رشت رویایی ـ نشست شهردار رشت و مدیران بخش مالی و سرمایه گذاری و برنامه و بودجه شهرداری رشت به منظور ارائه گزارش عملکرد شهرداری رشت در این بخش‌ها در تالار گفتمان شهر، شب گذشته برگزار شد و بعد از ارائه گزارش عملکرد هر بخش، پرسش‌هایی از سوی خبرنگاران مطرح شد و سپس شهردار رشت به این پرسش‌ها پاسخ داد.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

دکتر ثابت قدم، شهردار رشت که پس از تشریح مسایل مالی از سوی دیگر مدیران شهرداری سخن گفت، تاکید کرد: وقتی مسئولین مربوطه هر حوزه صحبتی در‌باره‌ی مسئله‌ای می‌کنند و گزارشی می‌دهند حال نه تنها از شخص شهردار، بلکه مدیران شهرداری می‌کنند که به قول خانم گل احضار «‌مدیران سنگی هستند که می‌مانند و شهردار آب رودخانه‌ای است که می‌رود» همیشه هستند و می‌توانند پاسخگو باشند.

او با بیان اینکه شهرداری نباید وابسته به یک فرد باشد، گفت: امروزه در حوزه برنامه‌ریزی شهری سعی کردیم که این موضوع مد نظر قرار دهیم و بتواند استقلال مسیر خود را تداوم بدهد و این وابستگی به فرد در اجرا هم رخ ندهد.

شهردار رشت با اشاره به اینکه شهرداری بزرگترین سازمان حقوق‌بده در استان گیلان است ادامه داد: شهرداری‌ها ذاتا عرض و طول مشخصی دارند و ۳۷۲ وظیفه در شرح وظایف امروز شهرداری تعریف شده است.

او گفت: قوانین فعلی مدیریت شهری مربوط به سال ۳۴ است که در لایحه جدید بسیاری از این قوانین بازبینی می شود. این لایحه در پنج قسمت در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و بعد از تصویب آن خیلی از قوانین مثل قوانین مالی، عملکرد شهرداری‌ها، رابطه بین شهرداری و پارلمان شهری‌، نحوه ی انتخابات و انتصابات، تغییر می‌یابد.

ثابت قدم گفت: در مسیر توسعه مهم نیست که تعریف و تمجید رخ بدهد بلکه مهم این است مسیر توسعه یک مسیر علمی تعریف شده است که نیاز به واقع‌بینی دارد. هرکس مانع این بازبینی باشد باید از سر راه کنار برود. این واقعیت نباید باعث آسیب و تضعیف حقوق عمومی شود حال اگر از هر ناحیه‌ای رخ دهد چه من منتخب مردم، چه من شهردار، چه من کارشناس، چه من شهروند و هیچ ارتباطی هم ندارد که جایگاه حقوقی فرد چیست؟ در مبانی توسعه پایدار، وقتی یک شهر سالم رو به توسعه است نمی‌‌توان مسیر آن را با تغییر آدم‌ها، دو خط نامه نوشتن و یک خط مطلب خواندن یا یک دستورالعمل تغییر داد، مسیر توسعه روح حاکم بر موضوع است و وقتی که افراد نمی‌توانند خود را با شرایط جدید تطبیق نیاز است شاید نیاز به ۱۰ هزار تغییر هم باشد حتی ۳۰۰۰ تا هم کمش باشد.

او با اشاره به اینکه در شهر در حال توسعه باید چهار آیتم وجود داشته باشد گفت: شهر باید شفاف باشد، باید رقابت پذیر باشد، شهر باید بانکی باشد، شهر باید انعطاف‌پذیر باشد و هر تصمیمی در شهر مشمول این چهار حوزه است.

ثابت‌قدم همچنین گفت: شهروندان یک شهر باید مطالبه‌گر باشند و طبق اصول و قانون ما مکلف هستیم و شما هم می توانید هر شش ماه یک بار مطالبه کنید اما با نظارت درست. نظارت منتخبین در قالب استصوابی اجازه داده شده است نه فاکتور‌دزدی از بخش مالی شهرداری. این کار نباید رخ بدهد چون خود فرهنگ غلطی ایجاد می‌کند.

او همچنین تاکید کرد: شهرداری باید شفاف‌سازی در حوزه مالی ارائه کند و اگر هم فردی مسئولیت نظارتی بر عهده دارد بزاعت عقلی او به اندازه‌ای باشد‌‌، که بتواند گزارش‌هایی که چارچوب‌های نظارتی دارد، بفهمد و درک کند و اعلام عمومی درستی بر اساس صحت داده‌ها و نظارت به مردم داشته باشد.

او تاکید کرد: نباید داده‌ها غلط باشند و نباید تحلیل داده‌ها غلط باشد و نه گزارش تفضیل و برداشت از آنها اشتباه باشد.

شهردار رشت ادامه داد: مبانی برنامه و بودجه‌، گزارش تفریغ و هر آنچه مطرح شد چارچوب‌هایی دارد و ما نمی‌توانیم چهارچوب‌های ارائه گزارش را فدای مبانی آدم‌ها کنیم. آدم‌ها باید چهارچوب‌های ذهنی خود را اگر ناظر هستند اعمال کنند ولی نباید از مردم ورسانه‌ها مایه بگذارند بلکه به صورت ساده باید گزارش را ارائه کنند که همه متوجه شوند.

ثابت قدم گفت: اگر کسی مدعی نظارت است نمی‌تواند بگوید چون من نمی‌فهمم پس گزارش مشکل دارد، فاسد است، بودار است و قص علی هذا، او باید خودش را تنظیم کند حتی اگر مدافع عمومی باشد.

او با بیان اینکه شانیت جایگاه ما به اندازه‌ای باید باشد که ما قابلیت آن را داشته باشیم که در آن جایگاه قرار بگیریم گفت: نباید فکر کرد که اگر شخصی به هر دلیلی در چنین جایگاهی قرار گرفت بضاعت آن را داشته است، مردم ما آگاه هستند و به موقع پاسخ خواهند داد.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

شهردار همچنین در رابطه با شفاف سازی عملکرد شهرداری گفت‌: ما سه الی چهار گزارش شفافیت خودمان را ارائه کردیم و در اختیار رسانه‌ها گذاشتیم. فکر می‌کنیم که در حوزه شفافیت از کل تا جزء همه چیز به صورت ملموس، معلوم است. هر کسی از مردم هم‌ ـ علی رغم اینکه ما بدین شکل موظف نیستیم‌ ـ علاقه دارد اسناد مالی افراد را در اختیار بگیرد، از آنجا که در بخش مالی شهرداری، شیشه‌ها شفاف است می‌تواند در اسناد مالی برحسب شناختی که دارد پرس و جو کند. باز هم تکرار می کنم که هیچ تکلیفی بر ما نیست اما به دلیل اینکه آن سو تعبیر‌های «‌بگم بگم» رخ ندهد ما آمادگی داریم که اسناد را ارائه دهیم.

شهردار در مورد انعطاف پذیری با بدهکاران شهرداری گفت: ما نمی‌توانیم به جامعه بگوئیم وضع مالی جامعه خراب و رکود جاری، ساخت و ساز در مملکت خوابیده است و ما با بدهکاران هم منعطف هستیم. مردم حتی ۱۲ درصد عوارض را نمی‌دهند چرا ؟ آیا بی‌تفاوت هستند؟ خوش حسابی تجربه‌ای است که جواب داده است؟ قرعه کشی در جایزه دادن به افراد خوش حساب تجربه‌ای بوده که جواب داده است و این واقعیتی است که در جامعه ما حتی اگر ابزار غلط باشد، به خروجی موثر رسیده است.

او ادامه داد: شهرداری باید عوارض را به روز کند ولی وقتی امروزه با یک دهم بهای تمام شده برای شهروند فیش صادر می‌کنیم و تنها ۱۲ درصد را پرداخت می‌کند این به معنای این است که ما بی‌اعتمادی حقوقی را در طول زمان برای شهروند حل نکرده‌ایم و نظر‌سنجی دانشگاه گیلان نیز نشان می‌دهد که اعتماد عمومی به واسطه دادن خروجی چه قدر بالا رفته و این اطلاعات قابل نشر است.

شهردار رشت گفت: با توجه به رکود موجود و عدم پرداخت عوارض توسط شهروندان نمی‌توانیم بگوییم که شهرداری کاری انجام ندهد. دو راه حل وجود دارد که از بدهکاران دانه درشت بخواهیم مطالبات را پرداخت کنند و به سراغ وصول چک‌های برگشتی برویم درصورتی که کسی کار اقتصادی انجام می‌دهد باید در بیزنس خود بتواند کار انجام دهد.

او ادامه داد: این بدهکاری‌ها را از ناظری باید پرسید که چندین سال در شهرداری مسئولیت داشته است؛ نگفت و نپرسید که چرا این چک‌ها در شهرداری وصول نمی‌شود. از مسئولی باید پرسید که در زمان مسئولیتش این درشت دانه ها ، درشت‌دانه‌تر شدند و با ابزار قدرت ثروتمند‌تر شدند و حال در جاهای مختلف نماینده روانه می‌کنند و آن نماینده این ثروت را باز‌تولید می‌کند و همچنان ادامه دارد و باز فاصله طبقاتی دارد زیاد می‌شود. از آن کسی باید پرسید که اگر شما می‌دانید که تخلف ساختمانی ایراد دارد و به آن ایراد می‌گیرید، خود شما متخلف‌ترین آدمی هستید که عوارض خودت را پرداخت نکردی و به نام موضوعات مذهبی در املاکی سکونت داری که استفاده‌های دیگر دارد. از کسی باید پرسید که اگر مابه ازای فعالیت‌های خودش در مدیریت شهری می‌خواهد اتفاقات دیگری را رقم بزند، چرا علاقه دارد به اینکه موضوعات همیشه گم بماند.

ثابت قدم در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد داشتن چک برگشتی گفت: شهردار می‌تواند ۱۰۰ عدد چک برگشتی داشته باشد و این تعداد هم کم است چون کردیت شهرداری چه خصوصی و چه حقیقی نیارمند این است. مگر می‌شود بودجه شهر هزار میلیارد باشد ولی بدهکار نباشد. اگر اقتصاد را نمی‌فهمید بروید اقتصاد را بخوانید. اگر اقتصاد را می‌فهمید با نگاه اقتصاد‌دان با بنده صحبت کنید. این موضوعات حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای است. رسانه‌ها در این زمینه به دروغ مطلب نمی‌نویسند، به واقعیت مطلب می‌نویسند اما قطعا ما پذیرای رسانه‌ای نخواهیم بود که به دروغ و بدون اتکا به موضوعات علمی و عقلی راه خودش را می‌رود و آن مسیر تکمیل ثروت و قدرت را به نوعی حمایت می‌کند.

او درباره حضور بانوان در مناصب مختلف مدیریتی شهری نیز گفت: نظر من این است که خانم‌ها از مردان توانمند‌تر هستند و اعتقاد قلبی من این است که دقت نظر و حساسیتشان به مطالب بیشتر است. و دور و بر ما هم زیاد هستند حال اگر به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید هر حرفی دوست دارند بزند. هر وقت آقایان یاد گرفتند و از خانم‌ها بهتر شدند از آنها نیز استفاده خواهیم کرد.

او در رابطه با انعطاف پذیری گفت: اگر بخواهیم در شرایط سخت احساس توسعه را به مردم بدهیم نیازمند این است که شهر را در نگه‌داشت و هزینه‌ها مثل رفت و روب، فضای سبز، تعمیر و نگه‌داری مانند شارژ آپارتمان است که اگر ساکن ساختمانی شارژ خود را پرداخت نکند قاعدتا پلکان آپارتمانش نباید شست و شو شود و در مورد شهر هم همین طور است. مانند این است که اگر شارژ ساختمان ۲۰۰ هزار تومان است تنها ۱۲ درصد آن را پرداخت کنید پس باید انتظار این را داشته باشید که همیشه خاک روی پله باشد و خیلی از اتفاقات دیگر در آن ساختمان بیفتد. مثل اتفاقی که امروز در ساختمان پلاسکو افتاد. این اتفاقات فکر نکنید که از ما دور هستند. بازار رشت نیز چنین وضعیتی دارد و به واسطه همین یک میلیارد تومان بودجه در جهت بهسازی و ایجاد امنیت در آن در نظر گرفته‌ایم چون ما ریشه خطر را احساس می‌کنیم و مکلف هستیم که به آن توجه کنیم. همان طور که برادرعزیزمان جناب قالیباف لایحه پلمب ساختمان را به شورای شهر ارائه داد ولی این موضوع مسکوت ماند که اگر به موقع تصمیم نگیریم نمی‌توانیم به خوبی تصمیم بگیریم. و این موجب از دست رفتن جان عده‌ای خواهد شد پس تصمیم گیری به موقع زاییده‌ی رفتار اقتصادی و عقلانی در شهر است.

دکتر ثابت قدم ادامه داد: اگر اقتصاد شهر خوب نچرخد پایدار نخواهد ماند اگر شما فرهنگی‌ترین آدم باشد غیر‌فرهنگی ترین شهر خواهید شد و شده‌ایم و رفتار‌های غیر اخلاقی رسوخ می‌کنند، فساد زیاد می‌شود‌، فقر زیاد می‌شود و بعد صحبت از مناطق کم برخوردار می‌کنیم. مردم کم برخوردار زاییده این هستند که ما نفهمیدیم چه طور از مردم برخوردار بگیریم و به افراد کم برخوردار بدهیم.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

شهردار همچنین گفت: با وجود چنین شرایطی سیستم غیر‌نقد در شهرداری ایجاد شده است و بحث تهاتر ایجاد می شود و چون تازه و نوآورانه است آدم‌ها فکر می‌کنند حتما یک پدیده غیر قابل ملموس است و حاشیه دار است.

او گفت: ما نمی‌گوییم سیستم ایراد ندارد ولی نمی‌توان نوآوری را در انجام امورات گرفت وقتی که ۳۵ لایحه از یک سال و اندی در کمیسون برنامه و بودجه باقی می‌ماند. ما نباید فکر کنیم ورود بانک شهری که می‌تواند به این شهر خدمت کند، یک جرم بزرگ است چرا؟ چون شهردار جزو هیئت مدیره آن است و با آنها ارتباطات خوبی دارد.
خب بقیه هم بیایند. اگر عرضه نداریم مسئول نشویم. اگر موضوع بانک شهر که در تهران باعث شده سیصد کیلومتر مترو ایجاد شود ما فکر می‌کنیم که خیلی زرنگتر از آنها هستیم؟ یعنی کله ما خیلی بیشتر کار می‌کند و این قدر بدبخت هستیم؟ بنده هیچ ثروت بادآورده‌ای نداشتم اما با همین ادبیات اقتصادی ثروت‌ها ساختم اگر هرکسی دوست دارد می تواند از من یاد بگیرد و این شهر را با همان تفکر دارم به جلو می‌برم. تا لحظه‌ای که هستم از سیستم پول تولید در این کشور متناسب با شرایط روز استفاده خواهم کرد و با شرایطی که ایجاد می‌شود انعطاف پذیری خواهم داشت.

ثابت قدم تاکید کرد: شما باید مبانی اقتصادی را بسازید و بعد بگوئید که حقوق رفتگر عقب افتاده است یا خیر . اصلا کسی به فکر رفتگر بوده است؟ وقتی شما لایحه تصویب نمی‌کنید بعد انتظار دارید چه اتفاقی بیفتد؟ وقتی که شما نمی دانید اقتصاد به چه شکلی باید انجام شود و به صورت مغرضانه سیستم خود را به سمتی می‌برید که عملا عده‌ای ضد توسعه‌ می‌خواهند.

او با اشاره به بحث منفعت‌طلبی‌های فردی هم گفت: اگر قرار است امتیازی رد و بدل شود متکی بر منافع عمومی است. من شهرداری هم می‌توانم از منفعت عمومی خودم استفاده کنم اما به صورت قانونی باید این کار صورت بگیرد.نه جرم است و نه فساد.

شهردار رشت اضافه کرد: من با این واژه‌ها که باید بدبخت زندگی کنیم، آشنا نیستم که حتما باید گردی از فقر و بی بزاعتی بر چهره‌های ما بشیند و چهره‌ها عبوس باشد، کفش‌هایتان خاک گرفته باشد، دهانتان بو دهد و لباستان کثیف باشد تا بگویند شما آدم خوبی هستید. این تفکرات باید از بین برود تا موقعی که من هستم این را اجازه نمی‌دهم.
قرار نیست چون منفعت فردی خودمان را نبردیم به دار و دیوار آویزان شویم و اصول را زیرپا بگذاریم. از خودفروشی در بیائیم. خودفروشی از راه‌های مختلف امکان‌پذیر است. باید اصول اقتصادی در این شهر حاکم شود و این باید است. هرکس نمی‌تواند، از این مسیر خارج شود. اصول چیزی است که علم می‌گوید و من تابع همین علمی هستم که یاد گرفتم.

ثابت قدم گفت: ما باید اقتصاد سیاسی را بفهمیم و باید بدانیم تغییر دولت‌ها در نرخ بانکی یعنی چه؟ ما باید اوراق قرضه را دوسال پیش می‌گرفتیم. اینها همه فرصت سنجی در اقتصاد است. فقر در زندگی اقتصادی باید هوشمند باشد. در این کشور تورم رخ داده است. می‌گویند ثایت قدم چگونه ثروتمند شده است؟ زیرا من می‌فهمم که چه موقع چه کاری باید انجام دهم؟ اگر تورم مشکل است بروند آن را حل کنند من که مسئول تورم کشور نیستم. بالاخره من ثروتمندم یا چک برگشتی دارم اگر هر دو هستم خب هنر من بنده است. ایرادی وجود ندارد. هرکس باید کار خود را انجام دهد.

او در مورد انتقادها به شیوه آسفالت در سطح شهر اشاره کرد و گفت: خود بنده هم از انجام کار‌های غلط خیلی وقت‌ها شاکی هستم و ممکن است کارها در سطح شهر با کندی انجام شود ولی نمی‌توانیم اصول علمی خودمان را زیر سوال ببریم. اما واقعیت را ببینیم. نیروهای انسانی از همین شهر هستند و همه گیلانی هستند و دارند از مزایای کارکردن ما استفاده می‌کنند. نود و پنج درصد نیروها بومی هستند، تنها ۵ درصد از نیروها به خاطر شرایط اقتصادی غیربومی هستند که شما به آن ۹۵ درصد کار ندارید و به این تعداد به غلط کار دارید. زیرا محاسبات فنی و صرف و صلاح شهر به این است.

دکتر ثابت قدم در رابطه با انتشار لیست بدهکاران درشت دانه گفت: نهی از منکر شرایط مختلفی دارد و ما سعی کرده ایم مراحل منکر را طی کنیم و اگر لازم باشد خدای ناکرده به مرحله آخرش هم می‌رسیم.

شهردار در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات پیاپی در سطوح مدیریتی با تکذیب این موضوع گفت: معتقدم هرکسی که مانع توسعه شود برداشته می‌شود.

او درباره ساماندهی دستفروشان نیز گفت: فردی که ندارد نمی‌توان با آن برخورد چکشی کرد. این را بپذیرید و سعی می کنیم فرمایشات رهبری را عمل کنیم. برای ما کاری ندارد به روش بازدارنده با دست فروش برخورد کنیم اما نمی‌توانیم تنها منبع درآمدش را از او بگیریم. قبول دارم ساماندهی باید انجام شود اما متولی آن شهرداری نیست.

ثابت قدم در مورد تاثیر لابی‌ها در عزل و نصب‌ها نیز گفت: لابی‌ها در انتصابات شهرداری تاثیر ندارد، کسی نمی‌تواند بگوید من تابع نظر کسی هستم، خیلی‌ها فکر می‌کنند اما تابع طراحی ذهن خودشان است. ولی باید بگویم خارج از مجموعه شورا کسی در انتصابات نقش ندارد. در خود اعضای شورا نیز پیشنهاداتی می‌شود اما در نهایت خودم تصمیم می‌گیرم.

شهردار رشت در رابطه با سراوان گفت: سلول بهداشتی در سروان برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن زباله پیش بینی شده است و امروزه تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌‌ایم. نتیجه این کار وقتی به ۱۰۰ درصد برسد این است که برای دفن روزانه زباله با یک مقدار مشخص معلوم می‌شود و به موازات آن مجوز قطع درختان از سوی محیط زیست باید صادر شود و با اجرای آن یک تصفیه خانه ساخته می‌شود که از روزی که مجوز بیاید آماده اجرا هستیم و در مدت ۱۸ ماه ساخته می شود و شیرآبه‌ای را که سال‌ها در این منطقه جمع شده است تصفیه می‌کند.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

کاهش ۶۳ درصدی هزینه‌کرد نه ماهه در سال ۹۵، به نسبت درآمد‌های وصول شده

در ابتدای این جلسه، مریم گل احضار، معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری رشت به ارائه گزارش عملکرد نه ماهه شهرداری رشت پرداخت و گفت: شهرداری رشت به عنوان یک نهاد عمومی همواره پاسخگوی نهاد‌های نظارتی بوده است اما نظارت مردم بر این عملکرد عمومی امری انکار ناپذیر است.

ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها، شهرداری را مکلف به ارائه بودجه سنواتی خود تا پایان دی ماه می‌کند و شورا تا قبل از شروع اسفند آن را مصوب می‌کند.

مریم گل احضار میزان هزینه‌های نه ماهه تحقق یافته شهرداری در بخش درآمدی رادر سطح ۵ منطقه تشریح کرد و گفت: میزان هزینه‌ها در بودجه مصوب در این ۵ منطقه ۶۳۷ میلیارد تومان بوده است که ۲۳۹ میلیارد تحقق یافته است.

او میزان در‌آمدهای تحقق یافته شهرداری به تفکیک مناطق را این گونه عنوان کرد: ۴۱ درصد منطقه یک، مرکز ۲۵ درصد، منطقه دو ۱۲ درصد، منطقه سه ۱۰ درصد، منطقه چهار ۸ درصدو منطقه پنج ۴ درصد است. هزینه‌کرد نه ماهه در سال ۹۵، به نسبت درآمد‌های وصول شده ۶۳ درصد کاهش داشته است.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

مدیر معاونت برنامه ریزی به ارائه گزارش هزینه‌کرد مناطق و میزان اعتبار هزینه شده در هر منطقه و هزینه‌های جاری هر منطقه پرداخت.

آمنه خدابخشی، مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت گزارشی از بودجه شهرداری و میزان بودجه جاری و عمرانی ارائه داد و میزان درآمدهای تحقق یافته از منابع درآمدی را بیان کرد.

او سپس هزینه‌کرد عمومی و جاری شهرداری را برشمرد و گفت: هزینه‌های جاری شهرداری رشت حدودا ۳۱۸ میلیارد تومان است که حدود ۲۱ درصد از بودجه هزار و چهل و پنج میلیارد را به خود اختصاص داده است. هزینه‌های عمرانی به مبلغ ۸۲۷ میلیارد تومان، حدود ۷۰ درصد از بودجه سال ۹۶ را به خود اختصاص داده است. هزینه‌های پرسنلی ۳۱ درصد از بودجه را به خود اختصاص داده است. پروژه‌های عمرانی حدود ۷۲ درصد از بودجه هزار و ۱۴۵ میلیاردی را در قالب برنامه‌های شهری، هدایت آب‌های سطحی، حمل و نقل، عبور و مرور، ایجاد تاسیسات حفاظتی و غیره به خود اختصاص می‌دهد. و ۳۲ درصد از بودجه عمرانی به بهبود برنامه عبور و مرور اختصاص دارد.

[su_frame align=”center”]احمد حق‌بین[/su_frame]

بیشتر بدهی‌های شهرداری مربوط به قبل سال ۹۴ است

احمد حق‌بین، مدیر امورمالی در این نشست گفت: در سال ۹۵ چهار تفریغ به شورا ارائه شده است که باید مورد تصویب قرار بگیرد. یکی از مشکلاتی که شهرداری‌ها در ارائه عملکرد خوب دارند این است که سیستم مالی شهرداری‌ها نقدی است و با وجود یک سری حساب‌های تحققی در شهرداری‌ها از جمله اینترنتی شدن پرداخت‌ها توسط مودیان در بسیاری از موارد ارائه گزارش عملکرد به مشکل برمی‌خورد.

مدیر مالی گفت: بر اساس ماده ۷۱ شهرداری باید هزینه‌های شش ماه و سالیانه خود را تقدیم شورا کند که در سال قبل به شورا ارائه شد و متاسفانه مورد تصویب قرار نگرفت.

حق‌بین با بیان اینکه بدهی شهرداری موضوعی است که این روزها از آن بسیار صحبت شده گفت: گزارش‌های مالی معمولا باید از حوزه برنامه و بودجه خارج شود و هر حوزه‌ای نمی‌تواند اطلاعات جمع‌آوری خودش را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

او ادامه داد: در سیستم حسابداری نقدی، بدهی‌ای نقدی است که به مرحله پرداخت رسیده باشد و قرار‌دادها ایجاد دین است اما هنوز هزینه نیست، کل قراردادهایی که در سال ۹۵ منعقد شده است بیش از ۸۰ درصد به سال ۹۶ منتهی می شود و جزو بدهی شهرداری نیست.

طبق گزارش‌هایی که تهیه شده است نشان می‌دهد شهرداری ۳۰۰ میلیارد بدهی ندارد‌. مثلا بدهی بیمه تامین اجتماعی از سال ۸۹ باقی مانده است که در قالب تهاتر پرداخت خواهد شد.

او گفت: با توافق‌های انجام شده همکاران شهرداری در زمینه بیمه مشکلی نخواهند داشت و همچنین بدهی به امور مالیاتی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ است که باید مورد تهاتر قرار بگیرد. کل بدهی شهرداری از سال قبل تا پایان سال ۹۴ به شرط ارائه صورت وضعیت‌ها توسط پیمانکاران تا پایان سال ۱۳۰ میلیارد است.

حق‌بین ادامه داد: بیشتر بدهی‌های شهرداری مربوط به قبل سال ۹۴ است. ما قرار‌دادهایی داریم که مربوط به سال ۹۶ است و ضمانت‌نامه‌های بانکی برای آن ارائه شده است و لازم به ذکر است که قرار‌دادهایی که ادامه دارد هیچ گونه بیمه و جرایم به آن تعلق نمی‌گیرد. کل بدهکاری شهرداری بابت پیماکاران به بیمه دو میلیارد است نه ۷ میلیارد تومان.

او همچنین گفت: ۲۰۰ واحد از مسکن مهر برای املاکی که در مسیر رودخانه‌های زرجوب و گوهر‌رود قرار دارد خریداری شده است.

حق‌بین گفت: حقوق آذرماه شهرداری مرکز و حقوق آبان ماه نیروهای حجمی تا پایان آبان ماه پرداخت و صورت وضعیت آذر هنوز ارائه نشده است. حقوق آبان ماه نیروهای حجمی پارکبان پرداخت و صورت وضعیت آذر هنوز نیامده است. حقوق آذر‌ماه شهرداری مناطق پرداخت و حقوق آتش نشانی و اتوبوسرانی که در تعهدات مناطق است نیز پرداخت شده است و نیروهای حجمی رفت و روب نیز تا آذر ماه پرداخت شده است.

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اینکه چند ماه از حقوق اعضای شورا پرداخت نشده است گفت: سه ماه است که پرداخت نشده است و ادامه داد هزینه‌های مالی و تدارکاتی شورا از محل بودجه شهرداری تامین می‌شود. آنچه شما مطرح می‌کنید حقوق نیست بلکه حق الزحمه حضور اعضای شورا در جلسات است که یک شصتم حقوق شهردار است.

او ادامه داد: هزینه مالی و تدارکاتی شورا از سوی شهرداری پرداخت می‌شود و آن چه به حساب آنها واریز می‌شود تنها حق الزحمه جلسات آنها است و این وجوه برای حضور در جلسه‌، معادل یک شصتم حقوق شهردار است، در سنوات قبل کل بودجه ای که به شورا داده می‌شد ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که در حال حاضر یک میلیارد تومان است.

او گفت: یک شصتم حقوق شهردار برای هر یک عضو شورا سه میلیون تومان است و حال بروید حساب کنید وجوهی که ماه تا شهریور ماه امسال به حساب آنها ریخته‌ایم چه قدر است. او تاکید کرد: اعضای شورا می‌توانند در ماه ۵۰ ساعت حق الجلسه بگیرند.

حق‌بین همچنین گفت: حقوق مربیان ورزشی به مدت ۵ ماه پرداخت شده است و چهارماه باقی مانده با ارزش افزوده در بهمن ماه پرداخت می‌شود.

این مدیر مالی گفت: چک‌های برگشتی در شهرداری مربوط به دهه ۸۰ است و در مجموع ۱۳ میلیارد چک برگشتی داشتیم که در بخش حقوقی در حال بررسی است و قرار است وصول شود.

حق‌بین در پایان گفت: کلیه مطالبات اصحاب رسانه از شهرداری توسط برنامه و بودجه تعیین اعتبار شده است و از شنبه تا پنج شنبه قرار است پرداخت شود.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

افزایش ۴۰ درصدی عملکرد مالی شهرداری نسبت به قبل

سپس مدیر اموردرآمد شهرداری در ارائه گزارش خود از این بخش گفت: منابع درآمدی شهرداری به چند بخش تقسیم می‌شود که در آمد پایدار آن، در آمد نوساز ی و عوارض کسب و پیشه است.

مریم تجددی منابع در‌آمد‌ی شهرداری را نام برد و میزان مشارکت در پرداخت عوارض را پایین دانست گفت: تا پایان سال پیش آگهی‌های نوسازی به خصوص در منطقه ۵ توضیح خواهد شد و ممیزی سایر مناطق نیز در دستورکار قرار خواهد گرفت.

او گفت: برگزاری جشن خوش حسابی در دستور کار ما است اما نه به واسطه پرداخت عوارض بلکه کاری فرهنگی است و در واقع موجب آشنایی مردم با عوارض سالیانه‌شان من جمله عوارض خودرو خواهد شد.

مریم تجددی همچنین گفت: ارزش افزوده نسبت به سال گذشته تنها ۶ درصد افزایش داشته است در حالی که عملکرد مالی شهرداری ۴۰ درصد نسبت به قبل افزایش داشته است که انتظار ما این بوده که در بخش ارزش افزوده این رشد خودش را بیشتر نشان دهد.

او درادامه گفت: انتظار ما دریافت درآمد از کد ۱۲ در هزار گمرکی بوده که از کدهای مهم سرفصل بودجه وزارت کشور است و از ابتدای سال ۹۴ هیچ پرداختی در این زمینه به شهرداری صورت نگرفته و انتظار ما این بوده است بعد از برداشتن تحریم افزایشی در این کد درآمدی داشته باشیم که متاسفانه محقق نشد.

تجددی با اشاره به کد ماده ۱۵ و ۲۳ رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: مبالغ وصول شده از این کد توسط شهرداری بسیار ناچیز است و عرض بنده این است که در این کدها، پولی که توسط مردم برای جرایم رانندگی پرداخت شده در خزانه دولت موجود است اما به حساب شهرداری‌ها واریز نمی‌شود.

[su_frame align=”center”]نشست خبری شهردار[/su_frame]

دعوت از مالکین دانه‌درشت

متین عاشوری؛ مدیر سرمایه گذاری شهرداری رشت با ارائه گزارش عملکرد شهرداری در این بخش گفت: نمی‌توان در مدت کوتاه انتظار معجزه در بخش سرمایه گذاری رشت داشته باشیم.

او ادامه داد: اگر شهرهایی مثل تهران، تبریز، مشهد در مباحث سرمایه گذاری حرفی برای گفتن دارند به این دلیل است که آنها از دوازده سال پیش در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند.

عاشوری گفت: ما باید بتوانیم مشارکت مردم در بخش سرمایه گذاری را جلب کنیم و موضوع برند‌سازی را در شهر رشت تقویت کنیم سپس به صورت خیلی جدی‌تر در مورد سرمایه گذاری در شهر رشت صحبت کنیم.

او گفت: شهرداری رشت وظیفه خدمت رسانی به شهر را برعهده دارد و اگر بخواهیم پروژه‌های سرمایه گذاری سود‌ده باشد باید در کنار برخی از پروژه‌هایی که سود‌ده نباشد تعریف کنیم و سود آن را در بلند مدت از خدمتی که به مردم ارائه می‌شود دریافت کنیم.

مدیر سرمایه گذاری شهرداری رشت همچنین گفت: ما فراخوان شناسایی مالکین دانه‌درشت در قالب سرمایه گذاران را برگزار و در سایت خود گذاشته‌ایم و از همین تریبون از کلیه مالکین دانه‌ درشتی که هنوز به چرخه توسعه اقتصادی شهر ورود نکرده‌اند، دعوت می‌کنیم تا در پروژه‌های سرمایه‌گذاری که شیوه نامه و دستورالعمل‌هایش گام به گام مشخص است مشارکت نمایند.