[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-14-20[/su_frame]

رشت رویایی، رویا محمد علی پور- یک صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر با غیبت رییس شورا به دلیل سفر به مشهد و شرکت در همایش کلانشهرهای کشور آغاز شد.

مظفر نیکومنش نایب رییس شورا اولین جلسه رسمی شورا را با تبریک اعیاد هفته و روز پدر ، میلاد حضرت امیر المومنین آغاز کرد.

فاطمه شیرزاد، فرانک پیشگر، اسماعیل حاجی پور، محمدحسین واثق کارگرنیا، محمود باقری خطیبانی، محمدعلی رفیعی نوده، رضا رسولی، مجید رجبی ویسرودی، حجت جذب، عباس صابر، مظفر نیکومنش نودهی و فرهاد شوقی و علوی در این جلسه حاضر بودند.

[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-13-55[/su_frame]

محمد باقر خطیبانی ناطق همیشه شورا گفت: در یکی از سایتها دیدم دلال قلم به دست شهرداری که نقش بسیار وسیعی در شهرداری داشت، و پل های عابر پیاده در پشت هاکوپیان، گلسار و خیلی جاهای دیگر را دارد نوشته بود؛ شورای شهر رشت غوغا سالار نمی خواهد. واقعا از او تشکر می کنم راست می گوید شورای شهر رشت غوغا سالار نمی خواهد. باید کسانی باشند که سکوت کنند تا امثال آنها به دلالی خود بپردازند.

او گفت: من خود در جایی نشسته بودم که همین دلال زنگ زد وبا اعلام خبر انصراف فرد سرمایه گذار در مناقصه پل های عابر پیاده می خواست با دادن مناقصه به این فرد، جایگاه تبلیغاتی در این پل ها را از آن خود کند.

باقری گفت: دلم می سوزد چنین کسانی امروز به عنوان کاسب در انتخاب اعضای شورا برای دوره بعد تصمیم گیری می کنند.

او به تغییر های مکرر مدیران در سازمانهای شهرداری اشاره کرد و گفت: با این که تکرار مکررات است اما در این عمر پایانی شورای چهارم گفته هایی بوده که ناگفته مانده است و به همین دلیل نامه ای به استاندار نوشتم.

او در ادامه نامه ای که به استاندار نوشته بود را خواندو گفت: امکان دارد جلسات بعدی شورا تشکیل نشود اما الویت کار در کلان شهر رشت آسفالت هاست. شهر رشت تیکه پاره شده است، دست اندازنیست، چاله است، بعد با این شرایط آیا نیاز است که دیوار تازه آباد تخریب شود؟ می خواهند آنجا منظرهای زیبا درست کنند و ما سنگ قبرها را ببینیم.

شورای محل خدمت به مردم است نه سیاسی کاری

[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-14-06[/su_frame]

شیرزاد دومین ناطق شورا گفت: امیدواریم در فرصت باقی مانده تمام وقت خود را بگذاریم. ما تا پایان ۴ سال همچنان نماینده مردم هستیم و امیدواریم تا پایان خدمتگزار مردم باشیم .

شیرزاد با تبریک روز پدر گفت: پل‌های عابر پیاده برای معلولان و جانبازان مناسب‌سازی شود ضمن اینکه یکی از پل‌های عابر پیاده که در سال گذشته مصوب شده اما هنوز به نتیجه نرسیده، پل محله قاسمیه است.

او گفت: مردم قاسمیه نارضایتی هایی در خصوص احداث پل عابر پیاده داشته اند و متاسفانه این پل به دلیل اعتراض هایی که از سوی بانک وجود داشته از نظر قضایی مشکل پیدا کرده است ولی همان طور که می دانیم مردم در اولویت قرار دارند و باید هرچه سریع تر این مسئله حل شود چون جان مردم در الویت اهمیت است.

او ادامه داد: شورا جای سیاسی کاری نیست و جای خدمت به مردم است و باید منافع شهر حفظ شود و کسانی که در این میان وارد شورای پنجم شدند باید بر اساس منافع مردم عمل کنند و اگر سیاسی کاری شود منافع مردم را تحت الشعاع قرار می دهند.

در ادامه اعلام وصول طرحها و لوایح مورد برسی قرار گرفت:

لایحه اول: واگذاری پروژه ساخت و بهره برداری شهر هوشمند فیبر نوری، دوربین ثبت تخلف پلتفرم به روش مشارکتی خانواده Bot

در شرح لایحه آمده است: شهرداری در نظر دارد پروژه شبکه فیبر نوری یکپارچه را به منظور ایجاد زیر ساخت پرسرعت شبکه ارتباطی، جلو گیری از کندو کارهای مکرر اپراتورهای متعدد و… با ایجاد ۱۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در مسیرهای شهری به صورت Bolt با طول دوران مشارکت ۱۵ ساله با لحاظ آورده شهرداری (۷ کیلومتر معادل درصدی از درآمدها بر اساس مطالعات پیوست) و پروژه ثبت تخلفات به جهت ایجاد سامانه هوشمند ثبت تخلفات که مجموعه ای از تجهیزات شامل نرم افزار، سخت افزار، برق و ارتباطات که به صورت یکپارچه وظیفه ثبت و ذخیره سازی، پردازش و ارسال اطلاعات خواهد شد را به صورت قرارداد Bot  و طول دوران  مشارکت ۵ ساله  و همچنینن پروژه پلتفرم یکپارچه را با هدف یک زیر ساخت جامع، منعطف و قابل اعتماد برای برقراری، حفظ و گسترش ارتباط بین کسب و کار مشتریان، ایجاد و پیاده سازی می شود را به صورت Bot  با طول دوران مشارکت ۶ سال که کلیه پروژه ها در قالب پروژه شهر هوشمند اجرا نماید از این رو این پروژه جهت برگزاری فراخوان با شروط فوق که به صورت پایه فراخوان می باشد به شورای محترم تقدیم می گردد.

عباس صابر به عنوان موافق گفت: ما دربحث فیبر نوری که یکی از بحث های ضروری شهر ما است سالها عقب هستیم و تمام زیرساختهای شهرداری به این مسئله بستگی دارد و دلیل مخالفت دوستان را نمی دانم.

او ادامه داد: وقتی قرار است این پروژه به صورت فراخوان در قالب bolt برگزار شود و برای آن سرمایه گذار تعیین شود، این کار انجام شود دلیل مخالفت را متوجه نمی شوم.

او تاکید کرد: این پروژه  از طریق فراخوان برگزار می شود پس باید به شهرداری این اختیار را بدهیم و در همین جلسه این بحث تمام شود.

رسولی گفت: من به به نظر مهندس صابر احترام می گذارم ولی بررسی این موضوع به صورت یک هفته در کمیسیون، اشراف ما را به این موضوع بیشتر خواهد کرد.

در پایان اعضای شورا به بررسی  این طرح به صورت یک فوریت رای دادند.

از لوایح دیگر که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، اصلاحیه و وضع برخی از مواد تعرفه بهای خدمات پیشنهادی سال ۹۶ سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به صورت یک فوریت، اصلاحیه بهای خدمات ترمیم و بازسازی نوار حفاری در معابر شهری به صورت یک فوریت، تملک عرصه در تعریض خیابان ۱۸ متری و کوچه ۸ متری به پلاک ثبتی ۱۴۲۷۰ بخش ۴ به صورت یک فوریت، تملک عرضه در تعریض خیابان ۳۵ متری به پلاک ثبتی ۶۸۴۳ بخش ۴ رشت به صورت یک فوریت، ضوابط بودجه سال ۹۶ به صورت عادی و تقاضای ابتیاع پلاک ثبتی ۲۸۴۲۹ سنگ اصلی ۱۴ بخش رشت نیز به صورت عادی بود.

دستور اول: اعتراض فرمانداری به بندهای ۱،۳و۶ صورت جلسه یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه شورا در تاریخ ۱/۱۲/۹۵

متن اعتراض فرمانداری در صحن شورا خوانده شد و کارشناس حقوقی شورا برای توضیح پاره ای از موارد در چایگاه قرار گرفت.

او گفت: فرمانداری رشت پیرامون بند ۱ مصوبات شورا با موضوع  بودجه پیشنهادی سال ۹۶ شهرداری رشت و سازمان های تابعه شهرداری با عنایت به این که کلیات بودجه ارائه شده دارای ایرادات ساختاری و قوانینی می باشد لذا ضمن اصلاح موارد ذیل بازنگری ساختاری در تایید و بررسی بودجه ۹۶ به عمل آمده و همسویی با سیاست های دولت مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: از آن جا که میزان تحقق درآمدهای شهرداری چهل درصد بوده فرمانداری معتقد است امکان تحقق بودجه پیش بینی شده به میزان نهصد میلیارد تومان وجود ندارد.

کارشناس حقوقی به  پاسخی که از سوی شورا ارسال شده بوده اشاره کرد و گفت: با عنایت به میانگین رشد درآمدی ۵ ساله شهردرای رشت از سال ۹۱ تا ۹۵ به میزان بیش از ۲۰ درصد و همچنین تعهدات فراهم شده جهت تحقق درآمدهای پیش بینی شده در سال ۹۶ و هماهنگی با سازمان های برنامه بودجه و واحدهای نظارت تحقق این مبلغ دور از انتظار نیست.

همچنین در این پاسخ آمده است که ۱۵۰ میلیارد تومان از کل مبلغ درآمد سال ۹۶ مربوط به اخذ تسهیلات بانکی است که به استناد تبصره مربوط در محاسبه میزان میانگین افزایش درآمد پنج ساله شهرداری، لحاظ نمی شود.

او ادامه داد: لایحه بودجه باید بر اساس ۵ سال آخر بودجه پیش بینی می شد و در محاسبات رشد مواردی چون میزان وام و فروش اموال مورد توجه قرار نگرفته است، با این احتساب چیزی که باقی می ماند ۵۵۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته بیست درصد افزایش یافته است.

کارشناس حقوقی شورای شهر رشت ایراد دیگر فرمانداری را اجرای پرژه آبنمای موزیکال شهرداری با وجود رد لایحه توسط شورا دانست و گفت: در مورد عدم ضرورت اجرای پروژه آبنمای موزیکال سه بعدی نیز نظر شورا این بود که شهرداری مصوبه ای در این مورد نداشته است و فرمانداری باید در مورد مصوبه شورا اظهار نظر کند.

او با بیان اینکه سازمان بازرسی نظر شورا را خواسته است و شورا نظر مستقلی دارد گفت: فرمانداری همچنین به  پرداخت ردیف اعتبار یک بند از بودجه به جشن هزینه های شهرداری ایراد گرفته و گفته است تا ده درصد از بودجه بدون نظر شورا می تواند توسط شهرداری جابجا شود و بیشتر از آن باید توسط شورا انجام گیرد.

او در ادامه گفت: در مورد فراخوان سوخت و پروژه جایگاه های سوخت کوچک توسط شرکت پتروآیریک نیز ایراد وارد شده و شورا جوابیه ای ارسال کرده است. در این پروژه تکنولوژی انجام گرفته به شهرداری منتقل می شود و پولی توسط شهرداری انجام نخواهد گرفت.

رضا رسولی در این باره گفت: یکی از موضوعات تشخیص فاصله مکانی این جایگاههاست که در تخصص شورا و شهرداری نیست و همچنین بحث آسیب نرساندن این پمپ های به اقتصاد سایر جایگاه بوده است که همه این موارد در لایحه پیش بینی شده است.

او ادامه داد: من با کلیت انجام این کار موافق هستم از طرفی وزارت نفت قرار است یک سری برندهای داخلی را در این جایگاهها تبلغ کند و بعد جایگاههای بزرگ را به زیر مجموعه آن برند در آورد. زمانی جای نگرانی وجود دارد که یک برند غیر بومی بخواهد در این جایگاهها تبلیغ و به کار برده شود.

حاجی پور گفت: ما با سرمایه گذارانی مواجه هستیم که می گویند ما وام هایی دریافت کرده ایم و همچنان داریم قسط پرداخت می کنیم و این افراد می خواهند با جایگاه سوخت کوچک سود ببرند.

[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-14-23[/su_frame]

رضا رسولی گفت: مصوبه ما ایراد کلی ندارد و پیشنهاد من این است که یک شرط به شش شرط قبل در خصوص برندسازی اضافه کنیم و حقی از جایگاههای سوخت ضایع شود.

اعتراض دیگر فرمانداری رشت احداث کتابخانه در مسکن مهر بوده است. سید رضا موسوی روزان گفت: اعتراض فرماندار وارد نیست و کتابخانه منفعت شخصی ندارد و مثل پارک و فضای سبز یک فضای عمومی است و استفاده شخصی ندارد.

فرمانداری در اعتراض به بند ۳ گفت: تصویب جزییات پیشنهادی بودجه سال ۹۶ با توجه به عددم تایید کلیات بودجه پیشنهادی امکان پذیر نیست.

موسوی روزان بعد از خوانده شدن اعتراضات فرمانداری گفت: باید در نظرات فرمانداری و شورا تجدید نظری شود، گویا در فرمانداری اتفاقی افتاده که نظرات کارشناسی شان خیلی قوی شده است یا مصوبات ما خیلی ضعیف شده که همه مصوبات ما دچار اشکال است.

اسماعیل حاجی پور گفت: باید فرماندار را دعوت کنیم و جلسه ای بگذاریم، یکی از کسانی که به فرماندار مشاوره می دهد موجب این مسایل شده که باید در جلسه ای با فرماندار این موضوع بررسی شود در غیر این صورت مردم ضرر خواهند کرد. خواهش بنده این است که آقای فرماندار دعوت شوند تا این مسئله پیگیری شود.

[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-14-02[/su_frame]

دستور دیگری که مورد بررسی قرار گرفت اخذ وام از بانک شهر در خصوص وصول مطالبات از مودیان و ارائه تسهیلات به پیمانکارن پروژه های عمرانی بود.

این وام ۳۵ میلیارد ریالی  با نرخ بهره ۱۸درصد بر اساس شرایط مدت باز پرداخت تسهیلات طی مدت  ۳۶ ماه با در نظر گرفتن وثایق ملکی تنظیم شد.

علوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: با توجه به وضعیت بحرانی که در سال گذشته داشتیم و این معوقات همچنان باقی مانده بود در کمیسیون برنامه و بودجه با بررسی های زیاد در این مورد صورت گرفته که اساسا در یافت وام برای پرداخت حقوق درست نیست.

علوی گفت: وام را می گیرند که کار اقتصادی انجام دهند نه این که حقوق معوقه پرداخت کنند. ولی نظر کمیسیون با شرایط آن زمان بر این شد که این وام دریافت و معوقات پرداخت شود.

او ادامه داد: معوقات همچنان مانده است و شهرداری هم در انتظار این وام است تا یک مبلغی به پیمانکاران بابت معوقاتشان پرداخت کند.

[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-13-57[/su_frame]

حجت جذب به عنوان مخالف لایحه گفت: طرح این موضوع توسط شهرداری بسیار بد است.اگر قرار است وام برای پرداخت حقوق  معوق گرفته شود کار درستی نیست.

مجید رجبی به عنوان موافق گفت: در تمام کشور، در تمام دنیا و حتی در بخش حقیقی کسانی که نتوانند منابع مالی خود را در بخش  خانواده و چه در بخش کشور تامین کنند، وام می گیرند. همه دوستان هم ادعا می کنند که به اقشار مختلف ضعیف جامعه توجه داریم و مدافع آنها هستیم.

او گفت: ما در روزی که این لایحه را مصوب کردیم با گرفتن وام و پرداخت آن برای حقوق مخالف بودیم ولی چاره ای نیست.

او ادامه داد: ما نمی توانیم به رفتگر، کارگر، پیمانکار حقوق ندهیم. وقتی شهرداری منابع مالی ندارد و با ندادن این پول یک عده از مردم به چالش می افتند گاهی نیاز است که این نوع وام گرفته شود.

رجبی گفت: این که شهرداری پول را پرداخت نکند دیگر ما مقصر نیستیم. مثال واضحش سفر شهرداربه خارج کشور است  که ما و استانداری موافقت نکردیم ولی او با تصمیم خودش رفت. ما که دیگر نمی توانیم به هواپیما بگوییم جلویش را نگه دار اورا سوار نکن.

حجت جذب گفت: مسیر انتخاب شده، مسیر غلطی است و باید شهرداری  موظف شود که اولویتش با پرداخت حقوق کارکنان باشد و باید مسیر اصلاح شود.

محمود باقری به عنوان مخالف گفت: اول تاسف می خورم که از فرمانداری نامه ای دریافت کردیم که بودجه ما چهل درصد محقق شده و در این نامه به عدم پرداخت نیروهای حجمی اشاره کرده، ولی در لایحه پرداخت معوقات پیمانکاران مطرح شده است و همین جا پارادوکسی ایجاد کرده است.

او گفت:  اگر قرار است این وام با پرداخت سود هجده درصد به بانک شهر تصویب شود باید منوط به این باشد که  این پول به حساب پیمانکاران حجمی ریخته شود. کوچکترین پیمانکار که نورتابان است از شهرداری ۷ میلیارد پول طلب دارد.

[su_frame align=”center”]photo_2017-04-09_15-13-46[/su_frame]

محمود باقری خطیبانی همچنین در مورد خرید زمینی توسط شهرداری برای ایجاد پارک گفت: درشورای چهارم، شهردار ۶۲ پارک احداث کرده است و این کافی است.

رجبی گفت: محمود، تمام عملکرد شهرداری برای شورا است نه شهردار، شهردار تنها پیگیر اجرای مصوبات شوراست. باید بگویی ما ۶۲ پارک زده ایم.

در پایان با نظر کمیسیون برای موافقت با لایحه مورد تصویب قرار گرفت.