هواپیمای ATR چند سال در شیراز زمین‌گیر بود

رشت رویایی- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هواپیمای ATR سانحه‌دیده در شیراز زمین‌گیر بود اما پس از تأمین قطعات و همچنین موتور از کانادا وارد ناوگان هوایی کشور شد، گفت: این هواپیما ELT داشت اما سیگنالی به ماهواره‌ها ارسال نکرد.

به گزارش فارس،علی عابدزاده امروز در نشست خبری بررسی ابعاد سانحه هواپیمای ATR آسمان در مسیر تهران – یاسوج، گفت: با توجه به سیستم‌های حاکم در صنعت به محض آنکه اتفاقی برای هواپیما رخ دهد، شبکه‌های ارتباطی اطلاعات را به شرکت‌های هواپیمایی فرودگاه اطلاع‌رسانی می‌کنند.

او گفت: سازمان هواپیمایی ساعت ۹:۴۵ روز حادثه مطلع شد که هواپیمای ATR از رادار خارج شده است، همان زمان چند دقیقه‌ای بود که اطلاعی از هواپیما نداشتیم.

رئیس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: به سرعت ستادی در سازمان طبق قوانین صنعت شکل گرفت و حادثه به وزیر هم اطلاع‌رسانی شد،همان روز تیمی مرکب از واحدهای مختلف به منطقه اعزام شدند.

عابدزاده با بیان اینکه به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی تعیین نقطه سانحه دشوار بود، گفت: در دنیا نیز اگر چنین حوادثی رخ دهد و در شرایط نامناسب جوی در ارتفاعات باشد شرایط سخت خواهد بود.

او با اشاره به شناسایی سایت سانحه اظهار داشت: از همان ابتدا از سازمان فضایی کشور کمک گرفتیم و اطلاعات ماهواره‌ای را به دست آوردیم اما چون منطقه ابری بود نتوانست کمکی به ما بکند.

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه دسترسی به سایت سانحه و پیکرها تا این لحظه به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر امکانپذیر نیست، گفت: فعلاً قسمتی از بدنه هواپیما رؤیت شده است اما کوهنوردان و تکاوران به منطقه سانحه نرسیدند.

عابدزاده با بیان اینکه هنوز از پراکندگی قطعات هواپیما و سایت سانحه اطلاع چندانی نداریم، گفت: منطقه سایت سانحه صعب‌العبور و دارای شیارهای مختلف است.

او گفت: منطقه سانحه هنوز امکان دسترسی ندارد، گستردگی سایت سانحه مشخص نیست و دسترسی هم برای افراد عادی امکانپذیر نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی در انتقاد به اطلاع‌رسانی‌های دیرهنگام سازمان گفت: سازمان هواپیمایی به عنوان حاکمیت صنعت در انتهای کار باید اطلاعات دقیق بدهد، زیرا هر حرفی بزنیم به عنوان اظهارنظر نهایی و دقیق مطرح می‌شود بنابراین باید همه موارد پس از بررسی جعبه‌های سیاه و پایان کار کمیته بررسی سانحه انجام شود و تا جعبه سیاه خوانده نشود امکان نظر دادن نیست.

عابدزاده با بیان اینکه تیمی از سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و کشور سازنده هواپیما در حال ورود به ایران هستند، گفت: فعلاً راجع به سانحه هیچ نظری نمی‌دهیم.

اودر پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر زمین‌گیری هواپیمای ATR سانحه‌دیده در شیراز گفت: این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از برجام توانستند تأمین موتور و قطعه از بیرون داشته باشند، موتور هواپیما ساخت کشور کانادا بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر فعالیت ELT هواپیما گفت: دنیا به ELT توجه ویژه دارد و دنیا خود را مسئول می‌داند که ELT را ساپورت کند و لازمه هر پرواز داشتن ELT به روز است.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: باید شرایط خاصی تعریف شود تا ELT فرکانس موردنظر را ارسال کند و ماهواره دریافت کند.

عابدزاده با بیان اینکه در دنیا ELT ها تا ۵۰ درصد در سوانح پاسخگو نبودند، گفت: دنیا به دنبال طراحی ELT هایی است که صد درصد کارایی دارند.

وی افزود: در این سانحه ماهواره‌ها فرکانسی از ELT هواپیما دریافت نکردند در حالی که هواپیما ELT داشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی تأکید کرد: شرکت‌های هواپیمایی بدون داشتن ELT اجازه پرواز ندارند و همه هواپیماهای ناوگان بابت دریافت مجوز صلاحیت پرواز باید ELT داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *