بستنی سنتی بخوریم یا نه؟

بستنی

رشت رویایی- مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف انواع بستنی در فصل تابستان به‌ویژه میان کودکان، گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف انواع بستنی در کشور و همچنین با توجه به موارد غیربهداشتی مشاهده شده، همواره مصرف بستنی‌های صنعتی نسبت به بستنی‌های سنتی در اولویت قرار می‌گیرد.

شیر به دلیل داشتن ترکیبات ویژه، مستعد آلودگی با مواد شیمیایی و باکتری‌هاست.

بستنی‌هایی با طعم آفتاب
او گفت: در عین حال باید توجه کرد که در صورت عدم انجام محافظت‌های لازم، نور مصنوعی و نور آفتاب می‌تواند آثار زیان‌باری روی بسیاری از مواد مغذی شیر گذاشته و مزه آن را به مزه‌ای تحت عنوان طعم آفتاب که شبیه مزه مقوا و سنباده است، تغییر دهد.

جنت گفت: همچنین عدم دسترسی به تسهیلات مناسب شست‌وشو، استفاده از شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها و آب با کیفیت عالی و همچنین استفاده از تشت‌هایی تحت عنوان ظروف فرآوری که عموماً جدار آنها پر از خراش بوده و منبع آلودگی شدید میکروبی به حساب می‌آیند، بستنی‌های سنتی را تا حد بسیار زیادی غیرقابل‌اعتماد می‌سازد.

بستنی یا شیر یخی؟
او با اشاره به استفاده از زعفران و رنگ‌های تقلبی در برخی بستنی‌های سنتی، گفت: تا زمانی که از سلامت چنین فرآورده‌هایی اطمینان کامل حاصل نکردید، از آنها استفاده نکنید. از طرفی مواد به کار رفته در بستنی مقیاس اصلی تقسیم‌بندی آنهاست که اتفاقاً در کشورهای مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی میزان چربی بستنی شاخص مهمی در طبقه‌بندی این فرآورده لبنی محبوب، محسوب می‌شود. در برخی کشورها حداقل میزان چربی بستنی ۹ درصد است و در غیر این صورت عنوان آن به شیریخی تغییر می‌یابد.

جنت با بیان اینکه اگر بستنی با بیش از ۱۲ یا ۱۳ درصد چربی تولید شود، به عنوان کالای لوکس یا قیمتی درجه‌بندی می‌شود، گفت: حال چربی به کار رفته در تهیه این محصول، می‌تواند از نوع حیوانی یا گیاهی باشد. بر اساس قوانین برخی کشورها چنانچه از چربی گیاهی در انواع این فرآورده‌های لبنی استفاده شود، باز هم نمی‌توان آن را بستنی نامید، بلکه بر روی بسته‌بندی آن باید عنوان بستنی غیرلبنی درج شود.

او ضمن برشمردن مزایای بستنی‌های صنعتی، گفت: انواع سالم و پاستوریزه بستنی که در کارخانه‌های معتبر تولید می‌شود، این حسن را دارد که شیر آنها سالم بوده و نکته منفی بهداشتی در مورد آنها وجود ندارد.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش از عموم فرآورده‌های شبه بستنی که با عناوینی مختلف تولید می‌شود اشاره کرد و گفت: فرآروده‌هایی مانند سُوربت؛ بر پایه آب میوه، شُربت؛ حاوی درصد مشخصی سُوربت به علاوه کمی چربی و ماده خشک بدون چربی، ماست‌بستنی که مخلوطی از بستنی ضابطه‌مند و ماست بوده و به علت محتوای پایین چربی و کالری بسیار طرفدار دارد و سرانجام بستنی یخی که نوع دیگری از فرآورده‌های شبه بستنی است و مخلوط شکر، کنستانتره میوه، پایدارکننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ خوراکی ترکیب‌شان آنها را به شدت مورد علاقه کودکان کرده است.

جنت با بیان بیان اینکه بستنی بر اساس روش پرکردن با نام‌هایی چون قالبی، لیوانی یا اکسترود شده در انواعی مانند بستنی چوبی، ساندویچی، دسری و انواع قیفی تولید می‌شود، گفت: محصولات اکسترود شده اگرچه دارای ترکیبات مشابه با بستنی قالبی و لیوانی هستند، اما به دلیل آنکه از غلظت بیشتری نسبت به انواع دیگر برخوردارند، طبیعتاً کیفیت بالاتری نیز دارند. ضمن اینکه بافت خامه‌ای‌تر آنها حس دهانی بیشتری نیز ایجاد می‌کند و امکان تزیین و پوشش‌دهی آنها نیز وجود دارد.

کودکانی که شیر نمی‌خورند، بستنی بخورند
او با بیان اینکه یکی از جالب‌ترین کاربردهای بستنی، علاقه‌مند کردن کودکان به لبنیات است، گفت: به این صورت به کودکانی که شیر و ماست نمی‌خورند، روزی یک بستنی شیری و بدون کاکائو دهید تا به تدریج به لبنیات علاقه‌مند شوند.

لزوم غنی‌سازی غذایی بستنی‌ها
جنت همچنین با ارائه پیشنهادی مبنی بر غنی‌سازی غذایی بستنی با توجه به پر مصرف بودن این فرآورده لبنی، گفت: بستنی غنی شده یا بستنی‌های کم چرب و کم شیرین در خارج از کشور به شکل گسترده‌ای وجود دارد، اما فعلاً در ایران چنین فراورده‌هایی رایج نیست. در حال حاضر بیشتر روی تنوع طعم و مزه بستنی کار می‌شود تا خاصیت آن.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: میزان شیرین‌کننده‌هایی که در بستنی‌ها به کار برده می‌شود، می‌تواند کمتر از میزان مورد استفاده فعلی باشد. بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم، صنعت را ترغیب به تولید بستنی‌هایی با چربی و شیرینی کمتر و بدون اسانس کرده و تنوعی مطابق با نیازهای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرد.

و اما عوارض مصرف زیاد بستنی
جنت چاقی را اولین خطر مصرف زیاد بستنی دانست و گفت: اگرچه افرادی که به جای مصرف غذاهای سالم به میزان زیادی بستنی مصرف می‌کنند ظاهری حجیم و چاق پیدا می‌کنند، اما در حقیقت از لحاظ مواد معدنی و ویتامین‌ها فقیر می‌شوند. زیرا مصرف بستنی اشتهای آنها را کاهش می‌دهد. در عین حال ترکیبات افزودنی مانند کاکائو به بستنی نیز در مقیاس زیاد به سلامت لطمه می‌زند. به عنوان مثال کاکائو اگر زیاد مصرف شود مانع از جذب کلسیم و روی می‌شود و محرک نیز هست. ضمن اینکه امکان ایجاد حساسیت به مواد مصنوعی موجود در بستنی نیز در برخی مواقع وجود دارد.

او در پایان با بیان اینکه با مصرف به جا و به اندازه می‌توان از عوارض بستنی‌ها پیشگیری کرد، گفت: به طور کلی بستنی باید به شکل تفننی و یک یا دو بار در هفته و به گونه‌ای مصرف شود که به وعده اصلی غذای شخص لطمه وارد نکند.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz