رشت رویایی- بیست و چهارمین جلسه شورای شهر رشت در خانه میرزا خلیل تشکیل شد.

در ابتدای جلسه، حجت جذب ولادت حضرت زینب و روز پرستار و روز جهانی گمرک را تبریک گفت و از احمد رمضانپور خواست به عنوان ناطق اول سخن بگوید.‌

رمضانپور گفت: همه ما با انگیزه خدمت به مردم آمده‌ایم و هدف ما این است که داشته هایمان را برای توسعه شهر به کار گیریم.‌

این عضو شورا گفت: من انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات نداشتم و بزرگان شهر در آخرین لحظه تصمیم به حضور من برای خدمت در خانه شهر گرفتند.‌

رمضانپور با بیان اینکه ممکن است بعضی وقت‌ها سخنانش به زعم برخی خوش نیاید، گفت: من در برابر واکنش هایشان سکوت می‌کنم.‌

او همچنین گفت: در جلسه‌ای برای دفاع از باشگاه سپیدرود واژه‌ای به کار برده شد که برخی دوستان به خود گرفتند و از همین جا از آنها عذر خواهی می‌کنم.
این عضو شورا همچنین گفت: در صحبتهایم تصمیمی برای کوبیدن کسی ندارم. در کلیپی که هفته گذشته پخش شد من از واژه باند بازی در آن زمان استفاده کردم که درست نبود.

او ادامه داد: همه برای بهتر شدن رشت در تلاش هستند و اگر کسی حرف اشتباهی می زند باید شهامت عذر خواهی داشته باشد.‌

رمضانپور گفت: من هیچ گونه دخل و تصرفی در عزل و نصب‌ها نداشته‌ام و در زمان انتخاب آن زن و شوهر در سازمان عمران من در بیمارستان بودم‌. وقتی آقای عرب به عنوان مشاور هم انتخاب شدند من در جریان نبودم.

او گفت: اعضای شورا در زمان انتخاب شهردار همه با هم موافق بودند که شهردار باید مختار باشد و اعضایش را خودش انتخاب کند.

این عضو شورا با بیان اینکه به نیت خدمت‌گزاری در خانه مردم وارد شده، گفت: اعضای شورا باید به عنوان نماینده مردم، مطالبه‌گر و پرسشگر و پاسخگو باشند و اگر در انتخاب نیروهای شهردار دخالت داشته باشیم این روحیه دموکراتی خود را زیر سوال برده‌ایم.

او در پایان گفت: برخی رسانه‌ها حرف‌های ما را تحریف می‌کنند و در انتشار خبر، اخلاق حرفه‌ای را حفظ نمی‌کنند.‌

در ادامه جلال‌الدین شکریه گفت: تفاهم‌نامه هاییی که به کمیسیون ارائه می‌شود باید با حضور شهردار و اعضای شورا مورد بررسی قرار بگیرد و سرمایه‌گذارانی که در شرایط بهتری قرار دارند به صحن شورا معرفی شوند تا بتوان بهترین شرایط را انتخاب کرد. تمام مصوبات اعضای کمیسیون‌ بر اساس خرد جمعی است.

شکریه همچنین در تایید سخنان رمضانپور گفت: شهردار باید در عزل و نصب‌ها اختیار کامل داشته باشد و اعضای شورا می‌توانند به شهردار مشاوره دهند.‌

رضا رسولی گفت: امیدواریم در آینده با اتحاد و همدلی به نتایج بهتری برسیم و رفتار بزرگ‌منشانه دکتر رمضانپور برای من درس بزرگی خواهد بود.

لوایح
اصلاحیه بند‌ یک ‌جایزه تشویقی در بخش ساخت و ساز در رشت
عوارض بهینه تغییر کاربری عرصه ناشی از ابلاغ طرح تفضیلی جدید به کسر جایزه تشویقی در سه ماهه اول سال به میزان ۲۵ درصد، سه ماهه دوم سال ۲۰ درصد سه ماهه سوم سال ۱۵ درصد و سه ماهه چهارم سال ۱۵ درصد خواهد شد.‌

عوارض بهینه تغییر کاربری عرصه ناشی از ابلاغ طرح تفضیلی جدید به عنوان اصلاحیه بند یک اضافه شد.

آمنه تجددی در توضیح این لایحه گفت: لایحه تشویقی به مدت یک ماه است که مصوب شده و در بند یک با مشورت اعضای شورا تصمیم بر این شد برای رونق ساخت و ساز شهر اصلاحیه مذکور اضافه شود.

در تبصره این لایحه آمده است که سرمایه‌گذارانی که در دو سال متوالی قبل از سال اخذ پروانه حداقل برای مساحت ۱۰۰ مترمربع مسکونی و یا ۲۰۰ متر مربع تجاری با حداقل مالکیت یک دانگ پروانه ساختمانی اخذ نموده باشد در سال اخذ پروانه جدید مشمول جایزه تشویقی ۲۵ درصدی در تمام طول سال اخذ پروانه جدید خواهد شد.‌

با موافقت اعضای شورا این لایحه تصویب شد.

لایحه اخذ مجوز در یافت وام از بانک شهر با دو تفاهم‌نامه به قید دو فوریت مطرح شد.

در متن لایحه آمده است که تکمیل و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل کمبود ناوگان اتوبوسرانی و فاصله قابل توجه با استاندارد کشوری و همچنین برآورود‌های طرح حمل و نقل همگانی یکپارچه شهر رشت نیاز به تکمیل و تجهیز ناوگان حمل و نقل دارد.

اخذ دو فقره تسهیلات بانکی به مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال ‌برای خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری سطح پایین‌ هر دستگاه اتوبوس به مبلغ ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ‌ریال و مبلغ ۴۷۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای خرید ۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری کمرشکن با درب‌های مسافر در دو طرف (‌هر دستگاه به مبلغ ۹۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال) مطابق مشخصات فنی و جدول زمانبندی پیوستی هریک از تفاهم نامه‌ها نماید.

حاجی پور به عنوان موافق گفت: ما چاره‌ای جز اضافه کردن اتوبوس و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم. چون بدون تقویت ناوگان حمل و نقل‌ عمومی نمی‌توان از مردم خواست که ماشین شخصی خود را برای تردد به خیابان نیاورند.

‌او گفت: قیمت اتوبوس‌های ۱۲ متری ششصد میلیون است و اتوبوس ۱۸ متری برای دور شهر در نظر گرفته شده است. ۵۰ درصد از این وام به صورت نقدی از بانک شهر دریافت می‌شود و ۵۰ درصد غیر‌نقدی است و در صورت موافقت تا شهریور اتوبوس‌ها وارد می‌شوند.

رییس شورای شهر رشت گفت: سیاست های کلی ما در بحث حمل و نقل چیست؟ ما در حال حاضر با یک پراکندگی در شیوه حمل و نقل و خریداری ناوگان حمل و نقل مواجه هستیم. بخشی از اتوبوس‌ها برای اورهال در قزوین هستند که تا به امروز شهردار گزارشی از و‌ضعیت آنها ارائه نکرده است. قرار دادهای متعددی برای خرید اتوبوس ارائه شده که بدون نتیجه باقی مانده است‌.

حاجی پور گفت: سه قرارداد در رابطه با خرید اتوبوس داریم یک قرار‌داد که شامل تعمیر ۱۰۰ اتوبوس در قزوین است که هزینه تعمیر هر کدام ۱۵۰ میلیون تومان است که‌ توان پرداخت هزینه آنها را نداریم و بعد از بررسی تصمیم گرفتیم ۳۰ دستگاه را تعمیر کنیم و ۷۰ دستگاه باقی مانده را به جای پرداخت هزینه تعمیر با آنها حساب کنیم.

او در ادامه افزود: قرار دوم خرید اتوبوس از شرکت سبلان خودرو است که شرکت مذکور توان تامین تعداد اتوبوس های موردنیاز شهرداری رشت را ندارد و گفتند می‌توانیم ۱۹ اتوبوس و ۳۰ مینی بوس به شما تحویل دهیم. که با آن در کمیسیون ترافیک موافقت نشد، چون کیفیت اتوبوس‌ها خوب نیست. سومین قرار داد عقد تفاهم‌نامه بین بانک شهر و شهرداری است که قرار داد مذکور است.

رسولی با تایید صحبت‌های حاجی پور گفت: تامین اتوبوس برای شهر واجب است و منوط به اجرای خط ویژه در دیگر مناطق شهر و راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک است که حدود سه سال به یک کد گذراژه نیاز دارد تا مانند خیابان امام خمینی نشود.

رسولی گفت: ‌قرار است در مورد مبلغ قابل توجهی تصمیم‌گیری شود که باید تمام جوانب آن بررسی شود و وثایقی مورد نیاز باید در کمیسیون ها بررسی شود.

در ادامه فرهام زاهد گفت: این لایحه نیاز به برررسی بیشتر دارد و باید با توجه به نیاز شهر به صورت یک فوریت مورد بررسی قرار بگیرد.

فاطمه شیرزاد گفت: تا پایان سال زمان کمی داریم و لوایح زیادی به صورت دو فوریت وارد صحن می‌شود و با توجه به این که نیاز شهر به اتوبوس زیاد است بهتر است شهردار لوایح به این شکل را قبل از ارائه به صحن شورا با هیئت رییسه شورا مطرح شود. حتی رییس کمیسیون ترافیک ‌هم به طور کامل از این لایحه اطلاع ندارند.

این لایحه به صورت یک فوریت پذیرفته شد.

– واگذاری جایگاه سی.ان.جی در محوطه سازمان حمل و نقل و بار و مسافر به مدت یک سال به شرکت سپنتا صنعت موتور فری رخ تا پایان سال ۹۷ به صورت ترک تشریفات
رسولی گفت: یک سازمان چقدر کار دارد که قرارداد منبع درآمدی خودش را فراموش می‌کند و بعد از دو ماه به صحن ارائه می‌دهد.

او گفت: بهتر است به مدت دوماه تمدید شود تا تصمیم درستی برای این موضوع گرفته شود.

حامد عبداللهی گفت: دلیلی ندارد با توجه به شرایط شهرداری این جایگاه به صورت ترک تشریفات به شرکت مذکور داده شود. اگر به صورت فراخوان واگذار شود به درآمد بیشتری دست خواهیم یافت.

رمضانپور نسبت به نحوه ارائه لوایح به صحن شورا انتقاد کرد و گفت: در مجلس قبل از اینکه لوایح در صحن مطرح شود نمایندگان مجلس از جزییات آن با خبر بودند و در‌خواست من از رییس شورا این است که لوایح با تمام پیوست دو روز پیش از ارائه در صحن به اعضای شورا داده شود تا خالی از ذهن نباشیم‌.

شکریه به عنوان مخالف یک فوریت گفت: نباید رویه فراموشی در مدت زمان قراردادها در سازمان‌ها عادت شود.‌

فرهام زاهد گفت: در سازمان دیگر نیز این موضوع فراموشی تکرار شده است‌ و موردی بوده که ۱۶ نیروی کار در سازمانی تعیین تکلیف نشده‌ بودند.
دستور اول

اصلاح و شفاف سازی وضع برخی مواد تعرفه عوارض بهای خدمات سال ۹۷

رضا رسولی گفت: این لایحه امسال به موقع ارسال شد و بیش از ۱۱ جلسه با کمیسیون‌های مختلف این لایحه بررسی شد و به تغییر بنیادی و اساسی در این لایحه منجر شد.

رضا رسولی گفت: عوارض کسری پارکینگ در ساخت پارکینگ باید هزینه شود و چگونه است که ساختمانی ساخته می‌شود اما پارکینگ آن تامین نمی‌شود.

دستور اول به صورت یک فوریت به کمیسیون‌ها ارائه شد.

اصلاحیه و وضع برخی از مواد عوارض و بهای خدمات پیشنهادی سال ۹۷ شهرداری رشت

شکریه گفت: برخی از صنوف در ذات‌شان زباله وجود ندارد ولی با این حال هزینه‌ای برای زباله پسماند برایشان در نظر گرفته‌ایم.‌

او گفت: هزینه جمع‌آوری زباله برای برخی رستوران‌ها در مناطق برخوردار افزایش پیدا کرده است.‌

با موافقت اعضای شورا تصویب شد.

بودجه سال ۹۷ شهرداری رشت توسط شهردار رشت به صحن شورا ارائه شد.( اینجا بخوانید)