شاهکار ۲۰۰ میلیون تومانی آئودی

رشت رویایی- از همان زمان که آئودی توسط آگوست هورش (August Horch) در ۱۹۰۹ بنیان نهاده شد، همواره زیر سایه مرسدس بنز و فولکس واگن قرار داشت. مدتی تحت لیسانس پژو فرانسه فعالیت کرد و حتی در دوران رایش سوم و جنگ جهانی دوم هم به دلیل علاقه هیتلر به مرسدس و فولکس از بازار تجاری دور ماند و توان خود را صرف تجهیزات نظامی، خودروهای جنگی و صنایع وابسته به ارتش نمود.

آئودی ۱۹۲۹

آئودی

آگوست هورش قبل از آنکه صاحب برند باشد، مدت ۳ سال مدیریت در کارخانه بنز را تجربه کرد تا در ۱۸۹۹ در کلن آلمان خودروسازی هورش را ثبت نمود، نزدیک به یک دهه بعد، او به فکر ساخت کارخانه دومی با نام آئودی افتاد، چرا که به دلایل قانونی آن زمان نمی‌توانست از نام اول استفاده کند، پس عبارت آئودی که ترجمه لاتین واژه آلمانی هورش به معنی شنیدن بود را برگزید.

آئودی

مدت‌ها بعد در ۱۹۳۲ این دو کارخانه با دو شرکت دیگر به نام‌های واندرر (Wanderer) و دکاو (DKW) که بر ساخت موتورسیکلت و ماشین‌های کوچک تمرکز داشتند برند موسوم به اتحادیه خودروسازی (Auto Union) با نشان چهار حلقه متقاطع را تشکیل دادند که تا شروع دهه ۱۹۶۰ تحت نام DKW و بدون نام بردن از آئودی فعال بود.

هرچند گروه اتویونیون برای مدتی تماماً تحت تملک مرسدس بنز درامد، اما در نهایت ۵۰ درصد سهام اصلی آن توسط فولکس واگن خریداری شد و نام آئودی از ۱۹۶۴ و با سرمایه گزاری فولکس تولدی دوباره یافت. در دهه ۱۹۷۰ خودروهای آئودی در تمام جهان حتی ایالات متحده با تقاضای خوبی روبرو شدند و این سودآوری روبه رشد تا به امروز ادامه یافته است.

آئودی مدل ۵۰GL ساخت ۱۹۷۵ با پلت فرم فولکس گلف

آئودی

از دیرباز مدیران فولکس واگن برنامه جامعی برای ارتقای خودروهای خود و برندهای زیرمجموعه از جمله آئودی داشته‌اند و این مهم امسال با معرفی A3 جدید، بیش از پیش نمود پیدا کرده است.

خودرویی بر اساس پلت فرم پرفروش‌ترین ماشین آلمان، فولکس گلف که در چهار مدل: سه در هاچ بک (Hatchback)، چهاردر صندوق دار (Sedan)، چهاردر بدون صندوق (Sportback) و کوپه کروک (Convertible) تولید خواهد شد. هرچند اصالت فولکس گلف، اجازه تغییرات بنیادین در ظاهر و خصوصاً بدنه را به طراحان نمی‌دهد و تصور یک گلف صندوق دار مضحک می‌نماید، آئودی A3 روی همان پلت فرم توانسته بدنه‌های متنوع و جذابی داشته باشد.

آئودی A3 هاچ بک

آئودی

این خودرو نسبت به مدل قبل بهبود محسوسی در عملکرد پیشرانه و سیستم‌های هوشمند کنترل (DriverAssistanceSystems) را تجربه کرده است. سه نوع موتور بنزینی برای آن قابل سفارش هستند که همگی از نوع TFSI (Turbo Fuel Stratified Injection) هستند. این نسل از موتورها کم‌حجم و کم‌مصرف طراحی شده‌اند اما به لطف توربوشارژ و سامانه‌های هوشمند مدیریت ترکیب سوخت، قدرت قابل قبولی دارند.

آئودی A3 اسپرت بک

آئودی

در ارزان‌ترین حالت A3 مجهز به پیشرانه ۳ سیلندر ۱۰۰۰ سی سی است که در عین کوچک بودن، ۱۱۵ اسب بخار (۱۰ اسب بخار بیشتر از رنو L90 با موتور ۱۶۰۰ سی سی) قدرت داشته و در حدود ۴.۵ لیتر در صد کیلومتر بنزین مصرف می‌کند.

این در حالی است که موتور یک لیتری A3 را در ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. پیشرانه های دیگر ۱.۴ لیتر به قدرت ۱۵۰ اسب و ۲ لیتر به قدرت ۱۹۰ اسب بخار هستند که به ترتیب در حدود ۸ و ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسند.

آئودی A3 اسپرت بک

آئودی

یکی از فن آوری های مهم به کار رفته در پیشرانه ۱.۴ لیتری آئودی A3، سیلندر رزرو (Cylinder-on-demand) نام دارد. با این سامانه، در هنگام حرکت با سرعت ثابت و بدون شتاب گیری، یک و یا دو سیلندر، خاموش می‌شوند تا مصرف سوخت بدون تأثیر بر شتاب و قدرت خودرو، کاهش یابد.

این فن آوری همراه با تکنیک استارت – استاپ (خاموش کردن دو سیلندر در ترافیک و ایست کامل) مصرف بنزین را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد، تا جاییکه در هنگام رانندگی با سرعت ثابت خارج از شهر مصرف سوخت ۳.۵ لیتر در صد کیلومتر هم دست یافتنی باشد.

آئودی A3 کابریولت

آئودی

هوشمندسازی A3 یکی از وجوه تمایز آن با دیگر خودروهای جهان در این کلاس است و ایمنی آنرا نه تنها برای راننده و سرنشینان، بلکه برای عابرین پیاده و دیگر خودروها هم افزایش داده است. فعال بودن سامانه کروز کنترل ACC (Adaptive Cruise Control) خودرو را در سرعت ثابت نگه داشته و در صورت رسیدن به مانع و یا ایستادن خودروی مقابل، ترمزها را فعال کرده و ماشین را نگه می‌دارد.

نکته جالب اینجاست که در صورت ادامه حرکت خودروی روبرو و یا رفع مانع، A3 بدون نیاز به دخالت راننده، دوباره به حرکت درآمده و فاصله مجاز با خودروی مقابل را حفظ می‌کند. حرکت بین خطوط برای این خودرو کاملاً تعریف شده است و در صورت فعال سازی این سامانه، خودرو پیچ‌های ملایم جاده را هم تشخیص داده و فرمان را تغییر می‌دهد. علاوه بر اینها، سامانه تشخیص عابرین پیاده و موجود زنده، حضور افراد در مقابل و کناره‌های جاده را با پیام صوتی به راننده گوشزد می‌کند و در صورت حضور ناگهانی آنها در مقابل خودرو، ماشین را از حرکت نگه خواهد داشت.

فن‌آوری تشخیص موانع در آئودی A3

آئودی

قیمت اعلام شده برای نمونه ساده A3 هاچ بک، در حدود ۳۰ هزار دلار است که در مدل‌های با موتور ۲ لیتری با آپشن های کامل و سقف جمع شوند تا ۵۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. در مجموع به نظر می‌رسد بعد از ثبت رسمی نمایندگی آئودی در ایران، برای واردات این برند مشکل قانونی خاصی وجود نداشته باشد و بتوانیم شاهد حضور A3 در کشور باشیم، به شرط آنکه از قیمت بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی آن استقبال شود.

مجله Car And Drive

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz