ده عادت مشترکِ آدم‌های پرکار و موفق

رشت ریایی- تلاش و پشتکار، کلید موفقیت است. شاید صدها توصیه و جواب برای زندگیِ بهتر و موفق وجود داشته باشد ولی در نهایت همه چیز ختم می‌شود به اینکه چقدر در زمینه شغلی‌تان سازنده و فعال هستید.

موفقیت

درک این نکته هم مهم است که بدانید ظرفیتتان چقدر است؟ ما ماشین نیستیم و حتی وسایل تولید ماشینی هم اگر به درستی نگهداری و مواظبت نشوند از کار می افتند. برای اینکه در سازنده‌ترین موقعیت خودتان باشید باید بفهمید که چه می‌خواهید و چه چیزی احتیاج دارید:

۱- داشتن خواب منظم
داشتن ساعات و مقدار منظم خواب در روز (بین ۶ تا ۸ ساعت)، بدون آنکه متوجه باشید تأثیر خارق العاده ایی در سیستم تولید و سازندگی‌تان دارد و فشار روحی و عصبی را کاهش خواهد داد.

۲- ساعات کار منظم
اینطور نیست که افراد پرکار نسبت به سلامت خود دقت به خرج می‌دهند ولی اغلبشان متوجه این نکته هستند که یک ذهنِ فعال و سازنده، محتاج بدنِ سالم و فعال هم می‌باشد. حداقل نیم ساعت تمرین فیزیکی، قدم زدن و دویدن، انرژی عظیمی برایتان ایجاد می‌کند.

۳- قطعه قطعه و قدم به قدم کار کنید
صرفه جویی، ستون فقرات هر فرایند تولیدی است. پراکندگی و از دست دادن دقائقی در اینجا و آنجا، یکباره ساعات محدود کار در روز را توام با هرز رفتن بی دلیلِ یک تا دو ساعت روزتان خواهد کرد. برای همین، بهترین کار، انجام وظائف و کارها به صورت واحدهای مجزا و کوچک شده است.

وقتی متمرکر می‌شوید که کار مشخصی انجام دهید برای خود بین ۲ تا ۴ عمل مشخص را تعیین کنید. در این وضعیت، مابین هر مجموعه از کارهای انجام شده، امکان استراحت، تمرکز و آمادگی مجدد فراهم می‌شود.

۴ – پرهیز از ملاقات‌های حضوری
ملاقات‌های شغلی معمولاً بسیار وقت گیر، طولانی و کم تأثیر هستند. اگر امکانش وجود دارد از آنها دوری کنید یا اجازه ندهید بیشتر از نیم ساعت از وقتتان را هدر دهد.

۵ – از سرعت خود گاهی بکاهید
امکان ندارد با موتور داغ کرده به مقصد برسید. کار زیاد، بی سر و صدا افراد را از پای در خواهد آورد. موتزارت آنقدر از خودش کار کشید و دفاع بدنش چنان تحلیل رفت که با یک گلودرد ساده فوت کرد. هر از گاهی در بین ساعات و لحظات پر تنش کار، دست از آن بکشید و بگذارید مغزتان بدون هیچ حساب و کتابی برای خودش جولان دهد.

۶ – سکوت و تعمق
ذهن انسان فقط یکی از ابزارهای اصلی نیست بلکه خود ابزار است. از ذهن خود مراقبت کنید و به آن بها بدهید. ذهن ما مثل ماشین اتوماتیکی است که می‌تواند بدون درنگ کار کند ولی کار درستی نیست. شما ناگزیرید که کنترلِ اعمال و افکار را به دست بگیرید و از ورطه نگرانی‌های پایان نیافتنی برهانید. تمرکز و تأمل ذهنی، قرار نیست مختصِ عارفان و درویشان باشد.

۷ – تشنه نمانید
پرکاری، پیگیری و پشتکار، انرژی زیادی از بدن طلب می‌کند. با غذا و به‌ویژه نوشیدن آب، آن را شاداب نگه دارید. کمتر از دو نیم لیتر آب در روز ننوشید.

۸ – معاشرت‌های دستچین شده
نیاز اجتماعی بودن ضروری است و جلوی دیوانه شدن را می‌گیرد اما رفیق بازی برای آدم‌های بسیار فعال، مشکل ساز خواهد بود. معاشرت‌ها وقت گیر هستند و اگر دقت نکنیم باعث اصطکاک‌های ناخواسته می‌شوند. برای همین دور افرادی که انرژی و لذتی به شما نمی‌دهند را خط بکشید.

۹ – کار و زندگی فرقی با هم ندارند
شیفتگی به کارتان باعث عجین شدن آن با زندگی می‌شود. اگر عاشق کارتان نیستید و فقط وسیله ایی است برای دست یافتن به زندگی دلخواه، پس چاره ایی ندارید جز ارزیابی مثبت از کاری که می‌کنید.

۱۰ – خوشبینانه، آماده بدترین‌ها باشید
اجازه ندهید بدگمانی‌ها در حین کار، در وجود شما رخنه کند. از چشم اندازهای بسیار مثبت کناره بگیرید اما در عین حال بدترین سرانجام‌ها را در افق کارتان بگنجانید. اهداف قدم به قدم داشته باشید. هیچ سناریویی آن طور که تنظیم کرده‌اید اتفاق نمی‌افتد. برای نقشه‌های آینده‌تان، از ایجاد جزئیات دوری بگزینید چون صرف وقتِ بی موردی خواهد بود.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz