مهندس فرامرز جمشیدپور در گفت و گو با رشت رویایی مطرح کرد:
افزایش کرایه تاکسی‌ها نتیجه کار کارشناسی است

رشت رویایی، سید احمد ساداتی‌ـ افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در شهر رشت که در واپسین روزهای سال ۹۴ عملی شد، به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است. بعضی این مقدار از افزایش قیمت را ناعادلانه تلقی کرده و معتقدند نرخ‌ها باید کمتر از میزان فعلی با افزایش مواجه می‌شدند. البته نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که نرخ کرایه تاکسی در چندین سال اخیر در شهر رشت شیبی ملایم داشته و به صورت واقعی و هماهنگ با میزان تورم، افزایش پیدا نکرده است. با مهندس فرامرز جمشیدپور، معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت همکلام شدیم تا نظرات ایشان را در این مورد جویا شویم.

فرامرز جمشیدپور

آقای مهندس در خبرها این‌طور آمده که گویا فرمانداری با افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها به مقدار فعلی مخالفت کرده است.
در ابتدا باید بگویم که نرخ کرایه تاکسی در سه چهار سال اخیر به طور واقعی افزایش پیدا نکرده بود. در این راستا بعضی از تاکسی‌داران گلایه‌هایی را در این زمینه مطرح کردند و خواستار بررسی میزان درآمد خود و ناعادلانه بودن نرخ کرایه‌ها شدند. در بررسی‌هایی که ما به عمل آوردیم مشخص شد که با توجه به هزینه‌هایی که یک راننده تاکسی دارد و با وجود این که در روز ۱۲ ساعت کار کند، روزی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان درآمد خواهد داشت. این‌گونه بود که ما این مساله را با مهندسین مشاور خود که مسئولیت مشاوره در طرح جامع و مشاوره در مطالعات یکپارچه‌سازی حمل و نقل عمومی شهر را بر عهده دارند مطرح کردیم و آن‌ها به این نتیجه رسیدند که نسبت درآمد و هزینه تاکسی‌داران در وضعیت فعلی به صورت عادلانه در صورتی تحقق پیدا خواهد کرد که نرخ کرایه تاکسی به ۲ برابر افزایش پیدا کند. با توجه به این که افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ کرایه‌ها به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست، ما تصمیم گرفتیم این طرح طی ۳ سال عملی شود و بر این اساس نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۵ در خطوط مختلف را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دادیم. با تصویب این طرح در صحن علنی شورا، این افزایش نرخ کرایه‌ها به شهرداری و فرمانداری نیز ابلاغ شد که در ابتدای امر نیز موافقت حاصل گردید. اما بعد از آن بود که طی نامه‌ای از فرمانداری اعلام شد که افزایش نرخ کرایه‌ها اگر از یک میزانی بیشتر باشد باید به تصویب شورای تنظیم بازار هم برسد. در حال حاضر نیز قرار شده فردا شهرداری و شورای شهر در کمیسیون حمل و نقل جلسه‌ای تشکیل دهند تا به این مساله رسیدگی شود.

علیرغم اعلام افزایش نرخ‌ها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد، بعضی شهروندان می‌گویند که در برخی خطوط راننده‌ها کرایه را بیشتر می‌گیرند. دلیل این امر چیست؟
این‌طور نیست. ما در همه خطوط بین ۲۵ تا ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و در برخی خطوط این میزان ۱۵ درصد است. اما به طور میانگین میزان افزایش نرخ کرایه‌ها تقریباً ۳۳ درصد است.

یکی از دلایلی که برای افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها ارائه می‌شود، تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس‌ها و ترامواست. اما ما در این بخش با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم. چه راهکاری در این زمینه دارید؟
ما در حال حاضر ۲۰ دستگاه اتوبوس صفر پلاک نشده داریم که می‌توانیم به سرعت آن‌ها را به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اضافه کنیم که از این تعداد خط ویژه خیابان امام به ۱۵ دستگاه نیاز دارد. چندین دستگاه اتوبوس نیز در حال تعمیر هستند که باید تسریع بیشتری در این کار صورت پذیرد. به هر حال باید با تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل، قدرت انتخاب را در اختیار مردم قرار دهیم تا اگر دوست دارند از تاکسی و یا اتوبوس و… استفاده کنند.

در این بین نباید رانندگان تاکسی را هم نادیده گرفت و همه فشار را به آن‌ها وارد آورد. به هر حال این قشر نیز با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مورد چه نظری دارید؟
همین‌طور است. طبق بررسی‌های به عمل آمده حتی با افزایش نرخ‌ها به حد فعلی نیز، آن تعادل مناسب بین هزینه‌ها و درآمدهای تاکسی‌داران محقق نشده. علاوه بر این باید به این موضوع هم اشاره کرد که تعداد ناوگان تاکسیرانی ما در حال حاضر ۶۲۰۰ دستگاه است؛ در حالی که این تعداد باید ۳۸۰۰ دستگاه باشد. با توجه به این تعداد اضافی تاکسی، سرانه سوار شدن مردم در تاکسی به ۷/۱ نفر رسیده. یعنی هر تاکسی در هر مسیر خود به طور میانگین نزدیک به ۲ مسافر را جابجا می‌کند که این مساله نیز خود در کاهش درآمد تاکسی‌داران نقشی اساسی دارد.

آقای مهندس آیا قبول دارید که افزایش نرخ کرایه تاکسی به این میزان برخی اقشار مثلاً دانش آموزان را تحت فشار زیادی قرار داده است؟
همان طور که عرض کردم شاید این‌طور باشد و بتوان در نرخ کرایه بعضی مسیرها تجدیدنظر کرد. اما واقعیت این است که برای این افزایش نرخ، با یک کار کارشناسی شده صورت گرفته و به نظر می‌رسد اکثریت مردم نیز این افزایش را پذیرفته‌اند. اما باز هم تاکید می‌کنم نگاه ما سوق دادن مردم به سمت و سوی استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس است.

و نکته پایانی؟
از مردم عزیزمان تشکر می‌کنم که در این راه صبر و تحمل از خود نشان می‌دهند. به هر حال وظیفه ما تقویت حمل و نقل عمومی است و امیدواریم در این راستا به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz