تاثیر روانشناختی رنگ‌ها در تبلیغات و بازاریابی

پریسا قره‌گوزلو: وقتی موضوع معرفی یک برند در بازارهای جهانی پیش می‌آید، باید گفت که هیچ نتیجه‌ای تصادفی به دست نمی‌آید. در اکثر موارد، تمام جزییات موجود در یک لوگو و نکات همراه آن به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‌اند، بطوری که جمعیت هدف خاصی مورد توجه بوده و پیش از آنکه طرح نهایی در معرض دید عموم قرار گیرد به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

تاثیر روانشناختی رنگ ها در تبلیغات و بازاریابی

یکی از مهمترین موارد برای هر کسب و کار، رنگ یا رنگ‌هایی است که برای شخصیت بخشیدن به آن برند استفاده می شود. بعضی برندها تا حدی پیش رفته‌اند که یک رنگ خاص را به نشان تجاری خود تبدیل کرده‌اند. در علم روانشناسی مشخص شده که رنگ‌ها می‌توانند تاثیری طولانی مدت بر افراد بگذارند و طیف وسیعی از واکنش‌ها و احساسات را برانگیزند. بنابراین هنگام طراحی یک لوگو و یا فعالیت‌های تبلیغاتی باید توجه بسیای به رنگ‌های مورد استفاده نشان داده شود.

حالا واقعا رنگ‌ها چه معنایی دارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن بررسی تعدادی برند معروف که از رنگ های خاصی استفاده می کنند، با مفهوم و تاثیر هر رنگ آشنا شویم.

آبی

در روانشناسی رنگ‌ها گفته شده که این رنگ بسیار محبوب و پرکاربرد در لوگوها مفاهیمی همچون: قابل اعتماد، قابل تکیه، مسئولیت پذیر و امن را به همراه دارد. اگر نقش کلیدی این رنگ را در برندهای بزرگی مانند فیسبوک، وال مارت، و ادارات پلیس بسیاری از شهرها در نظر بگیریم متوجه صحت این تعبیر خواهیم شد. در بسیاری از صنایع مانند فناوری، امور مالی و صنایع مرتبط با سبک زندگی از این رنگ به کرات استفاده شده است. مشتریان با اعتماد به این رنگ به انتخاب برندها می‌پردازند و امور روزمره خود را با آن گره می‌زنند، که می‌تواند از انتخاب پودر لباسشویی تا شبکه اجتماعی و یا موسسه بازنشستگی متغیر باشد. به همین دلیل هم این گروه از صنایع و شرکت‌ها به سراغ رنگ آبی می روند تا با القا حس اعتماد و امنیت، مشتریان را به پیوستن به گروه مشتریان آن برند ترغیب کنند.

فیسبوک در حال حاضر از حدود دو میلیارد کاربر فعال ماهانه برخوردار است که بیش از یک میلیارد آنها هر روز در فیسبوک لاگین می‌شوند و به این کمپانی برای حفاظت از شخصی‌ترین اطلاعاتشان اعتماد می‌کنند. WalMart یکی از بزرگترین خرده فروشی‌های دنیاست که از ۶۱۰۰ فروشگاه فیزیکی در سراسر جهان برخوردار است و همه نوع محصولات مصرفی را عرضه می‌کند. لوگوی آبی رنگ وال مارت به مشتریان حس اعتماد و اطمینان را منتقل می‌کند.

زرد

این رنگ از ویژگی خاصی برخوردار است. رنگ زرد به علت روشن بودن می‌تواند توجه مشتری را از فاصله‌ای قابل توجه به خود جلب کند. به همین دلیل استفاده از رنگ زرد در لوگوی McDonald’s مفهوم پیدا می‌کند. مک دونالد با استفاده از این رنگ قصد دارد توجه عابران گرسنه را به خود جلب کند. به همین دلیل هم در هنگام سفر جاده‌ای به نظرتان می رسد تعداد رستوران‌های مک دونالد در مسیر بسیار زیاد هستند، چرا که این رنگ توجه شما رابه خود جلب می‌کند. مک دونالد که در سراسر جهان بیش از ۳۶۵۰۰ شعبه دارد بخش اعظمی از موفقیت خود را مدیون رنگ زرد به کار رفته در لوگوی خود است که با عنوان “کمان‌های طلایی” به وجه مشخصه این برند تبدیل شده است.

نارنجی

اگر در فکر استفاده از رنگ نارنجی در برند خود هستید، باید بدانید که این رنگ معمولا با مفهوم “دوستانه” همراه است. به عنوان نمونه نگاهی به لوگو و تبلیغات Nickelodeon، Nike و برند معرف مد هرمس بیاندازید. رنگ روشن نارنجی همچنین القا کننده این حس است که محصولاتی که توسط آن کمپانی عرضه می‌شوند از قیمتی اقتصادی برخوردارند که با بودجه طیف وسیعی از مردم همخوانی دارد. اگر رنگ نارنجی کمی به هلویی نزدیک‌تر باشد معمولا تداعی کننده بازار سطح بالاتر است. در مجموع، رنگ نارنجی با القا حس دوستانه توانسته میلیاردها دلار درآمد برای این شرکت‌ها به همراه داشته باشد.

Nickelodeon حدود ۴۰ سال است که یکی از بزرگترین شبکه‌های تلویزیونی کودک است، هرمس به عنوان یکی از معروف‌ترین برندهای تجملاتی شناخته می‌شود که سالانه بیش از سه میلیارد دلار درآمد دارد. Nike نیز در صنعت ورزش با بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد پیشتاز است که بخش اعظمی از این درآمد از کتانی های این کمپانی عاید می‌شود – کتانی‌هایی که در جعبه‌های نارنجی رنگ عرضه می‌شوند.

قرمز

کاربرد این رنگ برای بازاریابان کمی دشوارتر و با مفاهیمی گسترده‌تر همراه است. معمولا از رنگ قرمز برای حراج‌ها استفاه می‌شود. این رنگ از روانشناسی خاص خود برخوردار است. رنگ قرمز نمادی از هیجان و احساسات است. کوکاکولا بیش از یک قرن است که به فعالیت خود ادامه داده است، اما در طول سالیان تبلیغات این کمپانی بیشتر بر سناریوهایی بنا شده است که این نوشیدنی را با حسی پر از هیجان و قابل اشتراک با دوستان و خانواده معرفی کرده است.

در تعدادی از برندها، رنگ قرمز با رنگ‌های خنثی‌تری مانند سفید، زرد یا نارنجی ترکیب می‌شوند تا ضمن تحریک حس هیجان از القا حس خطر در مشتریان پرهیز کنند. نتفلیکس از ترکیب مشکی و سفید با قرمز در لوگوی خود بهره برده تا حسی سینمایی را در لوگوی خود القا کند. یوتیوب نیز از چنین ترکیب رنگی استفاده کرده است. این دو برند در گروه کمپانی‌های حوزه فعالیت خود پیشتاز هستند؛ یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد و نتفلیکس نیز در حوزه تماشای آنلاین ویدیو با ۸۳ میلیون عضو پیشتاز این صنعت است. این دو برند با استفاده از رنگ قرمز حس نوآوری و هیجان مورد نظر کاربران را به آنها منتقل می‌کنند.

سبز

پردازش این رنگ برای چشم بسیار ساده است و حس سلامتی، شادابی، صفا و البته پول را به همراه دارد، گرچه بسیاری از کشورها چند وقتی است از رنگ سبز در پول رایج خود استفاده نمی‌کنند. بنابراین بی‌دلیل نیست که رنگ سبز در لوگوی بسیاری از برندهای مرتبط با صنایع غذایی دیده می‌شود. بعنوان مثال لوگوی استارباکس را در نظر بگیرید. این برندها سعی دارند به مشتریان اطمینان دهند که با خرید محصولات آنها، سلامتی‌شان تضمین می‌شود. استارباکس با بیش از ۲۴۰۰۰ شعبه در سراسر جهان با القا این حس به بخشی ثابت از زندگی مردم تبدیل شده است.

بنفش

بنفش رنگی است که از معانی بسیار قدرتمندی برخوردار است. اگر قصد دارید برند خود را برندی خلاق و ایده پرداز معرفی کنید به سراغ این رنگ بروید. این رنگ همچنین رنگی آرام بخش و احساسی است و به همین دلیل هم برند کارت‌های مناسبتی، Hallmark در لوگوی اصلی خود از این رنگ بهره می‌برد و در ۴۰ هزار مغازه در سراسر جهان برند خود را با این رنگ عرضه می‌کند.

از طرفی Taco Bell که برای ترکیبات عجیب و خلاقانه در تاکو‌های خود معروف است از همین رنگ درلوگوی خود استفاده کرده است.

صورتی

رنگ صورتی بسته به میزان کم رنگی و پررنگی می‌تواند معانی متفاوتی در خصوص یک برند را منتقل کند. این رنگ می تواند حس شادی و جوانیرا برانگیزد؛ در حالیکه صورتی کم رنگ می‌تواند حسی رومانتیک و ظریف را به همراه داشته باشد. یکی از برندهای معروف که از رنگ صورتی استفاده می‌کند Mattel است. این کمپانی درهر ثانیه سه عروسک باربی را در ۱۵۰ کشور جهان به فروش می‌رساند. شاید با این اعداد و ارقام متوجه ارتباط قوی بین رنگ صورتی و باربی شوید.

T-Mobile نیز در تبلیغات خود از این رنگ استفاده می‌کند. این کمپانی سیستم قراردادهای چندین ساله تلفن را در آمریکا حذف کرد – سیستمی که برای چندین سال بصورت استاندارد پذیرفته شده بود. این کمپانی در تبلیغات خود از زمینه‌ای صورتی رنگ استفاده کرد که حسی از شادی را به مخاطب منتقل می‌کرد. به دنبال افزایش فروش این کمپانی، سایر کمپانی‌ها مانند AT&T ، Verizon و Sprint نیز پیشنهادات مشابه را در تبلیغات خود مطرح کردند.

مشکی

رنگ مشکی به مفهوم کسب و کار و تجمل گرایی است. به همین دلیل هم این رنگ در برندهای لوکس لباس شب و اتومبیل‌های لیموزین به کار می‌رود. اگر به دنبال انتقال حسی از پیچیدگی و موقعیت برتر هستید این رنگ را فراموش نکنید.

رنگ لوگوی اصلی اوبر مشکی است. سرویس ویژه‌ای از اوبر که اتومبیل های لوکس را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد نیز Uber Black نام دارد که اتومبیل‌های لوکس مشکی رنگ را برای مشتریان خود اعزام می‌کند.

در سیستم کارت‌های اعتباری American Express نیز کارت‌های موسوم به Black Card وجود دارند که بالاترین اعتبار را شامل می‌شوند. این کارت‌ها از تیتانیوم ساخته شده‌اند و هزینه اولیه صدور آنها ۷۵۰۰ دلار و هزینه سالانه آنها ۲۵۰۰ دلار است. و برای اینکه این کارت‌ها هر چه تجملی‌تر شوند، باید بدانید که صدور این کارت‌ها فقط از طریق دعوتنامه امکانپذیر است.

نیویورک تایمز هم شاید در آغاز چاپ روزنامه خود چاره‌ای جز انتخاب رنگ مشکی نداشت، اما حتی پس از ظهور رنگ در صنعت چاپ همچنان از حروف مشکی برای عناوین اخبار استفاده می‌کند.

سفید

وقتی از رنگ سفید در لوگو یا فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید این پیام را منتقل می‌کنید که هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارید. یکی ازمعروف‌ترین برندهایی که در لوگوی اصلی خود از رنگ سفید بهره برده است تا محصولات خود را متمایز از سایر محصولات بازار عرضه کند اپل است. با استفاده از رنگ سفید اپل سعی دارد شفافیت در عملکرد را القا کند.

اگر نگاهی به محصولات اپل بیاندازید امکان ندارد با محصولی مواجه شوید که در پوششی سفید یا نقره‌ای پوشانده نشده باشد. به گفته مدیر ارشد طراحی اپل، رنگ سفید خالص و بی‌حاشیه است. از مک بوک تا آیپاد تا ایربادهای این کمپانی، رنگ سفید همیشه در تمامی محصولات اپل حضور داشته است.

بنابراین اگر قصد داشتید لوگویی برای برند خود یا دوستان طراحی کنید و یا تبلیغاتی را برای محصولی خاص در نظر داشتید، به معنا و مفهوم این رنگ ها دقت کنید. انتخاب رنگ صحیح تفاوت زیادی در درک مشتریان بالقوه از برند و محصول شما ایجاد خواهد کرد و همچنین میزان سهولت به خاطرآوری برند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تک شات

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz