سیگار

بهترین روش علمی ترک سیگار

رشت رویایی- مدت مدیدی است که محققان در تلاش هستند بهترین روش را بیابند برای این که به آدم‌ها در ترک سیگار کمک کنند. اغلب، دو گزینه پیش رو دارید: یا باید آن را یک دفعه کنار بگذارید و اصلاً سراغش نروید و یا به طور تدریجی تعداد دفعات سیگار کشیدن را کاهش دهید تا زمانی که آن را کاملاً ترک کنید. اما کدام روش موثرتر است؟

نیکلا لیندسون-هالی از دانشگاه آکسفورد، که اخیراً پژوهشی را در ژورنال سالنامه‌ی طب داخلی منتشر کرد، گفت: “آدم‌های زیادی فکر می‌کنند که روش منطقی برای ترک سیگار، کاهش دادن تعداد مصرف قبل از ترک کامل است.”

اما نتایج، عکس این باور عمومی را نشان می‌دهند: بهترین روش این است که یک‌باره مصرف سیگار را کنار بگذارید.

لیندسون-هالی و همکارانش حدود ۷۰۰ نفر را در انگلستان مورد بررسی قرار دادند. این افراد روزانه ۱۵ نخ سیگار می‌کشیدند اما در فکر ترک آن بودند. آنها یک تاریخ ترک به مدت دو هفته تعیین کردند. قرار شد نیمی از آنها مثل همیشه سیگار بکشند و در تاریخ ترک به طور ناگهانی سیگار را کنار بگذارند. نیمی دیگر در طول این دو هفته به مرور تعداد سیگار مصرفی خود را تا روز تعیین شده برای ترک، کاهش دادند. هر دو گروه تحت مشاوره‌ی رفتاری قرار گرفتند، چسب نیکوتین استفاده کردند و درمان جایگزینی نیکوتین را از طریق محصولاتی مثل آدامس، قرص و اسپری دهان دریافت کردند.

محققین به مدت ۴ هفته بعد از تاریخ ترک و سپس ۶ ماه بعد، پرهیز از سیگار را در شرکت‌کنندگان بررسی کردند و به این شکل میزان موفقیت این روش‌ها را اندازه‌گیری کردند.

کسانی که به طور ناگهانی ترک کردند، بیش‌تر پایبند تصمیم خود بودند–حدود ۲۵% بهتر از کسانی که به‌تدریج سیگار را ترک کردند. ۴۹% از گروه ترک ناگهانی موفق بودند، در حالی که میزان موفقیت گروه ترک تدریجی ۳۹% بود.

بعد از گذشت شش ماه، ۲۲% از گروهی که سیگار را به طور ناگهانی کنار گذاشته بودند، هنوز هم سیگار مصرف نمی‌کردند، در حالی که ۱۵% از گروه تدریجی دوباره به مصرف سیگار روی آورده بودند.

جالب است که بیش‌تر افراد گفتند که ترجیح می‌دهند سیگار را به طور تدریجی ترک کنند. اما ترجیحات شخصی تأثیر چندانی روی موفقیت آنها نداشت. لیندسون-هالی می‌گوید: “حتی اگر آدم‌ها میل به ترک تدریجی داشته باشند، احتمال ترک سیگار در آنها بیش‌تر است اگر از روش ناگهانی استفاده کنند.”

این پژوهش، سایر روش‌های احتمالی ترک سیگار از جمله سیگار الکترونیکی را (که فعلاً باید به طور قطعی به عنوان یک ابزار ترک مؤثر، ثابت شود) بررسی نکرد. و با وجود این‌که ترک ناگهانی بهتر بود، لیندسون-هالی می‌گوید، “میزان ترک که ما در گروه ترک تدریجی دیدیم، به هر حال رضایت‌بخش بود.” او می‌خواهد در تحقیقات آتی، روش‌های ترک تدریجی را بررسی کند تا مشخص شود که آیا راهی برای موثرتر کردن آنها وجود دارد یا خیر. “اگر آدم‌هایی وجود دارند که واقعاً ترک ناگهانی برای‌شان غیرممکن به نظر می‌رسد، و می‌خواهند به‌تدریج سیگار را کنار بگذارند–و در غیر این صورت اصلاً اقدام به ترک سیگار نخواهند کرد—ما باید آنها را در این راه حمایت کنیم.”

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz