گزارش رشت رویایی از یکصدوهشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر رشت
دکتر رسولی: توسعه محدوده ترافیکی به چهارراه میکاییل مورد بررسی قرار گیرد

رشت رویایی، رویا محمدعلی‌پور- یکصدوهشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر رشت به دلیل تقارن با لیالی قدر و شهادت مولای متقیان علی (ع) که در روز یکشنبه لغو شده بود، در صبح روز چهارشنبه و با حضور اعضای کمیسیون حمل و نقل و همچنین معاون فرماندار برگزار شد.

در ابتدای جلسه رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با ابراز امیدواری از بهره‌مندی از شب‌های پرفیض و برکت و اشاره به روز افتتاح پروژه بی.آر.تی و اتفاقات این روز گفت: یکی از شهروندان اعتراض خود را با نحوه‌ی خاص خود مطرح کردند و ما با پس از کسب اجازه از بزرگان و اعضای کمیسیون از طریق دبیر کمیسیون از ایشان دعوت کردیم که در جلسه امروز حضور پیدا کنند و سخنان ایشان را بشنویم.

یکصدوهفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر رشت - رضا رسولی

دکتر رضا رسولی گفت: افتتاح بی.آر.تی یک‌سری مشکلات و عوارضی را به طور قطعی برای کسبه و تاکسیرانانی که در این خط مشغول به کار هستند ایجاد خواهد کرد و با توجه مسائل و مشکلاتی که در این زمینه مطرح شد امروز از نماینده تاکسی‌داران خواسته‌ایم که در این جلسه در کنار ما باشند.

رییس کمیسیون حمل و نقل در خصوص این شهروند گفت: من با این شهروند در مغازه‌اش ملاقات کردم و پاسخ منفی به حضور در این جلسه داد و گفت من مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در حال پیگیری قضایی این مسئله هستم و اگر کسی با من می‌خواهد صحبت کند بیاید در کف خیابان با من صحبت کند.

دکتر رضا رسولی گفت: ما آنچه شرط احترام به یک شهروند بود به جا آوردیم و مسیر قانونی که در پیش گرفتند انشالله طی خواهد شد.

حاجی‌پور: باید به فرد معترض اجازه داده می‌شد تا صحبت کند
اسماعیل حاجی‌پور، عضو شورای شهر نیز در خصوص این شهروند گفت: هر طرحی که برای رفاه و آسایش شهروندان این شهر اجرا شود ممکن است تعدادی افراد ناراضی هم داشته باشد، حتی اگر این شهروند تحریک هم شده باشد، باید اجازه داده می‌شد تا صحبت کند.

حاجی پور همچنین گفت: وقتی جلوی دهان افراد گرفته شود این عمل تبدیل به فریاد خواهد شد و این مخالف اهداف نظام ما است؛ نظام ما مردمی است.

این عضو شورا گفت: ما باید حرف‌های مخالفان را بشنویم تا خودمان را اصلاح کنیم. چه بسا این اظهارنظرها در جهت اصلاح ما مفید باشد.

او گفت: از شهردار و تمام مسولین می‌خواهم که اجازه دهند شهروندان حرف‌ها و مشکلات خود را بیان کنند.

دکتر رضا رسولی با تشکر از مهندس حاجی‌پور گفت: هدف ما هم این بوده که از این شهروند بخواهیم در صحن شورا که خانه خودشان است، حاضر شود و مشکلات خود را بیان کنند.

رسولی همچنین گفت: اگر ایشان در آن روز هم با داد و فریاد وارد مراسم نمی‌شدند که با برخورد نیروی انتظامی که وظیفه‌اش حفظ نظم عمومی است مواجه نمی‌شد، می‌توانستند نظرشان را بیان کنند. انتقاد سوخت موتور توسعه است. خوشحالیم که کارهایی در حال انجام است که با اعتراض همراه است. اگر شهر در سکوت همراه با بی‌تفاوتی فرو می‌رفت، به دلیل این‌که بود کاری انجام نمی‌شد تا انتقادی وجود داشته باشد.

در ادامه جلسه نماینده تاکسی‌داران در خصوص مشکلات تاکسیرانان در محدوده‌ی امام گفت: ما نیز با راه‌اندازی بی.آر.تی در شهر رشت و توسعه شهر موافق هستیم. ما تا پاسی از شب با رانندگان تاکسی در خصوص مشکلاتی که بعد از راه‌اندازی بی.آر.تی صحبت می‌کنیم و بعد از راه‌اندازی این پروژه درآمد تاکسی‌ها کاهش یافته است.

او گفت: ما باید در همین ابتدا به فکر راه‌حل باشیم تا زمانی که این طرح گسترش یافت و در بخش‌های دیگر نیز راه‌اندازی شد مشکلات ما چند برابر خواهد شد و اکنون زمان آن است که در همین ابتدا به فکر راه حل باشیم.

یکصدوهفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر رشت

دکتر رضا رسولی گفت: تاکسی‌رانان در این خط نگران وضعیت درآمد خود هستند، تراکم تاکسی در این خط بسیار زیاد است و اگر این‌ها به طور عادی پشت هم پارک کنند تا میدان گیل خواهد رسید.

او همچنین گفت: خط ویژه هنوز به آن سطح از تقاضای سفر که مورد انتظار ما بود نرسیده است و حوزه تاکسیرانی می‌خواهیم که اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی خود را در این زمینه به انجام برسانند.

دکتر رسولی در مورد راهکارهایی که جهت بهبود وضعیت درآمد تاکسیرانان در این خط امکان‌پذیراست، گفت: ایجاد خانه تاکسی، تبدیل تاکسی‌های خط امام به خط ویژه و هم‌چنین ایجاد خط ویژه تاکسی به پیشنهاد تاکسی‌رانان در خیابان کندرو در دو طرف خط امام که بخش پرتراکم این مسیر هم هست، از پیشنهادهایی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه محدوده ترافیکی همیشه از رینگ شروع می‌شود، گفت: محدوده رینگ در این منطقه خیابان مطهری است و در یک امکان سنجی توسط مشاوران امکان توسعه محدوده ترافیکی به چهارراه میکاییل مورد بررسی قرار گیرد و گام بعدی برطرف کردن موانع موجود بر مسیر کندرو خواهد بود تا با ایجاد حق تقدم در این مسیر برای تاکسی‌ها راه ایجاد شود.

او در ادامه گفت: با توسعه این مسیر کندرو از میدان فرهنگ تا میدان گیل برای برطرف کردن نقاط خلائی که وجود دارد، تلاش داریم تا تاکسی‌ها بتوانند همچنان در این مسیر پیاده و سوار داشته باشند، زیرا با راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی میزان ترافیک در خطوط کناری بالا رفته است و زمان سفر تاکسی‌ها در این مسیر افزایش یافته است.

در ادامه طرح پیشنهادی در خصوص رفع مشکلات تاکسی‌ها با راه‌اندازی خطوط بی.آر.تی در جلسه کمیسیون مطرح شد که در مسیرهای پرحجم و ترافیک خانه تاکسی ایجاد شود تا تاکسی‌ها جایگزین آژانس و خودروهای دربستی شوند. مکان این خانه‌ها در مسیر پرتردد و در مکان‌های ورودی شهر، حوالی مراکز تجاری و بیمارستان‌ها خواهد بود که یک آسایش و ایمنی را به مسافر خواهد داد.

هدف چنین طرحی ایجاد بستر مناسب و ایمن جهت جابجایی شهروندان در مسیرهای شهری است. تاکسی‌ها در خانه تاکسی جزو تاکسی‌های ویژه یا تاکسی‌های ویژه ایستگاهی با تابلوی سقفی با عبارت تاکسی ویژه هستند.

دکتر رضا رسولی گفت: امروز ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوانیم با ابزار مرکز کنترل ترافیک جلوی عملکردهای غیرقانونی مسافرکش‌های شخصی را بگیریم و کار اجرایی این ابزار به پایان رسیده است ولی متاسفانه نمی‌دانم به چه علتی نتوانسته‌ایم کدهای مربوط به جرائم را از پلیس راهور دریافت کنیم.‌

مهندس جمشید پور در رابطه با طرح پیشنهادی گفت: یک طرح پیشنهادی همزمان با خطوط ویژه که مورد بررسی مشاوران قرار گرفت این بود که خیابان مطهری از چهارراه میکاییل تا ابتدای حاجی آباد و خیابان امام از ابتدای حاجی‌آباد به سمت چهار راه میکاییل به صورت رینگ یک طرفه در نظر گرفته شود که خروجی آن نیز بسیار مثبت ارزیابی شده است و حتی پلیس راهور هم با بررسی‌های خود با این پیشنهاد موافق است.

در پایان این گفت و گوها دکتر رسولی لوایح پیشنهادی خود را جهت تصویب در صحن شورا این‌گونه بیان کرد:

۱- تسریع در بهره‌برداری از مرکز کنترل و ترافیک با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص ارائه کد جریمه

۲- امکان‌سنجی توسعه محدوده ترافیکی به چهار راه میکاییل یا راه‌حل‌های جایگزین مانند اعمال زوج و فرد یا تعریف رینگ یک‌طرفه و در یک مدت یک هفته پیشنهاد مشخص شهرداری به کمیسیون ارائه شود.‌

۳- برطرف کردن نقاط و طول‌های قطع کندرو به طرفین و ایجاد حق تقدم عبور تاکسی‌ها در طول مسیر کندرو.

برنامه اجرایی شهرداری به عنوان پایلوت برای راه‌اندازی خانه تاکسی در مسیر خیابان امام به را به کمیسیون ارائه دهند و تاکسی گردشی جهت بررسی بیشتر به مشاور ارائه شود.

دکتر رضا رسولی: مرجع نرخ‌گذاری در حمل و نقل شهری، نمایندگان شورای شهر هستند
در پایان دکتر رسولی به نامه‌ای که در خصوص طرح مجدد اعتراض فرمانداری درباره لایحه افزایش نرخ تاکسی بار دیگر در کمیسیون گفت: این مسئله با تشخیص شورای حل اختلاف به پایان خواهد رسید و استفاده از ابزارهای حاکمیتی و قدرتی با مصوباتی که توسط نمایندگان مردم تصویب شده است، زیبنده دولت تدبیر و امید نباشد.‌

دکتر رضا رسولی گفت: ما در این موضوع در یک سیکل قرار گرفته‌ایم و بهتر است به شورای حل اختلاف برویم و اگر آنها تشخیص دادند به مرجع بالاتر هم رجوع کنیم. البته قانون حمل و نقل شهری به طور مستدل می‌گوید مرجع نرخ‌گذاری در حمل و نقل شهری، نمایندگان شورای شهر هستند.

این عضو شوا همچنین گفت: پشتوانه مصوبات شورا، خرد جمعی نمایندگان مردم در شوراست، نباید مورد جرح‌وتعدیل در جایی قرار بگیرد و این با استقلال نمایندگان مردم و شورای اسلامی شهر رشت به عنوان نماد مردم‌سالاری در قانون اساس جمهوری اسلامی در تضاد و تناقض است.‌

معاون فرماندار در این خصوص گفت: اجازه ندهیم که سوی تعابیرها در روند کارها جلوی خیلی مسائل را بگیرد، تاکنون چندین بار این مسئله توضیح داده شده است که فرمانداری براساس مفاد قوانینی که وجود دارد عمل می‌کند و به درخواست فرمانداری بازگشت نرخ تاکسی مسکوت مانده است تا در شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار گیرد.

مونا ابروفراخ، با ابراز ناراحتی از تکرار مکرر این موضوع گفت: از شورای حل اختلاف استان بخواهید در این زمینه هر چه زودتر تصمیم‌گیری کنند و تصمیم‌گیری نهایی توسط استانداری صورت می‌گیرد.

او همچنین گفت: اگرچه افزایش نرخ تاکسی می‌تواند در افزایش درآمد تاکسیرانان مؤثر باشد ولی قشر کم درآمد در این زمینه با مشکل جدی مواجه شده است.

واثق کارگرنیا در پاسخ نماینده فرمانداری گفت: شما در جلسات پی‌درپی شهرداری و شورا را به بازگشت نرخ به گذشته ملزم می‌کنید بهتر نیست تلاش خود را بر تشکیل شورای حل اختلاف معطوف کنید و فرماندار و استاندار بخواهند تا این موضوع هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد؟ با توجه به اینکه ما شش هزار راننده تاکسی داریم که هیچ‌گونه سوبسیدی هم به آنها نمی‌دهیم نباید بار مضاعفی تحمیل شود.

او همچنین گفت: این قشر هم دارای خانواده و مشکلات مخصوص به خود هستند و ما با ارزیابی همه جوانب به این نتیجه رسیده‌ایم. ما نماینده همه مردم هستیم و براساس نظر کارشناسان به این نتیجه رسیده‌ایم. اگر قرار است بر اساس تعرفه دولت شش درصد به نرخ کرایه تاکسی اضافه شود دولت باید اعتباراتی به شهرداری‌ها اختصاص دهد تا شهرداری بتواند یک سری سوبسیدی به رانندگان تاکسی ارائه دهد.

موسوی روزان هم با ابراز ناراحتی از اعتراض فرمانداری گفت: ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید نمی‌پذیریم.

نظرات

1 دیدگاه برای "گزارش رشت رویایی از یکصدوهشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر رشت
دکتر رسولی: توسعه محدوده ترافیکی به چهارراه میکاییل مورد بررسی قرار گیرد"

آگاه‌سازی از
680

مرتب کردن بر اساس:   جدیدترین | قدیمی‌ترین | بیشترین رأی
علی
5 ماه 2 روز پیش

ایا اگه دوستان تاکسی دار ما نمیتونستن در انتخابات شورا شرکت کنن باز هم شاهد این افزایش نرخ ورایه تاکسی خواهیم بود

wpDiscuz