در یک‌صد و ششمین جلسه کمیسیون حمل و نقل شورای شهر رشت مطرح شد
دکتر رسولی: اتوبوس‌های شهر باید بر اساس استاندارهای ترافیکی روز طراحی شده باشند

رشت رویایی، رویا محمدعلی‌پور- یکصد و ششمین جلسه کمیسیون حمل و نقل به ریاست دکتر رضا رسولی و اعضای کمیسیون حمل و نقل و مرتضی شریفی، مهندس فرامرز جمشیدپور، حمید نظری و نمایندگان تولیدکننده اتوبوس شرکت‌های زرین خودرو و سبلان خودرو و نمایندگان رانندگان تاکسی در رشت برگزار شد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک ضمن تبریک ماه رمضان و قبولی طاعات و عبادات گفت: این روزها موضوع اتوبوس‌ها در رشت از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که بارها عزیزان ما در شورای شهر پیگیر کمبود اتوبوس‌ها در سطح شهر بوده‌اند.

جلسه شورای شهر رشت - 16 خرداد 95 - رضا رسولی

دکتر رضا رسولی گفت: تامین اتوبوس‌ها در سه فاز مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ فاز اول اتوبوس‌هایی که خریداری شده است و با توجه به دست‌اندازهایی که در سال گذشته با آن مواجه شدیم امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به ناوگان حمل و نقل اضافه شود. فاز دوم تصویب وام شانزده میلیاردی در صحن شورا برای خرید اتوبوس‌های جدید و تسویه مبلغی که از سال ۹۳ برای خرید اتوبوس‌های جدید از شرکت سبلان خودرو باقی مانده بود. فاز سوم لایحه‌ای است که در شورا مطرح شد مبنی بر تخصیص مابقی وام سی و هشت و نیم میلیاردی برای افزایش اتوبوس در ناوگان حمل و نقل و پیشنهادهایی که شهرداری برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل داده است.

در ادامه جلسه مهندس شریفی با ارایه گزارشی از ناوگان حمل و نقل گفت: به محض اولین تزریق مالی به سازمان اتوبوس‌رانی توانستیم تعداد اتوبوس‌های فعال در سطح شهر را به بیست عدد افزایش دهیم و امیدواریم تا پایان خرداد این تعداد به سی دستگاه برسد.

او گفت: قرار است مکان ترابری برای تعمیر اتوبوس‌ها توسط خودمان یا بخش خصوصی در اختیار ما قرار بگیرد. با این شرایط هر ماه ۸ یا ۹ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه خواهد شد، مشروط بر اینکه منابع مالی برای تعمیر این اتوبوس‌ها توسط شهرداری مرکز بر اساس هماهنگی‌هایی که توسط شما انجام شده، تزریق شود و تا پایان دی ماه صد دستگاه اتوبوس فعال را به سطح شهر اضافه کنیم.

مرتضی شریفی

مدیر سازمان اتوبوس‌رانی همچنین گفت: با آمدن اتوبوس‌های جدید و پلاک‌گذاری اتوبوس‌های فعلی و تعمیر اتوبوس‌های موجود در سازمان ما تا دی ماه صد و سی دستگاه اتوبوس برسانیم.

شریفی در رابطه با نشستی که مسوولین ذی‌ربط با شهردار داشتند، گفت: قرار شد به قید فوریت مبلغ یک میلیارد تومان به حساب سازمان اتوبوس‌رانی جهت تعمیر اتوبوس‌ها تزریق شود. همچنین در صورت موافقت اعضای شورای شهر با لایحه مربوط به برون‌سپاری و خصوصی‌سازی بازسازی و بهره‌برداری از اتوبوس‌ها، مبلغ دوازده میلیارد تومان در بخش پرسنل تعمیرگاهی در سازمان حمل و نقل و هزینه‌های جاری تعمیرگاهی صرفه‌جویی خواهد شد.

او در ادامه گفت: خرید و تعمیر اتوبوس یک بخش است و بخش دیگر نگهداری و فعال ماندن اتوبوس‌ها خواهد بود. یک اتوبوس با احتساب دو راننده، هزینه سوخت، هزینه لاستیک در سال فقط نه تا ده میلیون هزینه در ماه برای فعالیت در شهر دارد که بخشی از طریق فروش بلیط و تبلیغات تأمین خواهد شد.

همچنین نماینده شرکت سبلان خودرو در ارتباط با اتوبوس‌های خریداری‌شده توسط شهرداری گفت: اتوبوس‌ها براساس مبالغی که از سوی خریدار پرداخت‌شده تحویل داده می‌شود. ما تاخیری در تحویل نداشته‌ایم و اکنون هم به خاطر نگهداری اتوبوس‌های تولید شده ضرر هم پرداخت می‌کنیم. از نظر زیست محیطی بهترین اتوبوس‌ها در ایران است.

او در مورد مناسب نبودن این اتوبوس‌ها برای عبور و مرور داخل شهر گفت: این ادعا دروغ محض است و اتوبوس‌های برون‌شهری از اتوبوس‌های داخل شهری گران‌تر است. اگر قرار بود اتوبوس‌های برون‌شهری را به شهرداری قالب کنیم در واقع خود ضرر می‌کردیم. ما در حال حاضر موتور یورو سه به شهرداری تحویل داده‌ایم که کمترین تولیدکننده‌ای در ایران است که دارای موتورهای یورو سه باشد.

در ادامه کارشناس فنی سبلان خودرو ویژگی‌های اتوبوس‌های تولیدی خود را به اعضای کمیسیون توضیح داد و گفت: موتورهای این اتوبوس‌ها بهترین موتورهای سی‌ان‌جی دنیاست و از این طریق هزینه‌های سوخت کاهش می‌یابد و مطابق با استانداردهای محیط زیست است.

حمید نظری مدیر مالی شهرداری رشت نیز در رابطه با اعتبار لازم برای خرید اتوبوس‌ها گفت: مبلغ وام برای خرید هیجده دستگاه اتوبوس آماده است و به کسر پرداختی به حساب شرکت تولیدکننده واریز خواهد شد و به ازای اتوبوس‌هایی که توسط شرکت تحویل داده شود پول پرداخت خواهد شد.

دکتر رضا رسولی در رابطه با اتوبوس‌های خریداری شده گفت: انتظار ما این است که این اتوبوس‌ها بر اساس استاندارهای ترافیکی روز طراحی شده باشند و در وقت و زمان مسافرین صرفه‌جویی شود وهم چنین در مسیرهای بی‌آرتی سعی می‌شود استانداردهای لازم با اتوبوس‌های خریداری شده، رعایت شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است، گفت: اگر برنامه‌ریزی‌های حمل و نقل و ترافیکی بدون در نظر گرفتن مباحثی از این دست انجام شود، ما باید جوابگوی عواقب آن در آینده باشیم.

مهندس رسولی در رابطه با لوپ فلور بودن اتوبوس‌های تندرو گفت: از لحاظ ترافیکی، یکی از پارامترهای مورد توجه زمان جمع‌آوری کرایه و پیاده و سوار شدن مسافر است، برای به حداقل رساندن این زمان که فقط مختص افراد سالمند و افرادی که مشکل جسمی دارند نیست، تعداد صندلی‌ها را کم می‌کنند و کف اتوبوس‌ها را هم‌سطح و پلت‌فرم طراحی می‌کنند. نمونه‌هایی از این اتوبوس‌ها در تهران نیز وجود دارد و تمام این تدابیر برای این است که مسافرها سریع پیاده و سوار شوند و نیاز نباشد که به دلیل تراکم صندلی، حتماً روی صندلی بنشیند و یا به انتهای اتوبوس بروند.

او گفت: ما از شرکت تولیدکننده می‌خواهیم که اتوبوس‌ها از نظر لوپ فلور بودن و تعداد و چیدمان صندلی‌ها و تناسب آن با پلت‌فرم در ایستگاه‌های اتوبوس ما حتماً مورد توجه قرار گیرد و سازمان حمل و نقل هم باید در این زمینه دقت کافی داشته باشد چون در نهایت همه هزینه‌ها به خودش بازمی‌گردد.

مهندس نظری در رابطه با تأخیر در تحویل اتوبوس‌ها گفت: دلیل تأخیر در دریافت اتوبوس، مشکل در سندی بوده است که قرار بود با دریافت تسهیلات در رهن بانک قرار بگیرد و از طرفی اختلاف‌نظری با شرکت تولیدکننده داشته‌ایم که جریمه در این تأخیر باید توسط مراجع حقوقی تعیین شود که بر عهده کدام یک از ماست.

با توضیحات نمایندگان شرکت‌های تولیدکننده و اعضای کمیسیون، دکتر رسولی پیشنهاد کرد که مشخصات فنی اتوبوس‌هایی که قرار است خریداری شود توسط یک تیم کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین با بازدید از خودروسازی‌های موجود، به یک خروجی مناسب در این زمینه برسند و سپس تصمیم‌گیری‌های لازم صورت پذیرد.

دکتر رسولی با اشاره به لایحه‌ای که در یکصدو چهل و پنجمین جلسه شورا مبنی بر دریافت مابه‌التفاوت وام سی و هشت میلیارد تومان بودجه مصوب، مطرح شد گفت: شهرداری پیشنهاد خرید تعدادی اتوبوس جدید و بخشی از ماشین آلات پدافند غیرعامل مثل ماشین آلات آتش نشانی با مابه‌التفاوت این وام کرده است، اما شاید بحثی که تاکنون کمتر به آن توجه شده، بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل است که از اهمیت زیادی برخوردار است و در این لایحه به طور مشخص پیشنهاد شده است.

او گفت: ما امروز در شهر رشت با شش هزار و صد تاکسی مواجه هستیم که از سال‌های گذشته بر ناوگان حمل و نقل تحمیل شده‌اند و سال‌هاست که از استانداردهای تعریف شده در سطح کشورخارج شده‌اند و همچنان در سطح شهر فعالیت می‌کنند. شرایطی که دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل پیشنهاد کرد و فراخوان داد با توجه شرایط و مشکلاتی که رانندگان دارند، مورد استقبال قرار نگرفت. در این لایحه آمده یک ودیعه پنج میلیارد تومانی توسط شهرداری در یک مجموعه بانکی قرار بگیرد و رانندگان تاکسی بتوانند از تسهیلات آن استفاده کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل شاید از نظر ریالی قابل توجیه نباشد ولی از نظر امکانات رفاهی و کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی و زیبا شناسی مورد اهمیت است و موجب می‌شود که شهر پوسته‌ی زیباتری پیدا کند قابل توجیه است.

مرتضی شریفی گفت: با استهلاکی که امروز تاکسی‌ها در شهر رشت دارند، رانندگان تاکسی توان پرداخت شانزده درصد تسهیلات بیست میلیونی را ندارند. با توجه بررسی‌هایی که در شهرهایی که در این زمینه پیشرو بودند داشتیم ما باید برای رانندگان تاکسی خود شرایطی فراهم کنیم که هفتاد تا هشتاد درصد قیمت خودرو در قالب تسهیلات کم‌بهره و تک‌رقمی حداکثر چهار درصد تأمین شود تا مبلغ اقساط آنها از چهارصد یا پانصد هزار تومان تجاوز نکند و خودرویی که مورد تأیید شورای ترافیک کشور با مبلغ ۲۲ میلیون تومان خریداری کنیم. به این ترتیب در فاز اول می‌توان حدود پانصد دستگاه از ۱۵۰۰ ناوگان فرسوده تاکسی را نوسازی کنیم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz