توصیه‌های قهرمان بدن‌سازی جهان به خانواده‌ها

رشت رویایی- برای انتخاب باشگاه بدنسازی برای خود یا فرزندانتان چه معیاری دارید؟ نزدیک بودن به محل خانه‌تان؟ توصیه دوستان و آشنایان یا مطرح و برند شدن یک باشگاه؟ هیچ کدام از این معیارها نمی‌تواند شما را به محیطی امن و سالم برای ورزش خودتان یا فرزندانتان برساند؛ شما برای یک دوره ورزش سالم و بدون عوارض باید وسواس بیشتری داشته باشید و با تحقیق، باشگاه ورزشی مناسبی را انتخاب کنید.

مهندس مهدی عابدینی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی و از اعضای تیم ملی بدنسازی که ۸ مدال طلای مسابقات جهانی وزنه‌برداری و بدن‌سازی را در کارنامه خود دارد، می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره نحوه انتخاب باشگاه ورزشی دراختیار شما قرار دهد.

مهدی عابدینی

هورمون ممنوع

در زمان فعالیت‌های ورزش ما در روزهای نوجوانی و جوانی ما برنامه غذایی برای بدنسازها نبود اما الان ما به شاگردانمان توصیه می‌کنیم لبنیات و… گوشت و سبزیجات تازه و به قاعده بخورند یا اگر در سن رشد هستند و مشکل قد دارند، به آنها توصیه می‌کنیم در کنار بدنسازی، بسکتبال بازی کنند تا روی رشد قدی‌شان تأثیر نگذارد.

باید قبل از ثبت‌نام بچه‌ها در باشگاه، والدین ببینند که این باشگاه جواز دارد، مربی‌اش کارت مربیگری درجه چند دارد یا تحصیلکرده است؛ و براساس قواعد و استانداردهای ورزش به بچه‌ها برنامه می‌دهد یا خیر! مادرها و پدرها باید بدانند جوان‌شان پیش چه کسی می‌رود. بدن طبیعی از ظاهر مربی مشخص است؛ کسی که خودش هورمون و آستروئید غیرطبیعی استفاده می‌کند، به دیگران هم توصیه خواهد کرد. من در برنامه ویتامینC با آقای ضیاء درباره جوان‌هایی که به این دلیل فوت کردند، حرف زدم. این موضوع انقدر مهم است که در چند برنامه تلویزیونی دیگر با حضور احسان علیخانی و هومن عبداللهی در این باره حرف زدم.

میوه و سبزیجات به جای مکمل‌ها

هورمون استثنا ندارد و مصرف آستروئید در هر حالتی عوارض دارد؛ مثل اینکه کسی بگوید برخی از موادمخدر خوب است. یکسری مکمل‌ها با مجوز وزارت بهداشت در داروخانه‌ها هست که من توصیه نمی‌کنم. چرا وقتی می‌شود نوزادی شیر مادر بخورد، شیرخشک به او می‌دهند. چرا وقتی می‌شود میوه و سبزیجات خورد، مکمل بخورند.

متاسفانه مشکل از ریشه است؛ مسئولان باید نسبت به این موضوع سختگیری نشان دهند و مجوز باشگاهی که چنین روشی را دارد، باطل کنند. همین الان ما مربی داریم که ۱۰ بار توبیخ شده، دوباره باشگاه دارد ولی اگر جریمه سنگین بگذارند، در روزنامه و تلویزیون اعلام کنند و اطلاع‌رسانی شود، خانواده‌ها آگاه می‌شوند.

خانم‌ها هم دقت کنند

استفاده از قرص، مکمل و هورمون در باشگاه‌های زنانه هم رایج است؛ به‌همین دلیل من از خانم‌ها خواهش می‌کنم وقتی وارد باشگاه می‌شوند برای یک ماه ثبت‌نام کنند، ببینند چه کسانی در آنجا رفت‌وآمد دارند. از مربی کارت مربیگری بخواهند، در اینترنت درباره تجربه و تحصیلات مربی تحقیق کنند.

ورزش مناسب بچه‌ها

بچه‌ها را به ژیمناستیک و شنا بفرستید تا بدن‌شان انعطاف‌پذیری بالایی پیدا کند و برای هر ورزشی آماده شود. فرستادن بچه‌ها در اولین قدم به بدنسازی یا کشتی بازدهی ندارد و به بدنش آسیب می‌زند. در مقابل در شنا سوخت عضلانی پیدا می‌کند. در سن بلوغ از بچه‌ها تست بگیرید تا اگر اشکالی وجود دارد مثلاً رشد قدی متوقف شده، از ورزش‌هایی مثل بسکتبال کمک بگیرند.

توصیه‌های قهرمان بدن‌سازی جهان به خانواده‌ها

اشتباه در رژیم

اشتباه اول خانم‌هایی که رژیم می‌گیرند این است که به اندازه کافی نمی‌خورند؛ در نتیجه گرسنه می‌شوند و در درازمدت از رژیم گرفتن منصرف می‌شوند. برای رسیدن به نتیجه در رژیم باید شکیبایی داشت. ازسوی دیگر کسانی که رژیم می‌گیرند معنای درست چربی و غذای چرب و تأثیر آن بر بدن را نمی‌دانند؛ بنابراین غذایی را که نباید می‌خورند اما یک رژیم غذایی درست به شما کمک می‌کند به اندازه کافی بخورید، با سرعت مناسب وزن کم کنید و با بیماری قلبی و بعضی سرطان‌ها مبارزه کنید.

شیرینی خشک به‌جای خامه‌ای

خانم‌ها به تنقلات علاقه زیادی دارند ولی یک شیرینی خامه‌ای به هیچ عنوان از بدن دفع نمی‌شود. اگر هوس شیرینی کردید، یک شیرینی خشک بخورید که با پیاده‌روی می‌توانید بسوزانید یا اگر هوس تنقلات کردید از انجیر و توت خشک استفاده کنید. از هر کدام ۳ یا ۴ عدد که باید قبل از ساعت ۶ بعدازظهر خورده شود چون بعد از این ساعت جذب می‌شود. رژیم‌های بد اعصاب و روان فرد را به‌هم می‌ریزند، با خانواده و کارش دچار مشکل می‌شود چون قند بدنش پایین آمده؛ دچار مشکل می‌شود. ضعف جسمی و ضعف اعصاب سراغش می‌آید.

از کشتی به بدنسازی

من ورزش را از سال۶۸ با کشتی شروع کردم؛ در باشگاهی به‌نام اسدی در شمیران که به تیم ملی هم راه یافتم ولی متاسفانه در آن زمان چون بهداشت کامل نبود و بیماری‌های قارچی از طریق تشک منتقل می‌شد به خواست مادرم رشته ورزشی‌ام را عوض کردم و وارد بدنسازی شدم که بین بچه‌های محل مد بود؛ البته در آن زمان از قرص چربی‌سوز و آمپول و دستگاه‌های هوازی مجهز خبری نبود.

باشگاه مثل مدرسه است

به یاد دارم در دوران نوجوانی وقتی کشتی‌گیر بودم به خاطر تشک و آلودگی آن من و بسیاری از دوستانم بیماری پوستی گرفتیم هیچ کسی به من نگفت این راه درست است یا غلط ولی خودم می‌دیدم این شیوه درست نیست. فقط این نبود برخی از مسائل غیراخلاقی هم بود. وقتی وضعیت نظافت کشتی را دیدم، سریع بیرون آمدم یا مثلاً من دوست‌هایی دارم که در جایی به من قلیان تعارف کردند، من دعوا کردم گفتم نمی‌کشم.

در جامعه ما هم خوب هست هم بد، استادهایی هستند که بسیار آقا و تحصیلکرده هستند، خانواده‌ها باید اینها را پیدا کنند، زندگی فرزندتان زیر و رو می‌شود. باشگاه مثل مدرسه و دانشگاه است. به‌همین دلیل باید تحقیق کرد. نه اینکه بگوییم کل جامعه بد است ولی بحران دارد و والدین باید زحمت بکشند و برای انتخاب مدرسه و باشگاه یک هفته وقت بگذارند تا یک عمر راحت باشند.

توصیه‌های قهرمان بدن‌سازی جهان به خانواده‌ها

 مربی خوب را بشناسید

این روزها گاهی شاهد این هستیم که افرادی حتی دیپلم هم ندارند ولی برنامه رژیم می‌دهند ولی خانم‌ها باید قبل از گرفتن خدمات تحقیق کنند. چطور وقتی می‌خواهند به یک آرایشگاه بروند هزار جور بررسی می‌کنند ولی برای سلامت بدن‌شان بررسی نمی‌کنند و چشم بسته پیش فلان خانم می‌روند چون اسم باشگاه برند است.

مربی باید یک بیوگرافی از شاگردش داشته باشد. من بارها شاگردانم را به رشته‌های دیگر ورزشی فرستادم. من در باشگاه شاگردی داشتم که پرخاشگری داشت. به او گفتم برو تو آب استخر، بدنت نیاز دارد. اگر هفته‌ای یک‌بار استخر بروی و بعد باشگاه بیایی بازدهی‌ات بیشتر می‌شود، همین‌طور هم شد چون استخر به او آرامش می‌دهد یا پسری داشتیم که ترک‌تحصیل‌کرده بود و الان در حال درس خواندن است. مربی باید الگو باشد.

برای بدنسازی با وزنه یا دستگاه مربی باید از شما سؤال کند که مشکل خاص در اندامتان ندارید مثل دیسک کمر، ساییدگی استخوان یا سبقه گردن درد.  کسی که چنین مشکلاتی دارد نباید از دستگاه اپتیکال استفاده کند یا کسی که ساییدگی پا دارد، اسکات برایش سم است. اینها الفبای مربی است؛ درحالی که اغلب تا وارد می‌شوی، می‌پرسند چند کیلو می‌خواهی کم کنی و بعد برنامه‌ای را روی کاغذ می‌نویسند.

سیب سبز

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz