دانه‌های پرخاصیت کدو تنبل

یکی از محصولاتی که در فصل پاییز از محبوبیت بالایی برخوردار می‌شود، کدو تنبل است. این محصول پاییزی از خواص و ویژگی‌های جالب توجه ای سود می‌برد و مصرف آن برای سلامت انسان بسیار مفید است. جدا از بخش گوشتی کدو تنبل، دانه‌های این محصول نیز حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله سلنیم، کلسیم، اسیدهای آمینه، آهن، روی، منیزیم، پتاسیم، ویتامین‌های E و K و غیره هستند. افزون بر این، دانه‌های کدو تنبل منبع خوبی برای فیتواسترول‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌های مهار کننده رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند.

دانه‌های پرخاصیت کدو تنبل مبارزه با سرطان
نتایج پژوهشی که در اسپانیا انجام شد، نشان داد که دانه‌های کدو تنبل حاوی ترکیبات خاصی هستند که در نابودی سلول‌های سرطانی فوق العاده موثر عمل می‌کنند. بر همین اساس است که آنها در برابر برخی انواع سرطان کارآمد عمل می‌کنند. افزون بر این، دانه‌های کدو تنبل دارای ویژگی‌های ضد التهابی هستند. نتایج مطالعه ای که در آلمان انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه دانه کدو تنبل خطر ابتلا به سرطان پستان در بانوان یائسه را به میزان ۲۳ درصد کاهش داد.

پیشگیری از بی‌خوابی
تریپتوفان، اسید آمینه ای است که در دانه‌های کدو تنبل یافت می‌شود و در مبارزه با بی‌خوابی مزمن می‌تواند کارآمد باشد. بدن انسان تریپتوفان را به ملاتونین که به عنوان هورمون خواب شناخته می‌شود، تبدیل می‌کند. از آنجایی که ترتیپتوفان برای تولید ملاتونین نیاز است، مصرف مقدار کمی دانه کدو تنبل چند ساعت پیش از خواب می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای مبارزه با بی خوابی باشد.

بهبود بینایی
دانه‌های کدو تنبل منبع خوبی برای روی هستند که یک ماده معدنی ضروری برای سیستم ایمنی بدن است. روی می‌تواند شرایط پوست، بینایی، خواب و خلق و خو را نیز بهبود ببخشد. افزون بر این، دانه‌های کدو تنبل سرشار از فسفر، پروتئین، فیبر، پتاسیم و منگنز هستند و بر همین اساس می‌توانند به کاهش وزن نیز کمک کنند. تنها ۳۰ گرم دانه کدو تنبل حاوی پنج گرم پروتئین است که می‌تواند احساس سیری را برای تمام روز ایجاد کند.

افزایش پتاسیم
پتاسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای بدن انسان است زیرا جریان مایعات را تنظیم می‌کند، مواد معدنی را متعادل می‌سازد، فشار خون را در سطح مطلوب حفظ می‌کند، خطر شکل گیری مجدد سنگ کلیه را کاهش می‌دهد، به انقباض عضلات کمک می‌کند، از پوکی استخوان با افزایش سن پیشگیری می‌کند و غیره.بنابر اعلام موسسه پزشکی آکادمی ملی علوم آمریکا، افراد بزرگسال باید روزانه حداقل ۴,۷۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. دانه‌های کدو تنبل سرشار از پتاسیم هستند و یک فنجان از آنها حاوی ۵۸۸ میلی گرم پتاسیم است. در مقام مقایسه، موز یکی دیگر از منابع شناخته شده برای پتاسیم است و موزی با اندازه متوسط ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم دارد.

کمک به سلامت پروستات
دانه‌های کدو تنبل و روغن آنها می‌تواند به سلامت پروستات کمک کند، و همچنین در درمان‌هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات به کار گرفته شوند. این دانه‌ها حاوی ترکیبات محافظی به نام فیتواسترول‌ها هستند که توانایی کوچک کردن پروستات را دارند. افزون بر این، دانه‌های کدو تنبل دارای مواد شیمیایی هستند که ممکن است از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون، که با بزرگ شدن پروستات در ارتباط است، پیشگیری کند.

روزنامه آرمان امروز

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz