رشت رویایی- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از ممنوعیت تردد ناوگان با میانگین عمر ۵۰ سال به بالا در جاده های کشور خبر داد و گفت: از ابتدای سال ۹۷ صدور بارنامه برای ناوگان باری ۵۰ سال و بالاتر ممنوع است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نازک کار  با اشاره به نامگذاری ۲۶ آذر به عنوان روز «حمل و نقل و رانندگان» از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، مطرح کرد: ۲۶ آذر لغایت اول دی هفته «حمل و نقل، رانندگان و راهداری» نامگذاری شده است. از سال ۷۵ روز اول دی به منظور ترویج فرهنگ نگهداری راه ها و معرفی خدمات راهداران به مردم به عنوان روز «راهدار» تعیین شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان، با اشاره به آب و هوا و اقلیم خاص منطقه، اضافه کرد: اینگونه نیست که حتما با شروع فصل زمستان شاهد بارش برف در گیلان باشیم لذا از هم اکنون ناوگان ماشین آلات راهداری ما در راهدارخانه های نقاط کوهستانی و صعب العبور مستقر شدند. امسال ۴۱ اکیپ مجهز شامل ۲۷۴ دستگاه ماشین آلات به همراه ۴۸۲ نفر راهدار و اپراتور دستگاه ها به راهدارخانه ها اعزام شدند.

نازک کار، نقاط صعب العبور و گردنه های گیلان را بالغ بر ۳۵۸ کیلومتر اعلام کرد و گفت: محوریت عملکردی ۲۵ راهدارخانه ثابت و سیار استان در گسترده همین ۳۵۸ کیلومتر است. دپوی ماشین آلات و قطعات یدکی و ساماندهی، مدیریت، برنامه ریزی، نظارت، کنترل و هدایت اکیپ های راهداری در مقر اداره ماشین آلات صورت می گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، با تاکید بر لزوم نوسازی و کاهش عمر مفید ماشین آلات ناوگان عملیات اضطراری جهت بازدهی بیشتر، گفت: با جذب اعتبارات ابلاغی چه از طریق ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به عنوان منبع ملی تامین اعتبار و چه از طریق استانداری گیلان، می خواهیم توان و بازدهی اکیپ های راهداری را بالا ببریم.

او با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی استان متذکر شد: ۷ هزار و ۹۳۵ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل ۲ هزار و ۵۳۴ دستگاه در بخش مسافر و ۵ هزار و ۴۰۱ دستگاه در بخش کالا مشغول انجام وظیفه هستند. ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش مسافر شامل ۱۸۸ دستگاه اتوبوس، ۷۶۳ دستگاه مینی بوس و یک هزار و ۵۸۳ دستگاه سواری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، مینی بوس را یکی از موثرترین و فعال ترین ماشین آلات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در سطح استان به لحاظ شرایط فرهنگی و اقلیمی و پراکندگی سکونتگاه های روستایی دانست و اضافه کرد: مینی بوس بالاترین میانگین عمر ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص می دهد که به لحاظ محدودیت های اقتصادی حاکم بر کشور، نمود بیشتری دارد.

این مقام مسئول، میانگین عمر ناوگان حمل و نقل کالا در گیلان را ۱۹.۰۸ سال دانست و گفت: میانگین عمر ناوگان حمل و نقل مسافر در بخش اتوبوس ۸.۸ سال، در بخش مینی بوس ۲۸.۶ سال و در بخش سواری ۸.۸ سال است که در بخش اتوبوس و سواری پایین تر از میانگین کشوری هستیم.

او با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۲۰۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: حدود ۶ میلیون و ۵۷ هزار تن کالا توسط ۴۳۰ هزار و ۲۵۳ دستگاه/تردد در هشت ماهه امسال از استان گیلان حمل شده است که رشد ۶.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۳۸۵ نفر مسافر توسط ۴۹۵ هزار و ۸۰۹ هزار دستگاه/تردد وسیله نقلیه عمومی طی مدت مذکور جابجا شدند که نشان دهنده کاهش ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه است.

نازک کار، با بیان اینکه تعداد ۱۲ باب مجتمع خدماتی – رفاهی در حال بهره برداری به منظور ارائه خدمات به کاربران جاده ای در استان وجود دارد، گفت: همچنین تعداد ۱۱ مجتمع خدماتی – رفاهی نیز در حال احداث می باشد که فاز عملیاتی دو مجتمع در سال ۹۶ آغاز شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد ۳۴ دستگاه پل عابر پیاده در محورهای مواصلاتی برون شهری استان به بهره برداری رسیده که ۲۶ دستگاه با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۸ دستگاه با اعتبار دولتی صورت پذیرفته است. در حال حاضر ۶ دستگاه نیز توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

او گفت: ارتقای فرهنگ ترافیکی بر عهده مجموعه پلیس راه است، اما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در جهت هم افزایی و هماهنگی با پلیس راه برای نجات جان و مال مردم گام برمی دارد لذا طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها را اجرا کردیم. این طرح امسال ۹۵ مدرسه حاشیه راه های استان را تحت پوشش قرار داده است.

نازک کار، با اشاره به افزایش مسافرین و تردد خودروها در سطح راه ها، مطرح کرد: پلیس راه نمی تواند با نیروی انسانی محض این حجم از تردد را کنترل و ساماندهی کند لذا نیازمند سامانه های کنترل ترافیک مجهز هستیم. هم اکنون سامانه های هوشمند کنترل و ثبت تخلفات رانندگی در طول راه های استان در حال بهره برداری است. ۱۱ سامانه در سال ۹۵ در سطح استان به بهره برداری رسید. البته سامانه های جدید فقط نظارت تصویری ندارند، بلکه سامانه ها به صورت زوج در ارتباط هستند و سرعت متوسط خودروها را بر حسب زمان محاسبه می کنند. همچنین تصویر راننده و پلاک خودرو نیز قابل احصاست و به صورت آنلاین به مراکز پلیس راه منتقل می شود.

او با اشاره به فعالیت سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور در محورهای آزادراه قزوین – رشت، جاده قدیم رشت – لوشان، محور رشت – فومن و محور فومن – سراوان، متذکر شد: طی هشت ماهه سال جاری، ۴۴ هزار و ۲۳۷ مورد تخلف سرعت توسط سامانه های ثبت تخلف سرعت مستقر در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده است. میزان تخلف ثبت شده در سال ۹۵ نیز بیش از ۷۰ هزار و ۱۷۰ مورد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: در حال حاضر محورهای برون شهری استان مجهز به ۲۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور می باشد و ۳۷ سامانه ترددشمار نیز در ۷۴ محور رفت و برگشت استان فعال است.

او بارش برف در گیلان را خاص دانست و مطرح کرد: برف در مناطق سردسیر ریز، سبک و خشک است و رطوبت کم هوا تبدیل به برف می شود، اما با کاهش تنها دو درجه زیر صفر دما در جلگه گیلان، حتما بارش برف داریم، زیرا گیلان اشباع از رطوبت است و باران تبدیل به برف می شود و لذا شدت برف در واحد زمان زیاد است. برخورداری گیلان از چنین اقلیمی عملیات برفروبی را دشوار می کند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور عضو کنوانسیون حمل و نقل جهانی است، گفت: براساس این کنوانسیون نباید مانع بیش از یک اینچ در طول جاده ها وجود داشته باشد، اما به واسطه فرهنگ غلط ترافیکی حاکم بر راه ها، از سال ۸۶ از سرعتگاه استفاده کردیم تا سرعت را به صورت فیزیکی کاهش دهیم. این در حالی است که اگر رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی گوش فرا دهند، هرگز دچار حادثه نخواهند شد.