[su_frame align=”center”]811[/su_frame]

رشت رویایی- ترافیک، یکی از جدی ترین مشکلات رشت حداقل از نظر بسیاری از شهروندان رشت است. بسیاری از آنها بارها این سؤال را از همدیگر پرسیده اند که چرا بر حجم خیابانهای رشت افزوده نمی شود و یا چرا ساخت رینگ های درون شهری و برون شهری در دستور کار مدیریت شهری قرار نمی گیرد؟

واقعیت این است که رشت، شهری به شدت متراکم است و بر اساس آمار، پس از تهران متمرکزترین شهر کشور است. به عبارتی تعداد افرادی که در هر کیلومتر مربع از رشت زندگی می کنند بسیار بیشتر از شهرهای دیگر است.

بالا بودن قیمت زمین به خصوص در نقاط منتهی به مرکز شهر و وجود بازار در مرکز شهر، امکان تغییرات فیزیکی در شهر را بسیار سخت و پر هزینه کرده است. به همین دلیل است که در دو سال گذشته بازآفرینی و توسعه پایدار مبتنی بر توسعه انسان محور در اولویت کار مدیریت شهر قرار گرفت.

اما همزمان با این نگاه نو به توسعه، تکمیل رینگ مرکزی، توسعه کمربندی و احداث رینگ جدید در برنامه های شهرداری قرار داشت. رینگ بزرگ دور شهر که میدان گیل را به بلوار لاکان وصل می کند و از طرف دیگر هم کمربندی «ژ» و «گلزاران» را در خود جای داده، پروژه ای عظیم با سرمایه حدود ۴۳۳ میلیارد تومان است که مطالعات آن پایان یافته و باید به فراخوان جذب سرمایه گذار گذاشته شود.

اما اتمام رینگ مرکزی شهر رشت که از سالهای بسیار دور وعده آن داده می شد، در سال ۱۳۹۴ در شورای چهارم تصویب شد. در این مصوبه آمده بود که هزینه ی ۵۳ میلیاردی احداث این پروژه صرفا باید از محل فروش قدرالسهم شهرداری در پروژه عمران و مسکن سازان واقع در گلسار رشت تأمین شود. بنابراین طبیعی بود که شهرداری رشت قدرالسهم خود را به مزایده بگذارد، آن هم نه یکبار، بلکه دوبار. در مرحله اول نه کسی اوراق خرید و نه کسی شرکت کرد. در مرحله دوم یک شرکت اوراق خرید اما در مزایده شرکت نکرد. مدتی بعد، یک موسسه مالی اعتباری معتبر پا پیش گذاشت تا با خرید قدرالسهم شهرداری، هزینه اش را صرف ساخت حلقه ی انتهایی پروژه ی رینگ شهری از خیابان آیت الله احسانبخش به خیابان معلم کند. اما همه شورانشینان عضو هیأت عالی سرمایه گذاری و هم خود شورا در کمال ناباوری شرایطی را پیش کشیدند که خریدار عطای کار را به لقایش بخشید. دلیل؟ همان بهانه هایی که سرمایه گذار شهربازی را فراری داده بود. محاسبه چرتکه ای سود و زیان و عدم اطلاع شورانشینان از مبانی اقتصاد خرد و عدم مراجعه به کسانی که سواد اقتصاد خرد را دارند، اتمام رینگ مرکزی شهر را به تعویق انداخت تا گره ای از گره های ترافیکی شهر باز نشود. جالب است که همان کسانی که خریدار قدرالسهم شهرداری را فراری دادند، از تریبون شورا بارها به شهردار رشت تذکر می دادند که چرا رینگ مرکزی شهر را تکمیل نمی کند؟! در حالی که طبق مصوبه شورا، تنها و تنها درآمد حاصل از فروش قدرالسهم هرداری در پروژه عمران مسکن سازان واقع در گلسار باید صرف تکمیل رینگ مرکزی شهری می شد و این درآمد در صورت تحقق هم نمی توانست خرج پروژه ای دیگر شود. با این حال در روزهایی که رکود در بازار حاکم بود، تنها فرصت برای اجرای تکمیل رینگ از دست رفت.

خوب است امروز در روزهای پایانی شورای چهارم و در شرایطی که دفتر سرمایه گذاری شهرداری  به سازمان سرمایه گذاری تبدیل شده و خوشبختانه دیگر خبری از هیأت عالی سرمایه گذاری با ترکیب منحصر به فردش نیست، اعضای سورای چهارم بگویند چرا پروژه تکمیل رینگ مرکزی شهر خوابیده است و اگر کمی با قواعد اقتصاد خرد آشنا بودند، امروز شاید قطعه آخر رینگ مرکزی رشت، یعنی از خیابان آیت الله احسانبخش تا خیابان معلم تکمیل شده بود.

البته باید فرصت را غنیمت شمرد. امیدواریم با آغاز به کار شورای پنجم، کسانی که به نمایندگی از مردم وارد شورا می شوند پیگیر اجرای هر چه سریع تر این پروژه باشند.