توصیه‌های غذایی پاییزی

تغییرات فصلی همیشه باعث بروز تغییراتی در برنامه زندگی می‌شود. افت دما، کاهش نور، کوتاه شدن روزها، عقب کشیدن ساعت و غیره روی خلق و خوی و همچنین اشتهای افراد تاثیر می‌گذارد. معمولا همه ما در فصل پاییز و با سرد شدن هوا کمی‌بی‌انرژی و کسل می‌شویم. شاید یکی از عوامل آن کاهش نور خورشید باشد. در ادامه چند توصیه داریم تا بتوانید بدن‌تان را با تغییرات فصلی و سرما وفق دهید و انرژی بیشتری کسب کنید.

توصیه‌های غذایی پاییزی

بدن‌تان را سم‌زدایی کنید
بعد از تغییر هر فصل بهتر است که بدن‌تان را از شر سمومی‌که در آن تجمع یافته است، پاکسازی کنید. سم زدایی جزئی بدن بعد از فصل تابستان به کبد کمک می‌کند تا راحت‌تر از انباشتگی تابستانه راحت شود. برای این سم زدایی هیچ چیز به اندازه آب لیموترش مفید نخواهد بود. توصیه می‌کنیم که صبح‌ها آب یک عدد لیموترش را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. از دیگر مواد غذایی سم زدای بدن می‌توان به آناناس، آب ترب سیاه و آرتیشو اشاره کرد.

نیازی به پرخوری نیست
نیازی نیست با سرد شدن هوا به سمت مصرف مواد غذایی چرب و چیلی‌تر بروید. ما که در سیبری زندگی نمی‌کنیم و بدن‌مان نیازی به ذخیره سازی برای مقابله با سرما ندارد. در نتیجه بی فایده خواهد بود اگر چرب‌تر میل کنید. علاوه بر این نیازی نیست که میزان مصرف نمک یا قندتان را افزایش دهید.

توصیه می‌کنیم تا حد امکان مواد غذایی سرخ کردنی و محصولات غذایی صنعتی را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. چون این مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند که باعث افزایش میزان کلسترول بد خون شده و از طرف دیگر اعتیادآور هستند. این مواد غذایی اجازه پاکسازی کامل بدن را نمی‌دهد و کبد مجبور می‌شود بیشتر از خود کار بکشد تا بتواند از شر مواد زاید خلاص شود. به جای این مواد غذایی چربی‌های مفید مانند ماهی‌های چرب و دانه‌ها و مغزهای روغنی را دریابید. توصیه می‌کنیم همانند تابستان از مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه غافل نشوید.

ویتامین‌ها و منیزیم
راز افزایش انرژی و قدرت بدنی در فصل سرما جذب ویتامین C است. این ویتامین یک سلاح قوی ضدخستگی است که بدن را در برابر ویروس‌های مختلف مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ایمن می‌کند و روند پیری سلول‌های بدن را به تاخیر می‌اندازد. برای افزایش ذخیره ویتامین C بدن هر روز دو عدد کیوی میل کنید. اگر می‌توانید هر دو را برای صبحانه میل کنید و اگر نه حتما یک عدد کیوی را در این وعده نوش جان کنید.

بهتر است بدانید که میزان ویتامین C کیوی بیشتر از آب پرتقال است و بدون شک مصرف آن نیز ساده‌تر از گرفتن آب پرتقال خواهد بود. اگر تصور می‌کنید که نمی‌توانید با مصرف میوه و سبزیجات کافی میزان ویتامین C بدن تان را تامین کنید از مکمل این ویتامین استفاده کنید.اگر در این فصل احساس خستگی بیش از اندازه ای دارید حتما یک دوره منیزیم مصرف کنید. توجه داشته باشید که برخی از آب معدنی‌ها حاوی منیزیم بیشتری هستند. شکلات سیاه نیز حاوی این ماده معدنی است. البته بهتر است با پزشک مشورت کنید و مکمل منیزیم میل کنید.

سر وقت غذا بخورید
خیلی‌ها با شروع فصل سرما اشتهایشان بیشتر می‌شود. بهتر است به جای اینکه روزانه یک تا دو وعده سنگین میل کنید، سه، چهار یا حتی پنج وعده غذا بخورید. برای رفع گرسنگی و شروع یک روز پرانرژی بهتر است صبح‌ها پروتئین مصرف کنید. شب‌ها کربوهیدرات‌ها را در اولویت قرار دهید چون راحت‌تر هضم می‌شوند. در واقع بهتر است که غذاهای سنگین و سیر کننده و پرانرژی را صبح میل کنید چون در طول روز هضم می‌شوند و غذاهای سبک‌تر را برای شام.

اگر دل‌تان ریزه خواری می‌خواهد یک میان وعده مخصوص ضدخستگی برای خود تهیه کنید. برای اینکار یک مشت از میوه‌های خشک و آجیل بدون قند و نمک افزوده را در یک ظرف در بسته مناسب بریزید و باخودتان سرکار ببرید یا روی میزتان بگذارید و به مرور میل کنید. در نهایت اینکه در ساعات مشخصی از روز غذا میل کنید و به ساعت بیولوژیکی بدن تان احترام بگذارید.

روزنامه آرمان امروز

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz