خاصی از این کار نداشتند. شاید به‌نوعی می‌خواستند دغدغه‌هایشان دیده شود و با ورود به این فضا سعی کردیم این مسئله را مرتفع کنیم.

در ستاد تنظیم بازار با ۲۰ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی موافقت شد و اکنون این مصوبات از طرف دبیر ستاد استان به سازمان ابلاغ شده است و نرخ نامه‌های جدید در چند روز آینده به رانندگان ابلاغ می‌شود.

رانندگان با وجود همه مشکلاتی که دارند تابع قانون عمل خواهند کرد و مشکلی پیش نخواهد آمد و امیدواریم در سطح شهر مشکلی پیش نخواهد آمد.

در حال حاضر قرار است ۲۰ درصد افزایش یابد ولی درگذشته چه قدر بوده است؟
در گذشته میانگین افزایش نرخ در کل خطوط شهر حدود ۳۷ درصد بوده است و اما از نظر متولیان امر در ستاد بازار تصمیم گرفته شد که حداکثر در هر خطی بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا نکند، مشروط بر اینکه در خطوطی که افزایش سال گذشته در آن اعمال‌شده است به همان مبلغ باقی بماند. نرخ‌های جدید با افزایش ۱۸ درصد تنظیم شده است و در اختیار رانندگان در سطح شهر قرار خواهد گرفت.

در کشور ما چیزی که گران شود کاهش قیمت آن خیلی سخت است، این‌طور نیست؟
رانندگان تاکسی در رشت علی‌رغم تمام مشکلاتی که دارند انسان‌های بسیار قانعی هستند و همیشه همکاری لازم را با سازمان داشته‌اند و پیش‌بینی من این است که این همراهی و همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

در بعضی خطوط حجم تاکسی‌ها بسیار زیاد است که هم به‌نوعی به ضرر تاکسی‌ها است و هم در خطوط دیگر غیبت تاکسی‌ها محسوس است، آیا در این مورد به نتیجه‌ای رسیده‌اید؟
بر اساس طرح جامع شهر رشت ما به حدود ۳۲۰۰ تاکسی و ۱۷۰ الی ۱۸۰ اتوبوس نیاز داریم که با نگاه به آمارها عدم تناسب مشاهده می‌شود. با توسعه سنتی که در شهر رشت وجود داشته، توجهی به توسعه ناوگان انبوه بر عمومی بر اساس اصول و شیوه حمل‌ونقل نشده است و همچنین از توسعه ناوگان محدود بر مانند تاکسی جلوگیری نشده است.

بر اساس هدفمندسازی یارانه‌ها تعداد زیادی تاکسی به شهر رشت اضافه شد و به موازات آن هیچ‌گونه تلاشی برای افزایش تعداد ناوگان انبوه‌بر نشد. بر اساس استاندارد حمل‌ونقل عمومی ۵۰ درصد حمل‌ونقل شهر با اتوبوس‌ها و سهم تاکسی‌ها ۲۵ درصد است که در کل ۷۵ درصد حمل‌ونقل باید با خودروهای عمومی و شبه‌عمومی انجام شود. اما در حال حاضر سهم تاکسی‌ها ۴۶ درصد و سهم اتوبوس‌ها ۸ درصد است که علاوه بر نامتوازن بودن در این سهم، درصد کل به استانداردهای تعریف‌شده هم نزدیک نیست. از یک‌میلیون و هفتصد هزار مسافرت درون‌شهری حدود یک‌میلیون و چهارصد هزار مسافرت موتوری است. این میراث از گذشته به ما رسیده و نه تنها تعداد اتوبوس‌ها افزایش نیافت، بلکه تاکسی‌ها دو برابر آن‌چه باید باشد افزایش یافت.

ما حدود ۶ هزار تاکسی در سطح شهر داریم و در حدود ۱۶ هزار خودروی شخصی طبق آمارهای رسمی پلیس راهور در سطح شهر فعال هستند که ۸۰ درصد آنها بومی نیستند و به دلیل نزدیکی شهرستان‌های هم‌جوار وارد شهر رشت می‌شوند که بسیاری از آنها بعد از اتمام کار شیفت صبح خود، به‌صورت تفریحی در رشت مسافرکشی می‌کنند و عملاً راننده‌ای که از ساعت‌های ابتدایی صبح در حال تردد در شهر است توانی برای منتظر ماندن در ترافیک سنگین را ندارد.

بسیاری از رانندگان شخصی وقتی در ساعت‌های پایانی شب برای مسافربری به سطح شهر می‌آیند مسافر را حق مسلم خود می‌دانند و با جسارت تمام این موضوع را اعلام می‌کنند که هدف این است که بتوانیم در ایستگاه‌هایی که برای حمل مسافر توسط سازمان تعریف شده است جلوی این‌گونه برخوردها گرفته شود.

تخصیص تعداد ناوگان به خطوط مختلف به‌صورت کاملاً سنتی است و امروزه در محوری که تقاضای سفر بیشتری وجود دارد تعداد دستگاه‌های حمل‌ونقل کمتر و برعکس است و تناسبی بین عرضه و تقاضای ماشین وجود ندارد. در طرح به‌روزرسانی جامع رشت مطالعاتی انجام‌شده که تعداد تاکسی‌های فعال و ارتباط و تعامل آن با ون‌ها و اتوبوس‌های انبوه‌بر مشخص‌شده است که مبنایی برای ساماندهی همین موضوع است.

زمانی طرحی به نام ساماندهی خودروهای مسافربر شخصی اجرا شد که گمان می‌کنم موفق نبود یا شاید من اشتباه می‌کنم؟
شهرداری و سازمان تاکسیرانی با توجه به این تعداد تاکسی در شهر رشت حتی به این موضوع نمی‌تواند فکر کند که بخواهد آن‌ها را ساماندهی کند و به‌عنوان یک حوزه مشخص به رسمیت بشناسد و حتی قانون هم چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و اصول علم ترافیک نیز چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

تنها پیشنهاد ما به این افراد این است که اگر می‌خواهند به شغل مسافرکشی بپردازند تاکسی خریداری کنند. یکی از اقداماتی که در سال ۹۵ انجام شد صدور حدود ۲۰۰ مجوز گردشی برای خودروهای تاکسی است تا از ثابت ماندن تاکسی‌ها در یک حوزه جلوگیری شود.

بسیاری از مردم به دلیل اینکه در صف تاکسی‌ها همانند اتوبوس‌ها باید منتظر باشند تا پر شود خسته می‌شوند، خودروهای شخصی از این قضیه سوءاستفاده می‌کنند.
فلسفه ایجاد تاکسی‌های گردشی هم جلوگیری از ثابت ماندن تاکسی در یک محدوده است و نمی‌خواهیم با قدرت قهریه این کار را انجام دهیم و با تمایل خود تاکسی‌داران انجام می‌شود.

بحثی در مورد نحوه برخورد رانندگان تاکسی به دلیل مشکلات مالی و دغدغه‌های زندگی با مردم تأثیر گذاشته است البته تمامی مشاغل ممکن است چنین با مشکلات مالی مواجه باشند. شاید بهتر بگوییم گفت‌وگو می‌کنند تا بحث، آیا فرهنگ‌سازی در این زمینه نباید انجام شود؟
اجازه دهید جواب سؤال شما را با یک پیشنهاد بدهم، پیشنهاد من این است که یک ماه، من و شما در شهر راننده تاکسی شویم و با خودرویی که عمر بالای ده سال و استهلاک روزانه ۴۰ هزار تومان دارد و ترافیک وحشتناک، مسافربرهای شخصی که آمار و ارقام آن را اعلام کردم در این شهر کارکنیم.

من در تمام بحث‌هایی که مطرح کردم طرفدار رانندگان هستم زیرا می دام سرانه‌شان بسیار پایین است.
البته من این موضوع را برای تأیید رفتار رانندگان مطرح نکردم. البته شما اصل قضیه را عنوان کردید ولی ما باید در قضاوت‌هایمان عمیق‌تر به مسئله نگاه کنیم و اگر مانند آن‌ها یک ماه در این شهر با این شرایط رزق و روزی خود را تهیه کنیم شاید وضع روحی و روانی ما از آنها بدتر باشد.

موضوعات آموزشی و فرهنگی می‌طلبد که بستر حداقل نرمالی را از لحاظ شرایط اقتصادی و بهداشت مالی و روانی برای رانندگان داشته باشیم اگر امروز در بعضی از رانندگان تاکسی رفتارهای نامناسب نمی‌بینیم این‌یک معلول است.

شاید منظور شما این است که شکمی که خالی است چگونه به آن تعلیمات فرهنگی داده شود؟
ولی این به معنای این نیست که ما بیکار نشسته‌ایم، بلکه در نوسازی ناوگان، محدود کردن مسافربرهای شخصی برنامه‌هایی داریم که بتوانیم حداقل‌های مالی را برای این عزیزان ایجاد کنیم و در کنار آن برنامه‌های آموزشی توسط اساتید فن، پلیس راهور گذاشته می‌شود و کمیته انضباطی با افرادی که رفتار خارج شئونات اسلامی داشته باشد برخورد ایجابی و یا سلبی بسته به نوع شکایت می‌کند.

این موضوعی است که باید به‌صورت بسته کامل به آن نگاه شود و اگر ستاد معروفی از فلان کشور به اینجا بیاوریم تا به راننده تاکسی آموزش دهد با وجود این مشکلات، آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

محله‌هایی مثل مسکن مهر به شهر رشت اضافه‌شده که حدود ۴۵ هزار بر تعداد مسافران اضافه شد که از قیمت کرایه در این مسیر ناراضی هستند و برای رفع آن مشکل تعدادی ون هم اضافه شد. آیا مشکل این مسیر رفع شد؟
من نکته‌ای را به شما بگویم بحث استقبال خودروهای حمل‌ونقل عمومی از محور جدید تابع بازار آزاد است. به‌محض وجود تقاضا عرضه آماده است اگر تاکسی‌ها و خودروهای حمل‌ونقل عمومی از محوری استقبال نمی‌کنند مطمئناً مسافر در آن مسیر کم است یا تقاضایی از آن محدوده وجود ندارد که یا با خودروی شخصی تردد می‌کند و یا اتوبوس‌های سازمان آن مسیر را پوشش می‌دهد که تمایلی به تاکسی وجود ندارد یا کم است. مثلاً در محور مسکن مهر حوزه مینی‌بوس‌رانی تقاضای سفر را به خوبی پوشش می‌دهد و شاید به‌واسطه وجود مینی‌بوس فضایی برای تاکسی‌ها وجود ندارد.

سازمان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی از سوی مسکن مهر تقاضای افزایش تعداد اتوبوس را دارد که بعد از تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی حتماً به این قضیه رسیدگی می‌شود.

در مورد بی.آر.تی نظرات مختلفی وجود دارد، آیا خروجی شما استقبال از این طرح را نشان می‌دهد؟
بجز در یک بازه زمانی خاصی بین ساعت ۱٫۵ تا حدوداً ۴ در حوزه بی.آر.تی استقبال متوسط است و در سایر موارد اصلاً توقف ندارند و سریعاً پر و خالی می‌شوند.

این‌که می‌گویند بی.آر.تی موجب انتقال ترافیک به محورهای کناری این مسیر شده است آیا بررسی‌های شما صحت این موضوع را تأیید می‌کند؟
ما باید بپذیریم که قانون را رعایت کنیم در غیر این صورت این موضوع درست است. ما در سرتاسر مسیر بی.آر.تی تابلوهای عبور ممنوع راداریم، یک لاین خیابان توسط مالکان مغازه‌ها و مشاغل یا توقف‌های دوبل توسط مراجعین به ادارات در آن محدوده اشغال می‌شود و وقتی برخورد قانونی برای آزادسازی این محورها وجود ندارد ایجاد ترافیک در این محدوده طبیعی است.

آیا پلیس راهور همکاری نمی‌کند؟
من نمی‌خواهم بگویم که پلیس راهور همکاری نمی‌کند، بلکه خیلی باید این تلاش‌ها بیشتر شود زیرا برخورد با رانندگانی که قوانین را رعایت نمی‌کنند در انحصار پلیس راهور است و ما فقط به‌عنوان بازوی اجرایی در کنار آنها هستیم و رسماً نمی‌توانیم برخوردی داشته باشیم. در لاین های کناری بی.آر.تی مسیر تردد برای دو خودرو کاملاً وجود دارد. ولی وقتی یک لاین توسط خودروها اشغال‌شده است عملاً باعث ایجاد ترافیک خواهد شد.

استفاده تاکسی‌ها از خطوط بی.آر.تی قانونی است؟
استفاده از این خطوط توسط تاکسی‌ها با هماهنگی پلیس ‌راه و در بعضی مواقع که ترافیک شدید است، انجام می‌شود تا مسیر عبور آزادسازی شود.

آیا بی.آر.تی قرار است توسعه پیدا کند؟
بله، در سال ۹۵ و ۹۶ در محور خیابان شریعتی تا میدان جانبازان و خیابان بیستون تا فلکه یخ‌سازی و بعد از آن برنامه توسعه را خواهیم داشت.

با توجه به مشکلاتی که وجود دارد از جمله برنامه‌هایی که با سرعت کندی انجام می‌شود تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی است.
یک اتوبوس برای تردد یک ماهه در این شهر باید حدود ۱۲ میلیون تومان با دو راننده برای سازمان هزینه دارد. البته نکات مهمی در اینجا وجود دارد. در بهترین حالت یک اتوبوس با احتساب درآمد حاصل از فروش بلیت بیشتر از ۴ نیست و اتوبوس برای چرخیدن در شهر نیاز به دریافت ۸ میلیون یارانه دارد که باید از سایر درآمدهای شهرداری این سوبسید تأمین شود یا باید به سمت واقعی کردن نرخ کرایه برویم که امسال با مصوب مبلغ ۱۷۵ تومان برای بلیت، درآمد ما در بهترین حالت به ۳ یا ۴ میون نمی‌رسد و عملاً چیزی حدود ۸ میلیون تومان کسری وجود دارد که اگر بخواهیم ۱۰۰ اتوبوس در شهر تردد کند به ۸۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز داریم.

علاوه بر این یارانه‌های حاصل از فروش بلیت موارد قانونی که هم دولت محترم باید رعایت کند و هم یک‌سوم سهمی که شهرداری به ازای بلیت فروشی به سازمان پرداخت کند متأسفانه آن مبالغ هم به میزان کافی محقق شدنی نیستند. اکنون‌ که با شما صحبت می‌کنم ۸۲٫۵ درصد از خرید اتوبوس‌ها باید توسط دولت به شهرداری‌ها پرداخت شود اما چندین سال است که چنین هزینه‌ای برای شهرداری نشده است. همچنین در سنوات گذشته تیم تعمیر، نگه‌داری و لجستیک خوبی در شهرداری تعریف نکرده‌ایم. اکنون شما می‌بینید تیم ناوگان فعال اتوبوس این شهر از ۹۰ یا ۱۰۰ دستگاه ‌به ۳ دستگاه در سال ۹۵ می‌رسد یا اکنون با تدابیری که دکتر ثابت‌قدم اندیشیدند تعداد ۵۰ اتوبوس در شهر در حال فعالیت هستند که‌ این تعداد چیزی حدود ۴۰۰ میلیون نقدینگی نیاز دارد تا فعال بماند. متأسفانه از محل درآمدهایی که برای تأمین این بودجه در نظر گرفته‌شده است قابل وصول نیست زیرا در خیلی جاهایی که اتوبوس را اجاره می‌دهیم حوزه‌هایی است که قابلت دریافت مبلغ وجود ندارد. در حدود ۹۹ درصد اتوبوس‌های سازمان به حوزه‌های بیرونی به‌صورت رایگان سرویس می‌دهد و فقط هزینه استهلاک برای سازمان باقی می‌ماند.

با این سرویس‌ها اولاً هزینه برای سازمان ایجاد می‌شود و ثانیاً از خدمت به شهر و شهروندان بازمی‌ماند ثالثاً هزینه استهلاک هم برای سازمان دارد.

آیا برای خرید اتوبوس برنامه‌ای دارید؟
تمام هزینه‌ها توسط شهردار از منابع داخلی تأمین می‌شود و حدود ۲۰ دستگاه دیگر به ناوگان اضافه خواهد شد و هیچ امیدی به دریافت یارانه در این موضوع از دولت نداریم.

قیمت تمام‌شده‌ی خرید اتوبوس چقدر است؟
میانگین ۵۰۰ میلیون تومان.

در جلسه شورای اداری، آقای شهردار به نکته‌ای اشاره کردند در رابطه با نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی در همین سال جاری و صحبت‌هایی مبنی بر توافق‌ با منطقه آزاد در این زمینه شده بود و تعاونی تاکسی‌رانی نظرهایی دادند که شما عنوان کردید آنها مسئولیتی در این زمینه ندارند؟
من عنوان کردم که اتحادیه تعاونی تاکسی‌داران هیچ جایگاه حقوقی و قانونی در بحث نوسازی ناوگان ندارد و تأکید می‌کنم اگر فعالیتی در این زمینه انجام شود یک پروسه قانونی تعریف‌شده دارد برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه آزاد. باید چند گام اساسی و قانونی برداشته شود. البته جا دارد از حمایت‌های استاندار محترم جناب دکتر نجفی تشکر کنم، آقای مهندس شعبان پور، آقای شوقی مدیرکل فنی، آقای مسرور مدیر منطقه آزاد، سرهنگ شهیدی فر و دکتر رضا رسولی که همه نگاه مثبت به این قضیه دارند و استارت آن از طریق دکتر نجفی و شهردار زده شده است و در گام اول باید موافقت شورای ترافیک استان را بگیریم و بعد به شهرداری‌های استان ابلاغ شود و بعد از اخذ این مجوز در گام دوم معرفی خودروی بالای ۱۰ سال عمر از طریق سازمان تاکسیرانی به مرکز اسقاط استان و گام سوم ارائه برگه اسقاط از طریق مالک خودرو با سازمان تاکسیرانی و گام چهارم معرفی فرد واجد شرایط با پیوست برگه اسقاط به منطقه آزاد و پلیس راهور جهت پلاک‌گذاری برای تحویل خودرو پروسه‌ای است که باید توسط سازمان تاکسیرانی با هماهنگی استانداری و منطقه آزادو پلیس راهور طی شود.

آیا می‌خواستند در این حوزه وارد شوند؟
یک بحث رونمایی را بدون هماهنگی سازمان ‌مطرح کرده بودند که تذکرات لازم داده شد.

با منطقه آزاد در مورد عدم اجازه اتحادیه هماهنگ شده است؟
ما جسارت نمی‌کنیم که اجازه ندارند. هدف ما اجرای قانون است و تاکسی برای ورود به استان اول باید به سازمان اتوبوس‌رانی مراجعه کند و کارت شهری، پروانه بهره‌برداری بگیرد و تاکسی‌ که بدون هماهنگی وارد شود اجازه تردد در شهر را ندارد. تقاضای ما از عزیزان هماهنگی با سازمان در اجرای قانون است که فردا روزی نه کسی که تاکسی را گرفته و نه کسانی که در این موضوع دخیل بودند تبعات قانونی دامن‌گیر آنها شود.

یک سؤال شخصی، در اداره و سازمان که از شما خیلی می‌ترسند، در حوزه تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها هم این‌چنین است؟
من به این موضوع اعتقاد ندارم.

شما که نمی‌ترسید دیگران از شما می‌ترسند.
خیر من به واژه ترس اعتقادی ندارم و دوستان به ما احترام می‌گذارند و از بزرگواری خودشان هستند.

تاکسی‌ها هم به این شکل است و ما آنها را به‌عنوان همکار خود می‌دانیم و یک رابطه دوستانه داریم و هرجا نیاز بوده دست ما را گرفته و همکاری کردند و ما هم سعی کردیم که به آنها کمک کنیم و سعی کردیم از لحاظ معنوی به آنها نزدیک شویم.

قضیه تانکرها حل شد؟
در یک مقطعی ۳۰۰۰ لیتر آب را از یک مخزن ۱۵۰۰۰ لیتری بیرون کشیده‌ایم که عملاً آب با سوخت قاطی می‌شد و خسارت سنگینی در این بخش به اتوبوس وارد شد و موجب خرابی اتوبوس‌ها شد. فرآیند کف‌کشی آب به‌صورت هفته‌ای انجام می‌شود که عملاً سوخت‌گیری کمتر انجام می‌شود و با تهیه تانکر نفت سوخت‌گیری خودروها انجام می‌شود و دیگر ترکیب آب‌های سطحی با آن وجود ندارد.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz