گفت وگو با دکتر مسلم گنجی، سرپرست مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت
افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری رشت در راستای توسعه شهر خلاق خوراک شناسی است

مسلم گنجی

رشت رویایی- بعد از ورود دکتر ثابت قدم به شهرداری رشت، تغییر و تحولاتی در سطح ساختار سازمانی شهرداری رشت به وجود آمد که از جمله می توان به معاونت برنامه ­ریزی و توسعه انسانی شهرداری اشاره کرد که شکل تازه­ای به خود گرفت. از بخش­ های جدیدی که به واسطه این اتفاق شکل گرفت، «مدیریت نوسازی و تحول اداری» بود که مدیریت آن به دکتر مسلم گنجی واگذار شد. یکی از اقدامات مدیریت نوسازی و تحول اداری تشکیل گروه مطالعات و پژوهش با هدف ساماندهی طرح­ های مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت بود. با توجه به اینکه اخیراً هفته پژوهش را پشت سر گذاشتیم و دو اثر مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت در هفته گذشته رونمایی شد، به سراغ دکتر گنجی رفتیم تا با حوزه مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری و شرح وظایف آن بیشتر آشنا شویم و در جریان طرح­های مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت قرار بگیریم.

آقای دکتر گنجی، ضمن تبریک هفته پژوهش اگر ممکن است درباره‌ی شکل‌گیری مدیریت نوسازی و تحول اداری توضیح دهید؟

با سپاس از شما که این فرصت را در اختیار من قرار دادید. ابتدا هفته‌ی پژوهش را به تمامی پژوهشگران و دانشگاهیان تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم با ارج نهادن جایگاه دانش و پژوهش، بتوانیم هرچه بیشتر در تحقق توسعه‌ی پایدار این سرزمین کوشا باشیم. در دومین دوره‌ی حضور دکتر ثابت قدم به عنوان شهردار رشت، در آغاز سال ۹۴ با توجه به اهمیت ویژه‌ی ایشان به امر برنامه‌ریزی در راستای تحقق حکم روایی خوب شهری و با پیگیری‌های دکتر ثابت قدم، ساختار سازمانی شهرداری رشت با ایجاد معاونت جدیدی تحت عنوان «معاونت برنامه‌ریزی و توسعه‌‌ی سرمایه‌ی انسانی»، شکلی نو به خود گرفت. در ذیل این معاونت علاوه بر مدیریت سرمایه‌ی انسانی، و مدیریت برنامه و بودجه، مدیریت نوسازی و تحول اداری نیز تشکیل شد که مسئولیت این مدیریت را به اینجانب واگذار نمودند. با توجه به شرح وظایف تعیین شده و مأموریت‌های این حوزه، ذیل این مدیریت، اداره‌ی تشکیلات، بهبود روش‌ها و ارزیابی عملکرد؛ اداره‌ی آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی؛ و همچنین گروه مطالعات و پژوهش به منظور ساماندهی طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت شکل گرفت.

کمی درباره‌ی طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی شهرداری رشت بگویید؟

بیانیه‌ی چشم‌انداز شهر رشت در افق ۱۴۰۴ مباحث مهمی چون هوشمندسازی، مشارکت‌پذیری شهروندان، پیاده‌مداری، جذب گردشگران داخلی و خارجی، مدیریت یکپارچه مبتنی بر حکمروایی خوب شهری، ارائه‌ی خدمات دانش پایه و پیشرفته، توسعه‌ی دیپلماسی شهری، ایجاد درآمدهای پایدار و  همچنین توسعه‌ی سرمایه‌های اجتماعی با اتکاء به استعدادهای بومی و محلی را منظور داشته است. با درنظر قرار گرفتن بیانیه‌ی چشم‌انداز شهر رشت، در راستای ساماندهی برنامه‌های عملیاتی پیش‌رو، ۶ مطالعه‌ی کلان در دستور کار دکتر ثابت قدم قرار گرفت. طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی کلانِ شهرداری رشت در این راستا شامل تدوین برنامه عملیاتی  ۵ ساله شهرداری رشت؛ طراحی و معماری سازمان بر بستر فناوری اطلاعات در شهرداری رشت؛ شناخت، تحلیل و معماری شهرداری الکترونیکی رشت (در راستای افزایش توان ارتباطی IT و تهیه RFP پروژه های مورد نیاز)؛ طراحی الگوی خصوصی‌سازی خدمات شهری در شهرداری رشت؛ طراحی الگوی عملیاتی اصلاح نظام درآمدی شهرداری رشت با رویکرد پایدار سازی درآمدها؛ طراحی و پیاده‌سازی ساختار مدیریت پروژه بر بستر فناوری اطلاعات در شهرداری رشت است که از اواخر سال ۹۰ آغاز گردیده و تعدادی در سال ۹۲ و تعدادی دیگر در سال ۹۳ به اتمام رسیده و چند مطالعه‌ی دیگر نیز در حال انجام است.

جلب مشارکت های عمومی از طریق اعتماد­سازی محلی، برندسازی و سرمایه­ گذاری، رویکردهای مدیریت شهری رشت در مسیر توسعه و تحول است. برای جلب مشارکت­های عمومی از طریق اعتماد­سازی محلی چه کارهایی صورت گرفته است؟

در این حوزه مطالعاتی صورت گرفته است که یکی از شاخص ­ترین آنها، تهیه‌ی مجموعه پیام­های پیشگیری در قالب ۸ جلد با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان گیلان و حمایت شهرداری رشت است. همچنین با دانشگاه گیلان برای حمایت از طرح­های پژوهشی و پایان­ نامه دانشجویی تفاهم­ نامه ه­ایی منعقد کرده‌ایم. برگزاری جشنواره‌ی پایان­ نامه ­های برتر در حوزه مدیریت شهری و چاپ کتاب خلاصه آثار دریافتی به دبیرخانه این جشنواره در همین راستا نیز انجام شده است.

تدوین سند عملیاتی آموزش حقوق و وظایف شهرداری و تدوین برنامه­ های آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند با همکاری این سازمان، در راستای کاهش تولید و افزایش تفکیک از مبدأ از دیگر تلاش­های گروه مطالعات و پژوهش شهرداری رشت است. همچنین سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری رشت نیز ۷ جلد کتابچه در حوزه‌ی بازآفرینی شهری منتشر نموده است. همچنین چند همایش علمی و پژوهشی هم در سطوح ملی و بین المللی برگزار گردیده است.

اگر بخواهیم به صورت جزیی ­تر فعالیت­های حوزه‌ی اعتمادسازی را بررسی کنیم، در سند عملیاتی آموزش حقوق و وظایف شهروندی چه سیاست­هایی موردنظر قرار گرفته و بر این مبنا برنامه‌های عملیاتی در چه حوزه‌هایی تدوین شده است؟

چشم ­انداز این سند: «رشت شهری با فرهنگ غنی و مشارکت­ جو، پیشگام در ارائه مدل ارتقای فرهنگ شهروندی­» است که بر این مبنا ۱۱ سیاست مورد نظر قرار گرفته است. ارتقای مشارکت­های مردمی، گسترش احترام به حقوق شهروندی، افزایش برقراری ارتباط شهروندان با فضاهای شهری­، ارتقای سلامت و گسترش فرهنگ پیشگیری، گسترش حمل و نقل پاک، توسعه زیست محیطی پایدار شهری، حفظ و ارتقای ارزش­های دینی، مذهبی و انقلابی، گسترش فرهنگ ایمنی و رویارویی با حوادث غیر­مترقبه، اصلاح الگوی مصرف، بهبود سیمای شهری، رشت ­شناسی و آشنایی با رشت به عنوان شهر خلاق، سیاست­ های یازده گانه سند عملیاتی آموزش حقوق و وظایف شهروندی است که در قالب ۱۸ عنوان برنامه و ۱۵۵ برنامه عملیاتی تدوین گردیده که زیر نظر دکتر ثابت قدم، در دستور کار مناطق ۵ گانه و سرای محلات قرار گرفته است.

به یک نمونه از این برنامه ­ها اشاره می­ کنید؟

بله، مثلاً در حوزه­ ی مدیریت پسماند برنامه­ های آموزشی و فرهنگی در راستای کاهش تولید و افزایش تفکیک از مبدا تدوین شده است که در این برنامه ­ها اصناف­، عموم شهروندان، ادارات، مدارس، محلات و سازمان‌ها به عنوان جامعه هدف مورد نظر قرار گرفته‌اند.

در مورد برندسازی چطور؟

در این زمینه برنامه عملیاتی برند­سازی شهر رشت با عنوان برند «رشت، شهر جشنواره‌ها» تدوین شده است.  همچنین با ارائه‌ی چندین مقاله در مجلات و همایش­ های ملی و بین­ المللی نیز تلاش کرده‌ایم تا فعالیت‌های برندسازی شهر رشت را به صورت علمی و پژوهشی، مستندسازی کنیم.

اما یکی از اتفاقات خوب در این حوزه، میزبانی هجدهمین گردهمایی کمیسیون معاونان برنامه ریزی و توسعه شهرداری ­های کلانشهر و بزرگ شهرهای کشور در رشت بود که گام موثری در معرفی برند رشت در جمع مدیران ارشد شهرداری های شهرهای بزرگ کشور بود.

گردهمایی کمیسیون معاونان برنامه ­ریزی و توسعه شهرداری­ های کلانشهر­ها و شهرهای بزرگ کشور چه رهاوردی برای شهرداری رشت داشته است؟

این گردهمایی یکی از برنامه­ های قابل‌ملاحظه و پربار ما درسال جاری بود که سوم و چهارم شهریور در راستای رویکرد برند­سازی به میزبانی رشت برگزار شد.

جلسات در این گردهمایی در قالب کمیسیون معاونان برنامه ­ریزی و پنج کمیته تشکیل شد که یکی از کمیته­ ها، پژوهش و توسعه بود. در این کمیته، تجربه ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک­ شناسی، مدل چهارچوب مدیریت هماهنگ توسعه ­ی شهری و مدل تدوین برنامه شهرداری­ ها بر پایه اقتصاد مقاومتی ارائه شد. همچنین نظام­نامه برگزاری جشنواره مفاخر مدیریت شهری تدوین شد و پس از تدوین آیین­ نامه استقرار مدیریت دانش سازمانی و آیین­ نامه حمایت از فعالیت­های پژوهشی کارکنان شهرداری ­ها، هر یک به تصویب رسیدند.

درباره‌ی برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و حضور در آن‌ها چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

در برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، شهرداری رشت در سال جاری هم به عنوان متولی و هم به عنوان حامی، ایفای نقش نموده است. از جمله کنفرانس بین المللی عمران، معماری مدیریت شهری و محیط زیست در هزاره ­ی سوم و دومین کنفرانس بین­ المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار بوده است که هر دوی این کنفرانس‌ها با مشارکت دانشگاه لوتران کالیفرنیا در رشت برگزار شد­.

در این راستا همچنین اولین جشنواره پایان­نامه های برتر با محوریت شهر و شهرداری در سال ۹۴ برگزار شد که حاصل آن تدوین کتابی با عنوان ­«­تلخیص اولین جشنواره پایان­ نامه­ های برتر شهرداری رشت» بوده است که هفته گذشته رونمایی گردید. در این کتاب خلاصه ۵۸ پایان ­نامه ارائه شده است. همچنین در نتیجه تفاهم­ نامه منعقد شده با دانشگاه گیلان، شهرداری رشت بر آن است تا از ۶۰ پایان ­نامه دانشجویی در حوزه ­ی بازآفرینی، اقتصاد، فرهنگی اجتماعی، زیست محیطی، ورزش و سلامت و شهر خلاق و خوراک شناسی حمایت کند. در این مدت چهار پژوهش شهرداری رشت در همایش های ملی و بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که موضوعاتی چون ارزیابی نقش بازآفرینی شهری رشت بر مدیریت شهری پایدار، اولویت­ بندی پیش­ران های توسعه شهر خلاق خوراک­ شناسی رشت، بررسی جایگاه زنان در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار رشت و راهبردهای توسعه گردشگری پایدار شهر رشت را مورد پوشش قرار می‌دهند.

عنوان برند رشت: «شهر جشنواره‌ها» برگزیده شده است. در این راستا چه اقدام مطالعاتی‌ای صورت گرفته است؟

بله، پس از برگزاری جلسات برندسازی شهر رشت در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ که مدیریت محتوایی آن را گروه مطالعات و پژوهش شهرداری به عهده داشت، با انتخاب عنوان برند «رشت، شهر جشنواره‌ها»، مطابق دستور دکتر ثابت قدم، سند عملیاتی برندسازی شهر رشت تدوین شد. در این سند ۴۸ جشنواره برای رشت تعریف شده است که ۳۷ جشنواره در مقیاس محلی، ۵ جشنواره در سطح ملی و ۶ جشنواره در سطح بین­ المللی درنظر گرفته شده است. در سال جاری نیز چند جشنواره مطابق این سند برگزار شد که نمونه‌ی شاخص آن جشنواره‌ی جوکول و جشنواره‌ی یک محله، یک غذا در بافت پیاده راه مرکزی بود که با مشارکت شهروندان همراه بود. البته ذکر این نکته ضروری است که در برگزاری جشنواره‌ها هنوز در آغاز راه هستیم و امیدواریم هر ساله با بهره ­گیری از مطالعات داخلی و خارجی و همچنین تجربیات اجرایی، پیشرفت قابل ملاحظه­ ای داشته باشیم.

در حوزه­ ی بین المللی برای برند سازی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

شبکه شهر خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ برای ارتقای توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شهرهای جهان و رسیدن به توسعه پایدار آغاز به کار کرده است که مبنای آن، میراث فرهنگی و خلاقیت ­های هر شهر است. شبکه‌ی شهرهای خلاق به هفت حوزه‌ی ادبیات، سینما، موسیقی، صنایع دستی و هنرهای بومی، هنرهای رسانه ای، طراحی و خوراک شناسی تقسیم شده است. ۱۱۶ شهر از ۵۴ کشور تا سال ۲۰۱۵ به عضویت این شبکه درآمده‌اند. خوشبختانه سال گذشته رشت توانست در حوزه‌ی خوراک­ شناسی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو بپیوندد. شبکه‌ی شهرهای خلاق خوراک‌شناسی شامل ۱۸ عضو است. در ایران تنها رشت در حوزه خوراک‌شناسی و اصفهان در حوزه صنایع دستی و هنرهای بومی در سال ۲۰۱۵ به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در آمده‌اند.

اسفند ماه سال گذشته به منظور تدوین کار بست عملیاتی شهر رشت و همچنین ساماندهی و پیگیری کلیه امور مرتبط با شهرخلاق، مرکز خلاقیت و نوآوری شهر خلاق تاسیس شد. افتتاح مرکز خلاقیت و نوآوری شهر خلاق رشت به عنوان زیر‌مجموعه‌ای از گروه مطالعات و پژوهش شهرداری، اقدامی در راستای توسعه‌ی شهر خلاق خوراک‌شناسی رشت بوده است.

سرمایه­ گذاری یکی از حلقه­ های مفقوده مدیریت در استان ماست. در حوزه ­ی سرمایه­ گذاری چه اقدامات مطالعاتی و پژوهشی انجام شده است؟

در حوزه‌ی سرمایه ­گذاری، بسته ­هایی از فرصت و پتانسیل­ های شهر رشت تهیه شده و پروژه ­هایی مرتبط با شهرخلاق خوراک­ شناسی نیز موردنظر قرار گرفته است. این بسته ­ها توسط دفتر سرمایه‌گذاری با تلاش‌های سرکار خانم مهندس متین عاشوری و همکاران محترم شان تهیه شده است و دارای شش پروژه کلان می‌باشد که شامل ساماندهی بافت­ های فرسوده، ساماندهی رودخانه ­های زرجوب و گوهر­رود، حمل و نقل انبوه ­بر (­تراموا)، بازگشایی مسیرهای درون و محدوده شهری، باغ هنر و طبیعت (۴۵۰ هکتاری) هستند.

برای ۲۱ پروژه متوسط نیز بسته های سرمایه­ گذاری تعریف شده که از جمله آن­ها می­ توان به تالاب عینک، هتل و باغ تالار زربافی، احیای باغ­ های سطح شهر، آنتن­ های BTS­، شهر بازی در زمین ۱۰ هکتاری مسکن مهر، احیای بناهای قدیمی مانند خانه رشت و خانه فرهنگ و هنر و ساماندهی اتوبوس­های فرسوده و احداث زباله­ سوز و ارتقای کارخانه کمپوست اشاره کرد.

همچنین ۲۷ پروژه خرد نیز در قالب بسته­های سرمایه­گذاری پیشنهاد شده است.

در مراسمی که هفته گذشته به مناسبت هفته‌ی پژوهش برگزار شد، علاوه بر کتاب «تلخیص اولین جشنواره پایان‌نامه ­های برتر شهرداری رشت» از کتاب دیگری هم رونمایی شد. در این مورد توضیحی می­ فرمایید؟

بله، گروه مطالعات و پژوهش شهرداری رشت آغاز به چاپ مجموعه‌ای با عنوان « بازآفرینی شهری پایدار» نموده است. جلد نخست مجموعه‌ی حاضر خود ذیل یک مجموعه‌ی چندجلدی است. عنوان مجموعه «برندسازی شهری در بستر بازآفرینی شهر رشت» است و عنوان جلد نخست آن نیز «دیدگاه‌ها، نظریه‌ها و مصادیق» است. این مجموعه زیر نظر دکتر سیدمحمدعلی ثابت قدم تهیه شده است و پدیدآورندگان جلد نخست: مانی طالبی، رضا ویسی و اینجانب، مسلم گنجی هستند. جلد دوم نیز در حال آماده سازی است. مجموعه‌ی بازآفرینی شهری پایدار قصد بر آن دارد تا علاوه بر تمرکز بر روی سه رویکرد بازآفرینی شهری در رشت یعنی «اعتمادسازی، برندسازی و سرمایه‌گذاری»، با نزدیک نمودن حوزه‌ی نظر به عمل، به گسترش ادبیات بازآفرینی شهری بر مبنای تجربیات داخلی و خارجی بپردازد.

در پایان جادارد از تلاش‌های بی‌وقفه و صمیمانه‌ی تمامی همکارانم در حوزه‌ی مدیریت نوسازی و تحول اداری، به‌ویژه گروه مطالعات و پژوهش، جناب آقای دکتر رضا ویسی و سرکار خانم مهندس فاخته پریوش، و همچنین مشاور این گروه، جناب آقای مهندس مانی طالبی تقدیر و تشکر نمایم.

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz