سیگار کشیدن و ورزش چگونه برهم تاثیر می‌گذارند؟

سیگار کشیدن و ورزش

سیگار کشیدن نه تنها مانع توانایی شما برای ورزش کردن به طور موثر می شود بلکه همچنین ثابت شده که ورزش در واقع می تواند به شما کمک کند که سیگار را ترک کنید. در اینجا ما نگاهی می اندازیم به اثراتی که سیگار کشیدن روی روال ورزشی شما می‌گذارد و اینکه اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، چه ورزش‌هایی را باید در نظر بگیرید.

سیگار کشیدن چگونه بر ورزش شما اثر می‌گذارد؟

مونوکسید کربن

شما در هنگامی که ورزش می کنید، به اکسیژن در عضلاتتان نیاز دارید. هر چه بیشتر ورزش کنید، اکسیژن سریع تر مصرف می شود. سیگارها حاوی مونوکسید کربن هستند که مقدار اکسیژن موجود در بدن شما را کاهش می دهد زیرا به هموگلوبین در سلول های قرمز خون شما متصل شده و مانع اتصال اکسیژن به آنها می شود.

خون بد

مواد شیمیایی موجود در تنباکو مانند نیکوتین و مونو کسید کربن می توانند به سلول های خونی و عروق شما آسیب برسانند. آنها می توانند باعث ایجاد و تسریع بیماری آترواسکلروز (یک بیماری که در آن پلاک ها روی هم جمع می شوند و شریان های شما را باریک می‌کنند.) این امر، جریان خون غنی از اکسیژن به اندام ها و سایر قسمت های بدنتان را محدود می سازد و ورزش کردن را سخت تر می کند.

تاثیر بر ریه ها

سیگار کشیدن، ظرفیت ریه شما را کاهش می دهد که می تواند باعث شود حجم کمتری از اکسیژن به جریان خون برسد، در نتیجه اکسیژن کمتری وارد خون می شود. سیگار کشیدن در واقع بزرگترین و تنها علت بیماری مزمن انسدادی ریه ( اصطلاحی که شامل تعدادی از بیماری ها مانند: آمفیزم و برونشیت مزمن است ) می باشد. مواد شیمایی موجود در سیگار به راه های هوایی و ریه ها آسیب می رسانند که منجر به ایجاد این بیماری می شود.

نفس شما را بند می آورد

سیگار کشیدن می تواند به معنای واقعی کلمه، نفس شما را بند بیاورد زیرا می تواند در عرض چند ثانیه باعث یک افزایش دو تا سه برابری در مقاومت مسیر تنفسی شما شود. همچنین می تواند باعث تورم مزمن غشاهای مخاطی راه های هوایی شود که به مقاومت می افزاید. قطران موجود در دود سیگار نیز به مقاومت راه هوایی می افزاید زیرا ریه ها را می پوشاند، خاصیت ارتجاعی کیسه های هوایی را کاهش می دهد و منجر به جذب اکسیژن کمتر می گردد.

چگونه ورزش می تواند به شما کمک کند سیگار را ترک کنید؟

حواس پرتی

ورزش، یک حواس پرتی عالی نسبت به بسیاری از نارضایتی های روزمره ایجاد می کند. (عادت به روشن کردن سیگار فقط یکی از آنهاست. ) ورزش کردن در هنگامی که سعی دارید سیگار را ترک کنید، می تواند احساسات ناشی از ترک را کاهش دهد.

در مورد بدنتان، بدانید

کمی ورزش کردن درهنگامی که هنوز سیگار می کشید، می تواند به شما نشان دهد که عادت به سیگار کشیدن، چقدر بر شما اثر گذاشته است. همانطور که سیگار کشیدن تان را کاهش می دهید، باید شاهد یک پیشرفت در توانایی تان برای ورزش کردن باشید. داشتن این نوع رکورد فیزیکی می تواند یک محرک عمده برای کمک به ترک کردن سیگار باشد.

آرام شوید

ترک کردن سیگار، نه تنها یکی از استرس زاترین کارهایی است که می توانید انجام دهید بلکه به این معناست که در واقع، دارید یکی از روش های خود برای مقابله با استرس را حذف می کنید. مطالعات نشان داده اند که افراد هنگامی که استرس دارند، بیشتر سیگار می کشند. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که به کاهش سطوح استرس شما کمک می کند.

افزایش وزن را متوقف کنید

از آنجا که مشخص شده سیگارها، یک مهار کننده اشتها هستند، افراد معمولا در هنگام ترک سیگار، وزن اضافه می کنند. با شرکت در چند تمرین منظم، شما می توانید به مقابله با این اثر جانبی ترک سیگار کمک کنید.

مجله تناسب اندام

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz