رشت رویایی – نشست تخصصی مدیریت شهری و شهرهای هوشمند با موضوع نقش برندینگ و گردشگری شهری با حضور شهردار رشت، محمدحسن علی پور و حسن عاقل منش اعضای شورای شهر ،دکتر مسعود هل فروش استاد و پژوهشگر دانشگاه تکنیکال وین اتریش و دکتر یارزاده استاد دانشگاههای تهران در زمینه شهرسازی، در ساختمان تالار شهرداری رشت برگزار شد.

شهردار رشت در ابتدای نشست گفت:یک سری امتیازهایی از گذشته در این شهر وجود داشته و یک سری هم باید ایجاد کرد. مثلا در نزدیکی رشت منطقه آزاد را داریم که می توان از امتیازهای آن در شهر بهره برد و همچنین روستاهایی وجود دارد که بسیار ارزشمند هستند و می توان پکیج های هنرمندانه ای از آنها  و غذاهای محلی و صنایع دستی گیلان تهیه کرد.

او به مصاحبه خود با شبکه شما اشاره کرد و گفت: باید سناریویی برای تمام مردم شهر تهیه کرد و زمانی شهر از نظر اقتصادی پیشرفت خواهد کرد که هر یک از افراد نقش خود را به خوبی بازی کنند.

او ادامه داد: کشورهایی که در گردشگری موفق هستند بالاترین تولید اشتغالزایی و تولید منابع درآمد ناخالص ملی را دارند.۲۰۱۶ چین که تمام حوزه های گردشگری آن فعال ۳/۹ درصد تولید درآمد ناخالص ملی آن از حوزه گردشگری است.

نصرتی با اشاره به تشکیل دبیرخانه محیط زیست شهری جاده های ابریشم در رشت گفت: امیدوارایم بتوانیم رشت را برای  ۳۳۰ شهر خارج از ایران به مقصد گردشگری تبدیل کنیم  به شرطی که مشکل زباله، پارکینگ و ترافیک ، آسفالت در این شهر نداشته باشیم‌ و تاکسی های ما برای چنین مسأله ای توجیه شده باشند.این مهم میسر می شود زمانی سازمان گردشگری همراه با مدیریت شهری شود.

او گفت: باید تخصصی در موضوع برندینگ شهری ورود کنیم و تمام گروههای ذی نفع در کنار هم قرار بگیرند و نقش خود را به خوبی بازی کنند تا شهر متحرک و پویا شود.

عاقل منش رئیس کمیسون فرهنگی شورای شهر رشت گفت: ما باید با بالا بردن سطح آگاهی و ارتقای خلاقیت های‌مان در زمینه شهر خلاق تلاش کنیم و گام های خوبی در این زمینه برداریم.

دانش بومی کلید اصلی توسعه شهر است

استاد و پژوهشگر دانشگاه تکنیکال وین اتریش گفت: در دانشگاه امیر کبیر یک مرکز اطلاعات از شهرهای کشور ایجاد کردیم و شهر هوشمند موردی است که باید روی آن تفکر کرد.

دکتر هل فروش گفت: زمانی شهر را هوشمند می کنیم که منابع انسانی، بودجه ای ، آب محدود باشد و باید بهینه کار کنیم.در درجه اول برای کشوری مثل ایران که منابع محدود است و سرمایه گذاری خارجی آن طور که باید صورت نمی گیرد باید خودمان راه حلی پیدا کنیم.

او با تأکید براینکه هوشمندسازی برای هدایت شهر باید صورت بگیرد گفت: تمام زیر ساختارهای شهرداری باید مدیریت شود و بامدیریت یکپارچه شهری   تمام مواردی که مردم برای ارتقای زندگی به آن نیاز دارند در یک ساختار نظام مند قرار می گیرد.

او با بیان  اینکه هدف ما از هوشمندسازی شهر ارتقای سطح زندگی شهروندان است  گفت:  باید یک سیستم ساختاری اقتصادی در شهر فراهم شود و هدف از آن ورود ذی نفعانی باشد که هریک سهم خود را از این ساختارببرند. ساختار اقتصادی مدنظر باید در یک سیستم برنامه ریزی قرار بگیرد.

هل فروش گفت: ابزارهای شهر هوشمند زیاد است که یکی از آنها شهر خلاق است.

او گفت: طرح های جامع تفضیلی در ایران همه مسئله دارند و نیاز به یک مترجم همراه دارند و در نهایت با بررسی همه آنها به یک سری تناقض برمی خورید.

دکتر هل فروش گفت: تاریخ شکل گیری محلات و تراکم هر منطقه در طرح تفضیلی جامع باید حتما مدنظر باشد.

او گفت: وقتی برای شهری برنامه ریزی کلان انجام می دهیم بایدتمام مسایل شهر در نظر گرفته شود.تا با ورود هر شهردار جدید در یک شهر بتوان در یک صفحه تب لت کل شهر را برای او تشریح کرد.

دکتر هل فروش ادامه داد: با چنین اطلاعاتی شهردار می تواند ایده های جدید را اضافه کند و تغییرات لازم را جهت بهینه سازی شهر به خوبی انجام دهد و این از ویژگی های شهر هوشمند است که همه اطلاعات سیستمی خواهد شد.

او ادامه داد: در سیستم های خارجی اطلاعات به روز در اختیار شهروندان قرار می گیرد و شهری مثل وین که ادعای شهر هوشمند را داردا مبلغ حدود ۵/۲ تا سه میلیارد یورو از ۱۳ میلیارد یورو بودجه شهر را برای خدمات هوشمند سازی شهر هزینه می کند.

او گفت: در اقتصاد هوشمند از نیروهای جوان برای اشتغال زایی با توان  و استعداد خودشان استفاده می شود و می توان با استفاده از نیروهای متخصص دانشگاهی این کار را در ایران نیز ممکن کرد،

او گفت: وقتی می خواهیم شهر را برندینگ کنیم به یک سری محصول و شرایط نیاز داریم و ببینیم حوزه گردشگری چه درصدی می تواندبه ما سود برساند و هزینه های ما را تأمین کند.مثلااگر در رشت گردشگری و برندینگ شهری هاب ما باشد تمام ورودی و خروجی و هرسیستمی که در شهر کار می کند باید از این هاب رد شود و با این سناریو سازی می توان گفت رشت چه مقدار نیرو و منابع انسانی نیاز دارد و براساس آن نیروها را آموزش داد و یا از شهرهای دیگر نیرو وارد کرد.

دکتر هل فروش گفت: ماباید ارتباط جهانی داشته باشیم و ببینیم چگونه می توانیم خودمان را با کشورهای دیگر بسنجیم. دانش بومی باید خودش را ارزیابی کنید.

او گفت:دانش بومی کلید اصلی توسعه شهر است ولی باید به روز شود و باید برای این منظور با مقیاس جهانی مقایسه شود در غیر این صورت نمی تواند خودش را با مقیاس های جهانی مقایسه کند.

او گفت:وین ۱۸ هزار رستوران دارد  و ا میلیون و ۸۰۰ جمعیت دارد و باید ببینیم با این جمعیت چگونه توانسته مارکتینگ خودش را به دست آورد.

او گفت:گردشگری فقط ورود مسافر نیست و سن و نوع گردشگر مهم است اینکه دانش آموز بیاید و یا یک گروه دانشجویی بیاید خیلی مهم است.

او گفت: رشت با تالاب عینک و انجام کارهای لازم می تواند جهانی شود ولی باید به درستی توسعه داده شود و هوشمندانه باشد.

او ادامه داد: توسعه باید به درستی انجام شود وگرنه ذی‌نفعان ممکن است موجب تخریب یک پروژه گردشگری شوند. ما ساختاری لازم داریم که بخش خصوصی به راحتی بتواند با بخش دولتی کارکند و برای آن مشکلی به وجود نیاید. برای این منظور سیاست گذاری توسط شهرداری، شورا و استانداری باید به گونه ای باشد که مشکلی پیش نیاید.

او گفت: گردشگری فقط  ورود گردشگران نیست بلکه موضوع، مکان و سازمانها و ارگانها نو همه اینها  با هم موضوع گردشگری است.

دکتر هل فروش گفت: ۴۵ مدل گردشگری وجود دارد که مطابق با آن باید گردشگر انتخاب و بازاریابی شودو باید دید شهر خلاق چگونه به این موضوع گره می خورند.

او ادامه داد: باید دید هدف از توسعه صنعت گردشگری در چه سطحی در شهر مدنظر است و شهر خلاق چگونه می تواند با آن ترکیب شود.

دکتر هل فروش گفت: در توسعه گردشگری باید دید چه کسی منابع مالی را تامین کند و زیر ساخت های لازم از چه منابعی تأمین می شود.

او همچنین گفت: باید دید نظر دولت اجرایی محلی و ذی‌نفعان از توسعه چیست و از این طرح چه چیزی می خواهند.

هل فروش گفت: گردشگران همیشه باعث سود و منفعت نمی شوند و ممکن است با ورود به یک محله یا شهر موجب آسیب به بافت آن شهر شوند که باید به این موارد توجه شود.

او گفت: اگر برای جذب گردشگری برنامه ریزی درست انجام نشود بعد از چهار یا پنج سال  ضرر ده خواهدبود ومثل آکواریومی که در شهر اصفهان ۱۱ هزار گردشگر در سال اول داشت و در سال بعد به ۲ هزار نفر رسید و در سال بعد به ۱۰۰ نفر رسید که برای عدم مواجه با چنین اتفاقی باید برنامه ریزی درست صورت بگیرد.

او گفت: ما در شهر نیاز به مدیر داریم  زیرا اگر افراد کاربلد در سطح مدیریت نداشته باشیم ضرر هایی را متوجه شهر خواهد کرد که جبران آن سالها طول می کشد.تربیت نیروی انسانی یک از مسایل مهمی است که باید به آن توجه شود.

او گفت: ساختارهای که در خدمت گردشگری هستند اعم از سالن های کنسرت، اپرا می تواند جمعیت زیادی از گردشگر را جذب کند.

هل فروش گفت: پارکها ، بناهای تاریخی می توانند به عنوان مقصد گردشگری در نظر گرفته شوند و در کشورهای خارجی سعی می کنند با ترمیم بافت های قدیمی هویت شهر را حفظ کنند بر خلاف شهری مثل تهران که انگار شهر را شخم زده اند.

او ادامه داد:کشاورزی در استانی مثل گیلان نیز از مزرعه تا سفره می تواند در توسعه گردشگری بسیار موثر است.

او ثبت شهررشت به عنوان شهر خلاق خورک در یونسکو را بسیار ارزشمند دانست و گفت: بابت این اتفاق بزرگ به مردم رشت تبریک می گویم.

ارزش داشته های شهرخود را بدانیم

دکتر یارزاده دیگر مهمان این نشست گفت: هدف اصلی از انتخاب موضوع نقش برندینگ و گردشگری برای نشست امروز این بود که باید ارزش دیتا و داده های شهر خودمان را بدانیم و فکر نکنیم که مرغ همسایه غاز است و باید طرز استفاده بهینه از داشته هایمان را یاد بگیریم.

او گفت:در کشوری مثل آمریکا ۲۸ درصد از درآمد ناخالص ملی از گردشگری تأمین می شود در حالی که در ایران یک درصد است.

او ادامه داد: باید ارتباط بین مدیریت دیتا و شهری توجه شود و در رشت که به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شده است باید جهانی شود.

یارزاده گفت: سناریوی برندینگ کردن شهر یک سری دیتا دارد که باید به خوبی شناخته شود و در تمام دنیا این اتفاق افتاده است و فکر نکنید که بقیه کشورها آپلو هوا کردند بلکه از دیتاها به خوبی استفاده کردند.