مهندس فرامرز جمشیدپور در گفت‌وگو با رشت رویایی
با راه‌اندازی خط ویژه، استفاده از اتوبوس ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است

رشت رویایی- برای هر مدیر اجرایی، کسی مثل مهندس جمشیدپور نعمت است. یک نیروی کاردان که مشکلات خم به ابرویش نمی‌آورد. او کارها را انجام می‌دهد به بهترین نحو ممکن. معاون حمل و نقل و امور زیر بنایی شهرداری رشت درگیر پروژه‌های متعددی اجرایی شهر رشت است تا در شهری که به کارگاه عمرانی تبدیل شده، یکی از ستون‌های توسعه باشد. با او درباره چند پروژه شهرداری گفت و گو کردیم.

فرامرز جمشیدپور

آقای مهندس جمشیدپور زمانی که می‌خواستم به دیدن شما بیایم با اتوبوس آمدم و درراه دیدم که آسفالت خیابان در حدفاصل فرهنگ – توشیبا بعدازاین مدت کوتاه دچار آسیب شده است، علت آن چیست؟
راه‌اندازی خط ویژه در این مسیر موجب شد که فاصله حدوداً ۳۰۰ متری از رفیوژ وسط را که حدفاصل فرهنگ تا فروشگاه زنجیره‌ای رفاه است، تخریب شود.

زیرسازی این عرض دومتری مناسب نبوده است. به همین دلیل صورت وضعیت پیمانکار مورد بررسی قرار گرفت و از او خواسته شد با هزینه شخصی آسفالت این مسیر را تخریب و زیرسازی را کامل کند و در صورت تأیید مهندسان ناظر شهرداری، مطالبات مربوطه پرداخت شود.

این پروژه توسط پیمانکار تحویل موقت نشده بود و یکی از نواقصی که باید برطرف می‌کرد همین مسئله بوده که در حال انجام است. اتوبوس‌های که در این مسیر در حال تردد هستند به دلیل حمل مسافر، سنگین هستند وفشاری که به آسفالت می‌آورند زیاد است و باید آسفالت این مسیر از زیر سازی درست و استحکام زیادی برخوردار باشد.

مردم می‌گویند که اتوبوس‌ها با سرعت کمی می‌روند و آن سرعتی که از اتوبوس‌های تندرو مدنظر مردم بود، نیست. آیا علت خاصی دارد؟
در خط ویژه چند نقطه را به‌عنوان گذرگاه عابر پیاده تعیین کرده‌اند که قبلاً پیش بینی نشده بود. در طرح اول تبادل عابر پیاده در دو طرف مسیر در ایستگاه‌های توقف اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده بود.

ولی به دلیل اینکه در مکان‌هایی در مسیر خط ویژه، تقاضای رفت‌وآمد عابرپیاده زیاد بود و همچنین فشاری که مغازه‌ها در این مسیر آوردند مجبور شدیم، در مسیر گذرگاه عابر پیاده ایجاد کنیم و تعدادی از نرده‌ها را برداریم.

برداشتن نرده‌ها موجب به خطر افتادن ایمنی عابر پیاده و وقوع چند تصادف که موجب صدمه جسمی و حتی جانی شد، علی‌رغم ایمن‌سازی لازم، این حوادث تکرار شد.

در خطوط ویژه سرعت متوسط اتوبوس‌ها نسبت به خودروهای شخصی در مسیر عادی بیشتر است ولی از راننده‌ها خواسته شد با سرعت کمتری در مسیر حرکت کنند تا در گذرگاه‌های عابر پیاده شاهد حوادث تلخ نباشیم.

معمولاً تاکید می‌شود که این خطوط ویژه است بی.آر.تی نیست.
بی.آر.تی تعریف متفاوتی از خط ویژه دارد و در بی. آر.تی این تعداد گذرگاه عابر پیاده وجود ندارد و تنها در ایستگاه‌های توقف امکان عبور و مرور عابر پیاده وجود دارد. ایستگاه‌های بی. آر.تی به همه امکانات مجهز هستند و حتی بلیت هم در ایستگاه‌ها به صورت کارت‌های اعتباری خریداری می‌شود و در داخل اتوبوس پول یا بلیت ردوبدل نمی‌شود و در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

در این صورت مسافر زمان خود را برای خرید بلیط از دست نمی‌دهد و بلافاصله سوار اتوبوس و در مقصد پیاده می‌شوند اما چون این حالت را در اینجا نداریم نمی‌توان به آن خط بی. آر.تی گفت.

در مرحله یک، خط ویژه را افتتاح کردیم و در آینده با کارت شهروندی که تحت عنوان شهر هوشمند به مناقصه گذاشته‌ایم، مه اتوبوس‌ها مجهز به کارت‌خوان می‌شوند.

الان تاکسی‌ها در مسیر خط ویژه تردد می‌کنند. آیا شما اجازه عبور را به آن‌ها داده‌اید؟
خیر، خط ویژه برای تردد اتوبوس است و پلیس از ما خواست در اوج ترافیک، تاکسی‌ها از خط ویژه عبور کنند که ما به شدت مخالف این قضیه هستیم. زیرا خط ویژه مسیر تردد اتوبوس با سرعت ویژه است و با این کار مفهوم اتوبوس خط ویژه به هم می‌خورد و تداخل این دو ناوگان مشکلاتی را ایجاد می‌کند و با تعریفی که از خط ویژه می‌شود منافات دارد.

همان دو لاین کناری خط ویژه برای عبور خودروهای تاکسی و شخصی کافی است. قبل از احداث خط ویژه حاشیه‌های کناری محل پارک ماشین‌ها بوده است و با جدا کردن عرض ۲٫۵ متر و جدا کردن مسیر تردد اتوبوس‌ها از دیگر خودروهای سواری، بار ترافیکی این مسیر نیز کاسته شده است.

استقبال از خط ویژه چگونه بوده است؟
خوب بوده و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد به آمار فروش بلیت‌های اتوبوسرانی و درآمدشان در این مسیر اضافه‌شده و هرروز این استقبال و تغییر مُد سفر شهر بیشتر می‌شود. زیرا مردم سفرهای داخل شهری را با اتوبوس‌هایی که مجهز به کولر هستند به خودروهای شخصی ترجیح می‌دهند.

یک خط و یک مسیر نمی‌تواند مشکل حمل‌ونقل را حل کند و باید خطوط ویژه دیگری را که بتواند مکمل اینها باشند گسترش دهیم. در حال حاضر هم در مسیر میدان حشمت، مصلا و گیل استقبال مناسب بوده و مردم از ما خواسته‌اند تا در مسیرهای دیگر هم این طرح را اجرا کنیم.

برنامه‌ای افزایش خطوط ویژه دارید؟
در بودجه سال ۹۵ خط ویژه خیابان شریعتی به سمت خیابان لاهیجان را به‌صورت مناقصه برگزار می‌کنیم که به‌زودی اجرایی می‌شود و ۱۴ دستگاه اتوبوس جدید دیگر طی قراردادی که هفته بعد منعقد می‌شود به خط ویژه اضافه خواهد شد و در خط ویژه جدید شروع به‌کار می‌کنند.

خیابان بیستون هم در برنامه کاری خط ویژه بود و به دلیل این‌که در یک قسمت از مسیر با تراموا تداخل دارد، با یک تغییر مسیر در طرح از سبزه‌میدان شروع می‌شود و از مسیر لاکانی به میدان جهاد، بعد به سمت بلوار آیت‌الله رودباری و تقاطع بهشتی و در ادامه مسیر در فلکه رازی بخشی از زیر پل تا جاده جیرده و بخشی از روی پل شهرک حمیدیان، بلوار شهید افتخاری و ترمینال غرب را تحت پوشش قرار می‌دهد و در میدان جهاد هم بخشی به بلوار شهید رجایی، بلوار ضیابری و به خط ویژه قبلی، و از سمت دیگر نیز میدان جهاد تا سرای معلم متصل می‌شود و در اینجا هم به دو مسیر از فاز دو معلم به سمت سبزه‌میدان و در مسیر دو تا بلوار نماز امتداد می‌یابد.

این طرح در حال بررسی و مسیریابی توسط مشاور این طرح است و بودجه موردنیاز آن در سال ۹۵ تعیین شده است و فاز دو این پروژه است که اجرایی می‌شود.

پس این پروژه امسال یا سال دیگر اجرایی شود؟
بله حتماً، تا حداکثر سال دیگر این دو مجموعه که خطوط ویژه شهر هستند اجرایی خواهد شد.

در رابطه با شکل جدید سبزه‌میدان که در پایان هفته افتتاح خواهد شد، توضیح می‌دهید؟
فرامرز جمشیدپورسبزه‌میدان یکی از مسیرهای بازآفرینی است. بعد از اجرای پروژه علم الهدی، میدان شهرداری و خیابان سعدی فاز دو بود و بعد از آن سبزه‌میدان هم جزو همین پروژه است و همان‌طور که دیده‌اید سبزه‌میدان با سنگفرش به‌صورت آرام‌سازی به علم‌الهدی وصل شده است.

نقشه‌هایی که در این میدان در حال اجراست با هماهنگی میراث فرهنگی بوده است و طبق صورت‌جلسه‌ای با این سازمان آیتم‌های موردنظرشان حتی در جنس سنگ‌های مورداستفاده نیز با آن‌ها مشورت شده و موافقت آن‌ها گرفته‌شده است.

سنگفرش هم بخشی از پروژه بازآفرینی است که از پیرسرا قسمت شرق شروع می‌شود، ساغریسازان، زرجوب، گذر فرخ، میدان شهرداری تا عینک می‌رسد که این مجموعه بزرگ‌ترین پیاده راه کشور و حتا طولانی‌ترین پیاده راه جهان اجرایی می‌شود، و سبزه‌میدان هم با هزینه دومیلیاردی تقریباً این هفته به بهره بهره‌برداری می‌رسد تا مردم بتوانند از فضای میدان که به سایر بافت‌ها متصل است بهره کافی ببرند.
در این طرح مبلمان، آب نمای داخل میدان تغییر کرده و با حفظ بافت تاریخی خود، شکل جدیدی می‌گیرد. پیاده‌روهای دور میدان در مرحله بعدی با سنگفرش جدید توسط پیمانکار تغییر می‌کند و به‌سازی می‌شود.

این آرام‌سازی نگرانی را برای مردم ایجاد کرده است که این مسیر نیز به پیاده راه تبدیل شده است؟
خیر، فقط به خاطر اینکه مردم با ایمنی و خاطرآسوده بتوانند از سبزه‌میدان به پیاده‌راه رفت و آمد کنند آرام‌سازی انجام شده. با ورود افراد از فضای پیاده راه به فضای آسفالت که خودروها با سرعت عبور می‌کنند، ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. با سنگفرش از سرعت خودروها کاسته شود و عابر هم به‌راحتی بتواند از این مسیر عبور کند و ایمنی عابر پیاده نیز به خطر نیفتد. تنها نقطه اتصال دو پیاده راه آسفالت می‌شود و بقیه مسیر آسفالت خواهد بود.

زیرگذر شهید رجایی طبق قولی که دادید چه زمانی افتتاح می‌شود؟
در زیرگذر شهید رجایی موانع تاسیسات با هماهنگی و توافق دستگاه‌های مختلف تا پایان هفته جاری در حال برطرف شدن است تا بتوانیم بعدازآن کارهای اجرایی خودمان را شروع کنیم.

ما به مردم عزیزمان قول داده‌ایم تا پایان شهریور این پروژه را به افتتاح برسانیم و تمام تلاش خود را برای تحویل پروژه در موعد مقرر خواهیم کرد.

چند پل عابر پیاده افتتاح کردیم که یکی در مسیر پل رشتیان به سمت شهدای گمنام، دو پل عابر پیاده زرجوب، یک پل عابر پیاده به طول بیشتر در کوچه خوش انس به‌زودی افتتاح می‌شود. پل سواره‌رویی که جماران را به پل طالشان وصل می‌کند و در مسیر رودخانه نصب‌شده بود، عملیات اجرایی آن تقریباً به پایان رسیده است و بخش آسفالت آن باقی مانده است و مالک زمین‌های اطراف ادعایی مبنی بر تصرف زمین توسط شهرداری کرده است که موجب توقف کار اجرایی شهرداری در پروژه شده است و به همین دلیل نمی‌توانیم کارهای پایانی پروژه را که آسفالت و نرده‌گذاری است انجام دهیم ولی رفت‌وآمد در این مسیر انجام می‌شود و در صورت اجازه دادگستری ما می‌توانیم ادامه کار را پیش ببریم و از طرفی پیگیری حقوقی مالک زمین در بخش حقوقی و املاک شهرداری در حال انجام است تا حق کسی ضایع نشود ضمن اینکه مردم از پل بهره‌مند می‌شوند حق‌وحقوق مالک نیز پرداخت می‌شود.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz