مشروح میزگرد «آسیب شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در رشت رویایی- قسمت دوم و پایانی
رسولی: بعضی‌ها برای نمایندگی مجلس و شهردار شدن وارد شورا شدند/ علوی: مدافع عملکرد شورای چهارم هستم

رشت رویایی- قسمت اول «آسیب شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» را که در دفتر سایت رشت رویایی برگزار شد در این‌جا خواندید، قسمت دوم آن را که به مناسبت نهم اردیبهشت، سالروز افتتاح شوراهای شهر و روستا، با حضور محمدحسین واثق کارگرنیا، مهندس امیرحسین علوی، مهندس صابر، دکتر رضا رسولی، فاطمه شیرزاد و مهندس عباس صابر برگزار شد، می‌خوانید.

 پورمحسن: آقای علوی درست است که همه دوستان قائل به افزایش اختیارات شوراها هستند. اما آیا شوراها در محدوده اختیاراتی که داشته آیا در بعد قانون‌گذاری و نظارت موفق بوده‌اند؟

امیرحسین علوی: من پاسخ شما را در حوزه‌ی شورای رشت می‌دهم و به گونه‌ای مدافع عملکرد شورای چهارم در هستم. شما برای تعیین معیار موفقیت باید شاخص تعیین کنید. مثلاً در حوزه فرهنگی خدمات شهر و منابع مالی، بودجه، درآمد، برنامه‌ریزی، بخش عمران و همه حوزه‌هایی که در وظایف شورای شهر هست باید ببینیم قبلاً چه جایگاهی داشتیم و الان در چه جایگاهی هستیم. حوزه فرهنگ را مثال می‌زنم.

علوی: مدافع عملکرد شورای چهارم هستم

میزگرد «آسیب‌شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در رشت رویایی - امیرحسین علوی

در حوزه فرهنگ الحمدالله دستگاه‌های متولی زیادند. نیازی هم نیست که نام ببرم دوستان همه می‌دانند. ما به عنوان یک نهاد اجتماعی مردمی وقتی ورود کردیم و دیدیم همه اعضا در این زمینه دغدغه دارند، سعی کردیم این‌ها را منسجم کنیم و خودمان برویم در کنارشان قرار بگیریم. اما بعد از یک سال تلاش دیدیم که در بسیاری از حوزه‌ها عملاً این اتفاق نیفتاد. چون ما نه اهرم نظارتی داریم و نه اهرم نفوذ داریم در نهادهای دیگر.

نیاز به کار سختی نیست. در برنامه‌ریزی برای انجام کارهای بزرگ عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی را در دو سال گذشته بررسی کنید. کاملاً مشخص است که در حوزه فرهنگی و ورزشی شورا همیشه یک پای قضیه بوده است و حتی در خیلی جاها بسیار قوی‌تر عمل کردیم.

قبلاً شهرداری رشت در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در برگزاری جشنواره‌های بزرگ عملاً نقشی نداشت. چهار سال پیش خودم در سازمان میراث فرهنگی بودم و می‌دیدم که برای انجام کوچکترین کار در گرفتن مجوز از شهرداری چه دردسری داشتند. ولی امروز این سیکل کاملاً برعکس شده است. شهرداری خودش ورود می‌کند آن‌ها را انجام می‌دهد و از آن‌ها دعوت می‌کند در این مراسم حضور یابند.

این اتفاق در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی افتاده؛ مساجد ببینید، نقش شهرداری چه بوده است؟ البته هنوز نقش خودش را کامل ایفا نکرده است تازه باید از این پس تقویت کند.

در حوزه فرهنگ دستگاه‌های متولی در سیستم کشور ما زیاد هستند ما به عنوان یک نهاد اجتماعی مردمی زمانی که ورود کردیم و مردم در این حوزه دغدغه داشتند رفتیم که همه اینها را منسجم و در کنار خود جمع کنیم یا ما سراغ آنها برویم و بعد از یک سال تلاش دیدیم عملاً این اتفاق نمی‌افتد.

سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در بسیاری از حوزه‌ها رشد کرده است و در مشارکت‌ها عملاً یک انقلاب رخ داده است. بسیاری از فعالیت‌هایی که در شاخه‌های هنر و عرصه ورزش می‌افتد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و شهرداری یک پای قضیه هستند. در عرصه جلب مشارکت مردمی از جمله سمن‌ها این اتفاق افتاده است. در کارهای ساختاری، با احداث سرای محلات به دل محلات رفته‌ایم و در حوزه آموزشی شهروندی، بهداشت و محیط زیست و فرهنگ و هنر کارهای خوبی در حال انجام است.

باید ببینید که در حوزه هیئت‌های مذهبی همکاران ما در شورا چه اهتمام جدی به همه حوزه‌های این چنین داشتند و شهرداری را نیز با خود به این سمت کشیده‌اند. واقعاً اعتقاد دارم شورا در حوزه‌های فرهنگی شهردار را با خود همراه کرده است. دوستان در شهرداری نیز استقبال کردند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند. ما تا ایده‌آل‌ها فاصله داریم این ادعایی است که به آن اعتقاد دارم. اگر منابع و امکانات در اختیارات شهرداری‌ها قرار بگیرد، شهرداری‌ها در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانند خدمات شایسته‌ای ارایه دهند. باید ارزیابی کنید که در حوزه خدمات شهری، قبلاً چه جایگاهی داشتیم، الان چه جایگاهی داریم. این‌هاست که نشان می‌دهد شوراها می‌توانند یا نمی‌توانند. آیا می‌توانند شهرداری‌ها را با خود برای انجام کارهای مختلف همگام کنند یا خیر.

من اعتقاد دارم شورای دوره چهارم نه صددرصد، اما درصد قابل قبولی این کار را انجام داده است اتفاقاتی که توسط شهرداری رقم خورده است بنده به ضرس قاطع می‌گویم بر مبنای دغدغه‌ی شورای اسلامی شهر رشت بوده است. سؤالات تذکرات ما حتی آنجایی که شهرداری همراه خود می‌دیدیم نشان می‌دهد که ما در کار خود با هیچ کس شوخی نداشتیم و کار را خواسته‌ایم و این اتفاق هم افتاده است.

علوی: ذات انجام یک کار بزرگ دلیل آن نیست که کار خوبی باشد

یک جاهایی نقص داریم، بنده این را قبول دارم. ولی در حوزه‌های کاری مختلف شورای اسلامی شهر رشت موفق بوده. می‌توانید رضایت نسبی مردم را امروز نسبت به شهریور سال ۹۲ یعنی زمان آغاز به کار ورود شورای چهارم ارزیابی کنید این رشد را شما رسانه‌ای‌ها خیلی بهتر می‌توانید نشان دهید و مورد قضاوت قرار دهید، با تمام نقدهایی که به ما وجود دارد. من نمی‌خواهم شورای قبل را نقد بکنم. من همیشه می‌گویم ذات خریدن یک کادوی بزرگ دلیل آن نیست که آن کادو، کادوی خوبی باشد. ذات انجام یک کار بزرگ دلیل آن نیست که کار خوبی باشد، البته یک سری شاخص‌های فنی و ریالی دارد که این اتفاق در شهر رشت امروز مشهود است و خدمات شهرداری در طول این چند سال در عمق محلات توسعه و نفوذ کرده است. ما حتی در دل شهرک‌ها هم کار کردیم که در طی سی و چند سال گذشته خیلی به ندرت اتفاق افتاده بود.

پورمحسن: آقای کارگرنیا یک نکته‌ای که باعث می‌شود خیلی از کارهای شورا تحت تاثیر قرار بگیرد، نوع رفتار اعضا شورا در جلسات عمومی و در رسانه‌هاست که گاهی به نظر می‌رسد از عقلانیت به دور است. منظور این است که فضا خیلی وقت‌ها هیجانی است. حداقل به عنوان یک آدم رسانه‌ای به من این اجازه را بدهید که بگویم جلسات یکشنبه‌های شورا و خیلی رفتارهایی که در آنجا دیده می‌شود، بار تبلیغاتی زیادی دارد. متاسفانه آنچه مردم می‌بینند جلسات یکشنبه است و از جلسات تخصصی شما خبری ندارند. شاید شما جلسات تخصصی خوبی در شورا داشته باشید و تصمیمات خوبی هم بگیرید، ولی آنچه در یکشنبه‌ها اتفاق می‌افتد و مردم می‌بینند، تصویر خوبی از واقعیت شورا نشان نمی‌دهد.

کارگرنیا: نحوه نشستن و صحبت کردن و بعضی از حرکات را نباید ملاک قضاوت شورا قرار دهیم

میزگرد «آسیب‌شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در رشت رویایی - محمدحسین واثق کارگرنیا

کارگرنیا: به هر حال این جزو ایرادات کار ماست. ما هم متاسفانه واقف به این امر هستیم. ان‌شاء‌الله بتوانیم به گونه‌ای این اشکال را از مجموعه‌ خودمان بیرون کنیم. این ایرادی است که شاید جز دغدغه‌های دایمی دوستان است و ما به هم متذکر می‌شویم. نوع گفتار و رفتاری که در آنجا وجود دارد مطمئن باشید نمی‌تواند در اصل قضیه ایجاد خطا کند یا این کار در طرح‌ها و لوایح شورا تاثیر منفی بگذارید. اعضای شورا مسایلی را که مربوط به مردم و جامعه می‌شود به دور از هر گونه رفاقت‌ها و ارتباطات اجتماعی و سیاسی، آنچه را نیاز مردم است در اجرای کار مدنظر قرار می‌دهند. نحوه نشستن و صحبت کردن و بعضی از حرکات را نباید ملاک قضاوت شورا قرار دهیم.

پورمحسن: قبول داریم که ملاک قرار می‌دهند؟

کارگرنیا: بر‌اساس این‌گونه حرکات نباید در مورد عملکرد شورا قضاوت کنند. بعضی از مسایل پیش می‌آید که ما معتقد هستیم در شأن شورا نیست که مطرح شود. همان‌طور که آقای مهندس علوی به تفصیل بیان کردند، عملکرد شورای چهارم در رفع معضلات و مشکلات مردم نسبت به شوراهای قبل بسیار موثرتر و مفیدتر بوده است.

در همه دوره‌های‌ گذشته صنعت ساختمان‌سازی‌‌مان به این شکل نبوده است. ما در شهرداری درآمد پایداری نداریم یعنی از گذشته نیاکان ما به این فکر نبودند که درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد کنند؛ یعنی بکارند و آیندگان بتوانند برداشت کنند، اما این تفکر در شورای اسلامی چهارم وجود دارد.

در هیئت عالی سرمایه‌گذاری تمام تلاش همکاران این است که با امکانات موجود شهرداری بتواند درآمد پایداری برای آینده ایجاد کند تا نیاز مداشته باشد تا تخلفات ساختمانی صورت پذیرد و با پرداخت جرایم متخلفان درآمد کسب کند. در حال حاضر شهرداری در دشوارترین شرایط مالی قرار دارد که حتی در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه شده است اما در بحث ارایه خدمات مردم سعی کردیم این ایجاد خلا نباشد.

ساماندهی ورودی شهر رشت چندین سال است که مطرح می‌شود. همه دوستان نیز در صحبت‌های خود به آن اشاره کردند، در هیچ دوره‌ای کاری در این زمینه انجام نشده است. ولی با همکاری سازمان‌ها و نهادهایی که در آنجا بودند عقب‌نشینی‌های لازم انجام شد و ساماندهی آن قسمت در حال انجام است که بتوانیم شکل زیبایی به ورودی شهر بدهیم تا در بحث جلب توریست با وجود فضای سبز و طبیعت خوبی که دارد بتواند توقف و اسکان مسافر را در شهر فراهم کند. قبلاً هیچ اقدامی صورت نگرفته بود. اما در حال حاضر تبدیل میدان شهرداری به پیاده راه فرهنگی در هسته مرکزی شهر در جذب توریست می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ببینید فضای سبز قبلاً چه وضعیتی داشته، در حال حاضر چه وضعیتی دارد. ایجاد پارک‌های مختلف در سطح شهر از دیگر خدمات شورای چهارم بوده است.

کارگرنیا: تبدیل میدان شهرداری به پیاده‌راه فرهنگی می‌تواند در جذب توریست بسیار تاثیرگذار باشد

استاندار نیز در این زمینه با ما همکاری کردند. ولی بیشترین تلاش توسط شهردار و اعضای شورا بوده است. علی رغم این‌که ما با مشکلات شدید مالی مواجه هستیم اما در بخش عمران و خدمات شهری سعی کردیم هیچ‌گونه خللی نداشته باشیم. آنچه آقای علوی گفتند اگر شاخص میزان رضایت‌مندی مردم باشد هیچ سازمانی به طور مطلق نمی‌تواند رضایت‌مندی ایجاد کند. ولی به طور نسبی در اقشار بخش‌های مختلف وجود دارد.

ما شاکر خدا هستیم که فرصت خدمت به مردم را در اختیار ما قرار داده است. حداقل در این سه سال که از عمر شورا می‌گذرد یک سری اقدامات موثر را برای مردم انجام دهیم.

پورمحسن: خانم شیرزاد، اگر این نکته را که آقای علوی در مورد عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی اعلام کردند، به اختیارات ربط بدهیم فکر می‌کنم آنچه شما در سازمان فرهنگی ورزشی توانستید انجام دهید، نه تنها در رشت بلکه در شهرهای دیگر، نتیجه عملکرد خوب شهرداری تهران در بخش سازمان‌های فرهنگی ورزشی بود. الان در تهران وزارت ارشاد هیچ‌کاره است و همه کارها را شهرداری انجام می‌دهد و حتی سینما هم تأسیس کرده و مدیریت خیلی سینماها را هم شورای به عهده دارد. وقتی عملکرد خیلی خوب باشد و خروجی خوبی داشته باشد اختیارات بیشتری داده می‌شود. حتی ارشاد وقتی می‌بیند که نتیجه خوبی از این تفویض اختیار حاصل شده، دیگر علاقه‌ای به دخالت ندارد. در مورد همین تالاب و رودخانه‌ها با همه اختلاف نظرهایی که هست شهرداری و شورای شهر فشار خوبی بر سازمان‌ها وارد می‌کنند که وظایف خود را به عهده بگیرند. فکر نمی‌کنید عملکرد شما رابطه مستقیمی دارد با این‌که ادارات چقدر با شما همکاری کنند و چقدر اختیار بیشتری به شما بدهند؟

میزگرد «آسیب‌شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در رشت رویایی - فاطمه شیرزاد

فاطمه شیرزاد: مباحثی که تا به حال پشت سر گذاشتیم و شما هم خیلی خوب به آنها اشاره می‌کنید در مورد تفویض اختیار، برای خدمات‌رسانی بیشتر برای مردم است. می‌خواهیم یک مقدار فضا را به مبحث کشور ببرم. در طی سال یک‌سری نشست و مجمع منشوری تخصصی کلان‌شهرها داریم در حوزه‌های مختلف فرهنگی ـ ترافیکی ـ زیست محیطی و غیره که همکاران ما در آنجا عضو هستند و نشست‌هایی که در حوزه‌های مختلف سالانه برگزار می‌شود که در کل کشور به این عدم وجود مدیریت یکپارچه شهر تاکید دارند شما به مبحث فرهنگی اشاره کردید و آقای کارگرنیا به مباحث محلات و بحث و توسعه فضای پارکی اشاره کردند. شورای چهارم یک‌سری زیر‌ساخت‌ها را فراهم کرد و اصلاح ساختار اداری و مالی شهرداری را در راس کارهای خود قرار داد.

در حوزه برنامه و بودجه و امور حقوقی نتایج خوبی گرفتیم و اصلاح ساختار مالی به چشم می‌آید. شاید خیلی از این عزل و نصب‌ها و تغییرات و به قول بعضی‌ رسانه‌ها بی‌ثباتی باشد، ولی فکر می‌کنم این از اختیارات یک مدیر کل، یک شهردار یا یک فرماندار یا استاندار است که چارچوب اختیارات را داشته باشد.

در حوزه خدمات شهری هم خدمات خوبی ایجاد کرده‌ایم، البته به ایده‌آل نرسیده‌ایم. با همکاری که در شهرداری و در رأس آن شهردار و همکاران ما در کمیسیون‌های مختلف وجود دارد، توسعه پارک‌های محله‌ای و نصب بست‌های ورزشی در این پارک‌ها را در حاشیه محله‌های کم‌برخوردار داشتیم که خوشبختانه مردم هم راضی هستند. این امکانات فراهم شده و افزایش نیز خواهد یافت. توسعه فضاهای ورزشی در برنامه سال ۱۳۹۵ وجود دارد. حمایت‌هایی که جناب آقای مهندس علوی اشاره کردند از هیئت‌های مذهبی که از سال اول کاری ما وجود دارد، حمایت از تیم‌های داماش و سپیدرود، هر چند عالی نبوده است کمک‌های اندک ما در رفع مشکلات‌شان مؤثر بوده است.

شیرزاد: باید قانون شوراها اصلاح شود. نمی‌دانم چرا ما را خطرناک می‌بینند

پیرو صحبت‌های مهندس صابر و دکتر رسولی، فکر می‌کنم باید قانون شوراها اصلاح شود. نمی‌دانم چرا ما را خطرناک می‌بینند. شاید یک جورایی بحث رقابت است. در حالی که هر کس که میز خدمت در اختیارش قرار گیرد باید مسابقه‌ای برای خدمت بیشتر به مردم قرار بدهد، چه رییس جمهور باشیم چه وزیر باشیم، چه وکیل و استاندار و فرماندار، همه ما یک مسیر را طی می‌کنیم و آن خدمت بیشتر به مردم است. در یک جایی فرمانداری از ما سبقت می‌گیرد در یک جایی استانداری؛ فرقی نمی‌کند، باید به همدیگر کمک کنیم، همدلی و همزبانی باز باید در پیشبرد اهداف توسعه‌ای ما وجود داشته باشد.

پیاده راه فرهنگی اتفاقی بزرگ در شمال کشور است که همه همکاران ما از این طرح حمایت کردند. بزرگترین بحث استان ما برگزاری کنگره ۸۰۰۰ شهید استان گیلان است. این اعتمادی که حوزه سپاه به مدیریت شهری کرد خیلی مهم است که مهم‌ترین اتفاق دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت در مرکز استان، در شهر رشت و در پیاده راه فرهنگی که ظرف حدوداً چهار ماه به صورت جهادی آماده شد برگزار شود. اگر بخواهیم مسیر توسعه را طی کنیم باید فارغ از این کشمکش‌ها باشیم. مردم به این هیاهوها هم توجه نکنند. اعتقاد دارم این بزرگ‌نمایی رسانه‌های زرد و در راستای تشویش افکار عمومی است و به نظرم تا به حال راه به جایی نبرده است. به کجا رسیده‌اند؟ به نظرم خودشان را تخریب می‌کنند. ما با این چیزها عقب نشینی نمی‌کنیم و ثابت قدم‌تر پیش خواهیم رفت. ایجاد خانه‌های سلامتی یکی دیگر از موارد توسعه بود. حمایت از آسیب‌های اجتماعی، حوزه‌های ترافیکی که دوست دارم همکار متخصص ام آقای رسولی در این زمینه صحبت کنند. در حوزه‌های عمرانی هم نیاز است که مقداری سرعت خود را بیشتر کنیم تا زیرگذر شهید رجایی هر چه سریعتر مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

پورمحسن: اشاره کردید که شورا مطالبه‌گر است. اعضای شورا خود را مطالبه‌گر معرفی می‌کنند و می‌گویند که ما مطالبه‌گر هستیم و دیگران باید اجرا کنند. اما در مواقعی دیگر اختیاراتی می‌خواهند که متعلق به یک مطالبه‌گر صرف نیست، بلکه در حد مجری است. این موضوع را بیشتر در مواقعی می‌بینیم که بحث استیضاح به وجود می‌آید و شورانشینان اصلاً یادشان می‌رود که چه گفته بودند. ولی همان‌طور که در این نشست همه اشاره کردتد آنچه در شهر اتفاق می‌افتد، چه خوب و چه بد، تنها نتیجه کار شهرداری نیست، بلکه نتیجه کار ۱۵ عضور شورا هم هست. اما گاهی اوقات شورا در مسند مطالبه‌گری می‌نشیند و در حالی که همه سوار یک کشتی هستند طوری صحبت می‌کنند که گویا شهر را به دست یک نفر داده‌اند و او کشتی را سوراخ کرده است و حال این ۱۵ نفر نشسته‌اند تا یقه‌ی او را بگیرند. این تفاوت در مسند مطالبه‌گری و اجرایی به نظر شما منصفانه است؟

عباس صابر: اولاً شما یک انتقاد بجا از شورا کردید و من هم یک انتقاد بجا از رسانه‌ها بکنم. شما فکر می‌کنید اتفاقاتی که در شورای شهر رشت می‌افتد در شورای شهرهای دیگر مثل تهران، اصفهان در مجلس شورای اسلامی نمی‌افتد؟ ولی داستان چیز دیگری است. البته نمی‌دانم رسالت تخصصی‌ عزیزان رسانه‌ای این باشد، واژه‌ای نمی‌توانم برای آن در نظر بگیرم، چون تخصصی در آن ندارم. بعد از چهار سال اولین باری است که خدمت شما رسیدیم. چون دعوت کردید گفتم خوب نیست که نیایم. زمانی که رئیس شورا بودم بارها و بارها گفتم من و خانم شیرزاد کدورت حداقلی با هم داریم. رسالت شما این نیست که آن رسانه‌ای کنید. یک مثال می‌زنم یا یک عکسی از من بگیرید این که نمی‌شود همیشه روتوش داشته باشم، من همین حالا ممکن هزار حرکت داشته باشم و عکاس شما هزاران عکس گرفته، آیا می‌تواند بدترین عکس ممکن را انتخاب کند؟ یا اگر در یک عکس نگاه بدی به آقای رسولی داشتم از آن استفاده کند؟

میزگرد «آسیب‌شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در رشت رویایی - عباس صابر

صابر: فقط تقصیر اعضای شورا نبوده، رسانه‌ها هم در ارائه تصویر ناخوشایند از شورا مقصر بوده‌اند

یک مقداری هم فقط تقصیر اعضای شورا نبوده، همکاران شما در رسانه‌ها در این حوزه جلسات را طوری در جامعه انعکاس دادند که این‌طور نمایش داده شود. در حالی که می‌شد یک پرده‌ دیگر را از این جریانات نمایش داد و گفت که با تمام این اوضاع و احوال، ولی مصوبات خوبی داشتند. آیا کاری دارد؟ برای اینکه همکاران رسانه‌ای شما در زمان مصوبات ما اصلاً حضور ندارند. آنها فقط زمان نطق‌های ما هستند که ما حق داریم هر چیزی را که فکر می‌کنیم معضل شهر است بیان کنیم، اگر انتقادی به هم داریم، اگر انتقادی به شهردار داریم، مطرح کنیم. چون قانون‌گذار ابزار دیگری برای ما فراهم نکرده است. قانون می‌گوید این نطق را انجام بدهید و حرف‌هایتان را در این مکان بزنید ولی این به معنا نیست که من با خانم شیرزاد یا آقای رسولی مشکلی داشته باشم.

من خواهشم از رسانه‌ها همیشه این بوده است که بعد از نطق‌های ما هم در جلسه حضور داشته باشند تا مصوبات ما را هم ببینند. این ۸۵۰ میلیارد از کجا آمده است؟ همین شورا مصوب کرده است؟ خب این را هم بنویسید که اعتبار ورودی شهر رشت در زمانی که این شورا آمد ۱۳۰ یا ۱۴۰ بوده، امسال ۶۰۰ میلیارد شده است. چرا اینها را نمی‌نویسید؟ پس این انتقاد من را بپذیرید که همه با هم در ایجاد این فضا تأثیر داشته‌ایم که من فکر می‌کنم سهم رسانه در این زمینه بیشتر است.

پورمحسن: حق با شماست، این موضوع نه اینکه اصلاً وظیفه رسانه‌ نیست، شاید دو درصد وظیفه رسانه باشد، اما تبدیل شده به ۹۸ درصد وظیفه‌شان. من این انتقاد را قبول دارم. ولی دو نکته را در نظر بگیرید، اگر این آسیب دیده می‌شود یارکشی‌هایی در اعضای شورا می‌شود که این موضوع را تشدید می‌کند.

عباس صابر: وقتی شما موضوعی را که در جلسه شورا مطرح می‌شود و کدورت بین من و مثلاً خانم شیرزاد را رسانه‌ای می‌کنید من مجبور می‌شوم پاسخگو باشم. پاسخ، پاسخ دیگر می‌طلبد و همینطور این گردونه می‌چرخد و فضای عمومی شهر…

پورمحسن: آقای مهندس صابر، فراموش نکنید که رسانه‌ها حرف‌های شما را منتقل می‌کنند. شما هم باید نطق‌هایتان را مدیریت کنید.

عباس صابر: من باید در صحبت‌های خودم موقعیت مناسب داشته باشم و انتقال پیام را به گونه‌ای بدهم که این ذهنیت ایجاد نشود. ولی این چیزی است که در تمام شورانشین‌ها وجود دارد. من رسانه‌های شهرهای دیگر را هم رصد می‌کنم. شما در رسانه‌های تهران نمی‌بینید که گفت و گوی دو عضو شورا را به تصویر بکشند یا رسانه‌ای کنند.

صابر: اولین انتقاد به خود ما اعضای شورا وارد است که باید در رفتار و کلام خود شأن جلسه را رعایت کنیم

اولین انتقاد به خود ما اعضای شورا وارد است که باید در رفتار و کلام خود شأن جلسه را رعایت کنیم، شکی در آن نیست. ولی این‌که در ایجاد فضای بی‌اعتمادی شهر نسبت به شورا فقط خود ما مقصر باشیم، قطعاً این طور نیست.

پورمحسن: جمله معترضه دوم را هم می‌گویم. چند بار در شوراهای دیگر بخصوص تهران از این بحث‌ها به وجود می‌آید؟ ولی چند بار در سال به عناوین دیگر اعضای شورا شهردار، اعضای مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور و همکاران خود را به طور غیرمستقیم دزد خطاب می‌کنند؟ چند نفرشان اتهام سنگین مالی به هم می‌زنند؟ چند نفر اتهام خیانت به هم می‌زنند؟ من می‌خواهم بگویم متاسفانه ادبیات حاکم بر شورا این موضوع را تقویت می‌کند.

عباس صابر: ما باید در فضای متقابل به هم کمک کنیم. هم من در گفتار و رفتار خود در جلسه و هم رسانه در انعکاس خبرها به بیرون رعایت کند. ممکن است من عضور شورا به دلیل مشغله زیاد چیزی را در صحن جلسه به خانم بگویم. اگر شما رسانه‌ای نکنید می‌توان در همان صحن از او عذرخواهی کنم. ولی وقتی رسانه‌ای شد این خانم هم ناراحت می‌شود مجبور است پاسخ بدهد.

فاطمه شیرزاد: من می‌خواهم صحبت‌های آقای مهندس صابر را تکمیل کنم. بعضی رسانه‌ها بزرگ‌نمایی می‌کنند و می‌خواهند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار بدهند و این حاشیه‌سازی‌ها کار شورایی را به سمت و سوی دیگری می‌برد و ممکن است مردم را دچار تشویش کنند. من در ابتدا جا دارد تشکر و قدردانی کنم از رسانه‌های اخلاق‌مداری که با ما همکاری دارند در انعکاس خبرهایی درست و صحیح. بسیار تلاش می‌کنند و به نوعی امانتدار هستند و خیلی خوب اخبار صحن شورا را انعکاس می‌دهند. همان‌طور که آقای مهندس اشاره کردند این‌ها بگو و مگوهای داخلی و اختلاف‌های کاری است که در هر وزارتخانه‌ای و حتی در کابینه رئیس جمهور هم اتفاق می‌افتد.

در فرایند تصمیم‌گیری باید داد بزنیم و برای مطالبه مردم صدای من یا دیگر اعضای شورا بالا برود. موافقم که ما خودمان یک مقدار در همراهی کردن با این رسانه‌ها مقصر هستیم. امیدواریم رسانه‌ها در راستای مطالبات مردمی از ما مطالبه‌گر باشند.

خواسته ما این است که با درایت بیشتری پیش بروند. تصمیمات در شورا تصمیمات گروهی است. هر اتفاق خوبی که در شهر می‌افتد تجمیع همدلی و همزبانی ۱۵ عضور شورا و شهردار رشت است و خارج از این نیست. امیدواریم بتوانیم با بازنگری اختیارات شورا از ظرفیت‌های بسیار بالای اعضای شورا در ارایه خدمات بهتر به مردم عزیز استفاده کنیم.

محمدحسین واثق کارگرنیا: از مردم می‌خواهیم همان‌طور که به ما اعتماد کردند و به ما رای دادند همچنان به ما اعتماد کنند و مطمئن باشند که شورا از مردم است و برای مردم است. امیدوارم خدمات ماندگاری برای مردم داشته باشیم و رضایتمندی مردم را جلب کنیم و خدمتگزار‌شان باشیم.

عباس صابر: در مورد آن بخش از سوال شما که در مورد مطالبه‌گری و نشستن در یک کشتی پرسیدید باید بگویم که قانون تکلیف همه ما را مشخص کرده است و اگر به تکالیف قانونی عمل کنیم مشکلی پیش نخواهد آمد. قانون‌گذار چند تکلیف اساسی برای ما گذاشته است. اولین وظیفه‌ای که به ما محول می‌کند انتخاب شهردار است. بعد بررسی و تصویب بودجه و تدوین برنامه شهر است و در نهایت هم نظارت بر امور بودجه است.

کسی که بودجه تصویب می‌کند، نظارت بر روند بودجه هم برعهده اوست. در نظارت بر روند بودجه، مطالبه‌گری دیده می‌شود. ناظر یعنی مطالبه‌گر. مثال می‌زنم. آقای شهردار، ما امسال در اصلاح رودخانه‌ها، بودجه‌ای در نظر گرفته‌ایم. حالا مطالبه ما از دستگاه‌های دیگر این خواهد بود که همکاری لازم را با شهردار بکنند که بتواند این کار را انجام دهد. هر اتفاقی که در چارچوب بودجه شهر می‌افتد حاصل تصویب ما و کار اجرایی شهرداری است که در واقع انجام شده و به نتیجه رسیده است. قطعاً کار نظارت، مطالبه‌گری هم همراه دارد. یک مطلب کوچک در رابطه با عملکرد شورا مطرح می‌کنم. من از رسانه‌‌ی شما خواهش می‌کنم ده سال بودجه شهر رشت را در نظر بگیرید و یک آمار میله‌ای بگیرید. بودجه تکلیف عملکرد همه ما را مشخص می‌کند. من اگر ۶۰۰ میلیارد درآمد دارم، ۶۰۰ میلیارد نیز هزینه کردم و قطعاً در حوزه‌های مختلف ارتقایی داشتم. اگر مبلغ بودجه از ۲۰۰ میلیارد به ۶۰۰ میلیارد رسیده، یعنی توانسته‌ام کیفیت و کمیت خدماتی را که شهرداری باید ارائه کند، افزایش داده‌ام. شاخص‌ها را می‌توان پیدا کرد. مثلاً بررسی کنیم پروژه‌های عمرانی، کارهای فرهنگی و خدماتی ما در ده سال پیش در چه سطحی بوده و الان در چه سطحی است. نه اینکه قبلاً انجام نشده، ما از زحمات همکاران قبلی تشکر می‌کنیم. ما زحمت کسی را زیر سؤال نمی‌بریم اگر این طور باشد آیندگان کارهای ما را زیر سوال می‌برند و ما قصدمان این نیست که شوراهای قبل را زیر سوال ببریم. ما خواهش‌مان این است که تحلیلی‌تر به ما نگاه کنید و به مردم نشان دهید. ما دوست داریم انتقاد از ما در چارچوب مستندات باشد و در این صورت ما انتقاد شما را می‌پذیریم و موجب می‌شود که خودمان را ارتقا ببخشیم و عیب و ایراد خودمان را پیدا و برطرف کنیم.

ما یک وظیفه بیشتر نداریم. برنامه و بودجه را تدوین می‌کنیم و شهرداری نیز عمل می‌کند که ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که بررسی می‌شود. من معتقدم عملکرد شورای چهارم در بحث بودجه کاملاً قابل تحلیل است، فارغ از بحث‌های ریز. مثلاً ممکن است در مورد BRT نظرهای متفاوتی وجود داشته باشد که در نهایت با تصمیم جمع به تصویب برسد یا خیر. ولی من نمی‌توانم به دلیل تصویب این طرح، اعتقاد و نظر خودم را نسبت به آن تغییر دهم. من این اعتقاد خود را در چند جا مطرح می‌کنم ولی این معنای مشکل من با آقای دکتر رسولی نیست و ایشان می‌تواند از طرح خود دفاع کند دلایل قانونی و عملی را هم مطرح کند و به تصویب برسد. بودجه ما را با تورم کشور در نظر بگیرید و با تحلیل منطقی جایگاه شورای فعلی را تشخیص دهید.

رسولی: شورای چهارم از ابتدای فعالیت خود دچار عارضه‌ی سیاست‌زدگی شد

میزگرد «آسیب‌شناسی عملکرد شورا؛ فرصت‌ها و تهدیدها» در رشت رویایی - رضا رسولی

پورمحسن: آقای دکتر رسولی عملکرد شورای چهارم چقدر مبتنی بر عقلانیت و توسعه بوده است؟

رضا رسولی: من اگر در مورد شورای چهارم بخواهم صحبت کنم می‌توانم عملکرد شورای این دوره را هم به عنوان یک عضو شورا و هم به عنوان یک شهروند با توجه به شاخص‌های مختلف، مثبت ارزیابی کنم. ولی شورای چهارم از محل ظرفیت‌هایی که در تک تک اعضا بود و می‌توانست در قالب یک ظرفیت جمعی با یک هم‌افزایی قابل ملاحظه از آن بهره‌مند شود، نتوانست استفاده کند. آقای صابر نیز اشاره‌ای فرمودند. شورای چهارم از ابتدای فعالیت خود دچار یک عارضه‌ای شد که فکر می‌کنم اسمش یک سیاست‌ورزی یا سیاست‌زدگی است، کلمه مناسبش را شاید شما بهتر بدانید. اتفاقی که افتاد این بود که بعضی از دوستان تصمیم واضح و مشخصی داشتند که توانایی و تخصص خود را در قالب یک عضو شورا به شهرشان و به جامعه تخصصی خودشان ارایه کنند و با همین تصمیم آمدند و طبیعتاً پیش رفتند. یک اتفاق خوب دیگری افتاد برخی از دوستان با یک نگاه میان مدت و بلندمدت دیگری حضور یافتند و تمایل به بودن در مجلس و نشستن در کرسی شهرداری داشتند. اینها به نظر آسیب‌هایی بود که باعث شد شورا در یک چرخه نامطلوب سیاست‌زده قرار بگیرد و باعث شد ظرفیت‌های شورای چهارم و برخی از اعضایش درگیر و مستهلک شود.

وقتی در این چرخه قرار می‌گیریم برآیند برخی از تصمیم‌ها و نگاه‌ها به جای این‌که تضمین‌کننده مباحث فنی و منافع عمومی باشد، تحت تأثیر مباحث جانبی قرار بگیرد. این نامطلوبی‌ها وجود دارد که در صورت انکار، واقعیت را کتمان می‌‌کنیم. اثرش قطعاً صفر نیست اگ‌چه حداقل برخی از ما تلاشمان این است که از این چرخه بیرون باشیم، اما هنوز هم این قضیه تمام نشده است و برخی از این تمایلات خودش و آسیب‌هایش را به نحوی نشان می‌دهد.

رسولی: بعضی‌ها برای نمایندگی مجلس و شهردار شدن وارد شورا شدند

وقتی که می‌بینیم یک اظهارنظری به دور از زیرساخت‌های مطالعاتی و پیشینه برنامه‌ریزی رخ می‌دهد و یک مقدار برای نخبگان اجتماعی هم جای تعجب است چطور مبحثی که این‌قدر واضح است، جور دیگر مطرح می‌شود، ریشه در همان تمایلات دارد. این ساختار بر اساس چرخه عرضه و تقاضایی که بنده از منظر کسی که برنامه‌ریزی خوانده‌ام می‌بینم، به سمت اجاره کردن برخی رسانه‌ها و وارد شدن در تمایلات ویژه‌ای با برخی رسانه‌ها می‌شود که می‌خواهند در همین مسیر حرکت کنند. طبیعی است در چنین فضایی بحث عقلانیت و توسعه یک بحث شخصی می‌شود. گاهی اوقات می‌بینم که فارغ از آن مباحث به یک موضوع با دید فنی نگاه می‌کنند. این نگاه فنی به موضوعات در بخشی از برنامه‌های شورا در پروژه‌های مشخص در سطح شهر متبلور شده است.

پورمحسن: گویا با تصمیم دوستان صحبت پایانی را قرار است آقای علوی داشته باشند.

امیرحسین علوی: به عنوان حسن ختام از شما تشکر می‌کنم برای برگزاری این میزگرد و امیدوارم تداوم داشته باشد و تخصصی‌تر شود. یک بحثی را مطرح کردید که می‌خواهم به آن پاسخ بدهم. این‌که به قول شما زمانی که بحث مطالبه‌گری می‌شود و یک پروژه‌ای خوب انجام می‌شود، ادعا می‌کنیم در آن نقش داشتیم. ولی وقتی اشکالی دیده می‌شود، اعضای شورا آن را متوجه شهردار می‌کنند. سوال شما در محدوده‌ی فعالیت‌های شهرداری بوده و به بیرون از این دستگاه شهرداری ربطی ندارد، درست است؟

پورمحسن: بله.

امیرحسین علوی: من به شما توضیح می‌دهم. وقتی شهرداری پیاده راه بزرگی را با یک ردیف بودجه‌ای مشخص افتتاح می‌کند این مسیر بدون حمایت و پشتیبانی شورا چه در بخش تأمین منابع و چه در بخش کمک‌هایی که صورت گرفت عملی نیست. آن‌جایی که نیاز بود جلساتی با دستگاه‌های بیرونی گذاشته شود، اگر شورا همراهی نمی‌کرد آقای شهردار با یک بودجه ۴ میلیاردی نمی‌توانست یک پروژه ۱۶ میلیاردی را به سرانجام برساند. این متانت سکوت، همراهی و هم‌عزمی اعضای محترم شورا بوده است که این پروژه را در این بخش و سایر بخش‌ها به مرحله انجام رسانده است.

آقای دکتر ثابت قدم در فروردین سال ۹۴ ورود کردند و این ردیف بودجه در پایان سال ۹۳ تصویب شده بود. پس این عزم شورا بود که این پروژه و این دست پروژه‌ها مثل ساغریسازان را تصویب کرد، پروژه مزار میرزا کوچک را شورا تصویب کرد. پس این عزم، عزم شورا بوده و شورا هم دفاع می‌کند. حتا در مورد BRT، ما این امروز انتقاد داریم که چرا BRT راه نمی‌افتد. این وظیفه من عضو شورا و نماینده مردم است که انتقاد کنم که چرا زیرگذر شهید رجایی با این همه طولانی شدن پروژه هنوز به اتمام نرسیده است. مگر قرار است آنجا معجزه‌ای اتفاق بیفتد؟ مگر قرار است تکنولوژی خاصی در آنجا اتفاق بیفتد؟ همه تجربه آموخته این شهر است. این انتقادات من نسبت به مدیرم است و در مورد این قضیه از منافع مردم با جدیت دفاع می‌کنم. اگر مدیر، برادر بنده هم باشد در این موضوع باید پاسخگو باشد. این نقدی است که ما به عملکردها داریم. این نقدی است که اتفاقاً مال عملکرد است. زیرا مدیر حق ندارد این هزینه را فقط به سمت پروژه‌ای که خودش می‌خواهد سوق بدهد. الویت‌ها را شورا مشخص می‌کند. وقتی شورا از شهرداری می‌خواهد که بودجه را به سمت بازگشایی چهار تا معبر ببرد که مشکل مردم که دچار مشکل تردد شدید هستند، حل شود، حق من شورا است و این مطالبه مردم از شوراست. چرا آمدیم رینگ داخلی را بستیم؟ چرا رینگ دوم را باز نکردیم؟ این نقض کار مدیر بنده است و باید رفع شود. و این است که شورا را در تصویب بودجه ۸۵۰ میلیاردی از شهردار می‌خواهد که بر اساس الویت‌های تعیین شده جلو برود. این دغدغه و مطالبه اعضای شوراست.  انتقادی اگر هست به این دلیل است که بر مبنای منفعت عمومی مردم عمل می‌کنیم و این چیزی است که امکان ندارد از آن بگذریم و هیچ کس نمی‌تواند از آن بگذرد.

علوی: مدیر حق ندارد این هزینه را فقط به سمت پروژه‌ای که خودش می‌خواهد سوق بدهد. الویت‌ها را شورا مشخص می‌کند

دوستان در اعضای شورا واقعاً زحمت کشیده‌اند. من شاهد زحمات آقای صابر در کمیسیون عمران و ریاست شورا بودم، شاهد زحمات خواهرمان در کمیسیون بهداشت هستم. مثلاً در حوزه‌ی ترافیک سطح کارشناسی و تخصصی چقدر تغییر کرده است. باید توضیح داده شود که در نظام برنامه‌ریزی شهرداری چه اتفاقی افتاده است. بله، آقای ثابت قدم، مدیر توانمندی در اجراست و بنده به حق به ایشان اعتقاد دارم. ولی اینها ثمره کار و برنامه‌ریزی‌های شوراست. برای اولین بعد از انقلاب در مورد شهرداری رشت یک حسابرسی جامع و اصولی انجام شده است.

برای اولین حساب‌های ده ساله جمع می‌شود. چقدر بحث و دعوا سر این موضوع داشتیم که آیتم کلیدی و حساسی است. مجامع حسابرسی داخلی چیز کمی نیست. نظارت بر عملکرد داخلی شهرداری کار بزرگی است اتفاق افتاده. اصلاح نظام اداری اتفاقی است که افتاده و خدا را شکر در حوزه اقتصادی و برنامه‌ریزی و مالی کمک و ظرفیت اعضای شورا منجر به این اتفاقات شده است، در غیر این صورت بودجه ۱۴۰ میلیاردی که برای خودش ۸۵۰ میلیارد نمی‌شود. چند جلسه برگزار کردیم که تهاتر را جا بیندازیم. بعد از این که بودجه سال ۹۴ مصوب شده بود، اختصاصاً ده جلسه برای تصویب یک شیوه نامه در کمیسیون تخصصی سپری شد. این اتفاقاتی است که مردم باید بدانند. اگر شورا یک روابط عمومی قوی داشت هیچ سایت زرد و سفید به خود اجازه نمی‌دادند که این‌گونه علیه ما بنویسند. این ضعف مدیریتی ماست که موجب شده از ظرفیت‌های شورا به طور بهینه استفاده نشده است. امیدوارم و خوشبینم که در سال آخر عمر شورا در سال ۹۵ با همکاری دکتر ثابت قدم این اتفاق بیفتد.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz