رشت رویایی- بیست و نهمین جلسه شورای شهر رشت با حضور اعضای شورا شهر رشت برگزار شد.‌

در جلسه صبح امروز رئیس شورای شهر رشت با تسلیت واقعه دلخراش سقوط هواپیما تهران ـ یاسوج گفت: کلیات بودجه ۹۷ بررسی شد و امروز به رأی گذاشته خواهد شد.

او همچنین گفت: از بدو شروع به کار دوره پنجم سعی شده است فضای امیدواری بین مردم و مسوولین ایجاد شود تا کارها بهتر انجام شود.
امیر حسین علوی همچنین گفت: نرخ تاکسی‌ها بررسی و بهینه‌سازی شد و بر اساس نظر کارشناسی نظر کمیسیون اعلام شد اما این موضوع از طریق رسانه‌ها به گونه دیگری بیان شد.‌

او گفت: رسانه ها در تحلیل صحبت های اعضای شورا دقت کنند و سعی کنند گزارش‌ها را به گونه‌ای منتشر نکنند که موجب برداشت اشتباه مردم شود.‌

او گفت: برخی فکر می‌کنند می توانند با انعکاس مطالب وارونه سرعت‌گیری برای کار شورا باشند، امیدوارم پشت این موضوع کسی نباشد و‌لی اگر نیت دیگری دارند به قول امام باید گفت «دوره بزن در رو‌» به پایان رسیده است.

حاجی‌پور در این جلسه گفت: روی صحبتم با نور چشمان ما اصحاب رسانه است که گاهی چشمان ما را اذیت می کنند.

او گفت: بارها بارها به رسانه ها گفتم مثل آینه باشید و آن‌چه را که واقعیت است انعکاس دهید و ارزش قلم‌هایتان را داشته باشید.‌

او ادامه داد: ما امتحان خودمان را پس داده‌ایم و با انتخاب مردم در اینجا هستیم و باید پاسخگوی خدای خودمان باشیم.‌ از رسانه‌ها می‌خواهیم دنیا و آخرت خود را با خبر غیر‌واقع خراب نکنند و واقعیت را انعکاس دهند.

این عضو شورا گفت: کسی که خودش را به خواب زده است نمی توان بیدار کرد ولی کسی که واقعا خوابیده با یک صدا بیدار می‌شود.

حاجی پور به افتتاح مرکز کنترل ترافیک و حواشی پیرامونش اشاره کرد و گفت: در روز افتتاح گفتم که این کار در مدت ۵ سال است که انجام شده و بی‌انصافی است زحمات آن عزیزان را فراموش کنیم.‌

او ادامه داد: یک سرور جداگانه بالغ بر ۵۶۰ میلیون تومان توسط شورای پنجم هزینه ‌شد و با کمک و حمایت پلیس راهور مرکز کنترل راه اندازی شد.

او گفت: پیش از این هیچ افتتاحی برای مرکز کنترل ترافیک صورت نگرفته است و پس از راه‌اندازی در چند روز گذشته افتتاح شد.

حاجی پور گفت: ۱۲ ساعت شهر را کنترل کردیم که در این مدت کوتاه ۵ هزار تخلف داشتیم که ۲۵۰ مورد عبور از چراغ قرمز بوده است.‌

او گفت: از ۱۵ اسفند ۹۶ کنترل ترافیک رسما انجام خواهد شد و انتظار ما از مردم بزرگوار این است که قانون را رعایت کنند و نظم ترافیک و احترام حقوق شهروندی برای ما مهم است.‌ به محض ثبت تخلف، سریعا نوع تخلف و میزان جریمه برای راننده محترم ارسال خواهد شد.‌

انتقاد رمضانپور از طرح تفضیلی

رمضانپور ناطق بعدی شورا گفت: ابلاغ طرح تفضیلی حادث شده به هیچ عنوان با ۸۰ درصد پروانه‌های صادر شده ما منطبق نیست و صدای اعتراض مردم درباره آن شنیده می‌شود.

او گفت: طرح را مردم اجرا می‌کنند و طرحی که آنها نپذیرند محکوم به شکست است.‌ در این طرح بخش تجاری و تجاری-مسکونی نقطه قوت بوده که خود نیز دارای مشکلاتی است.‌

رمضانپور با بیان اینکه طرح تفصیلی رشت با سیاست‌های ابلاغی دولت در باره سه استان شمالی کشور مغایرت دارد تصریح کرد: در طرح تفصیلی قدیم زمینی به عنوان مسکونی در نظر گرفته شده بود و در طرح تفصیلی جدید زمینی که امروزه در آن ملک مسکونی بنا شده است به عنوان فضای سبز در نظر گرفته‌اند.

او گفت: سیاست افزایش تراکم ساختمانی به دلیل کمبود زمین در سه استان مازندران، گلستان و گیلان‌ وضع شده و باید ساختمان سازی در ارتفاع باشد و نباید سطح زیاد اشغال شود.

او با بیان اینکه ما قصد اصلاح طرح تفصیلی رشت را داریم، گفت: شهرداری‌های مناطق آموزش‌های لازم درباره اجرای طرح تفصیلی را ندیده اند و ایجاد شرایط جدید و آنچه در حال حاضر وجود دارد ممکن است به تضییع حقوق شهروندان بینجامد.

رمضانپور با بیان اینکه در طرح تفصیلی جدید به اقتصاد شهری بی‌توجهی شده است گفت: این موارد نیازمند بازنگری و اصلاح است.

این عضو شورا با بیان اینکه تحقق بودجه شهرداری رشت با شرایط فعلی امکانپذیر نیست گفت: باید بودجه ای ارائه شود که قابلیت تحقق داشته باشد.

رمضانپور با اشاره به اینکه بخش‌های درآمدی و هزینه ها باید کاملا بررسی شود تصریح کرد: اگر در باره موارد مطرح شده درباره بودجه متقاعد نشوم به آن رای نخواهم داد.

در ادامه موضوع تشکیل کارگروه در خصوص نحوه اجرای قانون اصلاح ماده ۱۰۱ (‌تناسب مساحت زمین‌های در دست تفکیک) با حضور شهردار، یک عضو شورا، معاون شهرسازی معماری، معاون مالی اقتصادی شهرداری، مدیران مناطق مربوطه شهرداری، مدیر حقوقی شهرداری، مدیر املاک‌، شهرداری، یک نفر مشاور شهرسازی و معماری شهرداری، یک نفر مشاور حقوقی شهرداری و یک نفر کارشناس معاونت شهرسازی و معماری مبنی بر تعدیل درصدهای مربوط به قدرالسهم شهرداری در دریافت عوارض شهرداری‌ در قالب لایحه از سوی شهرداری در صحن شورا مطرح شد.
بر اساس این لایحه تبصره‌ای به ماده ۵ کتابچه عوارض شهرداری مصوب سال ۹۷ که ملاک عمل مناطق است اضافه می‌شود تا در صورت ایجاد شرایط ویژه با حضور یک عضو شورا به عنوان ناظر در این کارگروه درصد قدرالسهم شهرداری در تفکیک زمین تعیین و با امضای شهردار لازم‌الاجرا شود.

لایحه با موافقت اعضای شورا به صورت فوریت تصویب شد.

علوی بعد از توضیح نماینده شهرداری در صحن گفت: این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و نگاه قانونگذار در این مورد عدم تفکیک زمین‌ها در مقیاس کوچکتر بود مخصوصا در رشت که تعداد زمین های بزرگ باقی مانده در آن بسیار کم است.

او ادامه داد: اگر این قضیه باب شود نمی‌توان آن را متوقف کرد و همه می‌خواهند برای بررسی پرونده زمین هایشان وارد این کارگروه شوند.‌

او گفت: در مورد تهاتر هم ابتدا تعداد پرونده‌ها کم بود اما به مروز زمان همه پرونده در قالب تهاتر مورد بررسی قرار گرفت. به نظرم بهتر است محل تصمیم‌گیری‌های کلان، شورا باشد و چنین مواردی بهتر است در صحن شورا بررسی شود تا کارگروه تشکیل شود.

این لایحه با بررسی‌نظرات موافقان و مخالفان مسکوت ماند.

دستور اول

طرح الزام شهرداری به مذاکره با بانک‌های عامل برای معرفی مودیان و استفاده از تسهیلات بانکی جهت پرداخت عوارض صدور پروانه و جرایم ماده ۱۰۰ و ۷۷ و ارائه تفاهم‌نامه طی دو ماه

با موافقت شورا پذیرفته شد.

اعتراض فرمانداری به افزایش نرخ تاکسیرانی در برخی از مسیرها، اعطای کارت هدیه به نیروهای حجمی، ابهام در تجهیز ناوگان حمل و نقل و ابهام در مزاید اموال شهرداری‌ نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رضا رسولی گفت: مصوبات به صورت محتوایی دارد مورد مداخله قرار می‌گیرد و اگر به این شکل است بهتر است ما کار خود را تعطیل کنیم. نمی‌شود بیشتر مصوبات به شورای حل اختلاف برود و رد شود.‌

او ادامه داد: ما نماینده مردم هستیم و بر اساس بررسی‌ها و مشکلاتی که وجود دارد در صحن شورا تصمیم می گیریم.‌

دستور دوم بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت

بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت ۹۹۲ میلیارد تومان است که ۳۱ درصد آن بودجه جاری و ۶۹ درصد بودجه عمرانی خواهد بود و با تلفیق بودجه سازمان‌های وابسته به شهرداری به مبلغ ۱۰/۶۲۱/۹۶۵/۵۷۵ هزار ریال می‌رسد که مبلغ ۳/۶۶۶/۷۵۹/۵۷۵هزار ریال آن سهم اعتبارات جاری و مبلغ۶/۹۵۵/۲۰۶/۰۰۰ ریال آن سهم اعتبارات عمرانی است.

همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در قالب منابع و مصارف طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در راستای اجرای پروژه‌های ستاره‌دار تعریف شده که در صورت محقق شدن منابع مربوطه اجرای پروژه‌های مربوطه میسر می‌شود.

رمضانپور گفت: چرا وقتی از اکنون می‌دانیم ۵۰ تا ۶۰ درصد این بودجه محقق نمی‌شود از ابتدا چنین مبلغی اعلام شده است؟ اگر شهردار بتواند من را قانع کند به این بودجه رای خواهم داد.‌

حامد عبداللهی گفت:‌ تنها درخواست ما از شهردار این است که در پروژه های عمرانی که ۷۰ درصد تحقق بودجه را تشکیل می‌دهد در پروژه‌های عمرانی به شرط تحقق شروع به کار شود.‌

عضو شورای اسلامی رشت با اشاره به لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۷ شهرداری رشت گفت: شهردار در زمان ارائه دفترچه بودجه نگرانی‌های زیست محیطی را از جمله دغدغه ها دانست و متاسفانه انضباط مالی در اجرای پروژه‌های شهری وجود ندارد.

فاطمه شیرزاد اضافه کرد: اخیرا اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای پروژه‌های مدیریت شهری در نظر گرفته شد که بخشی از آن قرار است به پروژه‌های پسماند اختصاص یابد.

او با بیان اینکه اعتبارات پیش بینی شده برای مباحث پسماند نباید تنها از کدهای ستاره دار تحقق یابد، تصریح کرد: مساله بهداشت و ‌محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت به مبلغ ۹۹۲ میلیارد تومان در این جلسه با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید.

توضیحات شهردار درباره اقدامات ترافیکی

در ادامه شهردار رشت برای توضیح طرح پیشنهادی ایجاد دو رینگ هسته مرکزی خیابان امام خمینی و طرح ویژه بی آرتی به صحن شورا آمد.

شهردار رشت با حضور در جلسه علنی شورای رشت با قدردانی از حمایت اعضای شورا درباره تصویب کلیات بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت گفت: قصد داریم با انجام طرح‌های ترافیکی سهولت در عبور و مرور را برای شهروندان و میهمانان نوروزی در رشت فراهم کنیم.

مسعود نصرتی با اشاره طرح پیشنهادی ایجاد دو رینگ هسته مرکزی گفت: در اجرای این طرح بخشی از نرده‌های بی آر تی رشت جمع آوری می‌شود.

او گفت: برای اجرای این طرح اقدامات اولویت‌داری به منظور سهولت در تردد در نظر گرفته شده است.

مشاور طرح ترافیک شهرداری با اشاره به بررسی‌های لازم در مورد خیابانهای پرتردد شهر پیشنهاد‌های زیر را مطرح کرد: حذف خط ویژه حد فاصل میدان حشمت تا چهارراه میکاییل

اعمال ممنوعیت پارک حاشیه‌ای خیابان‌های حاجی‌آباد و امام خمینی (‌اعمال قانون توسط پلیس)

لوپ مطهری- حاجی آباد (‌به صورت پاد ساعتگرد)

لوپ (‌راست گرد) مطهری حاجی آباد بدون حذف خط ویژه حشمت تا چهارراه میکاییل

لوپ حاجی آباد (‌پادساعتگرد) لوپ توتونکاران ـ میدان فرهنگ (‌جهات حرکت ) حفظ میدان فرهنگ بدون چراغ

بعد از بررسی‌های اعضای شورا در این جلسه، عضو شورای اسلامی رشت با اعتراض به برخی از مباحث این طرح گفت: نگران هستم که‌ پاسخ های مربوط به این طرح به مشاور دیکته شده باشد.

رضا رسولی اضافه کرد: برای رفع مشکلات ترافیکی در هسته مرکزی رشت باید مبانی وجود داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به اظهارات رضا رسولی عضو شورا گفت: شکی نیست که در هسته مرکزی رشت مشکلات ترافیکی وجود دارد و خط ویژه نیازمند بررسی مجدد است و باید تکلیف حمل و نقل عمومی در این مسیر مشخص شود.

رسولی گفت: مانیفست ما در این شهر تامین حمل و نقل عمومی است و نمی‌توان بر طبق طرح پیشنهادی تک تک ماشین‌ها را بررسی کرد که کدام یک تک سرنشین هستند تا در مسیر پرتردد امام خمینی وارد نشوند.

شهردار رشت گفت: اجرای ممنوعیت ورود خودروهای تک سرنشین در برخی از مسیرها در واقع یک نوع فرهنگ سازی است و قرار است در تهران اجرا شود.

رسولی گفت: ما گیلانی هستیم و خود را به خوبی می‌شناسیم اگر شرایط یکسان برای تردد در یک مسیر وجود داشته هیچ وقت از وسایل نقلیه عمومی برای عبور و مرور استفاده نمی‌کنیم و بهتر است در پیشنهاد طرح کاری کنیم که مردم استفاده از وسایل نقلیه را در اولویت قرار بدهند.

شهردار گفت: اگر جمع‌آوری نرده‌ها با انتقادات و مقاومت برخی همراه نبود نظر ما این بود که همه نرده‌ها جمع شود اما وقتی باید طوری گام برداشت که مخالفان و موافقان را راضی نگه داشت طرح تخصصی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود.

علوی گفت: جمع آوری نرده‌ها باعث می‌شود امنیت عابران پیاده که قصد عبور از خیابان را دارند،حفظ شود.

رضا رسولی گفت: با جمع آوری نرده ها به شرط وجود خط ویژه موافق هستیم. باید مسیر سفر برای اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی کم شود و اگر برای ماشین‌های شخصی زیاد شود برای ما هیچ اهمیتی ندارد. آنچه اهمیت دارد عدالت اجتماعی و کسانی هستند که به مانیفست کلی شورا برای شهر احترام می‌گذارند.

اعضای شورا برای بررسی بیشتر جلسه فوق‌العاده‌ای را در روز چهارشنبه برگزار خواهند کرد.