سه راهکار موثر برای افزایش تمرکز و هوشیاری در حین کار

خواب‌آلودگی

رشت رویایی- دراین مطلب به معرفی سه راهکار خواهیم پرداخت که می‌تواند در افزایش تمرکز و بهره‌وری کاری افراد موثر باشد.

یک روز کاری عادی خود را چطور توصیف می‌کنید؟ آیا می‌توان گفت که روی کار خود تمرکز کامل دارید؟ حواس‌تان کاملا جمع است؟ حسابی درگیر کار شده‌اید؟ منفی بودن پاسخ شما واقعا قابل درک است.

اکثر مردم در حین انجام کار خود، آن را رها کرده و حواس خود را به کار دیگری معطوف می‌کنند. از این رو جای تعجب نیست که برای متمرکز ماندن در کار، به دنبال راهکار و دستورالعمل باشیم.

چنانچه می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید انرژی خود را صرف انجام کار کنید و تا آخرین لحظه‌ی انجام کار، شور و اشتیاق داشته باشید به نکات ساده‌ای که در ادامه گفته می‌شود، توجه کنید.

در اینجا سه راهکار ساده وجود دارد که می‌تواند عملکرد شما را در داخل و خارج از دفتر کار تغییر دهد.

۱- بخورید، بخوابید، ورزش کنید

زندگی سالم

برآیند این سه اصل مهم، یک زندگی سالم، طولانی‌مدت و پر دستاورد خواهد بود.

اما نکته اینجا است که اکثر مردم تصور می‌کنند که زندگی چیزی خارج از دفتر کار است و محل کار صرفا یک قلمروی بی‌اهمیت و خسته کننده است که باید آن را در فهرست روزمره‌گی‌های خود قرار دهند.

در صورتی که با رعایت این نکات می‌توان از منافع آن در داخل و خارج از اتاقک مخصوص کار هم برخوردار شد.

ورزش روزانه، رژیم غذایی سالم و خواب کافی (و البته با کیفیت) از جمله مواردی هستند که می‌تواند به افزایش تمرکز، انرژی و هشیاری شما در حین کار کمک کند.

اندورفین و دیگر مواد شیمیایی که در بدن ‌ترشح می‌شوند، به افزایش سطح انرژی کمک کرده و ذهن شما را در یک حالت فعال نگه می‌دارند.

از این رو سعی کنید که به جای فست فود تا می‌توانید از غذاهای خانگی که شامل گوشت و سبزیجات تازه است استفاده کنید و میزان کالری خوراک خود را در حد متعادل نگه دارید.

در نهایت، خواب را فراموش نکنید. خواب کافی اجازه می‌دهد که بازدهی کاری شما افزایش پیدا کند و درآمد بیشتری کسب کنید.

چنانچه از خواب کافی محروم هستید، این انتظار را داشته باشید که موفقیت و شغل شما به ورطه‌ی نابودی سقوط کند.

بسیاری از دانشمندان برجسته و فعال در حوزه‌ی بهداشت و سلامت بر این عقیده هستند که ۶ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی شما، از عشق و روابط عاطفی گرفته تا کسب و کار را بهبود دهد.

۲- اجتماعی باشید

اجتماعی بودن

در اینجا منظور از اجتماعی بودن این نیست که سرتان رو عکس‌های مردم در اینستاگرام باشد یا برای استتوس‌های این و آن در فیسبوک لایک بزنید!

اجتماعی بودن یعنی از خلوت خود بیرون بزنید و با مردم، ارتباط رو در رو برقرار کنید و با آن‌ها وارد صحبت شوید.

بسیاری از مطالعات علمی، تاثیر وجود دایره‌ای از روابط اجتماعی سالم را در مواردی چون طول عمر، بهبود سلامت، شادی بیشتر و موفقیت در کسب و کار مثبت ارزیابی کرده‌اند. خیلی هم کار سختی نیست.

کافی است که با دوستان قدیمی ‌یا جدید خود بنشینید و در مورد علاقمندی‌های خود صحبت کنید.

هر هفته با بهترین دوست خود برنامه‌ی چای یا قهوه بگذارید و یکدیگر را برای رسیدن به اهداف خود تشویق کنید. ضمن این که با این برنامه‌ریزی می‌توانید هم‌دیگر را در روزهای خوب و بد زندگی حمایت کنید.

غیر از دوستان، به دیدن پدر و مادر خود هم بروید. در کل، همیشه در چاردیواری اتاق نمانید و با دیگر افراد وارد مکالمات مفید و معنادار شوید.

۳- در یک چارچوب نمانید

تغییر

کلید نهایی برای شکست دادن خستگی و بالا بردن بهره‌وری در محل کار این است که برنامه‌ی عادی خود را مختل کنید!

اکثر مردم هر روز در یک ساعت مشخص بیدار می‌شوند. همان برنامه‌ی صبحگاه همیشگی را دارند. سراغ همان شغل همیشگی می‌روند و ناهار را با افرادی که هر روز می‌بینند صرف می‌کنند.

در حالی که ما تشنه‌ی تنوع هستیم. با وجود آن که در عصر فراوانی و تنوع زندگی می‌کنیم، رفته رفته به موجوداتی تکراری تبدیل می‌شویم. درست همان بلایی که سر “بیل موری” در فیلم “روز موش خرما” (Groundhog Day) افتاد و مجبور شد که تکرار یک روز را به مدت طولانی تجربه کند. زمانی از وقت هر روز خود را به ایجاد یک تغییر اختصاص دهید.

برای مثال نوع قهوه یا چای خود را عوض کنید. به رستورانی بروید که قبلا نرفته‌اید یا غذایی بخورید که تا به حال امتحان نکرده‌اید. برای رفتن به محل کار مسیر دیگری را انتخاب کنید و موسیقی جدیدی برای گوش دادن انتخاب کنید.

این راهکار ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد در حالی که این طور نیست. در واقع با این تغییرات می‌توانید وضع موجود را به چالش بکشید و هیجان بیشتری را چاشنی زندگی خود کنید.

با رعایت این موارد، کار برای شما ساده‌تر خواهد شد و پیشرفت قابل توجهی در تمرکز و بهره‌وری خود مشاهده خواهید کرد.

نتیجه گیری

در بعضی از روزهای کاری، ۶ فنجان اسپرسو و ۳ قوطی ردبول هم کاری از پیش نمی‌برند. روزهایی هستند که پلک‌های شما به حدی سنگین می‌شوند که محال است غیر از چرت پشت میز، کار دیگری انجام داد. به طوری که قضاوت همکاران و عصبانیت رییس هم نمی‌تواند مانع خوابیدن شما شود!

از این رو به جای آن که، خود را در رویای بین روز معلق کنید اقدام به عملی کردن این سه راهکار کنید.

ورزش کنید، غذای سالم بخورید، موزیک جدید گوش دهید، بستنی قیفی بخرید و در پارک لی لی کنید! و خلاصه‌ی کلام این که بیکار نمانید و یک کاری انجام دهید!

چنانچه سلامتی، زندگی اجتماعی و حس ماجراجویی را جزو اولویت‌های خود قرار دهید، تمرکز و بهره‌وری کافی به شکلی که در خواب هم نمی‌دیدید (به جز آن دسته از خواب‌های پشت میز کار!) در زندگی کاری شما شکل خواهند گرفت.

Zoomit

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz