بلاهایی که وقتی با گوشی به رخت خواب می‌روید، سرتان می‌آید

گوشی موبایل در رخت خواب

رشت رویایی- بسیاری از ما اکنون بیش‌تر از همیشه از گوشی یا تلفن همراه استفاده می‌کنیم و قطعاً این وسیله فواید خودش را دارد. با این حال، بسیاری از آدم‌ها به ایرادهای دنیای به‌روز ما، از جمله از دست دادن مهارت‌های اجتماعی‌مان، ابتلا به اختلال زوال شخصیت، تنبل‌تر شدن و حتی محرومیت از خواب اشاره کرده‌اند.

فناوری می‌تواند به عنوان ابزاری شگفت‌انگیز به ما کمک کند ارتباط‌مان را با جهان حفظ کنیم و از اطلاعات جدید باخبر شویم.

آدم‌هایی که تا بعد از ۹ شب برای تمام کردن کارشان بیدار می‌مانند، در مقایسه با کسانی که شب‌ها سراغ گوشی‌شان نمی‌روند، روز بعد به‌طور قابل توجهی بیش‌تر احساس خستگی و کم‌تر احساس بهره‌وری می‌کنند.

گوشی‌های هوشمند به خوبی برای این طراحی شده‌اند که در خواب اختلال ایجاد کنند، چون شب‌ها تا دیروقت ذهن‌مان را درگیر می‌کنند و دست کشیدن از کار را برای ما دشوار می‌کنند، برای همین نمی‌توانیم به آرامش برسیم و به خواب برویم.

هرچند این پژوهش فقط روی کسانی تمرکز دارد که برای انجام کار با گوشی بیدار می‌مانند، اما در مورد آدم‌هایی که با گوشی‌شان به فعالیت‌های دیگر، از جمله بازی، چک کردن ایمیل، و گشت وگذار در رسانه‌های اجتماعی می‌پردازند نیز صدق می‌کند.

هم‌چنین این پژوهش تاکید می‌کند نور آبی که از گوشی‌های هوشمند ساطع می‌شود تولید ملاتونین را در بدن دچار اختلال می‌کند. ملاتونین یک ماده‌ی شیمیایی است که به القای خواب کمک می‌کند. پژوهش‌های بی‌شمار نشان داده است نورهای درخشان که از گوشی و رایانه ساطع می‌شود می‌تواند خواب را تا ساعت‌ها پس از وقت خواب‌تان به تأخیر بیندازد.

نور آبی و درخشان تبلت‌ها، گوشی‌ها، و رایانه‌ها اساساً به مغزمان می‌گوید ما نیاز داریم بیدار باشیم. نور مصنوعی می‌تواند شدیداً مانع توانایی تولید ملاتونین در بدن شود، و حتی پژوهش نشان داده است بین اختلال در ساعت زیستی و خطر بیش‌تر سرطان ارتباط وجود دارد. ما برای تولید ملاتونین به تاریکی نیاز داریم، بنابراین، دوری کردن از وسایل الکترونیکی، به‌ویژه در شب، اهمیت حیاتی دارد.

تاریکی طبیعی به محافظت از بدن در برابر آسیب کمک می‌کند و الگوی خواب‌تان را در حالت بهینه حفظ می‌کند. علاوه بر این، توقف تولید ملاتونین با نقص دستگاه ایمنی، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، چاقی مفرط، و بیماری قلبی در ارتباط است.

در دامن طبیعت، خورشید به جسم‌مان می‌گوید بیدار شود و روز را آغاز کند. بنابراین، امروزه با تمام این نورهای مصنوعی، مدت طولانی و طولانی‌تری بیدار می‌مانیم، چون مغزمان تفاوت بین نور طبیعی و غیرطبیعی را نمی‌داند. با این حال، شما می‌توانید وسایل الکترونیکی را چند ساعت قبل از خواب خاموش کنید و اجازه بدهید در طول شب خاموش باشند تا اعلان‌ها نوتیفیکشن‌ها بیدارتان نکند و با این کار خودتان اوضاع را بهتر کنید.

آدم‌های جامعه‌ی ما واقعاً نیاز دارند سرعت‌شان را کم کنند و برای مراقبت از سلامتی‌شان وقت بگذارند. شما می‌توانید قبل از خواب کارهای دیگری بکنید، مثلاً کتاب بخوانید، مراقبه یا یوگا انجام دهید، وقایع روزانه را بنویسید، یا یک دوش گرم و مطبوع بگیرید. در این دنیای امروز، که تاکیدی زیادی بر به‌روز بودن دارد، به یاد داشته باشید هر شب کمی از دنیای الکترونیکی فاصله بگیرید و به تمایلات و نیازهای جسم‌تان گوش کنید.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz