شهرک خودرو در پی رضایت نمایشگاه‌داران رشت

رشت رویایی، غزاله انشایی- در گزارش قبل نظر مردم رشت را درباره‌ی ضرورت ساخت شهرک خودرو پرسیدیم؛ جایی که تعداد زیادی از نمایشگاه‌داران خودرو یکجا جمع می‌شوند و معاملات ماشین آنجا صورت می‌گیرد. در ادامه تصمیم گرفتم با نمایشگاه‌داران صحبت کنم – به هرحال این پروژه به اصناف خودرو مربوط می‌شود- تا از آنها بپرسم با این طرح موافق هستند یا نه؟ آیا ساخت شهرک خودرو بازار آنها را رونق می‌دهد یا نان‌شان را آجر می‌کند؟ آیا حاضرند مغازه‌های خود را در شهر ببندند و به خارج از شهر بروند؟

وارد اتوگالری پارک شدم و از آقای ترکند که صاحب نمایشگاه بود درباره ضرورت ساخت شهرک خودرو و تأثیر آن بر بازار ماشین سؤال کردم. گفت: «طرح خوبی است، باعث سامان گرفتن و طبقه‌بندی شدن نمایشگاه‌ها در یک مکان مشخص می‌شود. یعنی هرکسی که ماشین می‌خواهد می‌داند که از چه مسیری باید برود و مقصدش مشخص است. مثل طلافروشی‌های رشت. هرکسی از شهرستان هم که می‌آید مقصدش مشخص است. البته یک مقدار بازار را کساد می‌کند ولی زمان می‌برد تا برای مردم جا بیفتد.»

ماشین‌بازی نوعی عشق است، مشتری‌هایمان را از دست نمی‌دهیم

از او پرسیدم: «آیا حاضرید مغازه خود را در شهر بفروشید و به خارج از شهر بروید؟ ممکن است که مشتری‌هایتان را از دست بدهید؟» شنیدم: «خب ببینید ماشین‌داری یا به اصطلاح ماشین‌بازی مثل پرنده‌بازی نوعی عشق است. هرجایی که باشد کسی که دوست داشته باشد دنبالش می‌رود. البته فکر نمی‌کنم مغازه‌ام را بفروشم بالاخره یک جایی به ما می‌دهند با شرایط خاص خودش. مشتری‌هایمان را هم از دست نمی‌دهیم. به هرحال الان هرکسی تلفن همراه دارد. حتی اگر خیلی خارج از شهر باشد کسی که فروشنده یا خریدار واقعی باشد می‌آید.»

نمایشگاه خودرو

پرسیدم: «وضع بازار چطور؟ باعث رونق می‌شود؟»
گفت: «بازاری که از سال ۹۳ به این طرف داشتیم را خدا نصیب گرگ بیابان نکند.»
«چطور؟»
«افتضاح بود. من فکر می‌کنم همکاران ما فقط توانسته‌اند هزینه مغازه را دربیاورند. من اجاره‌بده نیستم ولی همکارانی را می‌شناسم که با کار صادقانه ماهی ۴ تا ۵ میلیون تومان به سختی در می‌آورند که آن را هم اجاره می‌دهند. مگر این‌که سر یکی را کلاه بگذارند تا راحت‌تر اجاره مغازه‌شان را دربیاورند. من خودم هم از ۹۳ به این طرف هزینه‌های آب، برق و گاز مغازه‌ام را به سختی درآوردم. اما خب، این به خاطر وضعیت اقتصادی کشور است.»
«پس یعنی تاثیری ندارد؟»
«چرا فکر کنم شرایط بهتر شود. چون با ساخت این طرح زیاد کسی به تهران یا جای دیگر نمی‌رود ماشین خرید و فروش کند. به همین شهرک می‌آید.»
به نمایشگاه دیگری رفتم و از آقای نعیمی که مرد نسبتاً جوانی بود پرسیدم با ساخت شهرک خودرو اطراف شهر رشت موافقید؟
گفت: «مطمئناً برای نمایشگاه‌دارها خوب نیست چون آن‌وقت مردم برای خرید و فروش ماشین به خارج از شهر می‌روند و آنجا بدون پرداخت مالیاتی معامله می‌کنند و خب این برای منی که مالیات پرداخت می‌کنم ضرر دارد.»

برای او توضیح دادم که اگر شهرک خودرو ساخته شود تمام نمایشگاه‌داران داخل شهر می‌توانند به آنجا بروند و تمام معاملات آنجا صورت می‌گیرد.

حتماً غرفه می‌خرم

آقای نعیمی کمی فکر کرد و گفت: «آهان! من فکر کردم چیزی که شما گفتید طرحی مثل چیتگر تهران است. اما من خودم از این طرح استقبال می‌کنم و حتماً برای خرید غرفه اقدام می‌کنم. البته این مغازه را هم نمی‌فروشم مطمئنا یک شغل دیگر راه‌اندازی می‌کنم.»
«آیا تغییری در بازار کار شما ایجاد می‌کند؟ سودی خواهد داشت؟»
«کار کردن ما این‌جا قطعاً با کار کردن در شهرک خودرو بسیار متفاوت است. در شهر چون نمایشگاه‌ها از هم دور هستند ما ماشینی که در یک جای دیگر هست را هم به مشتری معرفی می‌کنیم. در واقع روش دلالی است دیگر. به قول معروف دلال چه می‌خواهد، خرید خوب و فروش خوب! اما در شهرک خودرو شرایط شبیه میدان تره‌بار می‌شود. مشتری می‌گردد و هرجا قیمت ارزانتر و مناسب‌تر بود خرید یا فروش خود را انجام می‌دهد. این خب روی سود ما هم تأثیر می‌گذارد. اما در کل من به شخصه کار کردن در یک مجموعه را دوست دارم. بقیه همکارانم را نمی‌دانم. در واقع سلیقه‌ای است دیگر.»

نمایشگاه خودرو

از نمایشگاه بیرون آمدم. به خاطر ماشین‌های پارک شده در پیاده‌رو و خیابان مجبور شدم از خیابان بروم. پشت سر من هم خانم جوانی با کودک خردسالش می‌آمد و زیر لب غر می‌زد. از او پرسیدم: «شما در این محل زندگی می‌کنید؟ این پیاده‌روها همیشه بسته است؟»
گفت: «بله ما ساکن این محل هستیم. من با بچه‌ام هر روز این مسیر را می‌روم و می‌آیم. هرجا نمایشگاه هست تمام فضای پیاده‌روی جلو مغازه ماشین پارک شده و بسته است. بعضی نمایشگاه‌دارها مانع هم جلوی ماشین‌ها چیده‌اند که چیزی برخورد نکند نه تنها پیاده‌رو قسمتی از خیابان را هم گرفته‌اند. خیلی خطرناک است خصوصاً در این خیابان ماشین‌ها اکثراً سرعتشان زیاد است. کسی هم چیزی به آنها نمی‌گوید.»

کمی جلوتر نمایشگاه ونوس قرار دارد. نظر آقای کاویانی مالک نمایشگاه را هم درباره شهرک خودرو پرسیدم. آقای کاویانی گفت: «درباره این طرح یک چیزهایی شنیدم اما نمی‌دانم تا چه حد عملی است. در کل بازار ماشین خوب نیست فرقی نمی‌کند چه اینجا باشد چه جای دیگر. در ضمن بیشتر نمایشگاه‌های خودرو اینجا متمرکزند.»

«از او پرسیدم آیا حاضرید مغازه‌تان را داخل شهر رها کنید و به خارج از شهر بروید؟»

حاضرم مغازه‌ام را بفروشم بروم خانه بخوابم!

گفت: «بله. اصلاً من حاضرم مغازه‌ام را بفروشم بروم خانه بخوابم! شما برای من مشتری پیدا کن من می‌فروشم. بازار ماشین کلاً تعطیل است مثل همه‌ی بازارهای دیگر. اگر شما یک دور در این خیابان بزنی می‌بینی بیشتر مغازه‌ها برای فروش گذاشته شده‌اند. انقدر بازار بد است که کسانی که اجاره می‌دهند که ول معطلند هیچی، کسانی هم که مالک مغازه هستند هم باز هم هیچی صبح تا شب بیکار نشستیم روزنامه می‌خوانیم. مغازه تبدیل به پاتوق شده و دوستان می‌آیند و می‌نشینند. با توجه به سرمایه‌ای که می‌خوابانیم هیچ بهره‌برداری نداریم اگر این پول را در بانک می‌خواباندیم حداقل از سودش استفاده می‌کردیم.»
«به نظر شما این طرح تاثیری روی وضعیت بازار می‌گذارد؟»
«گفتم هیچ فرقی ندارد، چه در خارج از شهر، چه در داخل شهر چه در شهرداری، فرقی ندارد ماشین دیگر اشباع شده.»

وضعیت بازار خودرو مربوط به اقتصاد کشور است. هدف این است که ببینیم این طرح تغییری ایجاد می‌کند؟ باعث رونق بازار خودرو می‌شود؟

جایی برای پارک نیست

به نمایشگاه دیگری رفتم که مغازه کوچکی بود و ماشینی در مغازه نبود. از مرد میانسالی که پشت میز نشسته بود پرسیدم: «ماشین برای فروش ندارید؟»
«چرا تمام ماشین‌های پارک شده در کنار خیابان همه فروشی‌اند.»

«اگر یک بنده خدایی بخواهد ماشینش را پارک کند باید منتظر باشد شما یکی از ماشین‌ها را بفروشید تا بتواند پارک کند؟»
خنده‌ای کرد و گفت: «حالا شما می‌خواهید ماشین بخرید یا پارک کنید؟»
گفتم: «هیچکدام. درباره شهرک خودرو چیزی شنیده‌اید؟»

گفت: «البته من صاحب اینجا نیستم. کارگرم این‌جا فقط کار می‌کنم. بله، چیزهایی شنیده‌ام. این طرح در رشت خیلی خوب خواهد بود، چرا؟ چون مردم رشت به ماشین علاقه زیادی دارند. با اولین پولی که به دست می‌آورند ماشین می‌خرند. حتی شده یک ماشین مدل پایین که بعدها ماشین مدل بالاتر بخرند. با اجرای طرحی مثل شهرک خودرو شاید اوایل بازار ماشین کساد شود اما مثل هر طرح دیگری زمان می‌برد تا جا بیفتد و رونق پیدا کند.»

نمایشگاه خودرو

او در ادامه گفت: «اگر طرحی مثل شهرک خودرویی که در جاده تهران-ساوه ساخته شده اجرا شود فرصت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و کلاً بازار کار ایجاد می‌شود. مثلاً اگر یک نفر دو یا چند واحد بخرد به مرور زمان و جا افتادن شهرک خودرو بین مردم و رونق گرفتن آنجا به ارزش غرفه‌ها افزوده می‌شود و این یعنی یک آینده تأمین شده. همان اول گفتم که من کارگرم و اینجا کار می‌کنم. اگر خدا بخواهد ما هم مغازه‌ای بخریم و بتوانیم برای خودمان کار کنیم.»

شهرک خودرو، ناجی کلانشهرها

همانطور که در گزارش قبل هم اشاره کردم، پروژه شهرک خودرو تنها مختص پایتخت نیست. در قم و اراک هم شهرک خودرو ساخته شده و آماده بهره‌برداری است. تصمیم گرفتم درباره نظرات نمایشگاه‌دارها و جریاناتی که قبل و در طول ساخت این طرح رخ داد با مجید مظفری، مدیر عامل سازمان میادین شهری قم صحبت کنم.

او گفت: لازم بود به منظور ساماندهی مشاغل شهری مراکز فروش خودروها و نمایشگاه‌های ماشین به فضای ۳۳ هکتاری میدان شهید رجایی که فضای در نظر گرفته شده برای پروژه‌ی شهرک خودرو بود منتقل شوند.

مظفری موانع پیش روی این طرح را این‌طور مطرح کرد: «پروژه شهرک خودرویی، طرحی مهم به شمار می‌رفت و پیگیری برای اجرایی شدن آن لازم بود، مساله‌ای که در دیگر شهرهای ایران نیز به دنبال آن هستند، اما نکات قابل تأملی نیز وجود داشت که اجرایی شدن آن را با مشکل روبرو می‌کرد. در قم نخستین ایرادی که از این طرح می‌گرفتند، فاصله مکان در نظر گرفته‌شده با شهر قم بود؛ دور بودن مکان اجرای این طرح، ترغیب مردم برای حضور در آن را با مشکل مواجه می‌ساخت، به عنوان مثال دور از ذهن به نظر می‌رفت که فردی برای تعویض روغن خودرو به خروجی شهر یا همان شهرک شهید رجایی مراجعه کند. همین عامل برای شاغلین در شغل‌هایی که برای انتقال به این شهرک درنظر گرفته شده‌اند نیز وجود داشت و موجب تردید آن‌ها برای آمدن به این مکان می‌شد. دومین نکته‌ای که در این رابطه وجود داشت این بود که با توجه به این مسئله که بخش زیادی از معاملات خودروهای دست دوم از طریق خرید و فروش اینترنتی و خرید خودرو از آشنایان صورت می‌گرفت، این دوری فاصله سبب می‌شد تا حجم چنین معاملاتی افزایش یافته و اولین کسانی که از این مبحث متضرر می‌شوند، فروشندگان خودرو باشند. نبود زیرساخت‌های مناسب را می‌توان به عنوان سومین نکته برای تأیید این موضوع که تا اجرایی شدن این طرح زمان زیادی باقی‌مانده است، دانست.»

او در ادامه گفت: «این مشکل‌ها در طول ساخت و اجرای این پروژه در همه‌ی شهرها وجود خواهد داشت. اما بعد از سامان گرفتن و منظم شدن شهر در مرحله‌ی اول ساخته شدن و آماده شدن آن در مرحله‌ی دوم مردم استقبال خوبی خواهند کرد و به مرور بین مردم جا می‌افتد. همچنین نمایشگاه‌داران از تسهیلاتی که برای آنها در نظر گرفته خواهد شد استقبال می‌کنند.»

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz