نگاهی به ضرورت ایجاد مجتمع‌های متمرکز شهری
شهرک خودرو و بخش خصوصی

بازار فروش خودرو

رشت رویایی، مهران رضاپور:

۱- تمرکززدایی و تمرکزگرایی دو کلیدواژه‌ی توسعه هستند که گاه قربانی همدیگر شده و به‌اشتباه به‌جای همدیگر به‌کار می‌روند.

اگرچه در دنیای توسعه‌یافته، تمرکززدایی و کوچک شدن دولت و نهادهای قدرت یک اصل پذیرفته‌شده است، به همان نسبت ایجاد مجتمع‌های متمرکز برای ارائه خدمات از مظاهر جامعه مدرن است. چرا که این تمرکز مانع جابه‌جایی‌های درون‌شهری غیرضروری خواهد شد.

برای روشن شدن موضوع ذکر دو نکته خالی از لطف نیست. ایجاد میادین میوه و تره‌بار در شهر، یکی از بهترین نمونه‌های تمرکزگرایی و تمرکززدایی است. در رشت با ایجاد حدود ۱۵ میدان میوه و تره‌بار از یک‌سو مردم از مراجعه به بازار مرکزی رشت برای تهیه میوه بی‌نیاز شده (و به‌نوعی از بازار تمرکززدایی شده) و از طرفی با جمع شدن مراکز کوچک فروش در یک مرکز فروش بزرگ یعنی میدان میوه و تره‌بار محلی (تمرکزگرایی) به مشتری برای خرید میوه با قیمت‌های مختلف حق انتخاب داده شده است.

همچنین بخش قابل‌توجهی از ترافیک منتهی به مرکز رشت، ناشی از خودروهایی است که سرنشینان آن برای خرید کالاهای موردنیاز خود رنج تحمل ترافیک سرسام‌آور را به جان می‌خرند تا نیاز خود را از مرکز خرید واقع در مرکز شهر برطرف کنند. حال اگر این نیازها شناسایی و در محلات امکان برآورده شدنشان فراهم شود نیازی به مراجعات مکرر به مرکز شهر و به‌تبع، افزایش بار ترافیکی نیست.

۲- اگرچه در رسانه‌ها می‌خوانیم و می‌شنویم که اقتصاد کشور دچار رکود است اما حداقل کف خیابان‌های رشت چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. وجود انبوه خودروهای رنگ‌ووارنگ در خیابان‌های رشت که هرروز بر تعدادشان افزوده می‌شود، حکایت از آن دارد که بازار خودرو دست‌کم در رشت داغ است. این بازار داغ طبیعتاً ساماندهی مطلوب و بهینه‌ای را طلب می‌کند که در یک ساختار مدرن شهری معنا پیدا می‌کند.

پراکندگی نمایشگاه‌های اتومبیل در رشت و حضور توام مزاحمت بعضی از آنها در خیابان‌های اصلی شهر، کار مشتری خودرو را سخت می‌کند. برای جبران این ضعف‌ها می‌توان از یک تجربه‌ی موفق در کلان‌شهرهای دیگر کشور استفاده کرد. ساخت شهرک خودرو می‌تواند به مشتریان بازار خودرو کمک شایان توجهی کند.

تجمع تعداد زیادی از مرکز کوچک فروش خودرو در یک شهرک بزرگ امکان انتخاب بهینه را برای شهروندان مواجهه می‌کند. این کار فوائد زیادی دارد. از یک‌سو از جابه‌جایی‌های غیرضروری که هم ایجاد ترافیک می‌کند و هم وقت شهروند را هدر می‌دهد جلوگیری می‌شود و از سوی دیگر امکان نظارت دقیق‌تر را فراهم می‌کند. مطمئناً نظارت بر یک مجموعه متمرکز، راحت‌تر از مجموعه‌های پراکنده است. از دیگر سو، رقابت خودرو فروشان در شهرک خودرو واقعی‌تر و به سود مشتری است.

اضافه کردن نیازمندی‌های بازار خودرو به شهرک مثل مکانیکی‌های تست خودرو و همچنین دفاتر ثبت‌اسناد می‌تواند بر جذابیت‌های شهرک خودرو بیفزاید.

۳- در کنار همه این فرصت‌ها یک نکته را نباید از نظر دور داشت. اول اینکه بدون ذره‌ای تردید، این کار را باید به بخش خصوصی سپرد. ایجاد شهرک خودرو با سرمایه دولت یا نهادهای مثل شهرداری باعث می‌شود حداکثر فواید آن تحقق پیدا نکند. مطمئناً بخش خصوصی نظارت دقیق بر هزینه‌کرد خود خواهد داشت و احیاناً شهرداری می‌تواند با نظارت مانع از آن شود که خست بخش خصوصی خروجی شهرک خودرو را از استاندارد مطلوب دور کند. از طرف دیگر بخش خصوصی قطعاً بیشتر به چرخه‌ی عرضه و تقاضا فکر و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند. بنابراین نباید تردید کرد که ایجاد شهرک خودرو و کارهایی از این‌دست را باید به بخش خصوصی سپرد.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz