دکتر رضا رسولی در حاشیه افتتاح پروژه بی.آر.تی:
در زندگی شهری منافع شخصی افراد در گروی منافع عمومی است

رشت رویایی، آزاده بشارتی- پروژه خطوط ویژه اتوبوس‌های پرسرعت یا بی‌آر‌تی رشت پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت به بهره‌برداری رسید تا بدین وسیله بخشی از مشکلات ترافیکی شهر رشت رفع شود. مراسم افتتاحیه این پروژه  ظهر امروز در خیابان حشمت با حضور شهردار رشت، اعضای شورای اسلامی شهر رشت و تعدادی از مدیران و مسئولین شهری برگزار شد و تعداد بیست دستگاه بی‌آر‌تی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کردند.

افتتاح بی‌آرتی رشت - 3 تیر 95

در حاشیه این مراسم رضا رسولی در گفت و گو با رشت رویایی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بیست بی‌آر‌تی برای خطوط ویژه خریداری شده است، گفت: از امروز تعداد هفده بی‌آر‌تی در خط امام کار خود را  آغاز کردند و سه دستگاه دیگر نقاط خلاء را پوشش خواهند داد. فاصله زمانی هر اتوبوس در لاین رفت سه دقیقه است اما چون سیکل برگشت کوتاه‌تر است این اتوبوس‌ها زودتر به خط برمی‌گردند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در ادامه اظهار کرد: گام بعدی در حوزه اتوبوسرانی توسعه خطوط بی‌آر‌تی در محورهای طالقانی و دکتر شریعتی است. بحث دیگری که در  حوزه شبکه انبوه‌بر مطرح است  احداث خطور تراموا است که بسیار بحث حایز اهمیتی بشمار می‌رود. علاوه بر این مسئله ای که ممکن است به چشم نیاید اما اثرات مهمی دارد توسعه مرکز کنترل ترافیک و سیستم نظارت تصویری در سطح شهر است که می‌تواند برای رفع معضل ترافیک یک امر واجب بحساب آید.

این عضو شورا از مهم ترین پروژه‌های ترافیکی به پروژه‌های الکترونیک مثل نظارت تصویری و سیستم پرداخت اشاره کرد و توضیح داد: سیستم پرداخت بی‌آر‌تی در حال حاضر سنتی است اما  تلاش ما بر این است که با پرداخت الکترونیک امر پیاده و سوار شدن مسافران را تسریع ببخشیم.

او در ادامه تصریح کرد: از سایر پروژه‌های  ما توسعه ترمینال جنوب و ترمینال  شرق و غرب است. ترمینال جنوب که سال‌ها در حال فعالیت است فقط باید توسعه نهایی داده شود، یک تعاونی خارج از ترمینال است که باید به داخل ترمینال انتقال پیدا کند. همچنین ساخت مراکز خرید و ایستگاه‌های تبادلی و پارک ‌سوارها است که ترافیک شناور را وارد شهر می‌کنند همان جا  با خطوط بی‌آر‌تی تلاقی پیدا کند و به جای اینکه با ماشین‌های شخصی وارد شهر شوند استفاده از بی‌آر‌تی جایگزین شود و با بی‌آر‌تی به شهر بروند، امورات شخصی خود را انجام دهند و با بی آر تی برگردند. این‌ها اهم پروژه‌هایی است که در برنامه‌های ما وجود دارد.

رسولی با بیان اینکه یک سری مباحث ساختاری در خصوص تاکسیرانی وجود دارد، افزود: مباحث ساختاری در حوزه تاکسیرانی مثل خانه تاکسی و تاکسی های گردشی از مباحث حایز اهمیت است و ما قصد داریم با توسعه آنها یک سری جبهه کاری جدید برای تاکسی‌داران عزیزمان ایجاد کنیم. باتوجه به اینکه تراکم تاکسی‌ها  در رشت از حد استاندارد خود خارج است قصد داریم با نوآوری در حوزه بهره برداری منافع این قشر زحمت‌کش را تضمین کنیم.

او با اشاره به اینکه روز یکشنبه در صحن شورا در مورد طرح های خانه تاکسی و تاکسی گردشی به بحث و بررسی خواهیم پرداخت، تاکید کرد: خیلی از رانندگانی که در حال حاضر اضافه بر سازمان در خطوط مختلف در حال کار هستند و همین موضوع باعث می‌شود بهره‌بریشان در کار کاهش پیدا کند؛ از اینرو با اجرای طرح‌های مذکور این امکان برایشان وجود دارد که در این پروژه‌ها که اتفاقاً پروژه‌های سود‌دهی هستند مشارکت کنند. به هر حال بی تردید توسعه اتوبوسرانی جزء اولویت های اول ما است.

این کار، کار سختی است و می دانیم وقتی حرف می زنیم در قبال آن تعهد داریم. اما چشم انداز ما این است که تا پایان سال بتوانیم صد و پنجاه دستگاه اتوبوس فعال در شهر داشته باشیم. البته این هدف چندان دور از دست نیست.

دکتر رضا رسولی در پایان  از شهروندان و بازاریان رشت بخاطر درک عمیقی که از زندگی مدرن شهری دارند تشکر کرد و گفت: در نهایت منافع همه ما، در گرو منافع جامعه است. طبیعتاً مردم فهیم رشت با این نگاه سعه صدر نشان دادند تا در واقع بتوانیم امروز شاهد بهره‌برداری این پروژه در یکی از خیابان‌های اصلی شهر باشیم. و قطعاً این پروژه نیز ممکن است یک سری خلاء و نقاط ضعف با خود داشته باشد اما به مرور زمان می توان با گفتگو و مذاکره برطرف کرد. ما باید به خود گوشزد کنیم که نمی توانیم منافع شخصی خود را به منافع عمومی ترجیح بدهیم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz