آیا کمبود روی دارید؟

همانند کلسیم و منیزم، روی یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است. بدن انسان توانایی تولید روی را ندارد و آن را از منابع غذایی مصرفی دریافت می‌کند.

آیا کمبود روی دارید؟

نازک شدن موها، پدیدار شدن آکنه‌های عذاب آور، زخم‌هایی که بهبودی آنها طول می‌کشد، و احساس همیشگی خستگی و ضعف از جمله نشانه‌هایی هستند که ممکن است آنها را با روند پیری یا استرس پیوند دهید و از این رو، توجه لازم را به آنها نداشته باشید. اما این نشانه‌ها می‌توانند حاکی از کمبود ماده مغذی روی در بدن شما نیز باشند.

 روی وارد عمل می‌شود
روی برای بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی و سلولی لازم است و پژوهشگران هر روز با جنبه‌های جدیدی از چگونگی پشتیبانی این ماده معدنی از سلامت کلی بدن انسان آشنا می‌شوند.

کمک به روده
نقش روی در درمان اختلال عملکرد روده یکی از حوزه‌های نوظهور پژوهش است. به عنوان مثال، طی یکی از مطالعات حیوانی اخیر در دانشگاه کرنل، پژوهشگران کشف کردند که کمبود روی جمعیت و تنوع میکروبی در روده را تغییر می‌دهد.تامی راسل، متخصص پزشکی کاربردی در پرتلند، مصرف روی را به بیمارانی که مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده و سندرم روده تحریک پذیر دارند، توصیه می‌کند.

به گفته او، مشکلات روده امروزه حالتی همه گیر در جوامع پیدا کرده اند.رشد بیش از اندازه باکتری‌های بد در روده که اغلب با یک رژیم غذایی ضعیف و مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ارتباط است، می‌تواند ترشح اسید هیدروکلریک که برای گوارش مناسب مورد نیاز است را کاهش دهد. طی یکی از پژوهش‌های خود، راسل دریافت که مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلی گرم روی توسط بیماران مبتلا به مشکلات دستگاه گوارش می‌تواند به افزایش ترشح این اسید کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی
روی التهاب سلولی را کاهش می‌دهد، از لنفوسیت‌های سیستم ایمنی (گلبول‌های سفید خون) محافظت می‌کند و از اکسیداسیون سلولی پیشگیری می‌کند. اگر کمبود روی داشته باشید، هر چه بیشتر در معرض خطر عوامل بیماری‌زا و عفونت‌ها قرار دارید.

 پشتیبانی از باروری و بارداری
پژوهشگران از نقش دقیق روی در محافظت از باروری آگاه نیستند، اما نشانه‌هایی روشن از اهمیت این ماده معدنی وجود دارند. آقایانی که دارای تعداد اسپرم‌های کم هستند، در مقایسه با آقایانی که تعداد اسپرم‌های بیشتری دارند، سطوح پایین‌تر روی در مایع منی را نشان می‌دهند. همچنین، روی می‌تواند به تقویت سطوح هورمون تستوسترون کمک کند که می‌تواند به تحرک هرچه بهتر اسپرم منتج شود و به نظر می‌رسد از تخمک و اسپرم در برابر آثار استرس اکسیداتیو و التهاب محافظت می‌کند.

از آنجایی که روی از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند، به نظر می‌رسد در جلوگیری از عفونت‌های دوران بارداری که می‌توانند به سقط جنین یا زایمان زودرس منجر شوند، نقش دارد. در حقیقت، پژوهش‌ها نشان داده اند که سطوح کافی از روی در بانوان باردار خطر زایمان زودرس را به میزان ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. روی در دوران بارداری برای تنظیم ساختارهای کروموزومی و بیان ژن نیاز است و جفت برای ایجاد تنظیم سلولی در جنین به روی نیاز دارد.

سلامت پوست
حدود شش درصد از روی ذخیره شده در بدن را می‌توان در لایه خارجی پوست (اپیدرم) و در لایه‌های زیرین یافت. روی نقشی کلیدی در رشد عادی پوست و بهبود زخم‌ها ایفا می‌کند. در حقیقت، کمبود روی اغلب با اختلالات پوستی پیوند خورده است.

سلامت روانی و عاطفی
کمبود روی به طور فزاینده با سلامت روانی ضعیف پیوند خورده است. در شرایطی که رابطه بین افسردگی و سطوح پایین روی از سال‌های دهه ۱۹۵۰ زیر بررسی بوده است، مطالعه ای جدید نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم از تمام بیماران مبتلا به افسردگی، و نیمی از بیماران مبتلا به اختلالات روانی با کمبود روی مواجه بوده اند.پژوهشگران توجه ویژه‌ای به میزان روی در هیپوکامپ مغز داشته اند، که مسئولیت کنترل خلق و خو و حافظه را بر عهده دارد. به واسطه ویژگی‌های ضد التهابی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی، برخی بر این باورند که روی از هیپوکامپ در برابر آثار منفی استرس بیش از اندازه و اکسیداسیون محافظت می‌کند.

دریافت روزانه روی
روی در گستره وسیعی از مواد غذایی یافت می‌شود، اما مطالعات نشان داده اند که در منابع حیوانی مانند گوشت گاو، گوشت ماکیان و غذای دریایی بیشترین میزان از این ماده مغذی وجود دارد. اگرچه بیشتر میوه‌ها و سبزیجات میزان کافی از روی را فراهم نمی‌کنند، اما غلات و حبوبات منابع بهتری محسوب می‌شوند. بر همین اساس، افراد گیاهخوار سالم که از یک رژیم غذایی به خوبی برنامه ریزی شده بهره می‌برند، به طور معمول دوز روزانه توصیه شده از روی (هشت میلی گرم برای بانوان و ۱۱ میلی گرم برای آقایان) را دریافت می‌کنند، اما گیاهخوارانی که نشانه‌های کمبود روی در آنها دیده می‌شود باید میزان دریافت این ماده مغذی را افزایش دهند.

چه زمانی به روی بیشتر نیاز دارید
تعیین اینکه چه زمانی با کمبود روی مواجه هستید می‌تواند فریبنده باشد. یک آزمایش خون ساده می‌تواند سطوح روی را مشخص سازد، اما نتایج همواره بازتاب دهنده اینکه چه میزان روی در بدن شما (به عنوان مثال در پوست) ذخیره شده است، نیستند. از طریق هموستاز – توانایی بدن در تنظیم و تثبیت خود با وجود تغییر شرایط خارجی – تقریبا تمام روی بدن در هر زمانی در سلول‌ها باقی می‌ماند.

اگر به کمبود روی در بدن خود مشکوک هستید با پزشک مشورت کنید. او می‌تواند توصیه‌های لازم درباره چگونگی تامین این ماده مغذی را ارائه کند. دنبال کردن توصیه‌های پزشک را جدی بگیرید زیرا دریافت بیش از اندازه هر ماده معدنی از جمله روی می‌تواند مشکل آفرین باشد. اگر تعداد زیادی از نشانه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود را تجربه می‌کنید، بهتر با پزشک خود درباره بررسی احتمال کمبود روی صحبت کنید. اشتهای کاهش یافته، کاهش قدرت چشایی و بویایی، مشکلات گوارشی مانند اسهال، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک پذیر، اسید هیدروکلریک کم، کاهش وزن،‌عملکرد ضعیف سیستم ایمنی (سرماخوردگی‌های مکرر، عفونت‌ها، التهاب)،‌نازک شدن مو،‌روند کند بهبود زخم،‌مغز مه‌آلود و افسردگی.

روزنامه‌ آرمان امروز

نظرات

اولین دیدگاه این مطلب را ثبت کنید

آگاه‌سازی از
680

wpDiscuz