بیمه سلامترشت رویایی- قائم مقام و مدیر کل وزارت بهداشت به دلایل پولی شدن دفترچه رایگان بیمه سلامت ایرانیان پرداخت.

به گزارش تسنیم، ایرج حریرچی در نشست پنجاه و چهارمین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت درباره هزینه جدید دریافت دفترچه بیمه سلامت ایرانیانگفت: براساس قانون مجلس و مصوبه دولت، برای گرفتن دفترچه بیمه سلامت ایرانیان آزمون توانمندی مالی گذاشته شده است.

مدیر کل وزارت بهداشت مطرح کرد: بنابراین اگر کسی توانایی پرداخت هزینه دفترچه بیمه سلامت ایرانیان را داشته باشد باید طبق قانون کار، هفت درصد حداقل حقوق را برای دریافت این دفترچه پرداخت کند.

حریرچی درباره جزئیات بیشتر گفت: براین اساس برای افرادی که در آزمون توانمندی مالی برای صدور دفترچه رایگان بیمه سلامت ایرانیان پذیرفته نشوند باید به ازای هر ماه ۲۰ هزار تومان پرداخت کنند که مجموع سالانه آن حدود ۲۴۰ تا ۲۴۵ هزار تومان می‌شود.

قائم مقام و مدیر کل وزارت بهداشت گفت: همچنین هیچ تغییری در هزینه دریافت دفترچه‌های بیمه کارکنان، روستایی، بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید و .. رخ نداده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: دریافت فرانشیز در بیمارستانها نیز هیچ تغییری نکرده است و بیماران همانند روال گذشته در طرح تحول سلامت پرداختی و یارانه درمانی دریافت خواهند کرد.

او درباره عملکرد رسانه‌ها پس از زلزله و آثار روانی اخبار حوادث نیز گفت: در شرایط بحران مردم برای دریافت اخبار نیاز به یک منبع موثق دارند، در شرایط بحران رسانه‌ها باید همگرایی داشته باشند، رسانه‌ها باید علاوه بر اطلاع‌رسانی به نیازهای روانی و اجتماعی مردم چه آنهایی که درگیر حادثه هستند و چه آنهایی که حادثه را پیگیری می‌کنند.

حریرچی ادامه داد: امروز شبکه‌های اجتماعی با سرعت زیادی اطلاع‌رسانی می‌کنند و در این شرایط دیگر مخاطب فقط به منابع رسمی و رسانه‌های معتبر مراجعه نمی‌کند، در شرایط بحرانی مردم انتظار شنیدن اخبار خوش را ندارند اما اخبار تلخ را هم باید با راه‌حل آنها بیان کرد به گونه ای که امیدبخش باشد.

او گفت: یکی از پروتکل‌هایی که به هنگام بحران‌ها و حوادث رسانه‌ها باید آن را رعایت کنند حساسیت در انتشار اخبار و به ویژه تصاویر حادثه است زیرا تاثیر فضای مجازی بسیار مهم است و آسیب‌هایی را به همراه دارد باید به اثرات سو که روی اطرافیان می‌گذارد توجه شود.

حریرچی ادامه داد: همچنین باید از کارشناسان سلامت روان برای انتشار خبر استفاده شود و به پوشش احساسی خبر نپردازند و درست نیست که روزنامه‌نگاران و یا مردم عادی در فضای مجازی هنگام پوشش بحران، فضا را هیستریک کنند؛ چرا فکر می‌کنند در این نوع از شرایط فقط باید به شکل پمپاژی و پی در پی عکس منتشر کنند و روزنامه‌نگار حرفه‌ای باید تلاش کند در شرایط بحران به جای روانی کردن جو حاکم بر جامعه، آن را عقلانی کند.

او در پایان گفت: بنابراین باید به جنبه آگاهی بخشی در حوادث توجه شود مثلا در واقعه ۱۱ سپتامبر عکسی از اجساد له شده منتشر نشد و باید در شرایط بحران به جای انتشار تصاویر فجیع می‌توان از چهره‌های بهت زده مردم مثلا در حالیکه در حال تماشای تصاویر تلویزیونی حادثه هستند عکس گرفت و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تلاش می‌کنندکه چطور می‌توان از میزان درد کم کرد و هدف رسانه‌ها تحریک احساسات مردم نباید باشد.