رشت رویایی- وزیر ارتباطات با بیان اینکه درآمد پیک موتوری در یک سال در ایران ۸ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: شرکت پست ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته که نشانه توانمندی بالای بازار پستی در ایران است.
به گزارش فارس، محمدجواد آذری جهرمی در مراسمی به مناسبت روز جهانی پست در وزارت ارتباطات گفت: ۲ میلیارد دلار معادل ۸ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه پیک موتوری در ایران است.

او ادامه داد: این در حالی است که درآمد سال گذشته شرکت پست ۲۰۰ میلیون دلار بوده است و در این زمان، درآمد شرکت پست در آلمان ۶۸ میلیارد دلار اعلام شده که نشان از ظرفیت زیاد بازار پستی در ایران دارد.

او گفت: البته بازار شرکت پست در آلمان بسته به حجم تجارت‌ها و کسب و کار صنایع و تعاملات بیشتر از ایران دارد.

او تأکید کرد: البته به تصدی‌گری در شرکت پست اعتقاد نداریم و الزامی نمی‌بینیم که شرکت پست وارد حوزه‌هایی از جمله پیک موتوری شود بلکه باید این ظرفیت را برای بخش خصوصی فعال کند.

لاتاری اینترنتی غیرقانونی است

او در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت سایت‌های لاتری در این مورد گفت: مردم می‌توانند سایتی که فعالیت لاتری می‌کند را به آدرس internet.ir گزارش کنند، قمار و کلاه‌برداری از حوزه‌های غیرمجاز هستند که وظیفه داریم امنیت مالی مردم را تأمین کنیم.

 کاهش دریافت غرامات پستی از شش ماه به ۴۸ ساعت

او با اشاره به ارائه دو سرویس کاربردی جدید پست‌من و پرداخت غرامات پستی، گفت: مرسولات پستی امکان آسیب دارند اما بیمه هستند که در گذشته روال خوبی برای پرداخت غرامات نبود و پرداخت ۶ یا ۷ ماه به طول می‌انجامید که بسیاری از مشتریان از دریافت انصراف می‌دادند و به تازگی مدت زمان دریافت غرامات به ۴۸ ساعت کاهش پیدا کرده است.

راه‌حل مسدود کردن تمامی پیامک‌های تبلیغاتی صحیح نبود

جهرمی درباره وعده حل مشکل پیامک‌های تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شخصی گفت: وقتی مسئله را صحیح حل نکنیم، این مشکلات رخ می‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در موضوع پیامک‌های تبلیغاتی افراط شد و این پیامک‌ها به صورت بی‌ضابطه در تعداد بالا با محتوای نامناسب و در ساعات نامناسب برای مردم مزاحمت ایجاد کرد که باعث ورود شورای عالی فضای مجازی به موضوع و تدوین مصوبه‌ای برای ساماندهی و وضع محدودیت توسط رگولاتوری شد.

او ادامه داد: اما در واقع پیامک‌های تبلیغاتی، فعال‌ساز کسب و کارهای نوکار هستند و باید مکانیزمی برای فعالیت در این حوزه ایجاد شود.

جهرمی گفت: به دلیل اینکه برای این نیاز راه‌حل پیدا نکرده‌ایم و فقط راه‌حل مسدود کردن اتخاذ شد، شکل کار به سیم‌ کارت و قرار دادن آن در سیم‌باکس برای ارسال پیامک‌های انبوه تبدیل شده که کنترل آن سخت شده است.

او ادامه داد: برای حل این مشکل دو راهکار را اتخاذ کردیم؛ نخست اینکه با اجازه مردم و با مشوق و آگاه‌سازی، از بستر پیامک برای کسب و کارهای نوپای مجاز استفاده شود و دوم اینکه با مزاحمت به هر شکلی مقابله شود که در این زمینه رگولاتوری برنامه‌ای را پیشنهاد کرد و وعده اجرا تا پایان مهر را داد.

او گفت: براساس این وعده مقرر شده سیستمی راه‌اندازی شود که مردم متن پیامک‌های مزاحم را به شماره پیامکی سامانه ۱۹۵ گزارش کنند و با ظرفیت محتوایی و شماره‌ای، جلوی انتشار این پیامک‌ها گرفته و متخلفان شناسایی شوند و با آنها برخورد شود.

جهرمی تأکید کرد: کسب و کارها باید بدانند تبلیغاتی که نارضایتی ایجاد کند اثر معکوس دارد.

او گفت: درباره کسب و کارهای نوپای مجاز پیوستی تهیه و در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب خواهد شد.

واکنش وزیر به ورود احتمالی تاکسی روسی به کشور

او در پاسخ به سؤال دیگری درباره ورود شرکت پست به ارائه خدماتی از جمله مسترکارت و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی خارجی، گفت: معتقدیم شأن پست در جایگاه شرکت حاکمیتی دولتی این است که وارد هر حوزه‌ای نشود، اما مردم نیاز به خدمات دارند و هدف پست از این ورود، جز ارائه خدمات به مردم و ارائه راه‌حل نبوده است.

او تأکید کرد: زمانی این صحبت درست است که شرکت‌های خصوصی وارد و در رفع نیازهای مردم فعال شده باشند و دیگر نیازی به پست نباشد.

جهرمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اخبار منتشرشده مبنی بر احتمال ورود یک شرکت تاکسی اینترنتی روسی به ایران گفت: من هم این موضوع را از اخبار شنیدم و به معاون حقوقی وزارت، دستور تهیه گزارش در این باره را دادم.

او گفت: در این باره اطلاع ندارم که این حضور فقط در حوزه تاکسی است یا ماژولی از یک پروژه بزرگ است که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و از این رو نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: اما در قاعده کلی کار، واگذاری خدماتی که خودمان می‌توانیم انجام دهیم، باید مناسب کشور در چارچوب‌های کشور و مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد و در این حوزه، سرمایه‌گذار، نخبه و بازار کافی در کشور وجود دارد.

او تأکید کرد: تأکید داریم که ظرفیت بازار و ایجاد اشتغال در حوزه آی‌تی باید دراختیار جوانان ایرانی باشد، اگر چه در موضوعات لازم از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کنیم.

 اعتراض پرسنل مخابرات بجاست/ تصمیم‌گیری درباره پرسنل وجزو موضوعات مدیریتی و مربوط به مخابرات است

جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره اعتراض پرسنل مخابرات، گفت: درباره اعتراض کارکنان مخابرات دو بحث وجود دارد، اینکه وزارت ارتباطات متعهد به شنیدن و تدبیر کردن این اعتراض است و دوم؛ اینکه مسئولیت مستقیم برعهده چه کسی است.

او توضیح داد: در حال حاضر شرکت مخابرات خصوصی شده و دولت ۲۰ درصد و سهام عدالت (با مدیریت وزارت اقتصاد) ۲۰ درصد سهم دارند و وزارت ارتباطات مسئولیت دارد اعتراض‌ها را تدبیر کند و مسئولیت مستقیم با مخابرات است.

جهرمی گفت: اعتراضات پرسنل مخابرات بجاست و آنها خواستار امنیت شغلی و ادای معوقات هستند.

جهرمی گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات مخابرات به جدا شدن همراه اول به عنوان بخش دارای ثروت از مخابرات بازمی‌گردد که باید برای افزایش توان مالی مخابرات از روش‌های تزریق درآمد از همراه اول یا افزایش درآمد یا افزایش بهره‌وری تصمیم بگیریم و مجموع مخابرات ایران باید در این باره فکر کند و به نمایندگان وزارت در هیأت مدیره مخابرات نیز این تکلیف را تأکید کردم.

اوگفت: از سوی دیگر قانونی که مجلس درباره رفتار مخابرات با پرسنل تصویب کرده فصل‌الخطاب است و باید رعایت شود، در این باره سؤالاتی مطرح است از جمله اینکه پرسنل از بخش‌های مختلف هستند که این موضوع جزو مسئولیت‌های مدیریتی است که مخابرات باید پاسخگو باشد.